Berättar ni för respektive?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Berättar ni för respektive?

Inläggav Trendsökaren » 26 mars 2017, 23:07

Grok skrev:
Festivus skrev:Det var tidigt i mitt liv som jag insåg att kvinnor är bättre än män på allt (sånt som är viktigt).

Jag har länge haft den lysande idén att vi ska förbjuda män i politiken.

Jag väntar på att resten av världen också ska komma till den insikten.

Vad gäller investeringar så äter jag upp min hatt om män skulle vara bättre.

Men Festivus, du gör ju nästan samma kullerbytta som Trendsökaren. Fast du kanske inser den.
Vad har egentligen aspekten kvinnor eller män med frågan att göra? Det borde vara lika viktigt som skostorlek eller varför inte hårfärg?
"Det är tveksamt om rödhåriga är sämre som investerare...".

Det finns ju evidens om skillnader mellan män och kvinnor som investerare. Så enkelt är det ju. Däremot kanske man inte skall säga vad som är bättre eller sämre. Det är ju en större fråga än aktieägande.

Men hur mår du?

Festivus

Inläggav Festivus » 26 mars 2017, 23:13

Grok skrev:Men Festivus, du gör ju nästan samma kullerbytta som Trendsökaren. Fast du kanske inser den.
Vad har egentligen aspekten kvinnor eller män med frågan att göra? Det borde vara lika viktigt som skostorlek eller varför inte hårfärg?

Jo, jag insåg vad du var ute efter...men:

Jag diskriminerar inte män.

Man diskriminerar "när en person/grupp utsätts för negativ särbehandling utan giltig grund".

Jag anser mig ha giltig grund och att historien visar detta.

Men alltså...du menar att man inte kan gruppera ihop människor på något sätt alls och visa skillnader mellan grupperna?

Ta tex gamla över 70 och unga under 15, kan man inte visa på några skillnader i beteende mellan dessa grupper?

PS: Gå vidare. Jag har för många järn innanför västen. :drunken: Jag checkar ut. :D
Senast redigerad av 2 Festivus, redigerad totalt 26 gång.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 26 mars 2017, 23:14

Festivus skrev bl a..
Det var tidigt i mitt liv som jag insåg att kvinnor är bättre än män på allt (sånt som är viktigt).

Precis..samma här..å gött e d...
---

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 mars 2017, 10:10

Leif Andreasson skrev:Jag håller med dig Trendsökaren, att investera pengar åt någon annan än möjligtvis dom allra närmaste som barn och make/maka är inget att rekomendera. Det kan sluta med tragedier utan dess like. Inga pengar i världen kan ersätta en förlorad relation med nära och kära.

Du skrev om alternativ investering i form av boende. Jag upplever också att vi måste nån en form av topp här i det närmaste. När jag köpte mitt hus 2001 stod priserna runt 2-2,5Msek här i området. 2009 värderade jag mitt hus till 4. Idag ligger det på 7,5. Det känns helt sinnessjukt. Med våra löner skulle vi få låna max 3,5M, det skulle alltså inte finnas på kartan att ha råd att köpa i området idag. Jag tycker det är en tråkig utveckling, jag tycker synd om mina barn när dom en gång ska flytta hemifrån. Och området där jag bor som förut hade en väldigt blandad befolkning, iaf. på 70, 80 och 90-talet, är idag inflyttningen enbart bestående av höginkomsttagare vilket får en annan att känna sig som en minoritet.
För oss som är i marknaden och i den ämnar stanna så är värdet egentligen bara en siffra. Stiger mitt hus i värde så stiger ju alla andra hus och lägenheter i värde också. Det är ju inte direkt som med aktier att man kan sälja när det står på topp och köpa grannens hus billigt :D . Så värdet har väl bara en betydelse då man ämnar lämna marknaden, dvs. flytta till hyrt boende eller åka utomlands, eller flytta till sommarstugan :D

Jag tycker också att fler skulle ha råd att bo bra och att bostadsområden skall vara blandade på olika sätt. Inget emot sådant.

Men du har ju själv gjort en kraftig boendekarriär. Det är ju bara att konstatera. Du har på något sätt tagit dig in på bostadsmarknaden. Antagligen har du fått en extra bonus genom olika utvecklingar där du bor i ett storstadsområde. Det handlar om befolkningsökningar och att regionen växer. Därmed får man en extra värdestegring.

Vi har gjort en bostadskarriär men det sista steget till en bostadsrätt var inte drivet av spekulation. Vi hittade en lägenhet vi ville ha. Vi bjöd hem den lite dyrt. Avgiften för hög också. Föreningen då inte heller helt optimalt skött.

Min syster som vi bodde granne med har gjort en annan plan. Hon sålde också huset ungefär samtidigt. Köpte en mindre lägenhet på fina gatan. Ställt sig i bostadskön. Avser sälja när hon hittar en lämplig lägenhet. Hon är ju idag pensionär och arbetar inte alls. Det går runt för henne. Äger tillsammans med sin dotter ett sommarhus. Men hon vill nog åt pengarna.

Vår yttersta säkerhet är torpet. Men det var menat som en bostadskarriär fast gällande sommarhus. I någon mån har man rotat sig bland folk och fä. Möjligtvis att hustrun vill flytta till grannön. Men så träffade vi våra grannar i går och satt och tjötade en stund............

Idag är ju både börs och bostäder i storstäder högt värderade.

Texasranger

Inläggav Texasranger » 29 mars 2017, 18:54

Jag har ett stort intresse för min privatekonomi. Det är en av mina största intressen i livet med sparande och placeringar.

Min sambo är raka motsatsen. Båda två vet om detta.

Därför skulle jag aldrig kunna ha delad ekonomi. Jag vill kunna ägna mig åt min hobby utan "bromsklossar". Det är min känsla av frihet att kunna styra mitt ekonomiska liv utan någon annan kan säga något.

Det kanske är väldigt egoistiskt men jag skulle inte orka arbeta "för någon annan" (då barn ej är med i ekvationen).

Däremot är jag stöttande ekonomiskt och kan skjuta till en del pengar när sambon är mellan jobb/blir sjuk eller liknade. Men utgångspunkten är att mina pengar är mina och hennes pengar är hennes.

Detta är jag öppen med mot min sambo och båda accepterar detta.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 1 april 2017, 08:39

Trendsökaren skrev:
Leif Andreasson skrev:Jag håller med dig Trendsökaren, att investera pengar åt någon annan än möjligtvis dom allra närmaste som barn och make/maka är inget att rekomendera. Det kan sluta med tragedier utan dess like. Inga pengar i världen kan ersätta en förlorad relation med nära och kära.

Du skrev om alternativ investering i form av boende. Jag upplever också att vi måste nån en form av topp här i det närmaste. När jag köpte mitt hus 2001 stod priserna runt 2-2,5Msek här i området. 2009 värderade jag mitt hus till 4. Idag ligger det på 7,5. Det känns helt sinnessjukt. Med våra löner skulle vi få låna max 3,5M, det skulle alltså inte finnas på kartan att ha råd att köpa i området idag. Jag tycker det är en tråkig utveckling, jag tycker synd om mina barn när dom en gång ska flytta hemifrån. Och området där jag bor som förut hade en väldigt blandad befolkning, iaf. på 70, 80 och 90-talet, är idag inflyttningen enbart bestående av höginkomsttagare vilket får en annan att känna sig som en minoritet.
För oss som är i marknaden och i den ämnar stanna så är värdet egentligen bara en siffra. Stiger mitt hus i värde så stiger ju alla andra hus och lägenheter i värde också. Det är ju inte direkt som med aktier att man kan sälja när det står på topp och köpa grannens hus billigt :D . Så värdet har väl bara en betydelse då man ämnar lämna marknaden, dvs. flytta till hyrt boende eller åka utomlands, eller flytta till sommarstugan :D

Jag tycker också att fler skulle ha råd att bo bra och att bostadsområden skall vara blandade på olika sätt. Inget emot sådant.

Men du har ju själv gjort en kraftig boendekarriär. Det är ju bara att konstatera. Du har på något sätt tagit dig in på bostadsmarknaden. Antagligen har du fått en extra bonus genom olika utvecklingar där du bor i ett storstadsområde. Det handlar om befolkningsökningar och att regionen växer. Därmed får man en extra värdestegring.

Vi har gjort en bostadskarriär men det sista steget till en bostadsrätt var inte drivet av spekulation. Vi hittade en lägenhet vi ville ha. Vi bjöd hem den lite dyrt. Avgiften för hög också. Föreningen då inte heller helt optimalt skött.

Min syster som vi bodde granne med har gjort en annan plan. Hon sålde också huset ungefär samtidigt. Köpte en mindre lägenhet på fina gatan. Ställt sig i bostadskön. Avser sälja när hon hittar en lämplig lägenhet. Hon är ju idag pensionär och arbetar inte alls. Det går runt för henne. Äger tillsammans med sin dotter ett sommarhus. Men hon vill nog åt pengarna.

Vår yttersta säkerhet är torpet. Men det var menat som en bostadskarriär fast gällande sommarhus. I någon mån har man rotat sig bland folk och fä. Möjligtvis att hustrun vill flytta till grannön. Men så träffade vi våra grannar i går och satt och tjötade en stund............

Idag är ju både börs och bostäder i storstäder högt värderade.

Jag vill poängtera att jag ALDRIG har sett min bostad som nån form av spekulation. I mitt område handlar allt om tillgång och efterfrågan, nybyggnationen sedan 70-talet i form av villor är kanske 5st om året. Jag har aldrig sett mig själv göra nån form av bostadskarriär, hela ordet för mig låter absurt.

Spekulation inom bostäder för mig är såna som tecknar sig för nybyggda bostäder och sedan inte ens flyttar in utan säljer med god vinst när det är färdigställt. Det finns alltid människor som bestämmer sig på en halvtimme att dom behöver flytta, klart att det finns pengar att göra där. Att teckna sig för ett nybygge och vänta 1-1,5 år innan det är klart för inflyttning passar inte alla. Mycket kan hända längs vägen, separation, arbetslöshet, sjukdom, ändrat ränteläge osv. Jag vet flera som köpt BR på spekulation och sålt innan inflytt och tjänat 25% på affären. Men sånt är inget för mig. Däremot hade jag, om möjligheterna funnits, gärna köpt några mindre lägenheter till mina barn. Jag tror inte att bostäder kommer att bli så mycket billigare i framtiden. Men med dagens märkliga BR-regler så är det inte aktuellt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 april 2017, 09:46

Att göra någon form av boendekarriär är för väldigt många enda chansen till att skaffa eget boende. Vi skulle aldrig kunnat bo som vi gjort om vi inte börjat med en tvåa i en bostadsrätt.

Däremot skulle jag aldrig spekulera i att köpa en bostad som skall byggas för att söka vinna pengar på en prisuppgång.

För den som bor i din närhet fast i en hyresrätt framstår du ju som en vinnare. Du har ju frihet att både bo kvar till en hygglig kostnad eller att flytta. Till och med att frigöra kapitalet.

Däremot vill jag absolut inte ändra reglerna i den bostadsrättsförening som jag bor i. Alla bostadsrättsföreningar är ju lokalt skötta saker. Kvalitén varierar i praktiken kraftigt i hur de förvaltas. Det lokala engagemanget är ju en framgångsfaktor. Dess styrka och svaghet är att det är ett kollektivt ägande. Att det skall bli möjligt att äga utan att bo ser jag bara som en försvagande omständighet för en bostadsrättsförening. Helt plötsligt blir det ju rena hyresgäster som bor och som inte kommer bidra med sin kompetens o s v.

aromata

Inläggav aromata » 1 april 2017, 10:43

Varför tar det här med ägarlägenheter inte fart i Sverige? Då äger du faktiskt något mer än en rättighet och du kan påverka din boendekostnad mer. Antagligen blir det mer av uthyrning i andra hand, även för kortare tider, och därmed ökat slitage i allmänna utrymmen men det kan väl regleras med avtal i samfälligheten/föreningen som har hand om dessa ytor.

Vet inte riktigt vad detta har med huvudämnet att göra. Sorry!

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 1 april 2017, 11:04

Trendsökaren skrev:
Grok skrev:
Festivus skrev:Det var tidigt i mitt liv som jag insåg att kvinnor är bättre än män på allt (sånt som är viktigt).

Jag har länge haft den lysande idén att vi ska förbjuda män i politiken.

Jag väntar på att resten av världen också ska komma till den insikten.

Vad gäller investeringar så äter jag upp min hatt om män skulle vara bättre.

Men Festivus, du gör ju nästan samma kullerbytta som Trendsökaren. Fast du kanske inser den.

Det finns ju evidens om skillnader mellan män och kvinnor som investerare. Så enkelt är det ju. Däremot kanske man inte skall säga vad som är bättre eller sämre. Det är ju en större fråga än aktieägande.

Men hur mår du?

Jag mår alldeles utmärkt. Jag är bara så förbannat trött på diskriminerande åsikter och formuleringar som vissa (!) fäller. När inte orden och åsikterna i artiklarna når längre än till näthinnan.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 1 april 2017, 11:13

Trendsökaren skrev:Att göra någon form av boendekarriär är för väldigt många enda chansen till att skaffa eget boende. Vi skulle aldrig kunnat bo som vi gjort om vi inte börjat med en tvåa i en bostadsrätt.

Däremot skulle jag aldrig spekulera i att köpa en bostad som skall byggas för att söka vinna pengar på en prisuppgång.

För den som bor i din närhet fast i en hyresrätt framstår du ju som en vinnare. Du har ju frihet att både bo kvar till en hygglig kostnad eller att flytta. Till och med att frigöra kapitalet.

Däremot vill jag absolut inte ändra reglerna i den bostadsrättsförening som jag bor i. Alla bostadsrättsföreningar är ju lokalt skötta saker. Kvalitén varierar i praktiken kraftigt i hur de förvaltas. Det lokala engagemanget är ju en framgångsfaktor. Dess styrka och svaghet är att det är ett kollektivt ägande. Att det skall bli möjligt att äga utan att bo ser jag bara som en försvagande omständighet för en bostadsrättsförening. Helt plötsligt blir det ju rena hyresgäster som bor och som inte kommer bidra med sin kompetens o s v.

Du har nog rätt beträffande engegemang och BR, men som sista talare skrev, ägarlägenheter hade väl fungerat. Mina tankegångar kring detta kontra mina barn är ju isf. att köpa något dom närmsta åren, kanske lite som en investering då jag inte tror på negativ prisutveckling. Samt att jag under tiden kan göra samhället en gärning genom att hyra ut lägenheten till en behövande.

Jo jag har släktingar som valt att hyra sitt boende hela sina vuxna liv. Jag är idag inte avundsjuk på deras situation där dom sitter med absolut noll värde i tillgångar. Jag kommer alltid ha uppfattningen att eget ägande är bättre än att hyra, om man nu inte befinner sig i nån av situationerna där man har en kortare del kvar av sitt liv, student eller befinner sig i början av sitt boendeliv. Tyvärr så är det väl lika hopplöst att hitta hyrboende på okej adress till rimligt pris oavsätt vilken situation man befinner sig i.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 april 2017, 14:03

aromata skrev:Varför tar det här med ägarlägenheter inte fart i Sverige? Då äger du faktiskt något mer än en rättighet och du kan påverka din boendekostnad mer. Antagligen blir det mer av uthyrning i andra hand, även för kortare tider, och därmed ökat slitage i allmänna utrymmen men det kan väl regleras med avtal i samfälligheten/föreningen som har hand om dessa ytor.

Vet inte riktigt vad detta har med huvudämnet att göra. Sorry!

Vi har hamnat en bit från huvudämnet. Vet inte heller varför andra boendeformer än brf och hyresrätt haft svårt att slå igenom.

Vad jag menade är att jag upptäckt är att huvudorganisationen typ HSB inte egentligen förvaltar utan att det avgörande är styrelsen. I värsta fall kan en huvudorganisation bli som ett monopol med inte helt optimalt relation kvalité - kostnad. En hyresgäst blir ju svår att aktivera. Och bor man inte i lägenheten kan det ju bli detsamma.

Danmark har ju kooperativ hyresrätt. Norge har nog mera ägande generellt. Så finns ju olika varianter. I.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/en-to ... a-av-norge

Annars ser jag egentligen inga hinder att man skulle kunna äga en lägenhet som man hyr ut.

Men skall jag äga något ihop så kan jag inte tänka mig vara engagerad om inte andra är det. Få med alla kommer aldrig ske men tillräckligt många. Annars vill jag nog äga själv så man slipper vara irriterad.

Jag är en person och en familj som inte är överdriven spekulativ men göra en kalkyl kan man väl göra.

Återgå till "Privatekonomi"