Berättar ni för respektive?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Leif Andreasson

Re: Berättar ni för respektive?

Inläggav Leif Andreasson » 26 mars 2017, 10:23

Trucker skrev:Intressant tråd. Känner igen mig i frågeställningen.

Det som för oss privatekonomiskt överintresserade kan vara svårt att förstå är att många har svårt att ta in kraften i balanserad risktagande, ränta-på-ränta-effekten osv. Kommer man från ett föräldrahem där allt fokus är kassaflöde (kanske t.om. på daglig basis) blir kapitalinvesteringar något väldigt abstrakt. givetvis förstår de allra flesta rent logiskt hur st funkar men att ta steget till att lägga tid (och pengar!) på kapitalinvesteringar kan nog kännas främmande.

Precis som för Leif så har min sambo under våra första tio år ihop ryckt på axlarna när jag glatt berättat om en god värdeutveckling. Visst, kapitalet var mitt och inte hennes. Och som någon skrev i tråden så har också min sambo hög ekonomisk integritet. I hennes värld är den största fasan att höra/uppleva att hon åker snålskjuts på en annan. Nu, med gemensamma barn och två gemensamma fastighetsaffärer, börjar vi kunna resonera om hur vi ska placera det kapital som jag sparat ihop. Så vill jag också ha det.

En annan sak. Om man berättar för sin respektive om sin förmögenhet/kapitalplaceringar bör man nog också ha en idé för hur båda ska gynnas av detta. För den med hög ekonomisk integritet som kämpar för 1 000 kr mer i månaden kan det nog annars sticka i ögonen efter en tid. I vart fall om den kapitalstarka löpande delar med sig av den goda utvecklingen.

Spännande!
Just det där med hur man tänker olika i ekonomi tycker jag känns otroligt intressant. Jag är uppfostrad med "spara först, handla sedan". Skulle mina föräldrar köpa en ny bil (typ bättre begagnad 5-6 år gammal) så var det spara och gneta och sedan handla kontant. Samma sak med huslån, som husägare under det glada 80-talet med 15%-ig ränta och inflation som inte var av denna värld, 90-talets kriser osv., så förstår jag deras tänk, amortera!
Själv försöker jag se hela min ekonomiska situation som just en helhet. Jag försökte förklara detta för min fru igår men hon mmm-ade precis som att hon förstod men det var nog mest för att få mig att sluta prata :D . Vi pratade lite om hur olika människor ser på amortering. Jag frågade henne om hon hade ett sparkonto med 1,5% ränta, hur sugen är hon på att leva på nudlar för att sätta in pengar på ett sånt konto. Svaret blev naturligtvis att det var väl inte så lockande. Då försökte jag förklara sambandet mellan ränteläge, vilka investeringsbara tillgångslag vi har och hur ränteläget kontra aktiemarknaden hänger ihop. Alltså att placera överskottet på lönen där det avkastar mest.

Vi har haft samma diskussioner på jobbet, och på mitt arbete är mina kollegor i princip noll intresserade av investeringar. Aktier! Då tänker dom flesta på Fermenta, Ericsson och itbubblan, nä sånt vågar man inte hålla på med. I princip alla hade cashat in alla lånen utan att fundera om dom hade vunnit på lotto, typ. Själv tänker man "ahh, en mille, 10-15% avkastning på börsen, det känns bättre än att sänka månadskostnaden med en tusenlapp för att få bort en miljon i skuld". Jag förstår tankegångarna, skuldfri, ett härligt ord, men rent privatekonomiskt så är frågan om det alltid är bästa lösning för maximerad avkastning. Jag vill nog hellre säga att ordet man vill ha är balans. Balans mellan lån, avkastning, inkomst och utgifter.

Men jag förstår ointresset hos många. Är ens enda upplevelser av aktiemarknaden negativa så är det svårt att omvändas. Man kanske köpte Telia när staten sålde ut, eller åkt på olika smällar när man startat i fel tidsläge. Men har man däremot fått uppleva ljuset (som dom frälsta brukar uttrycka det) så är man fast. Helt otrolig känsla när man ser ränta-på-ränta-effekten arbeta och det sakta men säkert går uppåt. Och för varje gång effekten avstannar och börsen backar så känner man sig lugnare för man vet att så länge trenden är uppåt så är det bara en kortsiktig svacka.

Trendsökaren

Re: Berättar ni för respektive?u

Inläggav Trendsökaren » 26 mars 2017, 10:35

min hustru har haft en mycket hög integritet kring sina pengar. Ett långt tag hade hon också ett mindre eget kapital än vad jag hade. Skillnaden var dock inte så där stor eftersom en stor del av vår förmögenhet har varit vårt boende och lite senare i vårt torp.

Vi köpte torpet för ca 10 år sedan som en invéstering plus som ett enkelt och lättskött sommarvistelse. Det var tänkt att torpet skulle vara en värdesäkrande kontantinsatsen till ett bättre sommarställe som pensionärer. Nu är nog värdet 2,5 miljoner på grund av närheten till Saltsjön. Det är alltså i huvudsak marken värdet består av. Köpesumman var då, utan budgivning, 650 000 kr och vi satte kontant 200 000 kr som den kontantinsats som vi önskade värdesäkra gentemot fastighetsmarknaden. Vi gjorde detta ihop men hon var nog inte helt medveten vad spekulationen bestod i. Jag spekulerade i att 200 000 kr i en markbit 40 minuter från storstaden och 125 meter från ett sund skulle minst slå en något (då och nu) övervärderad börs. Idag kan ju både börsen och fastigheter vara något högt värderade. Kanske. Men i princip så hade torpet fungerat som investering även med lägre kontantinsats.

Hustrun kan räkna och förstår summan vilket hon glädjs åt. Alltid! Jag frågar henne varför hon på senare år gjort karriär. Pengar säger hon. Hon är lika medveten om vår samlade förmögenhet som jag är. Men jag meddelade henne att jag minskat andelen aktiefonder för en stund sedan. Hon bryr sig inte. Hon är bara intresserad av totalsumman. Hon bara säger att jag har mina skäl och att hon litar på mig.

Kanske för ca 6 år sedan här på torpet så tog jag ett prat med hustrun och påpekade att vi inte hade tillräckligt i sparande till vår pension. Satte upp ett mål vilket vi lyckats slå med 100 %. Hustrun hade något mindre kapital också.

Jag erbjöd mig att sköta hennes investeringar. Hon sa då ja. Mycket lugnt och långsamt införde jag en mera trendsökande strategi. Men mycket långsamt. Idag har hon mera pengar än vad jag själv har.

Att en man är bättre på investeringar är dock mycket tveksamt. Kvinnors mera försiktiga hållning kan ju vara mera framgångsrikt. Så att ta ansvar för någon annans investeringar kan ju vara tveksamt. Inget jag egentligen rekommenderar.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 26 mars 2017, 17:38

Jag håller med dig Trendsökaren, att investera pengar åt någon annan än möjligtvis dom allra närmaste som barn och make/maka är inget att rekomendera. Det kan sluta med tragedier utan dess like. Inga pengar i världen kan ersätta en förlorad relation med nära och kära.

Du skrev om alternativ investering i form av boende. Jag upplever också att vi måste nån en form av topp här i det närmaste. När jag köpte mitt hus 2001 stod priserna runt 2-2,5Msek här i området. 2009 värderade jag mitt hus till 4. Idag ligger det på 7,5. Det känns helt sinnessjukt. Med våra löner skulle vi få låna max 3,5M, det skulle alltså inte finnas på kartan att ha råd att köpa i området idag. Jag tycker det är en tråkig utveckling, jag tycker synd om mina barn när dom en gång ska flytta hemifrån. Och området där jag bor som förut hade en väldigt blandad befolkning, iaf. på 70, 80 och 90-talet, är idag inflyttningen enbart bestående av höginkomsttagare vilket får en annan att känna sig som en minoritet.
För oss som är i marknaden och i den ämnar stanna så är värdet egentligen bara en siffra. Stiger mitt hus i värde så stiger ju alla andra hus och lägenheter i värde också. Det är ju inte direkt som med aktier att man kan sälja när det står på topp och köpa grannens hus billigt :D . Så värdet har väl bara en betydelse då man ämnar lämna marknaden, dvs. flytta till hyrt boende eller åka utomlands, eller flytta till sommarstugan :D

Festivus

Inläggav Festivus » 26 mars 2017, 18:23

En del blir lite intresserade om man berättar
om det som Einstein kallade världens åttonde underverk.
Dvs ränta-på-ränta effekten.

Jag frågar ibland hur mycket ett sparande från
säg 20-års åldern på 2000 kronor i månaden
ger fram till pension.

Dom flesta brukar gissa ett par miljoner medan
det "rätta" svaret är 31 miljoner.

Då blir en del intresserade :D

Nämn Einstein, världens åttonde underverk, och 31 miljoner så är du i hamn.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 26 mars 2017, 18:56

Festivus skrev:En del blir lite intresserade om man berättar
om det som Einstein kallade världens åttonde underverk.
Dvs ränta-på-ränta effekten.

Jag frågar ibland hur mycket ett sparande från
säg 20-års åldern på 2000 kronor i månaden
ger fram till pension.

Dom flesta brukar gissa ett par miljoner medan
det "rätta" svaret är 31 miljoner.

Då blir en del intresserade :D

Nämn Einstein, världens åttonde underverk, och 31 miljoner så är du i hamn.

Allt är beroende på vilken avkastning man kan förvänta sig.
Här är en kalkylator där man kan leka med olika siffror och se vad det ger över tid.
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalk ... a-pa-ranta

Festivus

Inläggav Festivus » 26 mars 2017, 19:11

Leif Andreasson skrev:Allt är beroende på vilken avkastning man kan förvänta sig.

Jaha, det är så det fungerar :wink:

Slå in vad stockholmsbörsen har gett över tid.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 26 mars 2017, 20:09

Festivus skrev:Slå in vad stockholmsbörsen har gett över tid.

Jo jag har provat :D
En av dom första fonderna jag sparade i var Didner & Gerge aktiesparfond. Jag sparade en tusenlapp varje månad i några års tid. Vill minnas att jag via SEB fick erbjudande att börja spara i denna fond, typ 94-95. Hade jag fortsatt spara min tusenlapp fram tills idag hade jag haft 3,5 miljoner, bara på DEN sparformen :?

Ränta på ränta är verkligen fantastiskt!

Festivus

Inläggav Festivus » 26 mars 2017, 20:30

Leif Andreasson skrev:
Festivus skrev:Slå in vad stockholmsbörsen har gett över tid.

Jo jag har provat :D
En av dom första fonderna jag sparade i var Didner & Gerge aktiesparfond. Jag sparade en tusenlapp varje månad i några års tid. Vill minnas att jag via SEB fick erbjudande att börja spara i denna fond, typ 94-95. Hade jag fortsatt spara min tusenlapp fram tills idag hade jag haft 3,5 miljoner, bara på DEN sparformen :?

Ränta på ränta är verkligen fantastiskt!

Ja verkligen. Jag brukar alltid reka nya föräldrar att börja spara tidigt till sina barn om möjligheten finns.

Så dyrt som det är med boende så gör man sitt barn en stor tjänst om man kan hjälpa dom lite när dom lämnar boet.

Men nu kom jag lite off topic...
_Festivus_ på twitter.

Användarvisningsbild
Grok

Re: Berättar ni för respektive?u

Inläggav Grok » 26 mars 2017, 21:11

Trendsökaren skrev:Att en man är bättre på investeringar är dock mycket tveksamt. Kvinnors mera försiktiga hållning kan ju vara mera framgångsrikt. Så att ta ansvar för någon annans investeringar kan ju vara tveksamt. Inget jag egentligen rekommenderar.

I ditt påstående förutsätter du att en man tar bättre hand ekonomin än en kvinna, Att en kvinna har en mer försiktig hållning. Det är klart diskriminerande. Sluta med det genast!! :evil: PoP är ingen bastuklubb.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 mars 2017, 21:47

Men Grook det var väl inte det jag skrev. Jag skrev att det är tveksamt att kvinnor är sämre som investerare jämfört med män men att de är försiktigare. Historiskt har de också ägt mindre aktier/fonder.

Omkring skillnader män och kvinnor som investerare
http://www.investorview.se/article/maen ... dlar-klokt

Män och kvinnor äger olika aktier
http://www.privataaffarer.se/borsguiden ... ier-886411

Hemberg om att kvinnor får bättre avkastning än män på grund av att man äger olika (stabilare) aktier och inte handlar så ofta
http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/09/ ... iesparare/

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 26 mars 2017, 22:10

Du gör det igen! "Det är tveksamt att kvinnor är sämre som investerare..." Det är en så diskriminerade förutsats så det är inte sant. Du utgår ju från att män är bättre om det är "tveksamt om kvinnor är sämre". Vilken planet är du född på? Artiklarna är jämställda i sina värderingar men det är inte du.

aromata

Inläggav aromata » 26 mars 2017, 22:19

Det finns en värld utanför sandlådan...

Festivus

Inläggav Festivus » 26 mars 2017, 22:28

Det var tidigt i mitt liv som jag insåg att kvinnor är bättre än män på allt (sånt som är viktigt).

Jag har länge haft den lysande idén att vi ska förbjuda män i politiken.

Jag väntar på att resten av världen också ska komma till den insikten.

Vad gäller investeringar så äter jag upp min hatt om män skulle vara bättre.

/man

PS: Eller så har jag bara haft en jävla tur med kvinnorna i mitt liv.
_Festivus_ på twitter.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 26 mars 2017, 22:56

Festivus skrev:Det var tidigt i mitt liv som jag insåg att kvinnor är bättre än män på allt (sånt som är viktigt).

Jag har länge haft den lysande idén att vi ska förbjuda män i politiken.

Jag väntar på att resten av världen också ska komma till den insikten.

Vad gäller investeringar så äter jag upp min hatt om män skulle vara bättre.

Men Festivus, du gör ju nästan samma kullerbytta som Trendsökaren. Fast du kanske inser den.
Vad har egentligen aspekten kvinnor eller män med frågan att göra? Det borde vara lika viktigt som skostorlek eller varför inte hårfärg?
"Det är tveksamt om rödhåriga är sämre som investerare...".

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 mars 2017, 23:01

Grok skrev:Du gör det igen! "Det är tveksamt att kvinnor är sämre som investerare..." Det är en så diskriminerade förutsats så det är inte sant. Du utgår ju från att män är bättre om det är "tveksamt om kvinnor är sämre". Vilken planet är du född på? Artiklarna är jämställda i sina värderingar men det är inte du.

Suck

Återgå till "Privatekonomi"