Berättar ni för respektive?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Leif Andreasson

Berättar ni för respektive?

Inläggav Leif Andreasson » 19 mars 2017, 11:59

Ni som är gifta eller sambos sedan många år och har gemensam ekonomi, hur transparenta är ni mot eran partner?
Jag och min hustru har gemensam ekonomi i den bemärkelsen att vi delar på alla vardagsutgifter som typ barnomsorg, tv, telefon, mat osv. Sedan tjänar jag mer än henne så det blir att jag får skjuta till eller så om inte hennes pengar räcker nån månad. För hon har en förmåga att se till att det ska stå noll på lönekontot när den nya lönen kommer :D . Jag måste resonera lite annorlunda för vissa månader kommer bilförsäkring och annat sköj samtidigt och då måste man ju ha lite buffert.

Men nu till min egentliga fråga. Mitt kapital är betydligt större än hennes, dels pga. lån som jag. tagit för att investera och sedan tidigare sparade pengar. Nu växer kapitalet sakta men säkert och jag har aldrig berättat hur mycket pengar det är. Eller rättare sagt det har aldrig funnits nån anledning, typ att "det är något jag måste berätta för dig" :lol: .
Så jag undrar hur ni andra resonerar. Är det typ "nu jädrar gumman/gubben ska vi åka på kryssning för nu är det 27 mille på kontot" :o ? Eller kör ni med min variant när tanten vill åka till Ikea men säger försiktigt "har verkligen råd med detta" när byrån kostar 1490kr, "ja vi får väl äta nudlar hela nästa vecka" svarar jag samtidigt som jag ler.

aromata

Re: Berättar ni för respektive?

Inläggav aromata » 19 mars 2017, 12:26

Lever man i en fast relation ska man vara transparent med allt. Att utelämna eller frissera det ena och det andra blir ohållbart i längden. Man måste kunna lita fullt ut på varandra. Men det betyder ju inte att man automatiskt ska dela 50/50 på allting men man måste kunna ta diskussionen.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 19 mars 2017, 13:02

Fifty/fifty min åsikt!!
antingen e man familj eller "firmafamilj" där storleken på "aktieinnehavet" styr latent i bakgrunden..Så ser j det...
---

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 19 mars 2017, 17:56

Samtidigt så är hustrun ganska totalt ointresserad av pengar. När jag ibland råkar nämna att jag på en vecka har tjänat 2 månadslöner så svarar hon "oj då, har du hjälpt stora killen med hans läxor idag". Hon vet att jag ofta sitter med bolagsanalyser och läser mycket finansrelaterad media och att jag köper och säljer men hon frågar aldrig nånting öht. Så jag vet inte, hon är så totalt ointresserad att det känns inte som nån större mening att berätta något som hon bara kommer rycka på axlarna åt ändå.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 19 mars 2017, 22:03

Vi har sedan första dagen vi flyttat ihop haft en gemensam ekonomi. Större saker diskuteras alltid ihop. Hustrun är ingen överdriven konsument heller. Jag sköter hennes sparande. Hon vet hela tiden vad vi har ihop och hur mycket hon har. Om hon inte litade fullständigt på mig skulle det inte fungera.

Vi har ett gemensamt servicekonto. Det balanseras så att om någon tjänat mer för stunden så dras det något mera per månad från dennes konto. Servicekontot skall täcka alla utgifter över året. Över livet har vem som tjänat mest förändrats hos oss.

Hon bör väl också få möjlighet till ett bra sparande så att hon på egna meriter bidrar till familjens förmögenhetsutveckling.

Min hustru är nu 67 år och drar in både bra pension och en halvtidslön.

Men litar du på din kvinna. Vad är det som hindrar dig från att berätta? Vad skulle kunna hända? Hon är kanske inte heller ointresserad. Du får fråga om detta.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 19 mars 2017, 22:49

Jag vet inte om hon blir så mycket lyckligare av att få reda på en summa. Hon har precis bytt jobb och funderar på att byta igen pga. erbjudande om högre lön, typ 1-2000/mån. Då säger jag att det absolut viktigaste för dig är trivsel, okej arbetstider och hyffsat nära hem. Att sitta i bilköer 2t/dag för några kronor mer i månaden känns absurt i dagsläget när hon har 10 min med bil som det är nu. Plus att vi klarar oss väl ändå.

Som dagsläget är så går nästan båda våra löner åt till utgifterna. Jag tjänar ungefär 60% mer än henne så vi är väldigt jämnstälda så till vida att våra utgifter ser ganska lika ut. Ingen köper mer kläder än den andra eller åker en dyrare bil eller har några extravaganta intressen. Dom intressena vi har är familjegemensamma och pengar som eventuellt blir över läggs på husrenovering. Så mina investeringar ligger så att säga vid sidan om. Jag lägger alltså inte undan lön varje månad som gör att mitt bidrag till familjekassan blir mindre, utan kapitalet växer bara av egen kraft. Och tanken är att det ska bidra till nån form av arbetsbefrielse i framtiden. Om det innebär att jag går ned i tid, eller byter till nått deltidsjobb eller helt slutar jobba vet jag inte.

Men det är spännande att ta del av er andras tankar och så. Hur ni resonerar kring detta.

aromata

Inläggav aromata » 19 mars 2017, 23:53

Om du har mer kapital med dig in i boet tycker jag inte att det är självklart att ni ska dela dem. Vet din kvinna om att du har egna pengar vid sidan om som du förvaltar kommer hon att ställa frågor om hon vill veta. Frågar hon inte finns det ingen anledning för dig att ventilera det, om det inte känns viktigt för dig.

Det viktiga är att hon känner till att du har eget kapital och att du svarar ärligt om hon frågar. Om jag själv flyttade ihop med någon som har mer pengar än mig skulle jag inte intressera mig för det eftersom de inte är mina. Vad har jag för moralisk rätt att anse att jag ska få ta del av de pengarna? Så jag kan förstå om din kvinna inte intresserar sig för de pengarna, om hon nu känner till dem förstås.

Är man gift och/eller har barn får man kanske tänka lite annorlunda.

Festivus

Inläggav Festivus » 20 mars 2017, 09:15

Jag får intrycket av att du drar in hyfsat med deg utöver lönerna.

Om hon funderar på att byta till det jobbet du talar om så hade jag definitivt
berättat att 1-2 tusen extra i månaden är oväsentligt och att du tycker att ni istället ska satsa på livskvalité.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 20 mars 2017, 10:16

Festivus skrev:Jag får intrycket av att du drar in hyfsat med deg utöver lönerna.

Om hon funderar på att byta till det jobbet du talar om så hade jag definitivt
berättat att 1-2 tusen extra i månaden är oväsentligt och att du tycker att ni istället ska satsa på livskvalité.

Precis, det har jag sagt till henne. Att hon ska inte byta jobb för (i sammanhanget) småpengar för vi klarar oss bra ändå.
Kanske ska förtydliga att vi är vanliga svenssons, hon tjänar tom. under medellönen för kvinnor och jag har ett vanligt kneg. Sedan juli 2016 så går investeringarna väldigt bra då trenden på aktiemarknaden vände som ni som är aktieintresserade säkert känner till. Sedan något år tillbaka så ökar värdet på investeringarna motsvarande min lön, tom. lite mer. Men jag är ödmjuk inför fakta att det kan vända fort, men det är en annan diskussion.
Men som sagt, intressant att få höra era åsikter, riktigt kul. Som jag ser det, och som jag uppfattar att min fru ser det, så anser hon att mina aktier är min hobby och hon är helt ointresserad av den. Samt att hon säger varken bu eller bä då det inte går ut över några andra familjeangelägenheter. Som vilken annan hobby som hellst mao. Hade jag spelat golf så hade hon accepterat det, hon hade inte ondgjort sig över en spelrätt för 100.000 eller medlemsavgift på 5.000 per år om det inte hade inneburit en inverkan på familjesituationen i övrigt. Och precis som när jag råkar nämna hur en aktie har gått så är det lika ointressant för henne som om jag skulle komma hem och säga att jag gjorde 8 birdies :D .

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 20 mars 2017, 10:47

Superskickligt att utveckla ditt/ert kapital så mycket speciellt om er inkomst inte är på riktigt hög nivå. Grattis!

Men hur ser din hustru på det? Har ni en gemensam plan? ÄR det inte så att din hustru mycket väl är medveten om sin egen ekonomiska situation och den framtida situation exempelvis som pensionär. Eller så vill hon göra karriär i någon form för att hon vill få lite annat än pengar ur sitt arbetsliv. Men jag vet ju inte heller förrän jag skulle haft ett bra samtal med henne.

Kan hon uppleva sig trygg om du dör, blir sjuk eller vill skilja sig? Eller vill hon ta sig ur en lägre position i sitt yrkesliv?
Rent juridiskt äger ni lika mycket av er totala egendom om det inte finns något särskilt skrivet om det. Ni äger ju egentligen separat bara det kroppsnära inklusive kläder, smycken och klockor om det inte finns skrivna undantag. Men i praktiken blir det ju lite annorlunda i en relation. Hon kanske inte vill leva i en situation där hon skall fråga dig om pengar.

Det är vanligare att kvinnor vill skilja sig. Det kan då handla om att de inte riktigt är nöjda. De vill göra lite karriär, få egna pengar i större grad o s v. Detta är bara allmänt betraktat och inget om er relation vilket jag ju inte vet något om.

Jag vill inte ge dig något råd. Råd är inte alltid konstruktiva eller kan fånga en komplex situation som livet är.

Men har hon egentligen något alternativ till det hon gör? Hon kanske bara är rationell ur sitt perspektiv. Hon känner kanske inte sig som en del av ditt ”fritidsnöje”. Hon kanske inte ens förstår vad det är du gör. Eller så är hon medveten om det mesta men ändå lite rationell i förhållande sin egen situation om att kunna ha en framtid med någotsånär egna pengar utan att behöva be om dem.

Men jag spekulerar bara!!
...................................................
Jag har själv försökt vara noga med att ha en gemensam plan. Det har inte heller varit lätt alla gånger kring pengar. Hennes mor var ju tvungen att be om pengar när hon växte upp. Min hustru har kanske därför behov av en stor integritet kring sina och våra pengar. Så vi kanske ibland närmat sig problemet kring vår gemensamma ekonomi på ett något annorlunda sätt. Jag har kanske inte brytt sig lika mycket om saken. Däremot har jag aldrig hindrat utan snarare stött att hon tjänat pengar "typ ut på banan".

I några projekt typ inköp av "Torpet" så var det nog hon som lade mest. Inga extrema skillnader men vi äger det ju 50/50 och vi är ju båda fullt medvetna om kanske en extrem värdeutveckling på 10 år. Men då lade hon in separat kanske en 7-8 % av det totala värdet. Men det handlade ju om att förbereda sig på den krasch som verkligen kom 2008.

Ibland är det jag som ekonomiskt dragit mest speciellt när barnen var små. Sedan har hon vunnit loppet om hög lön och till och med pensionen och det egna sparandet. Vilket draglok.

Men ni har kanske en annorlunda situation men nämner ändå vad en kvinna kan åstadkomma.
Senast redigerad av 2 Trendsökaren, redigerad totalt 20 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 mars 2017, 11:04

Vid tillfälle kan väl bara fråga frugan varför hon resonerar som hon gör... inte konfrontativt då!

Det verkar behövas ett samtal, du tycks konfunderad och bekymrad.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 20 mars 2017, 13:58

Trendsökaren skrev:Superskickligt att utveckla ditt/ert kapital så mycket speciellt om er inkomst inte är på riktigt hög nivå. Grattis!

Men hur ser din hustru på det? Har ni en gemensam plan? ÄR det inte så att din hustru mycket väl är medveten om sin egen ekonomiska situation och den framtida situation exempelvis som pensionär. Eller så vill hon göra karriär i någon form för att hon vill få lite annat än pengar ur sitt arbetsliv. Men jag vet ju inte heller förrän jag skulle haft ett bra samtal med henne.

Kan hon uppleva sig trygg om du dör, blir sjuk eller vill skilja sig? Eller vill hon ta sig ur en lägre position i sitt yrkesliv?
Rent juridiskt äger ni lika mycket av er totala egendom om det inte finns något särskilt skrivet om det. Ni äger ju egentligen separat bara det kroppsnära inklusive kläder, smycken och klockor om det inte finns skrivna undantag. Men i praktiken blir det ju lite annorlunda i en relation. Hon kanske inte vill leva i en situation där hon skall fråga dig om pengar.

Det är vanligare att kvinnor vill skilja sig. Det kan då handla om att de inte riktigt är nöjda. De vill göra lite karriär, få egna pengar i större grad o s v. Detta är bara allmänt betraktat och inget om er relation vilket jag ju inte vet något om.

Jag vill inte ge dig något råd. Råd är inte alltid konstruktiva eller kan fånga en komplex situation som livet är.

Men har hon egentligen något alternativ till det hon gör? Hon kanske bara är rationell ur sitt perspektiv. Hon känner kanske inte sig som en del av ditt ”fritidsnöje”. Hon kanske inte ens förstår vad det är du gör. Eller så är hon medveten om det mesta men ändå lite rationell i förhållande sin egen situation om att kunna ha en framtid med någotsånär egna pengar utan att behöva be om dem.

Men jag spekulerar bara!!
...................................................
Jag har själv försökt vara noga med att ha en gemensam plan. Det har inte heller varit lätt alla gånger kring pengar. Hennes mor var ju tvungen att be om pengar när hon växte upp. Min hustru har kanske därför behov av en stor integritet kring sina och våra pengar. Så vi kanske ibland närmat sig problemet kring vår gemensamma ekonomi på ett något annorlunda sätt. Jag har kanske inte brytt sig lika mycket om saken. Däremot har jag aldrig hindrat utan snarare stött att hon tjänat pengar "typ ut på banan".

I några projekt typ inköp av "Torpet" så var det nog hon som lade mest. Inga extrema skillnader men vi äger det ju 50/50 och vi är ju båda fullt medvetna om kanske en extrem värdeutveckling på 10 år. Men då lade hon in separat kanske en 7-8 % av det totala värdet. Men det handlade ju om att förbereda sig på den krasch som verkligen kom 2008.

Ibland är det jag som ekonomiskt dragit mest speciellt när barnen var små. Sedan har hon vunnit loppet om hög lön och till och med pensionen och det egna sparandet. Vilket draglok.

Men ni har kanske en annorlunda situation men nämner ändå vad en kvinna kan åstadkomma.

Tack!
Nu börjar detta likna lite som att gå till en terapeut, det var inte riktigt min tanke :D
Vi har ingen långsiktig plan direkt, snarare lite drömmar, men med ett blöjbarn så ligger dom planerna låångt fram.
Appropå min hustrus ointresse för pengar, hon fick ett sexsiffrigt nettobelopp när hon bytte jobb för inte så längesedan. Lite försiktigt frågade jag ju vad hon skulle göra med pengarna, om hon hade några speciella saker hon skulle köpa. Svaret jag fick var att "jag ska gå till frissan, och resten av pengarna är det väl säkrast att du tar hand om så jag inte handlar upp dom".
Sagt och gjort så fick jag fria händer att placera hennes pengar, naturligtvis på hennes bankkonto, dock inte i samma bank som hon har lönekontot. Ibland brukar jag fråga om hon har varit inne på kontot och sett om det har hänt något med pengarna, då svarar hon "jag orkar inte göra det nu, vi kanske kan kolla på det i helgen".
Så då kanske ni bättre förstår hennes ointresse när hon själv har sexsiffrigt i banken men inte ens det gör att hon loggar in och kollar :)
Hon kanske är lite säregen av sig i det syftet, vad vet jag :?

Vi skrev faktist ett äktenskapsförord när vi gifte oss, av diverse anledningar. Men det hör kanske inte hit. Jag ögnar igenom Trendsökarens inlägg ovan och försöker svara lite kort på frågorna bara..
Hon kan nog känna sig trygg som efterlevande. Hon ärver ju allt, plus att hon är förmånstagare på min pension och en massa annat. Jag är inte så påläst ju där men det vara några basbelopp per år i 8 år och en massa annat.

Hon är absolut ingen karriärmänniska. Hon är nog mera en sån som vill gå till jobbet, göra sina 8 timmar och ha en skön stämmning på jobbet med kollegorna, få sin lön och thats it.

Summa summarum så verkar det vara väldigt individuellt hur man förhåller sig till ekonomi inom familjen. Jag får väl likna det vid att jag "driver ett företag" vid sidan om mitt vanliga kneg. Och att det lever sitt egna liv. Och om nu hustrun inte är särdeles intresserad av hur "företaget" går så vill jag ju inte påtala det ideligen.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 20 mars 2017, 15:26

Ursäkta terapin men jag vet ju inget om din hustru. Ville bara ställa lite undersökande frågor kring hur hon tänker. Hon är inte alls säregen. Hon arbetar har man, barn, hus och arbete samt lite annat. Vem har tid och förmåga att sköta portföljen också om man inte är van. Hon verkar litar väl på dig. Inget konstigt i det.

Men det kan ju vara så att det här med pengar och investeringar är lite främmande för henne. Jag sköter ju min hustrus sparande till 100 %. Jag rapporterar då och då muntligt vilken ställning hon har på sina olika portföljer. Banken stängde av hennes konton när de insåg detta. Men i vårt fall så är hon bara glad. Jag är glad för att vi som pensionärer ändå fått en hygglig ekonomi. Win-win. Men hon fortsätter ju att arbeta för som hon säger degens skull.

Så meningen var och är inte att säga att detta är rätt eller fel. Utan att ställa ett antal undersökande frågor.

Vad skulle hon säga om du berättade för henne hur mycket du/ni egentligen har. Men om du vill att hon inte tar ett jobb som är något mera välbetalda vad erbjuder du henne då. Retorisk fråga bara.

Aron

Inläggav Aron » 25 mars 2017, 14:11

Ursäkta men vad är en respektive?, måste vara en sådan jag varit utan sedan 2008...samma j-a år som börsen störtdök. En olycka kommer sällan ensam.

:) :shock: :)

Trucker

Inläggav Trucker » 26 mars 2017, 08:46

Intressant tråd. Känner igen mig i frågeställningen.

Det som för oss privatekonomiskt överintresserade kan vara svårt att förstå är att många har svårt att ta in kraften i balanserad risktagande, ränta-på-ränta-effekten osv. Kommer man från ett föräldrahem där allt fokus är kassaflöde (kanske t.om. på daglig basis) blir kapitalinvesteringar något väldigt abstrakt. givetvis förstår de allra flesta rent logiskt hur st funkar men att ta steget till att lägga tid (och pengar!) på kapitalinvesteringar kan nog kännas främmande.

Precis som för Leif så har min sambo under våra första tio år ihop ryckt på axlarna när jag glatt berättat om en god värdeutveckling. Visst, kapitalet var mitt och inte hennes. Och som någon skrev i tråden så har också min sambo hög ekonomisk integritet. I hennes värld är den största fasan att höra/uppleva att hon åker snålskjuts på en annan. Nu, med gemensamma barn och två gemensamma fastighetsaffärer, börjar vi kunna resonera om hur vi ska placera det kapital som jag sparat ihop. Så vill jag också ha det.

En annan sak. Om man berättar för sin respektive om sin förmögenhet/kapitalplaceringar bör man nog också ha en idé för hur båda ska gynnas av detta. För den med hög ekonomisk integritet som kämpar för 1 000 kr mer i månaden kan det nog annars sticka i ögonen efter en tid. I vart fall om den kapitalstarka löpande delar med sig av den goda utvecklingen.

Återgå till "Privatekonomi"