Till valutahandlare: Hur beskattar ni er vinst?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

hanseman

Till valutahandlare: Hur beskattar ni er vinst?

Inläggav hanseman » 17 februari 2017, 14:04

Hej, ny på forumet efter att ha letat förvånansvärt mycket runt om på google efter svar men utan att egentligen kommit någon vart. Jag undrar hur ni som först och främst livnär er på valutahandel (forex trading) men också ni som gör det vid sidan av ert vanliga arbete, i benämningen att ni gör era trades genom exempelvis Metatrader kopplad till en mäklare, svensk som utländsk. Varför jag förtydligar just det är för att jag sett flera som gör sin valutahandel genom att köpa stora volymer av en viss valuta (fysiska sedlar) för att sedan sälja/köpa till en högre/lägre kurs.
I all fall. Det jag undrar är hur ni gör när ni plockar ut er vinst. Har ni bokfört alla era trades genom det gånga året för att sedan redovisa alla på K4 blanketten i deklarationen och betalar 30% skatt på varje gjord vinst? Eller finns det någon form av kapitalförsäkring, alt investeringsparkonto (som det gör för de som handlar med aktier via t.ex. Avanza eller Nordnet) så att ni inte behöver redovisa varje trade ni gör till skatteverket?
Eller har ni ett aktiebolag (eftersom skatteverket inte anser att en daytrader som håller på med valutahandel är näringsidkare och därför inte får ha F-skattsedel http://www.realtid.se/daytrader-kraver-f-skattesedel) och har gjort något smidig lösning genom att starta ett eget företaget?
Det verkar inte finnas någon uppenbar smidig lösning så därför hade jag uppskattat väldigt mycket med någon som förhoppningsvis har lite kunskap kring ämnet kan delge hur det fungerar. Stort tack!

Återgå till "Privatekonomi"