Världens undergång (fast bara lite)

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

zatom

Världens undergång (fast bara lite)

Inläggav zatom » 12 februari 2017, 21:37

En kollega till mig är något av undergångsromantiker, eller åtminstone storkonsument av litteratur, film och internetsidor på temat. Ämnet diskuteras därför med jämna mellanrum i fikarummet. Ifall den stora apokalypsen inträffar lär ju både fonder, aktier och allehanda värdepapper tappa i värde till förmån för ....guld möjligen, eller konserver och skjutvapen om skiten verkligen träffar fläkten. Totalt sammanbrott av civilisationen är ju svårt att gardera sig för utan att göra en livsstil av så att säga. Däremot funderar jag lite på möjligheten av en light-apokslyps i stil med större ekonomisk depression eller sammanbrott av banksystemet. Diskussioner på det temat lyfter inte riktigt i fiksrummet.....men ni som är nog intresserade av ekonomiska frågor för att skriva här: Är en större / varaktig ekonomisk härdsmälta något ni tar hänsyn till vad gäller ert privata sparande?

Himmelsblå

Re: Världens undergång (fast bara lite)

Inläggav Himmelsblå » 12 februari 2017, 22:41

Det beror ju på vad du menar med light?

Men nej, jag brukar tänka att om om skiten träffar fläkten är mina besparingar det minsta av mina bekymmer... går det ens att skydda sig?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Festivus

Inläggav Festivus » 13 februari 2017, 09:38

Känner en som är likadan.

Han har suttit med pengarna i madrassen sen senaste finanskrisen.

Inga argument biter på honom. :lol:

zatom skrev:Är en större / varaktig ekonomisk härdsmälta något ni tar hänsyn till vad gäller ert privata sparande?

Indirekt kanske man kan säga att jag gör det genom att ha en tydlig exitplan, en buffert och en avbetald bostad som gör att jag kan leva länge på bufferten.

Sen har jag en liten guld- och silvermynt samling som kanske blir användbar. :D
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Nesvop

Inläggav Nesvop » 13 februari 2017, 09:42

Jag funderar och filosoferar själv i liknande frågor.
Jag tycker att börsen är högt värderad nu, och inte har möjligheten att leva upp till mina avkastningskrav uthålligt under lång sikt längre.
Dock kan kurserna för olika aktier fortfarande röra sig uppåt under lång tid, hur ska jag agera i denna sits?

Jag har gjort så att jag sprider riskerna lite mer än vad jag gör normalt.
Svenska Aktier, Nordiska Aktier, Globala Aktier, Utvecklningsmarknader, Guld, Silver, Råvaror, Valutor, BitCoin.

Aron

Inläggav Aron » 16 februari 2017, 20:37

Flest användare online samtidigt: 129, 2 februari 2011, 23:24

Här måste ju hänt något som drog till sig uppmärksamhet typ rubriken i tråden, men jag hittar inget oroväckande den datumen i börsen som gick back det året, där var nog värsta perioden i OMX 30 1/6 TILL 8/8 med -21.65%.

Eller var det den dagen Solna köpte sin Toyota Prius som drog 0,2 liter/milen?.

Nä hittar ingen rimlig koppling.

:?:

Återgå till "Privatekonomi"