BRF Placering

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Nesvop

BRF Placering

Inläggav Nesvop » 10 februari 2017, 08:53

Hej,
Jag har en fråga angående ekonomin i en BRF.

I min BRF har vi ett läge där vi har relativt låg belåning (<3000kr/kvm) och en kassa som ökar i dagens ränteläge (kassa på 1000 kr/kvm med ungefärlig ändring på 200 kr/kvm/år). Ett angenämt problem kan tyckas. Men det tar ju inte så många år innan kassan blir lite ohanterligt stor, och det är där vi står idag. Föreningens styrelse har nu sagt att man vill "spara i ladorna" utifall att det händer något oförutsett, vilket såklart är väldigt bra.

Min fråga är egentligen, finns det något sätt att placera pengarna som är godkänt för en BRF?
Jag tänker mig att man borde få låsa dem på ett bankkonto i ett par år för att få någon typ av avkastning.
Vi pratar ju alltså om en tio-tjugoårsperiod, där det känns lite onödigt att sitta med pengarna på ett konto utan att generera någonting.
Ett alternativ är ju såklart att betala av lånen, men det är just det som styrelsen motsätter sig.

TLDR; hur får man placera pengar i en BRF? Hur bör man placera pengar i en BRF?

Trendsökaren

Re: BRF Placering

Inläggav Trendsökaren » 10 februari 2017, 09:41

Några formella hinder för att placera pengar fritt i en Brf finns inte så långt som jag känner till. Läs stadgarna. Men jag kan ju inte rekommendera något annat än ytterst säkra sätt att placera ett överskott.

Enligt min uppfattning bör man nog amortera. Svårt att få en så säker placering till den ränta man i praktiken får om man amorterar. Exempelvis ger idag SBAB 0,4 % i ränta till bostadsrättsföreningar. Även om räntan för att låna är låg idag så får du bättre ränta om du amorterar av.
https://www.sbab.se/1/foretag__bostadsr ... konto.html
Men ni får ju bättre ränta än så om ni amorterar av. Detta har vi diskuterat i vår Brf och en del hade svårt att förstå logiken. Man samlade på sig pengar till låg eller ingen ränta. Rena dumheter. Gör istället extraamorteringar. Om ni har känt underhåll så slutar man i god tid göra extraamorteringarna. Man kan också låna upp pengarna igen. Men med god planering så kommer detta nog bara behövas i undantagsfall.
Det kan ju finnas sätt att minska kostnader eller öka intäkterna på som kan vara hyggligt lönsamma. Exempelvis energisparande, solceller, hyra ut lokal e t c.

Om jag läser vad du skriver rätt kan ni direkt minska era räntekostnader med en tredjedel.Det är ju pengar ni kan använda bättre än att betala till er lånegivare. Exempelvis till renoveringar och ytterligare extraamorteringar.

Nesvop

Inläggav Nesvop » 10 februari 2017, 10:27

Trendsökaren skrev:Några formella hinder för att placera pengar fritt i en Brf finns inte så långt som jag känner till. Läs stadgarna. Men jag kan ju inte rekommendera något annat än ytterst säkra sätt att placera ett överskott.

Enligt min uppfattning bör man nog amortera. Svårt att få en så säker placering till den ränta man i praktiken får om man amorterar. Exempelvis ger idag SBAB 0,4 % i ränta till bostadsrättsföreningar. Även om räntan för att låna är låg idag så får du bättre ränta om du amorterar av.
https://www.sbab.se/1/foretag__bostadsr ... konto.html
Men ni får ju bättre ränta än så om ni amorterar av. Detta har vi diskuterat i vår Brf och en del hade svårt att förstå logiken. Man samlade på sig pengar till låg eller ingen ränta. Rena dumheter. Gör istället extraamorteringar. Om ni har känt underhåll så slutar man i god tid göra extraamorteringarna. Man kan också låna upp pengarna igen. Men med god planering så kommer detta nog bara behövas i undantagsfall.
Det kan ju finnas sätt att minska kostnader eller öka intäkterna på som kan vara hyggligt lönsamma. Exempelvis energisparande, solceller, hyra ut lokal e t c.

Om jag läser vad du skriver rätt kan ni direkt minska era räntekostnader med en tredjedel.Det är ju pengar ni kan använda bättre än att betala till er lånegivare. Exempelvis till renoveringar och ytterligare extraamorteringar.

Absolut, det är det som jag föreslår, att amortera av.
Det känns onödigt att lägga det i SBAB till 0,4% ränta när lånen har en ränta på 1%.

Men då är det nog det som jag ska fortsätta lobba för helt enkelt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 februari 2017, 11:20

Jag har stött på detta problem en del gånger. Vad man inte förstår är tid. Alltså ni förlorar pengar varje dag ni har pengar på konto/kassa. Många dagar stor förlust. Många år utan ränta på ränta effekt är inte alls bra.

Er ekonomi verkar ju bra. Men ni blöder samtidigt. I onödan.

Detta tillhör de lägre hängande frukterna. Alltså det kostar inget. Tar nästan ingen tid alls. Ni kan ju minska räntekostnaderna med minst 33 %. Ni ökar ett överskott samtidigt. Detta redan månaden efter ni gjort en extraamortering.

Om ni är med i en huvudorganisation så tjänar de en liten summa extra på ert sätt att sköta er ekonomi. De har nog troligtvis en liten ränta på era pengar fast ni har noll utväxling på ert konto.

Vår förening har lån och sparkonto hos SBAB. Upphandlat. Gör extraamorteringar regelbundet men uppehåll när man gör planerat underhåll.

Återgå till "Privatekonomi"