Någon som lever på avkastningen?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: Någon som lever på avkastningen?

Inläggav Aron » 6 februari 2017, 20:42

Varje morgon väckarklockan ringer önskar jag att det är en hemsk mardröm, men väl ur sängen blir det allt lättare. Min mamma som hade mycket stort intresse för sin praktfulla trädgård där det blommade träd å växter stor del av året lite växelvis, mådde inte alls bra när hon gick i pension vid 58 år och trädgårdsarbetet var inte lika roligt längre.

Man tappar lite av sin identitet när man slutar jobba och utanförskapet kan komma att kännas jobbigt, detta har då flera +60 sagt till mig är det jobbiga medan en del iaf säger att dom mår toppen efter att de gått i pension och har fullt upp. Men att gå före tex 55år tror jag inte alla fixar. När barnen är utflugna och huset känns tomt, kraften att resa som man hade runt 30-50 års åldern kanske försvinner osv.

Jag har inga stora behov och skall nog försöka sluta vid 57-58 år eller då barnen kanske inte hälsar på mer än nån gång ibland, då har jag inga problem med att bosätta mig i en 1a lr mindre 2a och göra mig omöjlig på AF om den finns kvar och låta er delvis betala mitt uppehälle genom skatt å a-kasse avgifter.

Tack på förhand :wink:

:)

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 8 februari 2017, 08:29

Aron skrev:Varje morgon väckarklockan ringer önskar jag att det är en hemsk mardröm, men väl ur sängen blir det allt lättare. Min mamma som hade mycket stort intresse för sin praktfulla trädgård där det blommade träd å växter stor del av året lite växelvis, mådde inte alls bra när hon gick i pension vid 58 år och trädgårdsarbetet var inte lika roligt längre.

Man tappar lite av sin identitet när man slutar jobba och utanförskapet kan komma att kännas jobbigt, detta har då flera +60 sagt till mig är det jobbiga medan en del iaf säger att dom mår toppen efter att de gått i pension och har fullt upp. Men att gå före tex 55år tror jag inte alla fixar. När barnen är utflugna och huset känns tomt, kraften att resa som man hade runt 30-50 års åldern kanske försvinner osv.

Jag har inga stora behov och skall nog försöka sluta vid 57-58 år eller då barnen kanske inte hälsar på mer än nån gång ibland, då har jag inga problem med att bosätta mig i en 1a lr mindre 2a och göra mig omöjlig på AF om den finns kvar och låta er delvis betala mitt uppehälle genom skatt å a-kasse avgifter.

Tack på förhand :wink:

:)

Jag tror det är väldigt individuellt, hur man är som människa, umgängeskrets och yrke. Jag hade själv förmånen att prova "light-versionen" av pensionärslivet för ett tag sedan. Min hustru och jag var föräldralediga samtidigt i 6 månader under den varmare delen av året. Detta var nog en av dom mest fantastiska perioderna i mitt liv. Jag gjorde precis allt det som jag vill göra som jag inte hinner när jag löneslavar. Grejade med mitt hus, umgicks med min familj mer än 2t på kvällen, åkte båt när inte alla andra semesterfirare var på sjön, helt underbart.

Personligen så skulle jag inte ha något problem alls att göra detta till vardag, att bestämma över mina egna tid. Men visst, man har hört/läst om många som vunnit storkovan på Lotto, bett chefen dra åt fanders, för att sedan komma tillbaka några månader senare för livet som nybliven miljonär vart inte så spännande. Så jag har förståelse för att det finns en annan synvinkel också, även om jag tror att alla hanterar det på olika sätt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2017, 11:22

Jag tror själva planeringen av pensionärslivet är viktigt. Så man har saker att göra och så att det finns saker som engagerar en. Framförallt för mig som barnlös.

Börsen kommer att bli en del, men jag skulle gärna äga en liten, liten skog också.... men då måste man hålla sig frisk.... Banta med GW kanske, jag behöver gå ner i vikt märker jag (och min läkare också)

Men att helt plötsligt och oförberedd gå i pension efter ett aktivt liv kan nog vara besvärligt?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 8 februari 2017, 12:55

Himmelsblå skrev:Jag tror själva planeringen av pensionärslivet är viktigt. Så man har saker att göra och så att det finns saker som engagerar en. Framförallt för mig som barnlös.

Börsen kommer att bli en del, men jag skulle gärna äga en liten, liten skog också.... men då måste man hålla sig frisk.... Banta med GW kanske, jag behöver gå ner i vikt märker jag (och min läkare också)

Men att helt plötsligt och oförberedd gå i pension efter ett aktivt liv kan nog vara besvärligt?

Ja en liten skog hade varit fint, dom tankarna finns hos mig också. Jag eldade med ved i några år innan jag ledsnade på att ägna flera helger till att fälla, kvista och klyva. Men som kravlöst fritidsintresse hade det varit roligt. En traktor eller fyrhjuling med krangrip och kärra. Vedmaskin har jag redan :D . Kanske lite vedförsäljning som sidoinkomst :)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 8 februari 2017, 17:49

Börja med golf vet ja!
Då försvinner extra kilon och ev dystra tankar.
Dessutom kan du plocka pinnved när du letar efter bollen efter slicen!
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2017, 17:50

jeppe skrev:Börja med golf vet ja!
Då försvinner extra kilon och ev dystra tankar.
Dessutom kan du plocka pinnved när du letar efter bollen efter slicen!

Golf? Är inte det en bil? :)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 8 februari 2017, 20:59

Pension. Visst. Jag jobbar statligt så jag lär inte komma undan. Idag går det ju att leva på pension och tom. bidrag har jag hört. Men att inte ha nån utkomst alls? Aldrig! Det finns så många saker som samhällsfunktionen "arbete" bidrar med som är så nyttiga för mitt välbefinnande att jag aldrig skulle vilja vara den utan:
- Ansvar
- Utmaningar
- Problemlösning
- Planering
- Social miljö
- Identitet
- Rutiner
- m.m.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2017, 21:11

Grok skrev:Pension. Visst. Jag jobbar statligt så jag lär inte komma undan. Idag går det ju att leva på pension och tom. bidrag har jag hört. Men att inte ha nån utkomst alls? Aldrig! Det finns så många saker som samhällsfunktionen "arbete" bidrar med som är så nyttiga för mitt välbefinnande att jag aldrig skulle vilja vara den utan:
- Ansvar
- Utmaningar
- Problemlösning
- Planering
- Social miljö
- Identitet
- Rutiner
- m.m.

Aaaah... du behöver verkligen förbereda dig!!! Vad skall du göra som pensionär? :D
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 8 februari 2017, 21:14

Grok skrev:Pension. Visst. Jag jobbar statligt så jag lär inte komma undan. Idag går det ju att leva på pension och tom. bidrag har jag hört. Men att inte ha nån utkomst alls? Aldrig! Det finns så många saker som samhällsfunktionen "arbete" bidrar med som är så nyttiga för mitt välbefinnande att jag aldrig skulle vilja vara den utan:
- Ansvar
- Utmaningar
- Problemlösning
- Planering
- Social miljö
- Identitet
- Rutiner
- m.m.

Är du säker på att den här listan inte är en definition av t ex golf! Eller en Bowlingklubb? Eller varför inte den lokala Hells Angels gruppen :D
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 8 februari 2017, 23:05

jeppe skrev:
- Ansvar
- Utmaningar
- Problemlösning
- Planering
- Social miljö
- Identitet
- Rutiner
- m.m.

Är du säker på att den här listan inte är en definition av t ex golf! Eller en Bowlingklubb? Eller varför inte den lokala Hells Angels gruppen :D

Bra tips! Jag ska prata med HA. Hög tid att skaffa MC-kort.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 15 mars 2017, 08:04

Planen fortlöper enligt plan, eller hur man säger :D . Året har börjat bra, just nu ligger jag på en avkastning hittills i år på 5,93%. Så räntan på lånet som är på 2,1% är betald för i år och jag har ett överskott på ca. 4,5% efter skattereduktion eller ca. 50,000 netto på 2,5 månad.
Mars började så fantastiskt bra att jag tänkte "detta är för bra för att vara sant" så jag realiserade 50% av portföljen. Och tur var det, min magkänsla visade sig vara rätt. Dom aktierna som gått som raketer slutet på februari och början på mars och som jag sålde av vände nedåt, troligtvis av samma anledning som jag tänkte, vinsthemtagningar.
Min tolkning just nu, vilken kan vara helt fel, är att den senaste tidens uppgångar beror på dom många fina rapporterna. Nu blir det lite skakigare nån månad framåt då många gör vinsthemtagningar och allokerar kapital inför kommande utdelningar. Sedan i slutet av april, början på maj, så kommer det ett uppsving igen när alla vill vara med på utdelningskalaset.
Men framtiden kan inget veta bestämt, Trump, krig och val i europa kan ställa till det, likaså kommande räntehöjningar. Den som lever får se..

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 2 april 2017, 17:11

Känns som att denna tråden har börjat handla om min egna resa mot den ekonomiska friheten än om att ta reda på om nån lever på avkastningen :D . Men jag tycker det är så fantastiskt roligt att dela med mig av mina erfarenheter längs vägen och ta del av era andras erfarenheter.
Hur har det gått nu efter Q1 17 då?

Jo jag skickade jag ju av en stor del av portföljen vilket visade sig vara rätt i tiden. Kvarvarande innehav gick sedermera mest sidledes och Q1 slutade på +5,97%.
Hur tror jag det ser ut närmsta tiden då? Min gissning är att vi får lite kräftgång i April. Snittet för April månad brukar ligga på +3% och nu är vi ju som bekant inne i en beartrend så det kan betyda roligare siffror än så, eller sämre för den delen. Sedan kommer ju Maj som brukar vara stark tack vare utdelningar. Frågan är hur man ska bete sig efter dessa två månader, jag är lite kluven. Antingen ligga kvar med innehaven eller köra på tesen "sell in may and stay away" eller "sälj till sillen och köp till kräftorna". Rent statistiskt så brukar sommarmånaderna vara dåliga på börsen och man får ett betydligt bättre utfall om man börjar handla i slutet på augusti och september igen. Men stockpicking kanske har större betydelse än säsongsmönstret.

Nu tänkte jag handla på mig bra utdelningsaktier och bolag som ligger rätt i tiden för att komma med fina Q1-or. Sedan får jag se hur jag agerar efter utdelningsperioden är över. Det finns många orosmoln på himlen, jag återkommer.

aromata

Inläggav aromata » 2 april 2017, 19:38

Jag vet inte men det sägs att aktien tappar lika mycket som utdelningen på avstämningsdagen. Men sen "glöms utdelningen" ofta bort och aktien återhämtar sig till nivån före utdelningen. Om detta stämmer borde det vara bäst att köpa direkt efter utdelningen. Speciellt om aktien ligger i en vanlig depå där utdelningen skattas med 30%.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 2 april 2017, 20:29

aromata skrev:Jag vet inte men det sägs att aktien tappar lika mycket som utdelningen på avstämningsdagen. Men sen "glöms utdelningen" ofta bort och aktien återhämtar sig till nivån före utdelningen. Om detta stämmer borde det vara bäst att köpa direkt efter utdelningen. Speciellt om aktien ligger i en vanlig depå där utdelningen skattas med 30%.

Med dagens statslåneränta är vanlig depå helt uteslutet för min del. Är man långliggare så brukar det absolut bästa vara att "låna" motsvarande utdelningen och återinvestera motsvarande belopp på X-dagen när kursen droppar. Sedan "betalar man tillbaka" lånet när utdelningen kommer in på kontot. Vips så har man återinvesterat utdelningen till (för det mesta) bästa kurs.

CRV

Inläggav CRV » 12 april 2017, 16:35

Tillbaka till grundfrågan. Lever jag på min avkastning? Nej.

Men jag har pga frågan kollat om jag skulle kunna göra det.

Jag inser då att bara drygt hälften av min inkomst kommer från lönearbete (heter det så?), en fjärdedel från utdelningar i ett företag jag äger (en hel del arbetsinsats krävs dock...) och en fjärdedel från passiv kapitalinkomst (ISK-depå med främst aktier och aktiefonder, sådant jag har kvar efter köp av ny bostad - borde vara mer, men köpt ny dyr bostad pga familjeskäl...).

Om jag kollar på grundläggande utgifter varje månad så skulle det räcka med den passiva fjärdelen för att täcka dem. Men pga resor, onödig lyx etc så blir det ibland så att över halva totala inkomsten krävs. Men då får man väl skärpa till sig - om man nu vill kunna leva på avkastningen?

Eller? I vilket fall många år till pensionering, och så länge man har hälsan VILL jag nog jobba. Men visst, ändå lockar tanken på att kunna "varva ned" lite i god tid före "pensioneringsåldern" (vad nu den kommer bli)... :D

/CRV

Återgå till "Privatekonomi"