Någon som lever på avkastningen?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Re: Någon som lever på avkastningen?

Inläggav Rickard » 25 oktober 2016, 13:13

Har (som jag precis skrev i en annan tråd) nyss sålt min lägenhet och flyttat till ett hyrt boende. Försäljningen innebär en reavinst på ca 5 * mina årliga utgifter. Plus att jag får tillbaka alla pengar jag amorterat genom åren. Det sammanslaget men mina tidigare finansiella tillgångar sätter mig i situationen att jag om jag investerade allt jag har på banken skulle behöva nå en nettoavkastning på 7% för att kapitalinkomsterna ska täcka mina utgifter.

Men jag är inte helt bekväm med att investera allt. I det långa loppet så vill jag ha kapital uppbundet i en bostad. Och en rejäl slant stående på sparkonto utifall att... Så jag skulle nog behöva dubbla mina pengar och sedan dubbla dom en gång till innan jag känner att jag kan dra mig tillbaka med bibehållen levnadsstandard och frid i sinnet :lol:

TrueSpirit_3311

Inläggav TrueSpirit_3311 » 21 november 2016, 20:10

Rickard skrev:Har (som jag precis skrev i en annan tråd) nyss sålt min lägenhet och flyttat till ett hyrt boende. Försäljningen innebär en reavinst på ca 5 * mina årliga utgifter. Plus att jag får tillbaka alla pengar jag amorterat genom åren. Det sammanslaget men mina tidigare finansiella tillgångar sätter mig i situationen att jag om jag investerade allt jag har på banken skulle behöva nå en nettoavkastning på 7% för att kapitalinkomsterna ska täcka mina utgifter.

Men jag är inte helt bekväm med att investera allt. I det långa loppet så vill jag ha kapital uppbundet i en bostad. Och en rejäl slant stående på sparkonto utifall att... Så jag skulle nog behöva dubbla mina pengar och sedan dubbla dom en gång till innan jag känner att jag kan dra mig tillbaka med bibehållen levnadsstandard och frid i sinnet :lol:

Det låter som att du är på god väg, lycka till och hoppas det går bra!

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 21 januari 2017, 14:14

Summering av 2016.
Min lånade miljon har förökat sig i värde. När räntan är betald på lånet, minus ränteavdraget, skatten på ISK betald, så landade nettot på 1,154,000kr. Så om mina mattematiska kunskaper är korrekta så fick jag en nettoavkastning på 15,4% under 2016 på min lånade miljon, eller 154,000kr i pengar räknat.
Naturligtvis får man tankar som "tänk om jag lånar 2Msek, då hade det vart 300,000kr, eller lånat 3Msek...". Men vis av erfarenhet så ska man inte gapa efter mycket.

Istället fortsätter jag på den inslagna vägen 2017 och mitt mål är att klå OMXSPI-index. Året har börjat hyffsat, +1,76% till dags dato. Men jag är ödmjuk och vet att det kan vända fortare än man anar, som februari förra året då det såg väldigt mörkt ut. Eller när britternas omröstning om EU var avgjord, men sedan sken solen igen som den brukar på aktiemarknaden och vi fick en väldigt stark höst där jag gjorde den stora delen av mina dryga 15%.

Hoppas det gått bra för er andra och lycka till under 2017!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 januari 2017, 16:51

Leif Andreasson skrev:Summering av 2016.
Min lånade miljon har förökat sig i värde. När räntan är betald på lånet, minus ränteavdraget, skatten på ISK betald, så landade nettot på 1,154,000kr. Så om mina mattematiska kunskaper är korrekta så fick jag en nettoavkastning på 15,4% under 2016 på min lånade miljon, eller 154,000kr i pengar räknat.
Naturligtvis får man tankar som "tänk om jag lånar 2Msek, då hade det vart 300,000kr, eller lånat 3Msek...". Men vis av erfarenhet så ska man inte gapa efter mycket.

Istället fortsätter jag på den inslagna vägen 2017 och mitt mål är att klå OMXSPI-index. Året har börjat hyffsat, +1,76% till dags dato. Men jag är ödmjuk och vet att det kan vända fortare än man anar, som februari förra året då det såg väldigt mörkt ut. Eller när britternas omröstning om EU var avgjord, men sedan sken solen igen som den brukar på aktiemarknaden och vi fick en väldigt stark höst där jag gjorde den stora delen av mina dryga 15%.

Det låter mycket bra ju! Jag skulle kunna resonera ungefär lika då min bostadskuld är ca 1 MSEK.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 4 februari 2017, 11:07

Himmelsblå skrev:
Leif Andreasson skrev:Summering av 2016.

Det låter mycket bra ju! Jag skulle kunna resonera ungefär lika då min bostadskuld är ca 1 MSEK.

Man får ju alltid beakta sin egna situation. Jag själv har haft förmånen att se värdet på min bostad öka i värde med så mycket att jag kunnat ta ett lån på en miljon och ändå ligga på en belåningsgrad på under 25%. Även om räntan skulle stiga till mer normala nivåer runt 6% så ligger belåningen inom min "comfort zone" för normal utgiftsnivå för boendet.

Nu när jag har summerat Januari så ser jag att det har börjat väldigt bra. Avkastningen på investeringarna överstiger inkomsten från lönearbetet. Kommer bli väldigt spännande att se hur 2017 kommer sluta. Dom sista 6 månaderna på 2016 var ju väldigt bra och där låg avkastningen i linje med löneinkomsten. Sjävklart måste man se ett snitt över många år för att få svar på frågan som jag ställde i första inlägget, om det går att leva på avkastningen. Men med ränta på ränta-effekten så närmar man ju sig iaf. svaret på frågan.

aromata

Inläggav aromata » 4 februari 2017, 22:12

Drömmen är att kunna leva på avkastningen och vara fri. Men sen då? Det finns ett begrepp som lyder "avtagande marginalnytta" och innebär i princip att man med tiden vänjer sig vid allt. Stor lycka initialt men sen ebbar det ut. Det är väl därför som konsumtionssamhället kan fortsätta.

Det blir vardag överallt. En ö i Söderhavet är förföriskt underbart men om vi skull flytta dit permanent kommer vi att bli uttråkade.

Min far var teknikintresserad och gillade att göra affärer. Han gjorde omfattande marknadsundersökningar och sen slog han till. Sen var det slut på det roliga och jag kunde få ta över prylarna. Jättekul för mig men eftet ett tag blev de liggande igen.

Erfarenheter som dessa har gjort att jag i princip aldrig köper sånt som jag behöver utan mest sånt som jag inte kan undvara.

Jag fattar att allt inte är ytterligheter men att leva på avkastningen är kanske inte så enkelt som man kan tro.

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 4 februari 2017, 22:49

Inlägg av aromata
Drömmen är att kunna leva på avkastningen och vara fri. Men sen då? Det finns ett begrepp som lyder "avtagande marginalnytta" och innebär i princip att man med tiden vänjer sig vid allt. Stor lycka initialt men sen ebbar det ut. Det är väl därför som konsumtionssamhället kan fortsätta.

Det blir vardag överallt. En ö i Söderhavet är förföriskt underbart men om vi skull flytta dit permanent kommer vi att bli uttråkade.

Min far var teknikintresserad och gillade att göra affärer. Han gjorde omfattande marknadsundersökningar och sen slog han till. Sen var det slut på det roliga och jag kunde få ta över prylarna. Jättekul för mig men eftet ett tag blev de liggande igen.

Erfarenheter som dessa har gjort att jag i princip aldrig köper sånt som jag behöver utan mest sånt som jag inte kan undvara.

Jag fattar att allt inte är ytterligheter men att leva på avkastningen är kanske inte så enkelt som man kan tro.

aromata förmodligen tycker du inte själv att du är klok..
MEN DET ÄR DU!! :wink:
---

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 4 februari 2017, 23:46

aromata skrev:Drömmen är att kunna leva på avkastningen och vara fri. Men sen då? Det finns ett begrepp som lyder "avtagande marginalnytta" och innebär i princip att man med tiden vänjer sig vid allt. Stor lycka initialt men sen ebbar det ut. Det är väl därför som konsumtionssamhället kan fortsätta.

Alla är vi olika. Min plan är inte att uppnå breakeven-nivå på avkastningen mot min inkomst och sedan dra på mig mysbyxorna när jag stigit upp klockan 13 på eftermiddagen. Disciplin är A och O. Men istället för att gå upp 4.30, som jag gör idag, och komma hem strax innan 18 från arbetet så kanske det blir att stå upp vid 6-6.30 istället, så man slipper somna i soffan framför tv' vid 20.
Vad hade jag då tänkt att tillbringa dagarna med? Jag kan ganska enkelt fördriva 2t per dag på att läsa allehanda ekonominyheter. Sedan har jag diverse projekt som står på min "bucketlist". Saker som jag idag inte har tid med helt enkelt. Med 2 små barn och hustru så räcker inte tiden till alla projekt man vill göra. Ägnade i princip varenda helg till husprojekt i ett års tid, vilket medförde att hustrun sa "nu får du välja familjen eller huset, annars åker vi". Då förstod jag att det inte var hållbart, jag var så upp i mina projekt att jag inte såg problematiken med min fru som blev själv med 2 barn varenda helg. Nu försöker jag balansera, men det blir ju bara nån timme eller två på helgen som man kan pyssla och på den tiden renoverar man inte ett badrum direkt.

Själva grundtanken med att leva på avkastningen är som sagt friheten att göra det man vill istället för det man måste. Arbeta när jag vill, istället för när arbetsgivaren säger att jag måste. Projekt av olika slag är tanken, projekt som kan stå stilla ett tag om lusten eller orken inte finns. Kan vara en husrenovering, sommarstugerenovering, lägenhetsrenovering, som den praktiker man är så gillar jag att skapa saker med händerna. En annan sak som jag försummat och som lockar är att resa mera när/om tiden kommer bli mer. Mao. det finns mycket saker som jag kan tänka mig att göra med tiden istället för att som idag vara fokuserad på lönearbete från 4.30-18 varje dag.

Om 2017 går lika bra investeringsmässigt som 2016 så har jag funderingar på att mjukstarta min "pension" med att gå ned i arbetstid. Hade varit väldigt skönt att ha typ en dag i veckan ledigt där man ägnar tid åt sånt som idag är måsten på helgen.

aromata

Inläggav aromata » 5 februari 2017, 01:36

Att komma runt den avtagande marginalnyttan gör man enklast med variation. Det är variationen som är tricket!

Att pensionsträna genom att lugnt och städat trappa av är klockrent! Det tror jag mycket på. Får man mycket tid på sina händer blir man inte så effektiv och det är ju också bra. Alla har väl äldre släktingar som är bokade hela dagen för att de har en fotvård-eller frisörtid att passa. De flesta sim pensionerat sig tycker att de hinner med ungefär lika mycket som när de arbetade. Men då skulle ju jobbet också skötas vilket säger en del om hur effektiviteten går ner.

Men det är väl vitsen med att pensionera sig..

ignorant

Inläggav ignorant » 5 februari 2017, 02:46

Det är ju oftast inte nödvändigt att leva enbart på avkastningar, de flesta har väl också någon sorts pensionsinkomst?
Fast den kan ju iofs också räknas som avkastning på genom skatter eller frivilligt avsatta belopp.

Visst är det sant att även Söderhavet kan kännas som vardag efter en tid, men baserat på min erfarenhet från att bo i Penang så är vardagen definitivt angenämare (och billigare) här under tiden Oktober till Maj än i Sverige. Enligt min uppfattning alltså.
Och Sverige/Europa kan ju avnjutas under sommarmånaderna.
Apropå uttråkad så har jag en vän som bodde på Langkawi några år.
Men han flyttade tillbaka till Europa för att det förutom strandliv och billig öl o fisk inte fanns så mycket mer att göra.

Men vad som uppfattas som livskvalitet är ju individuellt, många får säkert problem att även om pengarna finns hitta alternativ när de 10-12 timmarna av dygnet som tidigare direkt eller indirekt togs upp av yrkesaktivitet försvinner.

Ett alternativ till att leva på avkastning kan vara att trappa ner på kapitalet.
Problem uppstår naturligtvis om man lever/känner sig aktiv längre än vad man budgeterat för......

aromata

Inläggav aromata » 5 februari 2017, 03:41

ignorant skrev:Det är ju oftast inte nödvändigt att leva enbart på avkastningar, de flesta har väl också någon sorts pensionsinkomst?
Fast den kan ju iofs också räknas som avkastning på genom skatter eller frivilligt avsatta belopp.

Visst är det sant att även Söderhavet kan kännas som vardag efter en tid, men baserat på min erfarenhet från att bo i Penang så är vardagen definitivt angenämare (och billigare) här under tiden Oktober till Maj än i Sverige. Enligt min uppfattning alltså.
Och Sverige/Europa kan ju avnjutas under sommarmånaderna.
Apropå uttråkad så har jag en vän som bodde på Langkawi några år.
Men han flyttade tillbaka till Europa för att det förutom strandliv och billig öl o fisk inte fanns så mycket mer att göra.

Men vad som uppfattas som livskvalitet är ju individuellt, många får säkert problem att även om pengarna finns hitta alternativ när de 10-12 timmarna av dygnet som tidigare direkt eller indirekt togs upp av yrkesaktivitet försvinner.

Ett alternativ till att leva på avkastning kan vara att trappa ner på kapitalet.
Problem uppstår naturligtvis om man lever/känner sig aktiv längre än vad man budgeterat för......

Jag uppfattar det som att du är i Penang halva året och I Sverige andra halvan. Eller i alla fall har Sverige som ett alternativ. Då har du den där åtråvärda variationen! Låter inte galet alls i mina öron.

Sen är det förstås inte fel att kolla upp vad man kostar i drift per år och sen multiplicera detta med förväntad återstående livstid för att se om man har sitt på det torra. Men det är ju rätt bra om man inte gissar för mycket fel då.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 5 februari 2017, 07:50

Känner igen det där med tidsaspekten när något ska göras från mina föräldrar. Ett besök på tex. Biltema, en 20-minuters bilresa hemifrån blir lätt dagens stora äventyr och måste planeras in noggrant med fikapauser och måltidsintag :D

Utomlandsboende har jag också kikat lite på, men det ligger nog längre fram i tiden isf. Svårt att kombinera detta idag med barn i förskoleåldern. Men visst finns tanken där. När barnen är utflugna så känns huset alldeles för stort så då blir det med säkerhet ett mindre hus eller lägenhet och kanske nån form av boende i Spanien. Men ska man köpa och bo där halva året så kommer sysselsättningsproblematiken in. Att sitta på terassen och rulla tummarna i Torrevieja 6 månader om året tror jag inte fungerar för mig.
Vilka lyxproblem egentligen! Får ta en sak i taget, man är ju inte riktigt där ännu. Kommer ju ta iaf. minst 5 år innan man kan börja fundera på att sluta arbeta helt, och då ska investeringarna ha gått väldigt bra. En ny finanskris kan lätt ställa till det och man är tillbaka på ruta ett igen. Vidare så finns det mycket som kan hända längs vägen. Arbetslöshet, sjukdom, skillsmässa, så jag är ödmjuk inför fakta så att säga. Men det är spännande att ha mål i livet, något att jobba efter. Skulle inställningen vara att jag sitter i samma sits om 20 år, med samma ekonomiska situation, samma arbete osv. som idag så skulle jag nog inte orka. Målet är drivkraften eller hur säger man?

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 5 februari 2017, 13:09

Hallå där..
Är det här nån sorts diskrimineringskampanj mot den äldre generationen eller?
Inbillning och egentillverkad förbannad lögn skulle jag vilja påstå!!
Strategin som vi veteraner har är krypterad och ännu har ingen lyckats knäcka koden, vad jag vet 8) ..basta!

Leif Andreasson..
Känner igen det där med tidsaspekten när något ska göras från mina föräldrar. Ett besök på tex. Biltema, en 20-minuters bilresa hemifrån blir lätt dagens stora äventyr och måste planeras in noggrant med fikapauser och måltidsintag

Eftersom jag är expert på området ställer jag mig frågande till din slutsats.
Vad som sker i denna mycket noga planerade resa har du ingen aning om och jag kan försäkra att den är effektiv..vilket inte minst tidsrymden vidimerar.

Som jämförelse kan jag meddela att veterangardet klarar lätt att planlöst sätta sig i bilen..KÖRA I 25-MINUTER utan vare sig mat eller vätska..utan prutt!!

Beträffande effektiviteten är den mer än väl fungerande..hur skulle vi veteraner annars hinna med att ställa upp i vått å torrt.
Efter ett kort sms från en "utnyttjare" skall vi slänga oss i bilen..hämta på dagis..gå ut med hunden..handla..ge katten mat..städa å feja..laga mat..diska..torka..natta..you name it..

Må ni brinna i helvetet :evil: ..satans ungjävlar! :mrgreen:
---

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 5 februari 2017, 15:48

Men gamlemorfar, kan du svara mig på detta, varför går alla gamlingar och handlar på fredagar? Om man råkar komma iväg från jobbet lite tidigare en fredag, nog fan är affären full av 70-plussare :D
Dom har ju hela veckan på sig :!:

Annars känner man väl till hur upptagna dom äldre blir när dom går i pension. När min far jobbade och man ville ha hjälp med något var det aldrig nått problem. Men sedan han gick i pension så är det väldigt problematiskt. Nu ska han hjälpa Hasse med det, och Roffe med det, och sedan skulle Bengan ha hjälp med det, det är ofta så mycket så det är tveksamt om han har tid att hjälpa sin son :shock:
Men i själva verket så misstänker jag att det handlar om dom sociala relationerna. När det vardagliga tjötet med kollegorna på jobbet upphör så måste man ha några att gagga med :D

ignorant

Inläggav ignorant » 6 februari 2017, 02:58

Aromata,
Sverige max några månader per år bara. Jag måste ju vårda min skattestatus :-).
Men det är mycket billigt att resa här i regionen.
Många budgetflyg, t ex Air Asia som nu också har fått tillstånd att flyga till destinationer i USA....

Återgå till "Privatekonomi"