Någon som lever på avkastningen?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Leif Andreasson

Re: Någon som lever på avkastningen?

Inläggav Leif Andreasson » 17 januari 2016, 11:51

Härligt att tråden fortfarande lever. Jag får väl bidra med hur mina teorier fortlöper. Jag gjorde slag i saken och tog ut ett lån på fastigheten på en miljon. Investerade lite av detta strax efter Kinanedgången i september, vissa papper gick väldigt bra, vissa lite sämre, utvecklingen stannade väl på några procent upp. Innan årsskiftet sålde jag i princip allt. Kommer nog att ligga utanför börsen kommande 1-1,5 åren då jag tror på en större nedgång.
Den bästa investeringen 2015 är ändå den passiva för egen del. Fastigheten ökade med lika mycket i värde som jag plockade ut i lån, helt sjukt att man får betalt för att vara fastighetsskötare på fritiden. Men det kanske vänder snart, dock har jag inga planer på att flytta så jag är inte så fundersam över det. Skulle räntan klättra upp förbi 5%-strecket så får man ta sig en funderare om pengarna gör bättre nytta att gå in i huset igen. Dock tror jag att börsen hinner bottna och gå upp igen innan vi får se en ränta av den kalibern igen, dvs. det dröjer nog 3-5 år innan vi är där.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 17 januari 2016, 12:15

alexeliasson skrev:Mina utdelningar täcker nu hushållets alla fasta kostnader. Happy Camper :)

Synd att allt trillar ner över sommaren, dock.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Ser du aldrig till värdeförändringen eller tittar du bara på utdelningen? Eller hedgar du för att skydda kapitalet mot värdeminskning?
Jag menar, det är lätt att hitta fina utdelare som ger 5-6% i direktavkastning, men samtidigt så måste man ju se till värdeförändringen av det insatt kapitalet. Kan ta några papper på din lista som ger bra utdelning men bara dom senaste 10 dagarna så har tex. AAK, Betsson tappat 12%, Bilia nästan 15%, Haldex 10% osv. Dvs. mellan tummen och pekfingret så har värdet sjunkit motsvarande 2 års utdelning på bara 10 dagar.

Jag vill inte på något sätt ifrågasätta utdelningsinvesteringen som filosofi, men när börsen är så pass volatil som den är idag så måste det väl löna sig att vara mera aktiv. Och med aktiv så menar jag aktiv i den bemärkelsen att när bulltrenden är bruten, ma200 går nedåt, så måste det vara bättre att sälja och ställa sig vid sidlinjen och titta på, även om man missar utdelningen?

Nyrik

Inläggav Nyrik » 24 september 2016, 22:21

Här hamnade jag när jag googlade.
Kort om mig; strax över 50, sambo , inga barn, eget boende med låga driftkostnader som är nästan helt betalt ( 200000 i skuld) värderat till ca 3 miljoner, har också en helt betald sommarstuga också värderad till ca 3 miljoner.
Att låna på dessa känns uteslutet.
Har en aktieportfölj med stabila svenska bolag för ca 2 miljoner.
Diverse fonder för ca 1 miljon samt kanske 2,5 miljoner i disponibla kontanter.
Varslad på min arbetsplats så min blygsamma inkomst lär bli ännu mindre snart.
Skall tillägga att min förmögenhet har tillkommit genom arv . Vad är en realistiskt direktavkastning på detta ?
Min komfortsumma ligger på ca 300000 om året.
Vill dessutom kunna unna oss lite husrenoveringar, byta ( beg) bil då och då osv

aromata

Inläggav aromata » 24 september 2016, 22:46

Du har värdepapper och kontanter till ett värde av 5,5 milj. Kan du avkasta 5,5% per år har du dina 300.000. Det är inte alls orealistiskt, speciellt om du undviker de stora nedgångarna (t.ex genom att följa 200 dagars medelvärde).

Om du placerar hela kapitalet i kort ränta räcker det minst till din 70-årsdag om du plockar ut 300' om året.

Om du ska kompensera för inflationen får du öka avkastningen motsvarande men det spelar kanske inte så stor roll om du ändå har kapital att stötta upp med. Med tiden drygar ppm-pengar och ev pension ut dina egna pengar så du får enligt min mening kämpa på bra om du vill hamna på noll till slut.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 25 september 2016, 09:23

Tråden lever vidare, härligt!
Börsen gick mycket riktigt ner förra hösten som jag misstänkte att den skulle göra. Men nu har den vänt upp igen och sedan i sommras har jag börjat handla igen. Sedan årsskiftet är min portfölj upp ca. 15%, lånet som jag belastade min fastighet med har därmed avkastat över 20 ggr dess kostnad mao. Samtidigt så fortsätter värdet på fastigheten att öka i en takt som gör att på 2 år ligger belåningsgraden på samma nivå som innan miljonlånet togs.

För den som läser ekonominyheter dagligen i olika medier och har hyffsad koll på läget så ser jag inga konstigheter att ligga på en avkastning 5-10% över OMXSPI. Börsens genomsnittliga utveckling inkl. återinvesterade utdelningar ligger på 11-12%/år, så 15-20%/år för den insatte ser jag inte som en omöjlighet.

Har man inget intresse av börsen, inte vill lägga ned tiden, ja då finns det ju fonder, eller vanlig bankränta. Allt handlar om intresse och tid, ju mer av den varan ju mer pengar kan man tjäna. Personligen har placeringsintresset nästan gått från att tjäna pengar till att vara ett roligt intresse. Naturligtvis är syftet till att jag håller på med detta att tjäna pengar, men idag ser jag inte längre en förlustaffär som en pengaförlust, snarare som en omkostnad för att en annan placering blev bättre. Man kan väl se det lite som ett företagande. En företagare/entreprenör har ju alltid syftet att tjäna pengar, men det är ju i dom flesta fallen inte det enda syftet, det brukar ju vara att utveckla affärsiden och finna framgång.

I det sociala mediebruset har jag stött på mängder med folk som lever på investeringar. Många lyckas avkasta 20-30ggr insatt kapital om året, ibland ännu mer. Men då är det folk som sitter framför datorn hela dagarna och handlar med nästan allt som börsen kan erbjuda. Där ligger inte mitt intresse då jag har ett vanligt arbete under dagtid, men visst har det hänt att man köpt på frukostrasten och sålt på middagsrasten. Men i det stora hela så känns det inte som att det skulle vara en orimlighet att kunna leva på placeringar. Vilka belopp, sparkapital, intresse osv. verkar vara högst individuellt. För egen del tror jag att runt 3Msek skulle täcka mina levnadsomkostnader, inflation och en liten slant över för tillväxt. Då räknar jag med ca. 10-12% avkastning om året, allt över detta betyder tillväxt som i sin tur innebär lägre avkastningskrav för bibehållen nivå.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2016, 10:06

I det sociala mediebruset har jag stött på mängder med folk som lever på investeringar. Många lyckas avkasta 20-30ggr insatt kapital om året, ibland ännu mer. Men då är det folk som sitter framför datorn hela dagarna och handlar med nästan allt som börsen kan erbjuda. Där ligger inte mitt intresse då jag har ett vanligt arbete under dagtid, men visst har det hänt att man köpt på frukostrasten och sålt på middagsrasten. Men i det stora hela så känns det inte som att det skulle vara en orimlighet att kunna leva på placeringar. Vilka belopp, sparkapital, intresse osv. verkar vara högst individuellt. För egen del tror jag att runt 3Msek skulle täcka mina levnadsomkostnader, inflation och en liten slant över för tillväxt. Då räknar jag med ca. 10-12% avkastning om året, allt över detta betyder tillväxt som i sin tur innebär lägre avkastningskrav för bibehållen nivå.

Jag tror inte många lyckas avkasta 20 - 30 ggr insatsen år efter år... alldeles oavsett hur mycket tid man lägger framför datorn. Ett fåtal, medan många blir panka och får börja om från början. Men de som brände insatsen skriver inte på sociala medier. Det gjordes undersökningar om den daytradig som bedrevs på det ljuva 90-talet och de som håll på med det var inte alls särskilt framgångsrika i snitt. Men om man läste i tidningar och den tidens sociala medier så var det som de täljde guld med pennkniv.

Men kanske man kan hamna på 10 - 12% om året som du skriver i snitt. Kanske.

Säg då att börsen snittavkastar 6 % reellt... då skall man slå index enträget med ca 5%... det gäller att man vet vad man gör.... :wink:

Sedan skall man inte glömma pensionen, jobbar man inte blir den skral.

Min målsättning är inte att sluta jobba, men jag vill kunna styra hur mycket jag jobbar och gärna även med vad. Kunna driva ett eget projekt om ditten eller datten utan att kika för mycket på bottom-line.

----------------------------

Pensionen ja... för en vanlig medelklass-snubbe handlar det kanske mer om pensionen än att leva på avkastningen? Det går kanske att dra in så att man har 3 - 5 MSEK i 40-årsåldern, men jag tror det är väldigt ovanligt. Helt okej målsättning, men ovanligt.

För de flesta börjar inte bli välbärgade förrän 50+??? Då är eventuella barn utflugna, huset amorterat och man kanske får in ett arv till kassan.

Vid 50+ närmar sig pensionen med stormsteg och det handlar om en begränsad tidsperiod då man helt måste försörja sig själv.

För mig går tankarna mer på när jag kan gå ner till deltid, och om jag överhuvudtaget vill pensionera mig helt.

Jag provade ju att jobba väldigt lite en period, satt väldigt mycket framför datorn och försökte lära mig mer om avancerade investeringsstrategier. Det var kul, men inte så kul att jag vill ägna 20 år med det...

En liten skog att hämta ved i... en liten börsportfölj att sköta om... och ett litet deltidsjobb eller spännande projekt att engagera sig i...

Hur mycket pengar behöver jag då?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 25 september 2016, 12:24

Naturligtvis är det dom riktigt duktiga som klarar den avkastningen jag beskriver. Och dom handlar oftast med certifikat, produkter med hävstångseffekt. Köper/säljer i princip hela tiden, läser av flöden, orderböcker och agerar på nyheter. Dom har ofta 3-4 datorskärmar igång samtidigt som visar vad som händer i realtid. Dom är i princip börsmäklare fast åt sig själva. Jag har följt flertalet av dessa personer i flera år, och dom gör faktist bra med pengar, även när börsen var i senaste björntrenden från slutet av April-15 till Februari-16 då den gick ned närmare 22%.

Jag vill inte på nått sätt förhärliga detta eller kalla mig nått annat än lekman. Men lyssnar man på bruset i olika sociala medier som twitter, facebook osv. och även deltar i diskussionerna så får man en helt annan inblick i marknaden än om man läser ekonomisidorna i DN en gång om dagen och gör sina affärer utifrån det. Jag lägger ungefär 2-3 tim/dag på vardagarna och har som tidigare nämnts en avkastning på 15% i år, dvs. ungefär 13% över index. Jag tycker min risknivå ligger på en ganska låg nivå och lyssnar som sagt väldigt mycket på mediebruset för att se vad som ligger i tiden.
Kan ta ett rykande färskt exempel på hur en affär kan gå till. För några veckor sedan rekade Ålandsbanken bolaget Dometic, dom tillverkar kylaggregat till husbilar mm., ni har säkert sett dom, ser ut som en liten skidbox i miniatyr som sitter på taket. Jag tyckte det jag läste om bolaget såg bra ut, husbilar säljs som aldrig förr, känns som en sund investering. Jag köpte en position, nu har den gått upp 8% på några veckor, imorgon säger ryktet att Börsveckan kommer att ha med den som köprek i sin tidning. När Börsveckan köprekar nått så brukar det betyda några % upp på kursen.
Tror att bara i år är det typ fjärde gången jag hittat ett bolag i mediebruset, köpt en position och efter nån vecka eller två så kommer köprek i Börsveckan och aktien fortsätter att dra. Det kanske är så att Börsveckan lyssnar mycket på bruset och hittar sina kandidater där också, vad vet jag.

Det känns lite som att iaf. jag har fått svar på min fråga som tråden i begynnelsen handlade om, även om svaret kanske inte just fanns bland kommentarerna här. Det gäller att hitta en nivå som fungerar utifrån vad man vill uppnå med sitt sparande och jag tror att jag har hittat den. Nu gäller det bara att kämpa vidare för att nå målet och den nivån, det kommer väl ta några år av heltidsjobb och placeringar med medvind för att nå dit. Men eftersom det är otroligt roligt och spännande att diskutera aktier och ekonomi så fortsätt gärna att kommentera i tråden så kommer jag framledes berätta hur det går för mina placeringar om nån vill ta del av dom.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2016, 13:13

Leif,

Naturligtvis är det dom riktigt duktiga som klarar den avkastningen jag beskriver. Och dom handlar oftast med certifikat, produkter med hävstångseffekt. Köper/säljer i princip hela tiden, läser av flöden, orderböcker och agerar på nyheter. Dom har ofta 3-4 datorskärmar igång samtidigt som visar vad som händer i realtid. Dom är i princip börsmäklare fast åt sig själva. Jag har följt flertalet av dessa personer i flera år, och dom gör faktist bra med pengar, även när börsen var i senaste björntrenden från slutet av April-15 till Februari-16 då den gick ned närmare 22%.

Jag vill inte på nått sätt förhärliga detta eller kalla mig nått annat än lekman. Men lyssnar man på bruset i olika sociala medier som twitter, facebook osv. och även deltar i diskussionerna så får man en helt annan inblick i marknaden än om man läser ekonomisidorna i DN en gång om dagen och gör sina affärer utifrån det.

Jag måste erkänna att jag är tveksam till fenomenet. Jag förstår inte riktigt hur man kan lura marknaden på det sättet och åstadkomma dessa resultat. I synnerhet sedan vi fick automatiserad trading med datorer (börsrobotar). Hur kan man vara snabbare på knappen vid en viss nyhet än en dator?

Och bruset på sociala medier tror jag kan missleda en långt bort från verkligheten. Media luras konstant, det gäller även sociala medier. Luret grundas på allt man inte för höra eller läsa om. Bilden man får är att man kan tjäna pengar med relativt enkla medel (Eller att brottsligheten är värre än någonsin. Den tycks ju alltid vara det).

Var det inte Warren Buffet som beskrev fenomenet med slantsingling? Säg att vi skapar slantsinglingstävlingar. Vi singlar en krona var, den som vinner får båda kronorna och går vidare till nästa nivå. Ganska snart får vi höra om alla som blev miljonärer på slantsingling, och Expressen kör ett uppslag med "Fem steg för att bli framgångsrik" där de intervjuar någon som lyckas. Tur? Nej, vi människor vill alltid hitta ett samband. Vi erkänner inte slumpen.

Jag är skeptisk mot fenomenet, alldeles oavsett hur många skärmar man har igång. Att reaktivt följa signaler... det har man ju datorer till, och de kan ha 100 skärmar igång och fatta beslut på bråkdelar av sekunder.... Hur fasen slår man det? Enda sättet är ju att hitta någon mekanism som är okänd och som leder till marknadsfel som man kan utnyttja... men det torde vara väldigt ovanligt.

Men jag vet inte!!! Det är bara mina tankebanor!

Kan ta ett rykande färskt exempel på hur en affär kan gå till. För några veckor sedan rekade Ålandsbanken bolaget Dometic, dom tillverkar kylaggregat till husbilar mm., ni har säkert sett dom, ser ut som en liten skidbox i miniatyr som sitter på taket. Jag tyckte det jag läste om bolaget såg bra ut, husbilar säljs som aldrig förr, känns som en sund investering. Jag köpte en position, nu har den gått upp 8% på några veckor, imorgon säger ryktet att Börsveckan kommer att ha med den som köprek i sin tidning. När Börsveckan köprekar nått så brukar det betyda några % upp på kursen.
Tror att bara i år är det typ fjärde gången jag hittat ett bolag i mediebruset, köpt en position och efter nån vecka eller två så kommer köprek i Börsveckan och aktien fortsätter att dra. Det kanske är så att Börsveckan lyssnar mycket på bruset och hittar sina kandidater där också, vad vet jag.

Ungefär så gör jag också, och någon gång om året hittar man en riktigt bra affär. 4 ggr omåret, inte en chans, men jag lyssnar kanske på fel brus. Aktiv är jag dock.

Men jag får ju inte 20 ggr insatsen på det? Men är man duktig och aktiv, kanske använder derivat för hävarmar eller riskminimering... ja, kanske man kan göra 10 - 12%. Men det är ett riktigt bra resultat!!!

Det känns lite som att iaf. jag har fått svar på min fråga som tråden i begynnelsen handlade om, även om svaret kanske inte just fanns bland kommentarerna här. Det gäller att hitta en nivå som fungerar utifrån vad man vill uppnå med sitt sparande och jag tror att jag har hittat den. Nu gäller det bara att kämpa vidare för att nå målet och den nivån, det kommer väl ta några år av heltidsjobb och placeringar med medvind för att nå dit. Men eftersom det är otroligt roligt och spännande att diskutera aktier och ekonomi så fortsätt gärna att kommentera i tråden så kommer jag framledes berätta hur det går för mina placeringar om nån vill ta del av dom.

Alla måste hitta sin egen stil! :)
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 25 september 2016, 13:46

Visst kan en del göra 20-30 ggr insatsen årligen men de är få. Och vad skulle få mig att tro att just jag skulle kunna tillhöra dem och därmed kunna leva på avkastningen?

Nja, en rimlig målsättning, som i sig är en utmaning, är att avkasta som index långsiktigt. Klarar man det är det ju bara till att gå vidare och sikta högre. Men då har man iallafall kalibrerat förväntningarna på en rimlig nivå. Tycker jag ...

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 25 september 2016, 16:50

Himmelsblå,

Jag ska inte på något sätt försöka omvända en tvivlare tillhörande annan religion, jag kan bara återberätta det jag upplever genom mina medier. Jag finner heller ingen njutning eller på annat sätt uppbära nån form av status genom min faktaframställan. Om du tvekar eller tvivlar på att man som privatperson kan utklassa index så är det upp till dig. Robothandel har funnits i 30 år likväl finns det människor som slår index år efter år, jag vet flera som ligger på 30% över index dom senaste 25 åren. Index handlar inte om en robot som man måste vara smartare än, att det skulle vara som att möta en schackrobot. Mr market består av mer än robotiserad aktiehandel.
Jag vet inte hur robothandel fungerar, men inte styrs dom av nyheter? Mig veterligen så är det väl olika algoritmer inprogramerade av människor. Typ i stil med att om x antal aktier i y bolag säljs till priset n så läggs en säljorder osv. Jag tror tex. inte att en robot hade kunnat investera på nyheten i Hubbr häromdagen som fick aktien att rusa 330% på nån timme.

Jag vet inte alls vilka forum du letar aktier i, hur många affärer du gör under vilka kriterier du arbetar, jag kan bara svara för mig själv. Min portfölj består löpande av ca. 20 innehav, går något dåligt så byts dom ut mot något som presterar bättre. Just nu har jag 5 innehav som alla gått upp 20% senaste månaden. Under året som gått har jag haft flera aktier som presterat 40-50% avkastning innan jag ansett att dom ökat alltför mycket alltför fort. Haldex är ett exempel på en aktie jag ägde några månader tills buden började hagla och jag gick ur med en trevlig förtjänst. Jag har tecknat IPO'er som varit väldigt lönsamma! Paradox, Raybased, Alelion, Academedia är några riktigt bra IPO'er som gav väldigt bra. TC tech gav mig 120% på några få dagars handel. Naturligtvis så får man oftast bara en knivsudd i tilldelning men när ett bolag ger 50% avkastning och man använder 10% av kapitalet så gör det ändock 5% på hela portföljen!
Brexit var ett orosmoment som gjorde att jag låg hyffsat likvid inför, strax efter köpte jag bla. Öresund för dryga 100kr som sedan såldes några månader senare med 40% vinst. Jag kan fortsätta men det blir nog långtråkigt att läsa och jag har inga ambitioner att överbevisa någon.

Du skriver om att singla slant, om Buffet, då känner du säkert till hans mentor Grahams filosofi att välja bolag enligt ett förutbestämt poängsystem? Som inbiten investerare så förutsätter jag att du prenumererar på Börsdata där man kan leta nyckeltal över mängder med aktier? Kika på Magic Formula och Grahams strategi och kolla historiken på 15 år så ser du att du enbart genom att köpa aktier enligt Joel Greenblatts kriterier en gång om året kunna avkasta i snitt 18% per år i 15 år. Och då ingår tex. 2008 som inte var så fantastiskt ur investeringssynpunkt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2016, 16:58

Leif,

Mina affärer hittar du på min dagbokstråd. Jag tillhör ingen skola utan letar mig fram, lär mig efter hand. Skriver ner de affärer jag gör, när jag gör dem i princip, så allt finns med, även sådant som blev fel. :)

Det hade varit kul med en till dagbok, om du orkar. Och jag lovar att inte jävlas med dig om det går snett... :)

Jag har slagit index sedan jag började handla mer systematiskt 150101, jag tycker det går bra.... men jag är ödmjuk inför hur svårt det är, och jag är skeptisk mot vad folk skriver på nätet. Folk har en tendens att bara skriva om det som går bra.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 25 september 2016, 17:59

Jag har slagit index sedan jag började handla mer systematiskt 150101, jag tycker det går bra.... men jag är ödmjuk inför hur svårt det är, och jag är skeptisk mot vad folk skriver på nätet. Folk har en tendens att bara skriva om det som går bra

Det tråkiga är att många berättar i efterhand om vad de redan gjort. Roligare om de lägger upp en dagbok så kan man hänga med nästan i realtid hur de resonerar i nära anslutning till när investeringarna faktiskt sker. Blir nog mer givande läsning.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 25 september 2016, 18:42

Jag har en depå hos Nordnet som är sammankopplad med Shareville. Dock upplever jag deras handelsplats som hopplöst jobbig så jag gör i princip alla mina affärer hos Avanza. Att föra nån dagbok över mina affärer ser jag inget syfte med, det skulle ta alldeles för mycket tid för ett syfte som inte tjänar mig själv i något avseende.
Som jag nämnt tidigare så ser jag ingen mening med att försöka överbevisa någon med något. Jag ser heller inget syfte med att komma med osanna påstånden, ur vilken aspekt skulle det gynna mig?

Jag upplever att den här tråden lutar åt nån form av jante där jag måste bevisa något för någon. Det var absolut inte dit jag ville komma när jag startade tråden. Nu lägger jag min energi på annat och kanske återkommer i tråden i framtiden om min lust faller på.
Lycka till allihopa med era placeringar :D

volla

Inläggav volla » 25 september 2016, 19:14

Leif Andreasson skrev:

Jag har en depå hos Nordnet som är sammankopplad med Shareville. Dock upplever jag deras handelsplats som hopplöst jobbig så jag gör i princip alla mina affärer hos Avanza. Att föra nån dagbok över mina affärer ser jag inget syfte med, det skulle ta alldeles för mycket tid för ett syfte som inte tjänar mig själv i något avseende.
Som jag nämnt tidigare så ser jag ingen mening med att försöka överbevisa någon med något. Jag ser heller inget syfte med att komma med osanna påstånden, ur vilken aspekt skulle det gynna mig?

Jag upplever att den här tråden lutar åt nån form av jante där jag måste bevisa något för någon. Det var absolut inte dit jag ville komma när jag startade tråden. Nu lägger jag min energi på annat och kanske återkommer i tråden i framtiden om min lust faller på.

Hoppas dina resonemang i tråden gav dig något i alla fall trots allt jantemotstånd. Lycka till med dina investeringar! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2016, 19:51

Leif Andreasson skrev:Jag har en depå hos Nordnet som är sammankopplad med Shareville. Dock upplever jag deras handelsplats som hopplöst jobbig så jag gör i princip alla mina affärer hos Avanza. Att föra nån dagbok över mina affärer ser jag inget syfte med, det skulle ta alldeles för mycket tid för ett syfte som inte tjänar mig själv i något avseende.

Nej, du tar saker alldeles för personligt.

Dagboken fyller sitt syfte för mig eftersom jag skriver ner en del tankar och motiveringar. Går jag sedan tillbaka kan jag se när jag gjort läxan och när jag inte gjort den. Dagboken blir ett sätt för mig att kritiskt granska mitt eget agerande.

Jag tror en hel del på börspsykologi, och att både rädsla och girighet ständigt spökar för en, och påverkar ens beslut. Det är en konst att bemästra dessa känslor och att minimera deras skadliga effekt.

Jag tror inte att du ljuger eller är ute i ohederliga ärenden. Men rent generellt så finns det nog en vits med att skryta på nätet om framgångar, som ren självhävdelse.

Men i det stora hela tror jag att vi människor lägger våra framgångar på minnet och begraver de gånger vi klantar oss djupt ner i det undermedvetna... :wink:

Man skriver ju så mycket som man vill. Ett skäl att jag t ex skapade trådar om vaggor (Iron Condor) var för att även andra skulle kunna lära sig av mina erfarenheter. På vilket sätt gynnar det mig?

Den frågan kan du klura på.... :wink:
- ordspråk från England

Återgå till "Privatekonomi"