Någon som lever på avkastningen?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: Någon som lever på avkastningen?

Inläggav Aron » 15 augusti 2015, 16:16

Det var en bra ekonomisk uppföljning, men att lyckas på 9 år och medan du tog examen gå från inget till att få ihop ett kapital på 3,2 MSEK med en högsta lön på 30 tkr är bara att gratulera och lyfta på hatten. :)

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 15 augusti 2015, 16:17

alexeliasson skrev:När jag var 19 hade jag okompletta gymnasiebetyg och arbetade deltid i en videobutik, bodde hemma och levde från lön till lön.

Nu (28) har jag två examen och har lyckats få ihop en portfölj på 3.2msek och en egen bostadsrätt. :) Utdelningar per månad är ca. 7500 kr och allt ligger i ISK. Bor tyvärr i en småstad så min lön är bara 30k brutto, detta är visserligen utan andra förmåner som är en stor del av min totala ersättning.

Bild

Bild

Mitt bolån är bundet på 5 år till 0.25% och jag amorterar 1000 kr i månaden. Det övriga lånet är en checkkredit till 0.99% före ränteavdrag.

Trots att min ekonomi är på ATH har jag aldrig varit så här snål och ekonomiskt medveten. Riktigt märkligt...

Nåväl, mitt mål är att om 10 år - när jag är 38 - kunna få ca. 15 - 18 tkr i utdelningar per månad. Då hade jag velat vara utomlands 4-6 månader per år -alltså gå ner till ~50% i arbetstid. :)

Härliga siffror!
Om jag inte är ute och cyklar så har du din bostad belånad till nästan 80%. Jag har fått lite ris och ros med min fråga att öka mina 20% för att få loss kapital till investeringar. Du har aldrig funderat på att ta från aktielikviden och lösa hela bostadslånet?

alexeliasson

Inläggav alexeliasson » 15 augusti 2015, 18:29

Tack! :)

Jag jobbar på Bank och har 0.25% i ränta bundet i 5 år - det vore i dagsläget irrationellt att amortera. Men jag förstår din poäng.

Min bostadsrätt är värderad enligt statistiska system med 30% säkerhetsmarginal; ca. 15.000 kr kvadratmetern. Det är under produktionskostnad och under Sverigesnitt, så jag tror att det finns en smula övervärde (i.e. lägre belåningsgrad).

Vad jag istället har gjort de senaste åren är att skifta till flera innehav och att inget enstaka innehav är >10%. På så vis tar jag bort att bolagsrisken påverkar hela portföljen. Totala marknadsnedgångar kommer vi att ha, det är bara att inse...

Vad som gör mig sömnlös är att t.ex. vikta om till ännu mer 'trygga/defensiva' innehav. Däremot pekar alla studier jag läst på att utilities/telecom/consumer staples (Teliasonera/fortum/ica etc.) faktiskt går sämre i miljöer av ränteuppgång.

Obligationsmarknaden vill jag inte röra, den är katastrofalt övervärderad. Att investera i Svenska Kronan hade kapat min köpkraft 20% på ett år. Som ni ser - hur man än gör så slutar det med att aktier är the way to go. Precis som centralbankerna vill...

Aron

Inläggav Aron » 15 augusti 2015, 18:59

Jag förstår verkligen att du vill vikta ned risken till trygga/defensiva innehav då du har fått ihop en rejäl summa pengar i unga år. Men vad jag förstår säger ditt förstånd/erfarenhet att det alltid är bättre att ligga fullinvesterad i aktier med riskspridning över tid, förstår jag dig rätt då?.

:?: :)

alexeliasson

Inläggav alexeliasson » 15 augusti 2015, 20:24

Hej!

Nu när jag läser min kommentar igen - så kan det ju mycket väl verka så!

Tvärtom, egentligen. Aldrig tidigare har jag varit så 'sömnlös' över min ekonomi - trots att den är på all-time-high.

Min poäng jag försökte göra är att om jag lägger mig i räntepapper så tror jag på dålig avkastning + kapitalförlust. Lägger jag mig i SEK kronor så har jag förlorat 20% i värde senaste året till ingen nominell avkastning. Fortsätter jag ligga 100% i aktier så är jag införstådd med att hela min portfölj kan gå ner ganska djupt - i paritet med index. Jag tror ändock jag har bolag som behåller en viss utdelning och är ledande i sina nischer.

Så länge jag inte har barn/familj och i förhållande låga och trygga lån så kommer jag fortsätta att ligga i princip 100% aktier.

Alternativen är som sagt väldigt svåra att hoppa jämnfota över...

Aron

Inläggav Aron » 15 augusti 2015, 21:00

Tack för ditt svar, det visar hur väldigt olika folk på tänker. Bara på detta forumet finns massa variabler från dom som inte går in alls då det är för osäkert nu och anser ATH har infunnit sig=det kan bara gå ned, till dom som ligger inne med olika mycket i % av sina besparingar och dom som gör som du, ja åtminstone du :wink:

Hade jag varit i din sits hade jag redan känt att min ekonomiska framtid var tryggad och lagt mig likvid på ISK kontot till stor del, men du har satt upp ett mål om att kunna jobba 50% 1/3 in i livet och jag beundrar dom som vågar leva ut sina drömmar och på något sätt förstår att pengar inte är allt. Men i ditt läge är det just pengar som behövs för att kunna nå din dröm och ditt mål.

Dock kan livet ta snabba vändningar och när du är 38 år kanske du sitter med fru och två pysslingar som springer runt benen :)

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 16 augusti 2015, 10:32

Att börsen skulle vara fullvärderad har vi snart hört i 3-4 år. Så länge räntan befinner sig på nuvarande nivå så finns det väl egentligen inga alternativ till börsen. Min gissning i höstas var att börsen skulle toppa i början av Maj, jag tror jag missade det med nån vecka. Min nästa gissning är att Fed höjer räntan i höst, den svenska räntan följer efter, framåt vintern förstärks kronan, exportföretagen som får betalt i utländsk valuta tappar mark och utförslöpan börjar. Importerade varor blir billigare i och med starkare krona, folk handlar mer och RB kan höja räntan när folkets köpkraft ökar. Arbetslösheten kommer också att sjunka pga. ökad konsumtion.

Som sagt, jag vet att man ropat "vargen kommer" ganska länge nu, men denna gånger tyder ganska mycket på att han kommer. Jag hoppas självklart att jag har fel, samtidigt känns det väldigt spännande om det kommer en ordentligt svacka då det innebär köplägen.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 16 augusti 2015, 19:51

alexeliasson
Imponerande siffror - och uppföljning! Frågan du ska ställa dig (angående risknivå etc) tror jag är hur du skulle reagera på en allmän sättning i Sverige, Europa, USA, Asien mfl på 30 % på fem månader. Från 3,2 mkr till 2,2 mkr. Att tappa en miljon på fem månader tror jag skulle skrämma livet ur ganska många som tjänar 30 tkr/mån? Kommer det få dig att sälja allt i panik och hoppa in i 80 % räntefonder och 20 % hedgefonder så kanske du skulle dra ner risken lite (men inte alltför mycket) redan nu. Du har ju tiden på din sida, så har du bara nerverna (is i magen) att rida ut sådana stormar så är det nog helt rätt inställning att ligga tungt i aktier för någon som är <30 och inte alltför stort behov av pengar kommande 10 år vid sidan av det lönen ger.

Får du 5 % efter inflation och skatt så blir dina 3,2 mkr utan att du sparar ett öre motsvarande (i dagens pengavärde) 5,2 mkr på 10 år, 8,5 mkr på 20 år och 13,8 mkr på 30 år. Skattat och klart. Värre kan man givetvis ha det.

Lycka till!

libertarian

Inläggav libertarian » 17 augusti 2015, 09:34

Aron skrev:Tack för ditt svar, det visar hur väldigt olika folk på tänker. Bara på detta forumet finns massa variabler från dom som inte går in alls då det är för osäkert nu och anser ATH har infunnit sig=det kan bara gå ned, till dom som ligger inne med olika mycket i % av sina besparingar och dom som gör som du, ja åtminstone du :wink:

Hade jag varit i din sits hade jag redan känt att min ekonomiska framtid var tryggad och lagt mig likvid på ISK kontot till stor del, men du har satt upp ett mål om att kunna jobba 50% 1/3 in i livet och jag beundrar dom som vågar leva ut sina drömmar och på något sätt förstår att pengar inte är allt. Men i ditt läge är det just pengar som behövs för att kunna nå din dröm och ditt mål.

Dock kan livet ta snabba vändningar och när du är 38 år kanske du sitter med fru och två pysslingar som springer runt benen :)

För mig och många andra som på riktigt är långsiktiga är det där i mångt och mycket en icke fråga. Eftersom timing är så svårt, och endast kan hanteras av en mycket liten skara med goda resultat är långsiktighet det enda svaret.

Detta betyder dock givetvis inte att du kan köpa till vilka kurser som helst, ex. ta 3 miljoner och stoppa in i Avanza Zero vid vilket tillfälle som helst, långsiktighet kräver tålamod, du bör i vilket fall vänta in antingen en generell sättning eller köpa i bolag som ser rimligt värderade ut, som minst.

I hans position finns det i princip bara känslomässiga argument som håller när det gäller att dra ner på risken i tidig ålder för att "säkra" sitt kapital. Med över 10+ åts erfarenhet och goda inköpskurser störs man inte lika mycket av att börsen går ner 20% ibland, det är något man lärt sig hantera vid den tidpunkten.

En annan sak att lägga till är att man inte bör stirra sig blind på att p/e talet är uppe i 17, specifika bolag kommer komma ner i värdering av olika anledningar under tidens gång och ett specifikt bolag behöver inte vara köpvärt bara för att p/e talet är lågt eller för den delen, ett specifikt bolag behöver inte bli en dålig placering bara för att du köper till en relativt hög värdering, din utveckling kommer att avgöras av hur det framtida kassaflödet kommer se ut.

“I’m trying to convince people there is a method. There are reasons for stocks to go up. This is very magic: it’s a very magic number, easy to remember. Coca-cola is earning 30 times per share what they did 32 years ago; the stock has gone up 30 fold. Bethlehem Steel is earning less than they did 30 years ago – the stock is half its price 30 years ago. Stocks are not lottery tickets. There’s a company behind every stock – if the company does well, the stock does well. It’s not that complicated.”
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

http://nothingbutreturn.blogspot.se/ / https://twitter.com/NothingBreturn

libertarian

Inläggav libertarian » 17 augusti 2015, 09:45

Leif Andreasson skrev:
alexeliasson skrev:När jag var 19 hade jag okompletta gymnasiebetyg och arbetade deltid i en videobutik, bodde hemma och levde från lön till lön.

Nu (28) har jag två examen och har lyckats få ihop en portfölj på 3.2msek och en egen bostadsrätt. :) Utdelningar per månad är ca. 7500 kr och allt ligger i ISK. Bor tyvärr i en småstad så min lön är bara 30k brutto, detta är visserligen utan andra förmåner som är en stor del av min totala ersättning.

Bild

Bild

Mitt bolån är bundet på 5 år till 0.25% och jag amorterar 1000 kr i månaden. Det övriga lånet är en checkkredit till 0.99% före ränteavdrag.

Trots att min ekonomi är på ATH har jag aldrig varit så här snål och ekonomiskt medveten. Riktigt märkligt...

Nåväl, mitt mål är att om 10 år - när jag är 38 - kunna få ca. 15 - 18 tkr i utdelningar per månad. Då hade jag velat vara utomlands 4-6 månader per år -alltså gå ner till ~50% i arbetstid. :)

Härliga siffror!
Om jag inte är ute och cyklar så har du din bostad belånad till nästan 80%. Jag har fått lite ris och ros med min fråga att öka mina 20% för att få loss kapital till investeringar. Du har aldrig funderat på att ta från aktielikviden och lösa hela bostadslånet?

Jag tror du kommer att finna att de flesta initierade kommer rekommendera dig att inte amortera och ha pengarna investerade istället. Det finns få argument som talar för att amortera istället. Speciellt om vi talar om de ekonomiska argumenten. Detta bygger dock på att lånet i förhållande till din disponibla inkomst och framtida inkomstutveckling är rimlig, vilket den minst sagt är i hans fall. Att välja att amortera i hans fall är en direkt förlustaffär.

Vårt skattesystem är ju byggt på tanken att det ska vara lika fördelaktigt att använda lånade pengar som icke lånade pengar, i realiteten är det ju snarare så att du har en fördel av att låna pengar, det kan du ha olika ideologiska uppfattningar om, men det förändrar inte den ekonomiska realiteten.
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

http://nothingbutreturn.blogspot.se/ / https://twitter.com/NothingBreturn

alexeliasson

Inläggav alexeliasson » 11 september 2015, 13:59

Jag börjar bli mer och mer utdelningsorienterad. Mina utdelningar täcker nu (per månad) bostadsrättsavgift, ränta, amortering, mobil, bredband, hemförsäkring, gymkort, EL och mat.

Någon som placerar i samma tankar?

Bifogar portföljen (Skrivskyddad).

Ökar utdelningarna i måttliga 5% per år ger det en fantastisk utveckling på sikt, likviditetsmässigt.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 11 september 2015, 14:28

Jag har också inriktat mig mera på "stabila" bolag och gjort mig av med alla utländska bolag för att ta bort valutaeffekter. Dock räknar jag inte på vad utdelningen betalar för räkningar. Jag gör månadsavstämningar för att se hur jag ligger till. Just nu ligger jag ganska mycket likvid för jag tror att den Kinesiska sättningen bara är början på en negativ trend. Och då finns det ju inte så många alternativ. Antingen ligger man likvid eller så köper man sånt som har hög utdelning, om man inte vill laborera med björnar eller blanka. Dock på tok för farligt för en annan :wink:

Pask

Inläggav Pask » 11 september 2015, 20:07

Nej, jag lever inte på avkastningen än. Men precis som många andra här så när jag också drömmen att kunna göra det en dag. Mitt mål är att kunna leva på utdelningarna från aktieportföljen, så idag när jag gör nyinvesteringar så tittar jag mycket på direktavkastningen.

Ett problem i sammanhanget är att man jagar ett rörligt mål. När jag började drömma om att leva på utdelningarna för sådär en 20 år sedan hade jag en nettolön på 10 000 kr/mån. Jag klarade mig fint på det, bodde i en tvåa utan familj och utan bil. Då fantiserade jag om utdelningar på 120 000 kr/år: "Tänk, då skulle jag vara ekonomiskt oberoende!" I år fick jag 130 000 kr netto i utdelningar, men idag är det inte ens hälften av min nettolön. Nu har jag hus, bil och tonårsbarn som kostar en hel del i drift. En viss lönekarriär, inflation och allmänna löneökningar har gjort att kraven på inkomsten har ökat.

För 20 år sedan trodde jag att jag skulle kunna leva på utdelningarna när jag var 50 år, nu har jag reviderat upp det till åtminstone 55. Det blir kanske vid 60, vem vet..?

alexeliasson

Inläggav alexeliasson » 6 januari 2016, 17:15

Mina utdelningar täcker nu hushållets alla fasta kostnader. Happy Camper :)

Synd att allt trillar ner över sommaren, dock.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Pingis

Inläggav Pingis » 17 januari 2016, 09:20

Intressant tråd.

Tycker det varit en hel del sunda tankar.
Själv har jag precis köpt hus och med 85% belåning. Kommer därför i första hand att bygga upp en buffert och amortera. Men jag kommer även att starta upp en långsiktig ISK med månadsöverföring på ca 1000 kr/mån som jag hoppas växer till 1 Mkr vid 60-65-årsåldern (jag är 27 år idag). Kommer köra på billiga indexfonder där. Har även en annan ISK där jag har förhållandevis lite pengar där jag kör på investmentbolag mm. Jag tänker sedan att jag kommer att takta ner amorteringen när man kommer ner på 60-70 % och istället taktar upp andra investeringar. Men det är ju många aspekter att ta hänsyn till (räntenivå, jobbsituation, familjesituation osv).

alexeliasson:
Häftig resa du verkar ha gjort!
Skulle vara intressant att veta hur stor del av dina besparingar som kommer från sparande, avkastning, bostadsaffärer, gåvor/arv osv. Med tanke på att du har studerat, har lån och inte har någon brutal inkomst verkar det ju otroligt att du har en så stor aktieportfölj.

Återgå till "Privatekonomi"