Någon som lever på avkastningen?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Leif Andreasson

Re: Någon som lever på avkastningen?

Inläggav Leif Andreasson » 12 april 2017, 20:24

CRV skrev:Tillbaka till grundfrågan. Lever jag på min avkastning? Nej.

Men jag har pga frågan kollat om jag skulle kunna göra det.

Jag inser då att bara drygt hälften av min inkomst kommer från lönearbete (heter det så?), en fjärdedel från utdelningar i ett företag jag äger (en hel del arbetsinsats krävs dock...) och en fjärdedel från passiv kapitalinkomst (ISK-depå med främst aktier och aktiefonder, sådant jag har kvar efter köp av ny bostad - borde vara mer, men köpt ny dyr bostad pga familjeskäl...).

Om jag kollar på grundläggande utgifter varje månad så skulle det räcka med den passiva fjärdelen för att täcka dem. Men pga resor, onödig lyx etc så blir det ibland så att över halva totala inkomsten krävs. Men då får man väl skärpa till sig - om man nu vill kunna leva på avkastningen?

Eller? I vilket fall många år till pensionering, och så länge man har hälsan VILL jag nog jobba. Men visst, ändå lockar tanken på att kunna "varva ned" lite i god tid före "pensioneringsåldern" (vad nu den kommer bli)... :D

/CRV

Härligt!
Jag har alltid svårt att relatera till något utan siffror, men jag älskar siffror så här kommer några siffror från mig.
Utveckling i år:
Summering Månad 2017
Januari +17,000
Februari +14,800
Mars +26,800
April +14,500 tom.12 April

Så för min del ligger jag på ett månadssnitt på 21,500 om jag inte räknat helt galet. Sedan bullrenden gick igång på allvar i halvårsskiftet 2016 så är snittet liknande, kanske något högre, runt 23,000. På tok för kort tid för att kunna få fram nån form av medelvärde över tid, men än så länge ser det bra ut. Min lön ut efter skatt ligger på runt 27,000 så dit är det en bit. Leker man sedan med tanken på att avkastningen sjunker eller i värsta fall blir negativ i en beartrend så kanske snittet lägger sig på 13-14,000 över tid. Sedan får man ju även en viss ränta på ränta- effekt också och ju mer kapital man alstrar ju mindre procentuellt behöver man prestera för samma kapitalutfall per månad.

Jag räknar med att mina kostnader idag för att ligga status quo eller vad man nu ska kalla det, ligger på runt 20,000 i månaden. Det är alltså vad det skulle kosta mig att driva runt vårt familjeliv, exklusive kostnader för "lyx", dvs. resor, nyare bil osv. Alltså pengen som jag anser att jag skulle klara mig på. När jag tänker mig vardagsliv utan arbetsinkomst, sk. pension, en årlig värdetillväxt av kapitalet och lite "lyx" och en lite lägre satt årlig avkastning, så tänker jag mig 3Msek som lagom summa. Då kan jag ligga på en årlig avkastning på 10% och ändå ligga väldigt nära min arbetsinkomst. 10% är tom. lägre än vad börsen brukar snittavkasta så det känns inte helt hopplöst.

Så mitt första delmål är 3Msek i totalt sparande. Jag räknar med att i den bästa av världar så når jag dit om 5 år. Jag har dock en teori om börskrasch vart 13-15'e år så räknat från 2008 så ligger jag farligt nära nästa krasch innan jag når målet. Snubbla på mållinjen kan inträffa mao. :D

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 april 2017, 15:56

Så här tänker jag. Inflationen finns ju åtminstone de flesta åren. Ett kapital är ju inte säkrat realt om du räknar bort avkastningen. Inflationen gör ju också att det blir dyrare att leva. Man kan inte heller veta hur många år man har kvar.

Om man nu tänker att bara ha kapitalinkomster så skulle jag nog vara osäker på huruvida 3 miljoner kr var tillräckligt för att långsiktigt klara av att försörja sig på.

Pensionen finns ju efter 61 år, om man inte ändrar detta. Men kliver du av tidigare kommer den inte vara speciell stor. Men den är en värdesäkrad inkomst.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 13 april 2017, 16:28

Man ska inte ta saker för givet, men inflationen sedan slutet av 90-talet har varit väldigt låg, jag tror den fortsätter ligga på under iaf. 3% ett antal år framåt. Men säker kan man aldrig vara.
När jag tittar längre fram än min tilltänkta pension så ingår också en plan om ett mindre boende. Huset är i dagsläget värderat till 7,4Msek och vi har förhållandevis ganska små lån, så där finns också en liten "pensionsförsäkring".
Pensionen kommer jag troligtvis börjar ta ut så tidigt det bara går. Från 55 tänkte jag ta ut tjänstepensionen, sedan blir det 61 på resten. Jag lever i tron om att det är bäst att passa på medans det ens finns något kvar som heter pension. Att staten ska stå för mitt livsuppehälle när jag slutar arbeta har jag sedan länge slutat tro på. Dom få stackars kronorna man isf. får ut ser jag endast som en bonus för att dryga ut det andra som jag skapat själv.

CRV

Inläggav CRV » 14 april 2017, 09:48

Hej Leif,

Min investeringsportfölj gav mig en avkastning på cirka 35 000 per månad förra året (efter skatt och avgifter).
Med en mer långsiktigt hållbar avkastning per år, så kanske jag kan förvänta mig 25 000 kr i snitt (netto). Jag tänker mig då 5% netto per år.
Så detta borde "räcka" att leva på, i övrigt har jag inga lån och ganska låga grundutgifter.

Men att ta beslutet att sluta jobba eller jobba mindre, känns för mig ganska stort.
Speciellt innan barn lämnat hemmet och etablerat sig med jobb och eget boende (jag misstänker att de kan behöva stöd...).

Men TANKEN på att kunna göra det, det ger mig motivation att jobba vidare med att skapa en stabil investeringsportfölj som ger mig en passiv inkomst!

Men det känns som få vågar ta steget... Jobbet har ju också en social funktion, ger en bekräftelse etc etc...

/CRV

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 april 2017, 10:10

Hej Leif!

Det är mest egna frågeställningar kring vårt liv inte funderingar kring just ditt case. Är ju just nu en 63 år gammal pensionär.
Det är ett stort steg att lämna yrkeslivet. Tog mig ett år efter 61 år fyllda att göra det. Utlöst av att jag förväntades samarbeta med någon som jag inte riktigt passade med. Men hade ju sedan länge planerat att hoppa vid 61 år. Men hade skaffat mig några uppdrag som var lite kul. Så avrundar på detta sätt. Vi har i grunden ca 22 000 kr i pension per pension efter skatt. Allt eget och extrainkomster oräknat. Det är inget extremt men levbart.

Bara grovt räknat i huvudet så ger en inflation på 3 % en halvering av värdet på kapitalet på mindre än 14 år. Tvärtom vid en årlig ökning av kapitalet på 3 %. Alltså jag vill Värdesäkra kapitalet realt. Men snart är vi kanske där att vi också börja leva upp kapitalet eftersom vi ändå är säkrade med levbar pension. Arv kommer det bli eftersom vi inte nu inte kommer att omsätta vår brf och torp. Vår livstil är ju inte extrem åt något håll.

Men det finns ju "oförutsedda kostnader". Har drabbats av sådant i stor utsträckning sista året. Listan på torpet är lång, ny pump, nytt tak, nya stuprör, nytt rum, o s v. Två bra elcycklar o s v.

Så vi arbetar möjligtvis inte för bara för pengarna men det oförutsedda utgifterna har åtminstone inte tärt på kapitalet. Så det finns en reflex som man skaffat sig.

En effekt av allt är att jag nog inte är lika riskbenägen längre. Så trodde jag inte att det skulle bli.

Leif Andreasson

Inläggav Leif Andreasson » 14 april 2017, 11:10

Bra tankar från er allihopa, ger saker att fundera på, självklart tar jag till mig detta. Alla har vi dock olika yrken, hade jag haft ett annat så hade jag resonerat annorlunda, det är jag övertygad om. Några 22,000 ut i månaden efter skatt vid 62 kan jag nog inte se fram emot som privatanställd arbetare. 13,000 före skatt säger ppm.nu om jag tar ut allmän pension vid 61. Så som jag skrev tidigare så har jag inga större förhoppningar till att kunna leva på statens pension.
När jag fyller 50 har jag arbetat utomhus i väder och vind, heltid i 34 år. Det sliter på både kropp och själ. Har många gånger blivit erbjuden att byta befattning, hoppa upp ett pinnhål, men jag har aldrig sett mig själv som en ledare. Jag ser det lite som dömt att misslyckas då jag är alltför stor perfektionist i det jag gör och tar väldigt personligt illa vid mig om jag gör fel, speciellt om nån annan drabbas. Men vem vet, står jag vid vägskälet då det är dags att bli privatinvesterare på heltid så kanske jag provar att byta. För då kanske mina farhågor släpper om jag vet att jag när som hellst kan dra mig ur och falla tillbaka på mina investeringar. Det är ju lättare att våga misslyckas om man har något att falla tillbaka på.

Det är egentligen en annan diskussion än vad tråden säger, men det är alltid spännande med sidospår.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 april 2017, 12:03

Leif!

Fast du kommer ha ett betydligt större kapital vid 61 år än vad jag har idag. När jag växte upp var aktier inget för allmänheten. Lönen hade inte heller den köpkraft som idag. Vi betalade dyrt för barnomsorgen. Men haft tur med sparandet de sista åren.

Sedan har vi lyckats få hyggliga pensioner fast det har kostat också. Är lite sliten. Mitt gula kuvert är som ditt men har under några års uppdrag utan livlina skaffat mig en extra pensionsförmån.

Jag vill inte råda dig hur du skall göra med karriär. Du kanske har goda förutsättningar att bli en god och omtyckt ledare. Men jag känner dig inte så jag vet ju inte. Att ha stora krav på sig kan ju vara till nackdel och till fördel. Nackdel för dig som har att rannsaka dig. Men detta är ett friskhetstecken på att du är en sund person. Det är utvecklade personer som har sådana problem. Men det kan bli för mycket.

Måste springa nu. Hustrun glömt sin medicin. Så är det också att bli gammal. Glömma och mediciner.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 april 2017, 14:37

Trendsökaren skrev:Leif!

Fast du kommer ha ett betydligt större kapital vid 61 år än vad jag har idag. När jag växte upp var aktier inget för allmänheten. Lönen hade inte heller den köpkraft som idag. Vi betalade dyrt för barnomsorgen. Men haft tur med sparandet de sista åren.

Sedan har vi lyckats få hyggliga pensioner fast det har kostat också. Är lite sliten. Mitt gula kuvert är som ditt men har under några års uppdrag utan livlina skaffat mig en extra pensionsförmån.

Jag vill inte råda dig hur du skall göra med karriär. Du kanske har goda förutsättningar att bli en god och omtyckt ledare. Men jag känner dig inte så jag vet ju inte. Att ha stora krav på sig kan ju vara till nackdel och till fördel. Nackdel för dig som har att rannsaka dig. Men detta är ett friskhetstecken på att du är en sund person. Det är utvecklade personer som har sådana problem. Men det kan bli för mycket.

Måste springa nu. Hustrun glömt sin medicin. Så är det också att bli gammal. Glömma och mediciner.

Glömde skriva detta. Någon har ju tyckt att du skulle passa för att hoppa upp ett steg. Så det kan ju inte vara helt fel kanske..

Klart att man når en viss punkt där man får en frihet. Jag fick det vid 61 års ålder. Du når denna punkt tidigare.

Mitt val innebar inte farväl till uppdrag utan bara den extrema friheten välja utifrån kriterier som inte bara handlar om pengar. Pengar skall man ha om man arbetar så är det. Annars blir det inget arbete för min del.

Återgå till "Privatekonomi"