Läsvärt och Sevärt kopplat till Ekonomi

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: Läsvärt och Sevärt kopplat till Ekonomi

Inläggav Aron » 10 mars 2017, 20:54

Aron

Inläggav Aron » 19 mars 2017, 09:53

Aa får la dra igång lite innan vinter studion börjar och Frölunda klämmer dit Skellefteå senare idag.
Alla slänger väl ett öga på DI men det ser ut som jag får avyttra min läkemedelsfond :(

http://www.di.se/nyheter/bolagen-som-vinner-pa-trumps-forsta-budget/

Men även läkemedelsbolagen hör till förlorarna när företagen måste betala dubbelt så mycket för att få sina produkter godkända av livsmedels- och läkemedelsmyndigheten. Det ska enligt Donald Trump dubblera intäkterna till statskassan och nå motsvarande 17 miljarder kronor 2018.
Mycket talar dock för att presidenten får mycket svårt att få igenom stora delar av budgeten i senaten, eftersom många av sparåtgärderna kräver stöd av 60 av 100 ledamöter, alltså även av åtta demokratiska ledamöter förutom alla republikaner. Demokraterna blir också allt mer irriterade över Donald Trumps uttalanden om att han ärvde ett kaos när han tog över i Vita huset.

:)

Aron

Inläggav Aron » 19 mars 2017, 10:04

Aron

Inläggav Aron » 13 april 2017, 19:05

https://www.spp.se/globalassets/dokument/marknadsrapporter/spp_marknadsrapport_april_170406.pdf

Svårt att se tydliga trender sista 2 veckorna, men Globala Fastighetsfonder har gått bra, Liksom Guld. / kan ju ana kopplingen till stor rädsla på börsen och man då söker sig till reala tillgångar. Men vad vet en sketen knegare som mig.

Tyskland har gått starkt sista månaden, det finns endast en sådan på ppm och det är en bra fond i kategorin med sina 5 stars.

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 10:50

I brist på inget att göra kan jag rapportera aktuell status på innehav.

Jag ser ingen jätteklar långvarig trend någonstans den sista tiden så jag byter så fort en fond stannat av en vecka eller två och försöker maxa dom bästa fonderna hela tiden med relativt liten exponering privat och i PPM, Tjänstepension ändrar jag inte så ofta pga begränsat urval och att det tar 5-7 bankdagar att förändra.

Av nuvarande innehav är jag mycket nöjd med Robur Ny Teknik.
Ganska nöjd med.
New Europe Fund C / Västeuropa/Östeuropa exkl Ryssen.
Henderson Horizon Glb Tech

Just nu.

Privat. / 3.2% upp i år.
SPP företagsobligation 40%
SPP Obligationsfond 30%
Henderson Horizon Glb Tech I2 USD Acc 12%
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000GOQK&programid=0000000000
Fidelity Asian Special Sits A-Acc-USD 10%
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00006D9Z&programid=0000000000
Wellington Global HlthC Eq USD D Acc Uh 8%
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000K0MV&programid=0000000000
Wellington HC kommer ev tas bort och så ökar jag i de två andra eller om något annat tar fart.

Tjänstepension / Robur / 11% upp i år. Dessa fonder har jag haft länge, men skalat av till 3 mot kanske 5-6 innan.
Spiltan Räntefond Sverige 35%
Swedbank Robur Access Mix 15%
Swedbank Robur Ny Teknik 30%
Spiltan Aktiefond Stabil 10%
Swedbank Robur Talenten Aktiefond MEGA 10%
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000LFC&programid=0000000000

PPM / 8% upp i år.
Carnegie Corporate Bond A 68%
Handelsbanken Kinafond 8% Ny.
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00014CYL&programid=0000000000
Länsförsäkringar Fastighetsfond A 8% haft 1 v.
Trigon New Europe Fund C 8% haft ca 2 månader.
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000JTEL&programid=0000000000
UBS (Lux) EF Gbl Multi Tech (USD) P 8% haft 1 månad.
http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000AYC&programid=0000000000

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 11:48

Problemet med att byta ofta är att man hamnar utanför marknaden från några dagar upp till en vecka. Ambitionen måste då vara att hitta stabila fonder som man förhoppningsvis kan ligga länge i. Hellre stabilitet än extrem kortsiktig utveckling.

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 12:30

aromata skrev:Problemet med att byta ofta är att man hamnar utanför marknaden från några dagar upp till en vecka. Ambitionen måste då vara att hitta stabila fonder som man förhoppningsvis kan ligga länge i. Hellre stabilitet än extrem kortsiktig utveckling.

Så pass har jag med i beräkningen aromata, men när bästa Europafond på SPP har gett 0,18% på en månad sålde jag och ökade till mer i Henderson Horizon Glb Tech I2 USD Acc som går fortsatt stabilt och givit mig 3,44% på en månad.
https://www.spp.se/privat/fondutbud/ordinarie-fondutbud/
På SPP är det lätt att jämföra fonder, tryck på utvecklig på SPP Europa och Jämför på en månad med Horizon Glb Tech I2 USD Acc .

Solklart val/förändring för min del.

Allt jag gör är genomtänkt i detalj, och det du skriver ovan är självklart att ta med i beräkningen. I PPM får du kursen dagen efter du lagt köpet även om du inte ser det förrän efter 3-4 dgr. Samma i SPP, säljer jag tex på måndag har jag med kursen på det jag säljer tills tisdagens slut och köpet från tisdagens slutkurs= tappar ingen fart alls. Sådär har du fel aromata. Om du ser ovan vrf jag sällan byter i Tjänstepension är dock av den orsaken och där har du rätt, jag får fördröjd kurs eller ingen avkastning upp/ned på köpet på förrän 5-7 bankdagar.

Det har lönat sig väl att tex ligga med ca 25% i ca 3-4 år på Robur Ny Teknik. Men jag har den under luppen, för inget växer till himmelen.
Saxat från mitt förra inlägg.
Tjänstepension ändrar jag inte så ofta pga begränsat urval och att det tar 5-7 bankdagar att förändra.

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 12:48

Jag uppdaterar varje helg. En gång beställde jag ett byte från Spiltan Investm till nåt annat. La ordern på söndagen, på fredag eftermiddag var bytet genomfört. I princip en vecka utanför. Olika fonder och mäklare är olika snabba (Skandia är snabbare än Avanza) så det är bra att informera sig om vad som gäller i varje enskilt fall.

Sen spelar det kanske ingen större roll på sikt, vad vet jag?

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 13:47

aromata skrev:Jag uppdaterar varje helg. En gång beställde jag ett byte från Spiltan Investm till nåt annat. La ordern på söndagen, på fredag eftermiddag var bytet genomfört. I princip en vecka utanför. Olika fonder och mäklare är olika snabba (Skandia är snabbare än Avanza) så det är bra att informera sig om vad som gäller i varje enskilt fall.

Så är det ju, sedan spelar det för mig roll hur lång tid jag har kvar tills innehavet skall realiseras bla och vissa fonder och förvaltare har jag tilltro till.
Ta tex Spiltan Stabil, dom ger inte sken utav att gå som en raket utan skriver själva så här om fonden:

Placeringsinriktning
Spiltan Aktiefond Stabil erbjuder en helhetslösning att spara i en bred och väldiversifierad portfölj med placeringar i börsnoterade kvalitetsbolag. Tyngdpunkten är på s.k. värdeaktier och investmentbolag. Placeringar i andra fonder och olika marknadsinstrument för att erhålla stabil avkastning sänker dessutom fondens totala risknivå. Fonden är helt oberoende av olika indexvikter. Målsättning för Aktiefond Stabil är att i första hand skapa en stabil positiv avkastning (7 % per år) och i andra hand gå bättre än jämförbara fonder/index.

http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000HMU&programid=0000000000

Fast fonden gick mediokra 6,5% upp förra året behöll jag hela året då jag gillar stabila fonder med så låg risk som möjligt men med möjlighet till en ok avkastning.

Men snittar nog på byte ca 1gång/månad per fond i PPM och SPP, men bara om annat visar en betydligt bättre trend.

Det är svårt att säga att si eller så är rätt, vi har olika sparhorisonter, olika mål på önskad minimiavkastning mm.

Jag har 5% som mål/år i SPP, 8% i PPM och 10% i Tjänstepension, men satsar ju självklart på mer om marknaden visar tydliga trender och signaler.

Om jag tycker 2012-2015 var lättare så tycker jag 2016-2017 varit svårare då börsen WW varit oberäknelig utan att staka ut långvariga starka trender över tid som jag ser det och då inkluderar jag valutaeffekten.

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 14:08

Jag har inget mål. För vad skulle det betyda om jag når målet? Att jag skulla placera allt i kort ränta? Nä, det är inte optimalt. Om jag inte når målet? Öka min risk för att nå dit? Nä, inte heller optimalt.

Jag gör vad jag kan hela tiden ochbså få det blir vad det blir. Men det är klart att om jag inte spöar index blir jag sur.

Har heller inga tankar på när jag ska använda pengarna. Jag kör på så gott jag kan efter ungefär samma regler hela tiden.

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 15:19

aromata skrev:Jag har inget mål. För vad skulle det betyda om jag når målet? Att jag skulla placera allt i kort ränta? Nä, det är inte optimalt. Om jag inte når målet? Öka min risk för att nå dit? Nä, inte heller optimalt.

Jag gör vad jag kan hela tiden ochbså få det blir vad det blir. Men det är klart att om jag inte spöar index blir jag sur.

Har heller inga tankar på när jag ska använda pengarna. Jag kör på så gott jag kan efter ungefär samma regler hela tiden.

Du är ju inte målmedveten aromata, :wink: :wink:

Om du såg Toivonen göra 2-1 mot Frankrike igår så var han målmedveten och Vi vann :D :wink:

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 19:13

Aron skrev:
aromata skrev:Jag uppdaterar varje helg. En gång beställde jag ett byte från Spiltan Investm till nåt annat. La ordern på söndagen, på fredag eftermiddag var bytet genomfört. I princip en vecka utanför. Olika fonder och mäklare är olika snabba (Skandia är snabbare än Avanza) så det är bra att informera sig om vad som gäller i varje enskilt fall.

Jag har 5% som mål/år i SPP, 8% i PPM och 10% i Tjänstepension, men satsar ju självklart på mer om marknaden visar tydliga trender och signaler.

Lite mer seriöst då aromata, du måste läsa allt jag skriver och inte ta en lösryckt bit.

Att sätta upp mål i livet är aldrig fel, eller du kan jämföra mål med en budget om du gjort en sådan någon gång, om jag tex sätter en omsättning på "mitt" ansvarsområde eller företag på 40 Mkr och på sista raden står det 1 Mkr i vinst är det inte samma som att så skall det bli.

Om detta mål eller budget nås vid september innebär det ju inte att jag stänger ned verksamheten för året utan fortsätter med den fungerade inriktning som var uppsatt och då blir ju tex 45Mkr i omsättning och 1,6 Mkr i vinst bara positivt, ibland kan en budget liknas med att sätta upp ett mål för individuellt sparande, man är ganska utlämnad till omvärldsfaktorer som man inte kan påverka, men man kan försöka att minska skadan och anpassa verksamheten efter verkligheten ifall det inte föll ut som det var tänkt utan stack in på ett tråkigt sidospår.

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 21:18

Aron skrev:Lite mer seriöst då aromata, du måste läsa allt jag skriver och inte ta en lösryckt bit.

Oj, ta det inte så personligt. Du skriver om hur du gör och jag om hur jag gör. Vad som är bäst vet jag inte. Kanske så som du gör ... jag vet inte.

Aron

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 22:33

aromata skrev:
Aron skrev:Lite mer seriöst då aromata, du måste läsa allt jag skriver och inte ta en lösryckt bit.

Oj, ta det inte så personligt. Du skriver om hur du gör och jag om hur jag gör. Vad som är bäst vet jag inte. Kanske så som du gör ... jag vet inte.

Tar det inte personligt, men tyckte att du inte snappade upp vad jag faktiskt skrev.

Vidare vet jag faktiskt inte hur du gör och vad du placerarar i för fond/fonder då du sällan delar med dig, förutom att du påpekat att bäst är att inneha så få fonder som möjligt och helst bara en.

Återgå till "Privatekonomi"