Läsvärt och Sevärt kopplat till Ekonomi

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Läsvärt och Sevärt kopplat till Ekonomi

Inläggav Solnamannen » 30 augusti 2015, 02:12

"”Hög tid för nytt inflationsmål” (SvD, 2015-08-25)

Han har i min mening flera relevanta poänger. Det är vansinne med nollränta i detta läge. Ett mer flexibelt mål, men med en "långsiktigt stabil inflationstakt" vore önskvärd. Räntan borde höjas >0,50 % i dagsläget, och leder det till alltför stark krona så kan RB alltid trycka pengar och köpa euro och USD för att sätta lite press på SEK. Vi behöver lite "höjd" i räntan inför en eventuell lågkonjunktur kommande 2-5 år - det är betydligt mer obekvämt att i en vanlig konjunktursättning trycka pengar för att pressa ner SEK och förbättra vår konkurrenskraft på bekostnad av någon/några andra. I dagsläget har vi däremot ett extremt penningpolitiskt läge internationellt som kan motivera extrema åtgärder (trycka pengar och köpa euro och USD för att pressa SEK).

En starkare SEK försämrar svensk konkurrenskraft - men det skapar också ett formidabelt tryck att förbättra densamma. Ökade investeringar i produktivitetsökningar och effektiviseringar som ger konkurrenskraft och välstånd i hela samhället på 20-30 års sikt. Samtidigt skulle en 85 punkters högre ränta i dagsläget mildra risken för att vi bygger upp bubblor som blir kostsamma då de spricker. Även det ansvarsfullt och vinnande på 20-30 års sikt.

Vi behöver höja blicken.

Aron

Inläggav Aron » 28 september 2016, 13:33

Denna fonden som snart släpps känns som ett väldigt bra Globalt alternativ till ok kostnad.

http://www.spiltan.se/nyheter/pressmeddelande-spiltan-fonder-startar-en-ny-fond--spiltan-globalfond-investmentbolag

:)

Aron

Inläggav Aron » 13 oktober 2016, 18:05

http://www.morningstar.se//Articles/Market.aspx?title=om-trump-president-usa-borsras

Saxat ur ovanstående artikel.

Börsuppgången i New York som började våren 2009 har nu pågått i över sju år utan ett stort ras, vilket är ovanligt länge. Volatiliteten har dessutom tydligt ökat det senaste året, ett tydligt tecken på att investerarna oroar sig. En trolig förklaring är att prognosmakarna verkar överens om att världsekonomi är på väg in i fas med lägre tillväxt. Efter de senaste fem åren, då USA-fonder i snitt stigit 140 procent, är en stor mängd optimistiska förväntningar inbakade i aktiekurserna. Det ger ökad risk för besvikelser och förlänger den spartid som krävs för att ge hög sannolikhet att aktiesparande kommer att löna sig bättre än räntesparande.

Lite som JL beskriver är hur jag själv känner just nu, tittar jag på alla mina fondinnehav på 1,3,6 månader så känns det lite för bra men mer vill ha mer men samtidigt inte tappa denna period som räddat upp året till ok, då årets första 6-7 veckor riskerade att trasa sönder året helt.

Kommer högst troligt att minska i aktiefonder som ligger greppbara idag och inom 3år...däremot pensionssparande som ligger på längre sikt kan jag ev vänta tills det är ett ev facto vilket inte alls är säkert. Kanske finns mer att krama ur?, men för nu ligga mer likvid till valet i USA 9 nov är avklarat är nog första steget och sedan ev omgruppera mera hitåt eller ditåt

Eller vad tror i andra ?

Aron

Inläggav Aron » 13 oktober 2016, 18:43

Klar

Portfölj i dag.

East Capital Rysslandsfonden 7%
Handelsbanken Nordiska Småbolag 7%
Henderson Global Technology USD 7%
JPMorgan Emerging Markets Small USD 7%
Storebrand Global Multifaktor NOK 6%
Lannebo Småbolag 6%
SPP Mix 50. 50%
SPP Mix 80. 10%

Portfölj i morgon.

Handelsbanken Nordiska Småbolag 5%
JPMorgan Emerging Markets Small USD 5%
BlackRock World Gold USD 5%
SPP Mix 50. 20%
SPP Obligationsfond 50%
SPP Penningmarknadsfond 15%

Tjänstepensioner och PPM får jag fundera på i helgen då jag inte orkar nu och tror det kan komma en upprekyl nästa vecka och får lura lite.

aromata

Inläggav aromata » 13 oktober 2016, 18:55

Jag tycker att man ska ha en absolut gräns vid vilken man säljer oavsett vad man känner, läser eller hör. Antingen vid en viss kurs eller en viss procent ner. Man ska kunna formulera sina säljkriterier i ord och skriva ner dem. Då blir det konkret.

Att försöka resonera sig fram till hur man ska göra kostar mycket tid och ångest och du vet ändå aldrig var du hamnar till slut. Med fasta absoluta regler vet du på förhand vilken risk du tar. Om du efter ett halvt år är missnöjd med utfallet får du ändra reglerna.

Aron

Inläggav Aron » 13 oktober 2016, 19:12

aromata skrev:Jag tycker att man ska ha en absolut gräns vid vilken man säljer oavsett vad man känner, läser eller hör. Antingen vid en viss kurs eller en viss procent ner. Man ska kunna formulera sina säljkriterier i ord och skriva ner dem. Då blir det konkret.

Att försöka resonera sig fram till hur man ska göra kostar mycket tid och ångest och du vet ändå aldrig var du hamnar till slut. Med fasta absoluta regler vet du på förhand vilken risk du tar. Om du efter ett halvt år är missnöjd med utfallet får du ändra reglerna.

Riktigt, detta beslut kom inte av denna artikel men jag kan förstå att det verkar så, utan detta är något som växt fram och förstärkts under en längre tid. Jag behöver inte skriva ned mina kriterier jag handlar å köper efter, dom har jag i huvet då jag följer mina innehav och index världen över flera ggr dagligen å då blir det väldigt enkelt att snabbt varje dag hänga med och ta besluten där det känns rätt.

Aron

Inläggav Aron » 27 oktober 2016, 17:15

Så kan du tjäna på avkastningsgapet

1. Stå emot girighet och rädsla
2. Undvika dyra och smala fonder
3. Spara långsiktigt och undvik fondbyten
4. Re balansera ett par gånger per år

Kanske ligger det något i detta.

Jag följer detta väl i Tjänstepension och lyckas oxå bäst där.
Även i PPM lyckas jag väl av samma skäl.
Lyckas sämst med "mina egna pengar" då jag inte vill förlora i värde utan bara öka i värde hela tiden.

http://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=sa-tjana-avkastningsgapet-4-regler

:?

Aron

Inläggav Aron » 4 november 2016, 18:43

Är det Halloween som skrämmer upp alla på detta viset ?

http://money.cnn.com/data/fear-and-greed/?iid=H_MKT_QL

Aron

Inläggav Aron » 15 november 2016, 21:50

Reflektion en vecka efter USA valet, fear and greed har gått från 14 till 64.

Fonder

Upprekyl.
Läkemedel
USA / framförallt småbolag
Globalfonder
Ryssen
+ att USD/SEK hjälpt till

Nedrekyl :)
Dom flesta marknader i Asien
Latinamerika
Obligationer/Långa räntefonder

Finns säkert mer att tillägga, men detta är det jag snappat upp.

Aron

Inläggav Aron » 24 november 2016, 18:37

Läste på DI lr PA att det råder Hausse på PoP. Länkar när jag hittar, får nöja er med bild i ämnet så länge.

dr-house_5876106.png
dr-house_5876106.png (137.2 KiB) Visad 1017 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 november 2016, 19:08

Aron skrev:Läste på DI lr PA att det råder Hausse på PoP. Länkar när jag hittar, får nöja er med bild i ämnet så länge.

dr-house_5876106.png

Är han medlem på PoP??? Vilket nick har han??? Personligheten stämmer delvis in på Ignorant... :lol: (Inget illa menat)

Faktiskt har vi bättre snurr här på PoP än på mycket länge. Man hittar alltid något läsvärt!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Aron

Inläggav Aron » 10 februari 2017, 23:20

Aron

Inläggav Aron » 27 februari 2017, 21:31

Trendjakt fonder geografi/bransch med 1 månad i backspegeln

1: Läkemedel
2: Ny Teknik
3: Asien exkl Japan
4: Nordamerika

Typ dessa 4 jag läste lite här och där var marknader att undvika i år, läkemedel är det enda renodlade jag undvikit i väntan på reformer från Donald men kanske tar å skiter i den Trumpne CEO typen.
untitled.png
untitled.png (75.21 KiB) Visad 773 gånger

[/u]Utv. %
1m
3m
Sverige
3,7
7,6
Europa
2,5
5,9
Nordamerika
5,7
5,0
Japan
3,4
2,8
Asien exkl. Japan
6,4
6,9
Östeuropa
1,8
9,0
Latinamerika
5,5
11,8
Ny Teknik
7,2
8,0
Läkemedel
9,6
6,4
Världen
5,0
5,1

Domedagsprofeten Marc Faber spår en lavinkrasch på DI idag, men i Augusti-16 spådde han att S&P 500 stod inför en krasch på 50% sådär hade profeten lite fel, men risken är väl att han kanske kommer närmare och närmare sin domedagsprofetia.

Vem i hela världen skall man lita på, sig själv, kalla fakta för nu, eller professionella profeter ??

:wink: :) :| :cry: :!: vilken min har man till sommaren månntro?

Aron

Inläggav Aron » 5 mars 2017, 19:15

Bra år stundar för globala marknader
– Sannolikheten för en nedgång på den globala marknaden har ökat jämfört med 2016, och det är något vi håller ögonen på. Men risken är i våra ögon relativt liten, och marknaderna kommer högst troligt ha ett bra år, slår han fast. 

http://www.privataaffarer.se/borsguiden/investerarbrevet/?inramad=http://www.investerarbrevet.se/default.aspx?a=MjMyMA==-fzZedCTQzuc=

Får inte in aktuell, sida, men klicka på länken: Bra år stundar för globala marknader (till höger).

Jaha, får väl hoppas spågubben har rätt då.

aromata

Inläggav aromata » 5 mars 2017, 20:04

Chansen att han får rätt är enligt min bedömning 50%.

Återgå till "Privatekonomi"