Läsvärt och Sevärt kopplat till Ekonomi

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: Läsvärt och Sevärt kopplat till Ekonomi

Inläggav Aron » 10 juni 2017, 22:36

aromata

Inläggav aromata » 10 juni 2017, 23:14

Aron skrev:Vidare vet jag faktiskt inte hur du gör och vad du placerarar i för fond/fonder då du sällan delar med dig, förutom att du påpekat att bäst är att inneha så få fonder som möjligt och helst bara en.

:)

I ppm har jag just nu enbart Swedbank Robur Technology. Har tidigare haft t.ex Handelsbanken Brasilien och SEB Europa, men inte samtidigt. Bara en fond i taget där.

Andra fonder som jag har nu är Swedbank Ny Teknik, Handelsbanken Svenska Småbolag, Swedbank Robur Småbolagsfond Norden. Håller på att köpa Skandia Asien.

Ungefär så är min ingång till kommande vecka. Jag har lite olika depåer på olika ställen som jag testar lite olika saker på men i stort handlar det om samma eller likartade fonder. Handlar man på momentum och trend så blir det så. Det blir för ambitiöst att redovisa alla detaljerna löpande här och jag tror inte att någon egentligen frågar efter det heller.

Intressantare är strategifrågor, tänker jag. Rätta mig om jag har fel.

Aron

Inläggav Aron » 11 juni 2017, 07:37

aromata skrev:
Aron skrev:Vidare vet jag faktiskt inte hur du gör och vad du placerarar i för fond/fonder då du sällan delar med dig, förutom att du påpekat att bäst är att inneha så få fonder som möjligt och helst bara en.

I ppm har jag just nu enbart Swedbank Robur Technology. Har tidigare haft t.ex Handelsbanken Brasilien och SEB Europa, men inte samtidigt. Bara en fond i taget där.

Andra fonder som jag har nu är Swedbank Ny Teknik, Handelsbanken Svenska Småbolag, Swedbank Robur Småbolagsfond Norden. Håller på att köpa Skandia Asien.

Ungefär så är min ingång till kommande vecka. Jag har lite olika depåer på olika ställen som jag testar lite olika saker på men i stort handlar det om samma eller likartade fonder. Handlar man på momentum och trend så blir det så. Det blir för ambitiöst att redovisa alla detaljerna löpande här och jag tror inte att någon egentligen frågar efter det heller.

Intressantare är strategifrågor, tänker jag. Rätta mig om jag har fel.

Ok, jag redovisar heller inte löpande, utan någon gång ibland, tror nog vi som hänger med placerar ganska likvärdigt. Det som skiljer är kanske att vi har olika andelar aktiefonder/ränta-likvid.

Aron

Inläggav Aron » 23 juni 2017, 11:26

Jag har hoppat in några ggr i läkemedel dom 2 sista åren då det gått bra några veckor för att sedan falla tillbaka å jag säljer. Men nu har läkemedel haft en fin trend, jag rent av den bästa sektortrenden på 1 å 3 månader och så jag tog in i min kära vän Wellington HC i mitt privata SPP i förra veckan, har även fin statistik på 6 månader.

http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P0000K0MV&programid=0000000000

http://www.morningstar.se//Markets/Default.aspx

http://www.morningstar.se//Markets/Market.aspx?market=MKTBIOT002

Ok, läkemedel gick som tåget och blev väl lite väl högt värderat efter 12-14 någonstans, men stått ganska still i kanske 2 år medan mkt annat rusat på så kanske kurserna i förhållande till annat inte är så högt värderat längre eller så kan det vara nåt med USA jag missat.

Betänk dock att det är stora variationer på läkemedelsfonder precis som i andra sektorer.

Wellington HC var en av få fonder som lyste grönt igår av mina val.

Nu skall jag se om jag kan hitta en läkemedelsfond till PPM också, skall även se hur Bioteknik rört sig det sista, kanske blir en slatt av vart i PPM.

Trevlig midsommar på er.

Aron

Inläggav Aron » 12 juli 2017, 11:28

SPP marknadsrapport juli.

https://www.spp.se/globalassets/dokument/marknadsrapporter/spp-marknadsrapport-juli-170710b.pdf

Dom avslutar med att en korrigering inte skulle vara förvånande efter 7 månaders uppgång?
Konstig slutkläm, än så länge har det bara gått 6 månader och 11 dagar på året och det enda som gått plus senaste månaden av mina aktiefonder är två Baltic fonder (Baltikum) i PPM och min Wellington HC (Läkemedel medelstora bolag) resten har backat 1-7% vilket för mig var en liten korrigering i juni/juli.

Senast redigerad av 1 Aron, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 12 juli 2017, 18:39

Aron skrev:SPP marknadsrapport juli.

https://www.spp.se/globalassets/dokument/marknadsrapporter/spp-marknadsrapport-juli-170710b.pdf

Dom avslutar med att en korrigering inte skulle vara förvånande efter 7 månaders uppgång?
Konstig slutkläm, än så länge har det bara gått 6 månader och 11 dagar på året och det enda som gått plus senaste månaden av mina aktiefonder är två Baltic fonder (Baltikum) i PPM och min Wellington HC (Läkemedel medelstora bolag) resten har backat 1-7% vilket för mig var en liten korrigering i juni/juli.

Jag håller med om ingressen "Varken Trump eller brexit tycks ha dämpat aktiemarknaderna" men att från det vända till att skriva ett stycke om "Trump stimulerade marknaderna" är en knepig vändning.

Vad är det för underbetald praktikant med en hönshjärnas slutledningsförmåga har satt ihop denna "marknadsrapport"? Dylika dokument bör betraktas som spam och hamna i det runda arkivet utan att passera "Gå". Det finns så många som försöker hitta kausalitet mellan händelser i världen och börsens utveckling och som skriver om att börsen eller marknader reagerar si eller så. Sluta med det!

Det är ju som när Wolfgang Pauli (Nobelpris i fysik 1945) läste en artikel av en ung fysiker och uttryckte: "This is not right. It is not even wrong".
Det är bara tyvärr så slapp hjärnkapacitet av skribenten att det inte ens är värt att läsa.

Sluta läs sånt här Aron! Du kan nå högre visdom om världen genom att läsa reklamblad från ICA. :wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 juli 2017, 19:00

Du kan nå högre visdom om världen genom att läsa reklamblad från ICA.

Jag läser alltid min ICA-reklam! :drunken:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 12 juli 2017, 19:55

Himmelsblå skrev:
Du kan nå högre visdom om världen genom att läsa reklamblad från ICA.

Jag läser alltid min ICA-reklam! :drunken:

QED: du har mer visdom än författaren av SPPs marknadsrapport!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 juli 2017, 20:43

Vilken ton mot varandra.

Jag skriver inte speciellt mycket längre och orsaken är att man får kommentarer och råd som direkt är felaktiga och brist på ton.

Man måste också kunna skilja på vad en person förmedlar/rapporterar och vad som man tycker. Så sker inte nu.

Jag kommer alltid både vara ytterst vänlig och samtidigt lite besvärligt. Jag kanske inte passar här men det har löst sig genom att jag bara rapporterar lita slött och efteråt.

Aron

Inläggav Aron » 12 juli 2017, 21:12

Grok skrev:
Aron skrev:SPP marknadsrapport juli.

Jag håller med om ingressen "Varken Trump eller brexit tycks ha dämpat aktiemarknaderna" men att från det vända till att skriva ett stycke om "Trump stimulerade marknaderna" är en knepig vändning.

Vad är det för underbetald praktikant med en hönshjärnas slutledningsförmåga har satt ihop denna "marknadsrapport"? Dylika dokument bör betraktas som spam och hamna i det runda arkivet utan att passera "Gå". Det finns så många som försöker hitta kausalitet mellan händelser i världen och börsens utveckling och som skriver om att börsen eller marknader reagerar si eller så. Sluta med det!

Det är ju som när Wolfgang Pauli (Nobelpris i fysik 1945) läste en artikel av en ung fysiker och uttryckte: "This is not right. It is not even wrong".
Det är bara tyvärr så slapp hjärnkapacitet av skribenten att det inte ens är värt att läsa.

Sluta läs sånt här Aron! Du kan nå högre visdom om världen genom att läsa reklamblad från ICA. :wink:

Detta var nog den sämsta SPP rapport nånsin, ja..men kanske en sommarjobbare?. Sedan spam eller inte men jag skriver faktiskt ofta då jag tycker lite synd om er/dom som verkar hänga här jämnt och så skrivs det knappt någonting. Kanske bäst att hålla sig till idrott för där är jag nog i toppen utav dom 15-25 som hänger här mestadels, vad finns att säga om ekonomi som inte redan sagts?. I mina ögon fyller sidan egentligen ingen funktion.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 13 juli 2017, 16:53

Ingen skugga ska falla på dig Aron. Men Trendsökaren verkar inte förstå att jag spyr galla över författaren till SPPs marknadsrapport och inte över dig, Aron. Det kan vara nog så bra att peka på det som är dåligt. Och jag tror du hittade ett tydligt bottennapp i SPPs marknadsrapport.
Vi borde kanske ha en tråd "Inte läsvärt eller sevärt" här på PoP. Att dela med sig av källkritik är minst lika viktigt som att peka på det som är läsvärt.

Jag jämför marknadsrapporten med ICAs reklamblad. För SPP är det här ett reklamblad. Uppenbarligen struntar de i vad som står i det. De vill bara synas. För är det nån här som tror att det är denna marknadsrapport som ligger till grund för hur SPPs fondförvaltare agerar? Nähä, inte det. Så vem utanför SPPs fondförvaltning använder denna marknadsrapport som underlag för att fatta investeringsbeslut? Nähä, inte det heller. I så fall är marknadsrapporten spam och ska hamna i papperskorgen å det snaraste. Den lilla fakta som finns i marknadsrapporten går hitta ofiltrerad annorstädes.

Aron

Inläggav Aron » 15 juli 2017, 11:41

Grok skrev:Ingen skugga ska falla på dig Aron. Men Trendsökaren verkar inte förstå att jag spyr galla över författaren till SPPs marknadsrapport och inte över dig, Aron. Det kan vara nog så bra att peka på det som är dåligt. Och jag tror du hittade ett tydligt bottennapp i SPPs marknadsrapport.
Vi borde kanske ha en tråd "Inte läsvärt eller sevärt" här på PoP. Att dela med sig av källkritik är minst lika viktigt som att peka på det som är läsvärt.

Jag jämför marknadsrapporten med ICAs reklamblad. För SPP är det här ett reklamblad. Uppenbarligen struntar de i vad som står i det. De vill bara synas. För är det nån här som tror att det är denna marknadsrapport som ligger till grund för hur SPPs fondförvaltare agerar? Nähä, inte det. Så vem utanför SPPs fondförvaltning använder denna marknadsrapport som underlag för att fatta investeringsbeslut? Nähä, inte det heller. I så fall är marknadsrapporten spam och ska hamna i papperskorgen å det snaraste. Den lilla fakta som finns i marknadsrapporten går hitta ofiltrerad annorstädes.

Jag tar inte åt mig Grok då det som står i rapporten är mycket dålig ekonomisk vägledning och information vilket jag själv påpekade fast på ett annat sätt när jag la in rapporten, jag förstod mycket väl att du inte ville ge mig en "tackling" och även om du hade gjort det så hade det varit befogad kritik.

Men om man jämför med tidigare rapporter som i sig inte direkt är bättre dom så ger dom i alla fall sin syn på andel aktier / övrigt och var dom rekar undervikt och övervikt på marknader, räntor mm, ex Juni rapporten nedan.
https://www.spp.se/globalassets/dokument/marknadsrapporter/spp-marknadsrapport-juni-170608.pdf

Men jag hade aldrig läst dom om inte SPP varit min handelsplats privat och för egenpension. Men deras rapporter påverkar mig inte utan jag placerar efter mina egna referenser.

Ha en bra dag i solen, vilket vi har i Uddevalla i vart fall.

Själv har jag skaffat en omplaceringshund 10 månader då jag inte kan ta en valp pga arbete och 4 månaders rumsrenhetsträning som inte ryms.
Det har gjort susen för min övervikt höftartros mm att promenera ca 2 timmar/dag.
20170710_101716 (4).jpg
20170710_101716 (4).jpg (204.79 KiB) Visad 736 gånger

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 15 juli 2017, 18:03

Bra dä Aron. Vovve är bra för hälsan! Jag rekommenderar att bulla upp med bra kläder och skodon för behagliga promenader i all sorts väderlek. Så det snarare känns skönt och uppfriskande att ge sig ut i såväl spöregn som värsta snöstorm istället för att försöka "komma undan" med en snål-runda. Då blir promenaderna aldrig en last.

SPPs juni-rapport (utan att ge kommentera innehållet i sig) är ju helt klart skriven av en annan person. En helt annan, mer ödmjuk ton, med precision och en klar differens mellan observation och eget tyckande och agerande. Första sidan (som saknades i juli-rapporten) är ju riktigt bra. De talar också om sitt eget agerande. Helt klart ett plus istället för att bara tycka och skapa egna slutledningar.

Om jag var du, skulle jag skicka lite giftig feedback till SPP. Skräd inte orden!

Sol här i Linköping också. Behaglig sommartemperatur för vovve-promenader jag misstänker dock att vovven är latare än vad jag är...

vovve1.jpg
vovve1.jpg (75.58 KiB) Visad 718 gånger

smartatjejen1980

Inläggav smartatjejen1980 » 17 oktober 2017, 22:51

Läste några intressanta artiklar om Goldman Sachs och Risicum

smartatjejen1980

Inläggav smartatjejen1980 » 15 november 2017, 16:35

Har läst lite bra artiklar på sistone, Rikatillsammans är ju allitd intressant, och portföljförslag är alltid bra. Såg också en del bra låneräntor i lånbutiken.

Återgå till "Privatekonomi"