Stora Spartråden

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Horizon

Re: Stora Spartråden

Inläggav Horizon » 14 februari 2015, 00:27

p56 skrev:Intressant. Jag köpte lägenhet och blev sambo i somras, och vi gjorde något liknande. Vi räknade på 5 procents bolåneränta, lade till föreningsavgift och en fast amortering och kom då fram till en post för boende i hushållets budget som förhoppningsvis ska bli oförändrad så länge vi bor kvar. Nu när räntan är låg blir det ju en massa pengar över, som vi först bygger upp en buffert med och sedan kommer att amortera extra med. Poängen är att vänja sig vid att boendet kostar X (i vårt fall 21 000) kronor, så att vi är rustade när bolåneräntan stiger. (Går den över 5 procent får vi minska på amorteringen - men så dags kommer vi ändå att ha gjort flera översyner av hushållsekonomin och säkert gjort justeringar.)

Låter mycket vettigt! Tricket är som du säger att vänja sig vid den "normala" högre utgiften. Efter ett tag tänker man inte ens på de där pengarna som man amorterar extra, lägger undan till husunderhåll eller sparar till bilköp, semester osv. Vi har blivit experter på att leva snålt på många områden och idag tycker vi inte ens att det är någon uppoffring. Visst drömmer man ibland lite om att bara kunna spendera en massa pengar på något, men oftast tar det bara några sekunder innan man tänker "behöver jag verkligen den där prylen?" och svaret är nästan alltid nej.

Det finns någon gammal tumregel om att man ska låta ett köp större än 500 kronor vänta i tre månader. Under tiden funderar man på om man verkligen behöver saken. Jag väntade i tre år innan jag uppgraderade min systemhårddisk till en SSD och visst tog det lite lång tid, men oj vilken skillnad och oj vad nöjd jag blev. Ett perfekt köp som jag inte ångrat en sekund, till skillnad från de där ljuddämpningsmattorna till mitt gamla hårddiskchassi som jag köpte 2005 för en femhundring. Jag öppnade aldrig ens paketet och i somras åkte de till slut på tippen. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Användarvisningsbild
p56

Inläggav p56 » 15 februari 2015, 14:43

Horizon skrev: Vi har blivit experter på att leva snålt på många områden och idag tycker vi inte ens att det är någon uppoffring. Visst drömmer man ibland lite om att bara kunna spendera en massa pengar på något, men oftast tar det bara några sekunder innan man tänker "behöver jag verkligen den där prylen?" och svaret är nästan alltid nej.

Det där tror jag är en stor del av "hemligheten". Kan man hitta njutning i att avstå från ett köp i stället för att genomföra det är man på god väg. Jag har alltid haft en aversion mot att äga prylar, vilket har kommit väl till pass nu när jag har börjat fundera mer på det ekonomiska perspektivet. Tycker det är otroligt tillfredsställande att känna att alla de prylar man äger har ett syfte och uppfyller syftet med god kvalitet.

Horizon skrev:Det finns någon gammal tumregel om att man ska låta ett köp större än 500 kronor vänta i tre månader. Under tiden funderar man på om man verkligen behöver saken. Jag väntade i tre år innan jag uppgraderade min systemhårddisk till en SSD och visst tog det lite lång tid, men oj vilken skillnad och oj vad nöjd jag blev. Ett perfekt köp som jag inte ångrat en sekund, till skillnad från de där ljuddämpningsmattorna till mitt gamla hårddiskchassi som jag köpte 2005 för en femhundring. Jag öppnade aldrig ens paketet och i somras åkte de till slut på tippen. :)

Ja, jag har hört olika varianter på den regeln. Principen är jättebra tycker jag. Jag fick faktiskt ett toppenexempel på det själv nu i september, när Xbox One kom. Min omedelbara tanke var "Jag vill ha den och jag har råd med den!". Min andra tanke var "Jag har en Xbox 360 som jag har fått gratis. Den börjar inte fungera sämre bara för att det kommer en ny version." Jag bestämde mig för att vänta in mellandagsrean. Det gav mig drygt tre månader att känna efter hur mycket jag ville ha det nya tevespelet. Mellandagsrean kom, och jag insåg att jag hade längtat efter det nya tevespelet typ dagligen under hösten. Okej, grönt ljus att köpa! (Epilogen är att det blev en PS4 till ordinarie pris trots att Xbox fanns för en tusenlapp mindre på rea, men det är en annan sak ...)
Can anything be so elegant as to have few wants, and to serve them one’s self?
― Ralph Waldo Emerson

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 februari 2015, 15:03

Ibland kan det löna sig att läsa en manual....

Jag har lite problem med avloppet här I huset och nu förra veckan var det dags för andra gången. Frejdigt hämtade jag min Nilfisk högrtyckstvätt från garaget, drog in trädgårdsslangen genom fönstret och preppade ner "illern" i golvbrunnen under duschkabinen... startade min maskin... bsssss, sedan stop. Gick ej att starta igen... så jag felsökte allt och kom fram till att där var ispropp I trädgårdsslangen (det var plusgrader ute) och att maskinen inte fick vatten, men skumt tyckte jag...

Dagen efter, när allt var upptinat, startade fortfarande inte högtryckstvätten, den var stendöd... och jag började bli skitnödig... I was running out of time så att säga och blev tvungen att läsa manualen (det är pinsamt att läsa manualer).

Starta aldrig en kall maskin (garantin gäller inte) .. i fetstil.

Jaha, det var den maskinen, använd en gång bara. Någon tid att reparera och dylikt fanns liksom inte så iväg till Bauhaus för att köpa en ny. Nu är de lyckligtvis löjligt billiga, 1595 SEK med alla tillbehör... nu har jag dubbelt av allt, en extra iller t ex... men I alla fall...

Så mycket nytta hade jag av min civilingenjörsexamen I maskinkonstruktion... (hur är det nu med konstruktionsplasters hållbarhet vid låga temperaturer?) ....så här i efterhand är det ju lite pinsamt... :oops:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Horizon

Inläggav Horizon » 15 februari 2015, 21:58

Hblå: Det där låter som min fru. Fort och fel, hehe. ;) Men... vem hade inte kunnat göra det där felet? Att inte starta en kall högtryckstvätt har man ju aldrig hört talas om. Vad skulle man göra innan då? Köra den en stund i torkskåpet? Att man inte ska plocka ner en gammal tjock-tv från kallvinden och dra igång har man ju hört om, men en högtryckstvätt... nää.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 februari 2015, 00:17

Horizon skrev:Att inte starta en kall högtryckstvätt har man ju aldrig hört talas om.

Fler än jag som inte läser manualer... :wink:
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 16 februari 2015, 23:18

Himmelsblå skrev:
Horizon skrev:Att inte starta en kall högtryckstvätt har man ju aldrig hört talas om.

Fler än jag som inte läser manualer... :wink:

Jag älskar manualer, det är ett stående skämt i min släkt att jag alltid grottar ner mig i dem och lär mig allt jag behöver veta innan jag monterar/startar något. Däremot har jag aldrig ägt eller använt en högtryckstvätt, hur konstigt det än kan låta. :wink:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 februari 2015, 19:03

Fan vad bra det är att bo på landet... var återigen på ICA i Eslöv, jag har 11 km dit, och handlade med 10% rabatt på allt. Till det alla andra erbjudanden. Jag sparade 260 SEK, vilket gott och väl täcker körkostnaden. Så jag betalde 1.110 istället för 1380 kronor.

Frysen är full med allt från korv och köttfärs till grytbitar av nötkött och min favorit pepparbiff. Plus såklart allt snus jag bakat själv till ringa kostnad.

Kylskåpet är fullt med frösådd av lavendel, jag skall göra en låg häck av det runt flaggstången nämligen. En rondell i dubbla rader. Så får vi se om det funkar men det kostar typ 39 SEK plantan annars till våren och jag lär behöva kanske 40 - 50 plantor... se där, om allt går vägen sparar jag 1500 - 2000 spänn där. Frösådden har jag gjort i gamla burkar jag bakat snus i... de burkarna är bra till mycket. Tål mikron, tål att frysas in och är genomskinliga så de funkar kanon att så plantor i.

Jag eldar för fullt i spiskassetten utan grannar som klagar och i morse gick jag ut i kalsongerna för att mata småfåglarna. Kliade mig på pungen i full frihet.

Hur har ni det i staden? Räcker pengarna? :P
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 22 februari 2015, 19:22

Tittar jag åt höger ser jag dagligvaruhandeln och ser jag till vänster ser jag en nyplöjd åker. Rätt så bra att bo mitt emellan också. Men att gå ut i kallingarna vågar jag inte göra i avlövat tillstånd.

Rickard

Inläggav Rickard » 23 februari 2015, 06:41

Himmelsblå skrev:Hur har ni det i staden? Räcker pengarna? :P

Vi elda med sopor och någon småfågel ser man inte skymten av så där sparar vi in en del... :roll: :lol:

Att ta sig lite frisk luft på balkongen iklädd enbart kalsonger går dock hur fint som helst :D

Kanske är blind men rent allmänt tycker jag det ser ut som att pengarna räcker alldeles oförskämt bra i staden... Full kommers överallt hela tiden. Man får knö sig in i affärer och det har nog aldrig varit svårare att få bord på en restaurang. Ska man ha en bra plats på bion så får man köpa biljett en vecka i förväg nästan. Byggs gör det, både på höjden och bredden. Så vart den där ekonomiska krisen som tvingar oss till extrema minusräntor befinner sig ställer jag mig frågande till?

Horizon

Inläggav Horizon » 23 februari 2015, 11:17

Tittar jag åt höger, vänster, framåt och bakåt så ser jag... hmm... grannhusen. Tittar jag från andra våningen över grannarna på framsidan så ser jag... hmm... ett industriområde. Men vafasen, jag går i kalsongerna i trädgården ändå. Vill någon titta får de väl göra det. Stirrar de för mycket spänner jag bara ut latsen så de trillar på rumpan. :)

Inom promenadavstånd har jag allt jag behöver i form av förskola, skola, affärer osv. Det enda jag kan sakna är att kunna komma ut i skogen lite snabbare. När jag bodde i Göteborg hade vi skogen nästan direkt inpå lägenheten. Vi promenerade mycket mer på den tiden, det var mer naturligt och man fick väldigt mycket gratismotion. Här borde vi egentligen bo mer "i naturen", men de stora villaområdena gör att det tar 20 minuter innan man är i skogen och det gör att man drar sig för att bara ge sig ut. Men... den stora bonusen är att vi cyklar till havet på 10 minuter. Sen är det bara att slänga sig i ekan och susa ut till öarna. :)

Användarvisningsbild
p56

Inläggav p56 » 23 februari 2015, 13:02

Runt omkring mig finns brandstationen, kyrkan, thaikiosken, men mest andra flerfamiljshus. Balkongen är kalsongmässig om man inte är alltför blyg. Pengarna räcker gott, men det hade nog blivit betydligt mer över om man bott i Eslövstrakten i stället för i (närförort till) Tjockhult.

Det är roligt vad man vänjer sig vid, och värdesätter. Din tillvaro, Himmelsblå, tilltalar mig när du beskriver den. Samtidigt, i lördags var vi och hälsade på min bror. Fram tills nyligen bodde vi 15 minuters promenad från varandra, men nu har de köpt hus lite längre från stan. Det handlar om en busstur på 35 minuter med 10-15 minuters promenad före och efter. På vägen dit, när vi gått av bussen, gick jag och min sambo och svor över tillvarons elände och lovade oss själva att aldrig flytta från tunnelbanenätet ...
Can anything be so elegant as to have few wants, and to serve them one’s self?
― Ralph Waldo Emerson

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 februari 2015, 14:10

Bil måste man ju ha på landet, men även om jag nu flyttade från det närmsta man kan komma en tunnelbana här nere, jag bodde på kastavstånd till den underjordiska stationen vid triangelen i Malmö, så har jag ca en halvtimme till jobbet i Lund. Då som nu.

Promenera och byta bussar har jag nog aldrig gjort... men se där insparningen försvann i ett nafs på bilkontot. :D

Promenader i skogen kan jag lätt göra då skogen liksom börjar på min tomt, två meter från sovrumsdörren. Största träden på tomten är en ek och en bok som jag gissar är fyra meter i diameter i brösthöjd. De träden kan kman krama, om man är trädkramare. Men grannen, friherren på Trollenäs, har just avverkat ett stort område av bok och ekskog med en gigantisk skördare runt mitt hus. :cry: Jag lovar, dom hjulspåren är en halvmeter breda djupa diken. Dessutom brukar björnbär vara kvicka att suga åt sig av ljuset. Björnbär är naturens egen taggtråd. Det är tyvärr ganska jobbigt att ta sig fram där, lite som en militär frontlinje fast utan minor och vakttorn. Visst, det växer upp igen. Om 30-40 år kan jag gå där igen. :evil:

Så det blir lantliga småvägar mest. På ett ställe går man förbi ett skift med körsbärsträd som reser sig mot skyn. Flera hektar bakom hjortstängsel. Är det en övergiven bärodling, eller var det tänkt som timmer från början? Jag undrar vad vedpriserna är på timmer av körsbär? Rakt och fint växer det. Men helt ärligt promenerade jag lika gärna i Malmö, det fanns gott om cykelvägar, bakgator och så där. Brukade ofta ta en sväng ut till Rosengård via den där tunnelen med Zlatans breda grin i mosaik.

Nu måste jag kika till LUPE igen... :idea:
- ordspråk från England

CRV

Inläggav CRV » 23 februari 2015, 20:28

Kul diskussion.

Såsom uppväxt på liten ort och med lantställe, så älskar jag att kunna gå ut just i kallingarna på mitt sommarställe. Frugan mycket tveksam till detta. Skönt för mig att veta att jag inte är ensam med denna ”åkomma”. :D Jag uppskattar dessutom tystnaden, den friska luften och gratismotionen när man hugger ved och sköter trädgård mm.

Men stannar man en tid med dåligt väder elle rom man skall få något fixat, så kan man börja sakna staden och närheten till allt. Trots modernt sommarhus med modern utrustning vad gäller underhållning mm. Omväxling förnöjer väl helt enkelt.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 23 februari 2015, 21:29

Himmelsblå skrev:...Största träden på tomten är en ek och en bok som jag gissar är fyra meter i diameter i brösthöjd.

Hur mycket tid ägnar du nuförtiden åt att kratta löv? :D

Himmelsblå skrev:Så det blir lantliga småvägar mest. På ett ställe går man förbi ett skift med körsbärsträd som reser sig mot skyn. Flera hektar bakom hjortstängsel. Är det en övergiven bärodling, eller var det tänkt som timmer från början? Jag undrar vad vedpriserna är på timmer av körsbär?

Min far som ägnade sig åt trähantverk på äldre dar skulle ha blivit salig. Körsbär är vackert möbelvirke. Om de tar ner det för massa eller bränne så gråter jag.

1975 fick ju dåvarande marinchef meddelande från Domänverket att "de första ekarna är färdiga att avverkas". Det gällde ekarna på Visingsö. Ekplanteringen hade ju påbörjats 1832 som en del i en statlig plan för att säkerställa virkestillgången för flottan. Det tog ju dock ett tag för dem att växa upp. Han avböjde erbjudandet enär flottans fartyg nu tillverkas i andra material. Idag är det Statens Fastighetsverk som förvaltar ekskogen.
Det är ingen klassisk ekskog med "sparbanksekar". Mellan ekarna har det planterats gran och lärk för att skugga stammarna och förhindra grentillväxt så ekarna är långa, raka och resliga. Det är knappt man tror det är ekskog.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 februari 2015, 21:58

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:...Största träden på tomten är en ek och en bok som jag gissar är fyra meter i diameter i brösthöjd.

Hur mycket tid ägnar du nuförtiden åt att kratta löv? :D

Himmelsblå skrev:Så det blir lantliga småvägar mest. På ett ställe går man förbi ett skift med körsbärsträd som reser sig mot skyn. Flera hektar bakom hjortstängsel. Är det en övergiven bärodling, eller var det tänkt som timmer från början? Jag undrar vad vedpriserna är på timmer av körsbär?

Min far som ägnade sig åt trähantverk på äldre dar skulle ha blivit salig. Körsbär är vackert möbelvirke. Om de tar ner det för massa eller bränne så gråter jag.

1975 fick ju dåvarande marinchef meddelande från Domänverket att "de första ekarna är färdiga att avverkas". Det gällde ekarna på Visingsö. Ekplanteringen hade ju påbörjats 1832 som en del i en statlig plan för att säkerställa virkestillgången för flottan. Det tog ju dock ett tag för dem att växa upp. Han avböjde erbjudandet enär flottans fartyg nu tillverkas i andra material. Idag är det Statens Fastighetsverk som förvaltar ekskogen.
Det är ingen klassisk ekskog med "sparbanksekar". Mellan ekarna har det planterats gran och lärk för att skugga stammarna och förhindra grentillväxt så ekarna är långa, raka och resliga. Det är knappt man tror det är ekskog.

Om man odlar ek kommersiellt så skall man kvista av grenarna när träden är unga så att endast en tredjedel av stammen har krona. Man låter ungskogen växa tätt och gallrar och röjer "lite men ofta". Just för att få raka och grenfria stammar. Men trots att virkespriserna på ek skiljer sig åt mycket vad gäller sågvirke och massaved så verkar ingen har tid med det längre, så man sköter inte "ädelskogen" som förr. Detsamma gäller bok, så Brio som köpte mycket bokvirke och ville ha helt kvistfritt trä köpte in boken från Polen. De hittade inte den kvaliteten lokalt i skåne.... har jag hört.

Jag misstänker det är körsbär för virkesframställning, inte fan vill man koka den veden när man har gjort sig så mycket besvär med inhängning och allt? Och skall man skörda bären får man ha kranbil... så det måste vara någon som nischat in sig med en ved som är röd och fin... koltrastarna måste vara alldeles till sig av all mat?

Nej, jag krattar mycket lite, jag har gett upp direkt! Jag insåg att det inte gick... :D På våren använder jag snöskyffeln åt de värsta drivorna av löv. Höstvindarna samlar ihop löven så fint där det är lä för vinden. Det brukar bli en tio skottkärror, men det går faktiskt snabbt att skoffa upp det. Resten av löven låter jag min gräsklippare ta hand om. De löv som ligger i rabatterna menar jag är bra på att hålla nere ogräset, så de får vara. Jag försöker hålla trädgården organisk så att säga... men tyvärr så gillar väl mördarsniglarna alla löv dom med...

Mest jobb i den eftersatta trädgården har jag haft med alla skott av ek, ask och bok i rabatterna. Vi snackar nog 100 småplantor som jag grävt upp med rötterna... inte trodde jag ek kunde vara ett ogräs?
- ordspråk från England

Återgå till "Privatekonomi"