Stora Spartråden

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Stora Spartråden

Inläggav Himmelsblå » 1 december 2014, 12:07

En tråd för alla som vill eller måste spara. Här ställs frågor och lämnas ut tips och råd. Många kan spara och har man jobb med normal inkomst kan man ganska enkelt spara in tusenlappar i månaden om man är van att konsumera hela lönen. Detta är en tråd för att samla ihop det lite, vi har ju rätt många trådar om ämnet. Funkar tråden kan den ju klistras kanske? Det finns ett uppenbart behov därute.

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/un ... -spartips/

Unge efterlyser spartips... kommer att tänka på tråden innan omstarten av PoP där en kille bad om hjälp för sina blancolån. Ni minns? Ni gav rådet att han kanske skulle sälja lägenheten...

Säkert ett bra råd. Jag kunde ju inte logga in och kunde inte bidra, men kunde inte låta bli att undra över inkomst- och utgiftsnivå. Det hade kanske gått att spara så han hade sluppit den manövern?

Mina föräldrar har alltid haft en ganska skral inkomst men varit mästare i att hitta sätt att spara. De lever gott nu på ålderdomen. Jag minns hur de köpte en halv gris och styckade på köksbordet. Jag minns hur det en dag plötsligt hängde en hjort i garaget (de jagar inte). Vi hade fisk två dagar i veckan, alltid inköpt av kustnära fiskare som fiskade från Äspetstranden. De har sparat mycket på att köpa direkt av källan i "storpack". Nu blir det allt knepigare att hitta just käk den vägen, djurhållarna får väl egentligen inte slakta själva längre, och det småskaliga fisket är ju väck. Alltfler bor ju dessutom i staden, och då är det stenkört, så länge man inte vill snara änder i stadsparken... men allting går, det var inte så länge sedan det svartslaktades getter i Pildammsparken i Malmö. :roll:

Nå, åter till den mer seriösa biten. Man behöver inte gå så långt som mina föräldrar! Här några bastips:

Storhandla, leta extrapris och frysa in och dylikt är ju det klassiska sättet att spara. Tittar man idag inte på pris alls, kanske t o m småhandlar på Seven-eleven eller Statoil då kan man spara mycket här. Kanske upp till en tusing per person och månad? Grejen är att man, om man storhandlar, även köper mindre av skräpmat, lyxmat och godis. Man lever billigare och sundare.

Laga mat av råvaror istället för halvfabrikat. Det finns en massa rätter som är snabba att slänga ihop och som är goda. Det blir även nyttigare mat. Gör storkok och frys in. Idag skall jag göra en jättegryta med fläskkött, bacon, potatis, vitkål, majs, paprika, lök, purjolök och allt vad fan jag nu har skvättar av. Detta kräver lite kunskap, men kan även vara kul.

Gör eget snus. Det är lätt, enda kruxet är att det stinker lite, så kan man hitta en gammal ugn (kostar inget beggat) och en bra källare eller garage att vara i så är det en fördel. Annars kan man använda sin vanliga ugn, det går liksom, men man vill kanske ha köksfönstret lite på glänt... :wink: Som storsnusare sparar jag 500 SEK/månad jämfört med att styckhandla på Statoil. 8 kronor istället för 50 per dosa... Vill man verkligen spara kan man ju sluta helt med ovanan såklart... :)

Värm huset med kamin.
Överhuvudtaget se över sina vanor med värme och belysning om man bor i villa. Är man lite om sig och kring sig kan man kanske hitta gratis ved att hugga och såga? Rivningsvirke eller stormfälle att ta med i släpet hem? Känner någon med ovårdad skog som behöver gallras eller röjas? Rent kommersiellt kostar det mer än vad skogsägaren får ut av veden, så med lite flyt kan man hitta någon där man kan ta veden som belöning. Annars är nog skalkar från ett sågverk det bästa att köpa hem? Det krävs dock en rejäl vedbacke för att hantera om man hyr en timmerbil att köra hem ett lass... Hittar man att sågverk som tar grovt timmer och kan köpa t ex bok är det ju bäst. Motsvarande tre kubik olja skall kosta ca 5000 exklusive transport och sedan såklart merarbetet att hugga upp det. Själv sparar jag 15 - 20.000 per år denna vägen, men då har jag all ved helt gratis och elpanna i kåken. Jag hugger ju själv i skogen. Men notera här! Köper du ved hos fina vedhandlaren helt vitt och värmer huset med t ex värmepump blir besparingen liten!!!! Det gäller att hitta veden billigt!

Se över försäkringar och el-leverantör regelbundet De gånger jag gör det så har jag alltid sparat kanske en tusing om året eller mer.

Cykla till jobbet Gör jag inte, men andra gör det ju. Återigen, man måste ju motionera på något sätt!!!

Om jag ser till mig själv och jämför om jag varit Spara eller Slösa så handlar det om kanske 30.000 SEK om året för mig i besparingar. Och jag menar att jag inte försakar något. Visst är det jobbigt med veden, å andra sidan sparar jag in ett gymkort.... jag måste ju motionera på något sätt, eller hur?

Sedan skulle jag kunna fortsätta på listan. Det är mycket kvar. Jag bytte WC-stol själv t ex, där sparade jag 2000 spänn och slapp hantverkaren klampades ikring på köpet. Men det är kanske inte alla beredda att göra.

Frågor på detta ungdomar? :P
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

kilo

Re: Stora Spartråden

Inläggav kilo » 1 december 2014, 21:22

Bra tråd.

Spontant: Laga mat från grunden, gör eget snus, värma med kamin och cykla till jobbet har en baksida och det är att man får betala med sin egen (fri)tid och arbetskraft.

Allt man gör själv, lagar huset, servar bilen, osv är av samma karaktär och dessa kan man ställa mot den eventuella möjligheten att använda tiden till att tjäna pengar istället för att spara pengar. Man kan också fundera på om jobbet med att spara pengar gör att man tar extraledigt med minskad inkomst som en följd av att man "jobbar" på sin fritid.

Jag tycker bättre om de spartips som har låg "kostnad", t.ex storhandla för det sparar pengar *och* tid. Se över försäkringar och avtal en gång om året tar lite tid men kan ha bra hävstång. Cykla istf bilen är tidsvinst om man verkligen inte åker till gymmet ändå

Jag har mest förkärlek för tips som innebär ändrat eget beteende och ändrade vanor att göra t.ex. ringa och SMSa mindre, ta matlåda till jobbet, köra energisnålt, strunta i chipsen/ölen/pizzan, sätta undan pengar när lönen kommer, duscha kortare tid, lära sig att laga lagom mycket mat för att undvika matsvinn, uppskatta vatten som måltidsdryck, släcka lampor när man lämnar rummet, osv.

Det kan vara en utmaning att vänja sig av med ovanorna, men när man väl lyckats så kostar det ingenting och man tänker inte på att man sträcker ut handen och slår om strömbrytaren när man lämnar rummet och till slut så tänker man inte ens tanken att det skulle vara gott med en påse chips på lördagskvällen.

Den typen av spartips tycker jag om, men det kanske är för att jag tycker om att utmana mitt eget beteende, mentalitet och mina egna vanor.

Tycker man det är kul att serva bilen eller cykla så kostar det inte heller något, utan då får man möjlighet att utöva sin hobby *och* spara pengar, kul saker som sparar pengar klassar jag högre bland spartipsen jämfört med tråkiga tidsödande saker för kul saker "kostar" mindre.

Rickard

Inläggav Rickard » 2 december 2014, 10:00

Storhandla och göra storkok som man fryser in är ganska frekvent förekommande sparråd tycker jag. Men är det någon som har en uppskattning över hur mycket ett hushåll bestående av 1,5 vuxna (en heltidboende, en halvtidsboende) sparar på det egentligen? Anledningen till att jag frågar är för att jag i dagsläget inte har möjlighet att storhandla och frysa in då jag har en väldigt liten over/under kyl-frys. Så för att kunna ta till mig sparrådet så behöver jag skaffa en rejäl side-by-side kyl-frys. En investeringen på 15k? plus kostnaden för köksombyggning. Är det värt det? Jag bor mindre än 100m ifrån en willysbutik så jag småshoppar en hel del :lol:

Ett spartips på samma linje som att duscha kortare tid: Skölj inte disken innan du ställer in den i diskmaskinen! Sparar både tid och pengar http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2500422-skoljer-du-disken-da-gor-du-fel-

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 december 2014, 16:56

När jag läser Rickard och Kilo ser jag hur individuellt det är vilka råd som är rationella. Personlig läggning, hur man bor, vilken inkomst och arbete man har, kunskaper man besitter... det är många vinklar på detta.

Huset hade frysbox som dessutom står i utbyggnad (dvs kallt=låg elförbrukning) Jag äter dessutom mycket typ Dafgårds för att jag är bekväm av mig. Att sluta med det och göra storkok tar lite tid men jag äter nyttigare, bättre och billigare.

Bor man i lägenhet granne med Willys blir ju ekvationen en annan. Jag har över en mil in till Eslöv City.

Att byta WC-stolen själv tog en eftermiddag för mig och min far. Han är pensionär och tar ingen lön av mig. Det är fyra skruvar, lite sprut med silikonpistolen och en ventil med vattenledning. Nu när jag lärt mig kan jag göra det själv på samma tid. En eftermiddag där man sparar 2000 spänn... men tjänar man 60k+ i månaden så anlitar man kanske hantverkare... och får vara hemma och passa dem när de kommer. Det är ju grejen, man måste passa hantverkaren.

Att göra snus är som att röra ihop en kaksmet. Man måste passa tiden för ugnen. Sparade pengar per timme är som WC-stolen nästan.

Ved och cykling kopplar jag till motion och rekreation. Det är ibland härliga vinterhelger när jag går med sågen i skogen... men tittar man inte på teve så kan man ju inte elda... man eldar när man glor på dumburken ändå.
- ordspråk från England

CRV

Inläggav CRV » 2 december 2014, 21:56

Kul tråd, bra initiativ! Vi skriver så mycket om balansräkningen här, men relativt lite om vår personliga resultaträkning och kassaflöde.
Precis som i många företag (kostnadssänkningar ger relativt sett mer effekt än försäljningsökningar), så tror jag på att små utgifter är viktigare än stora inkomster för att bli "rik". Det är så enkelt att bränna pengar snabbt...

Jag har sedan studenttiden vant mig vid att leva relativt enkelt, noga jämföra priser och undvika att binda upp mig på löpande kostnader (tex dyra larmavtal)och inte spendera pengar "i onödan".

Men jag har också lärt mig att inte vara dumsnål; man bör investera i sin egen utveckling så att man orkar kompetensutveckla sig och orkar prestera på jobbet. Att investera i upplevelser, enklare pendling eller hjälp i hemmet kan också minska stressen, stärka ens förhållande och kanske göra att man orkar ta ett mer krävande jobb (eller undvika att man bränner ut sig på det nuvarande jobbet). Det kan alltså bli en lönsam investering.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 december 2014, 23:32

Spartips bordsvatten = kranvatten. Såvida inte kranvattnet är helt odrickbart kan man spara en del på att inte köpa flaskvatten.

Sodastream är en grej som passar mig bra eftersom jag helst vill ha vattnet kolsyrat. Man kan ju även smaksätta vattnet med läskextrakt, men det gör inte jag. Nu har det dessutom varit prispress på kolsyrepatronerna...

Man får investera ca 1500 SEK i patroner, maskin och flaskor. Sedan kostar vattnet ca 1,50 litern räknat på 50 liter per patron a´75 SEK. I praktiken håller en patron för lite mer, men det hela beror på vilket handlag man har.

Dessutom: man slipper släpa hem vätskan i tunga kassar!!!

Man sparar lätt en tusing om året på att dricka kranvatten. Antag att man idag dricker måltidsdryck för ca 15 SEK per person så är det drygt 5000 SEK per år. Där är väl potentialen ungefär?

Vet ej hur mycket jag sparar jämfört om jag varit Slösa. Jag dricker ju inte alltid kranvatten som ni märkt. Men det är ju tusenlappar per år givetvis.
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 3 december 2014, 15:15

Spartipset när det gäller storhandel borde väll till stor del grunda sig i att man får "massrabatt" när man handlar mera åt gången? Men inom vilka produktområden finns det stora pengar att spara? Jag handlar ägg i 12pack. Det största som "min" willys har, finns det pengar att spara / ägg om man köper mer åt gången? Mjölk kommer ju i 1,5l paket. Så där finns ju inget att hämta på att köpa mer åt gången jämfört med ett paket varje gång man behöver ett. Bröd köper man styckvis så ingenting där heller. Det enda jag kan tänka att det finns mycket att spara på är kött. Jag köper köttfärs i 0,5kg paket och det är ju inte ekonomiskt jämfört med att gå direkt till slaktaren / bonden och köpa ett halvt djur som man maler ner själv. Men vilka produkter mer finns det mycket pengar att spara på genom att köpa mycket jämfört med lite åt gången?

Ett spartips är ju annars att bli "egoist" :D sluta tänka på vad som är bra för jorden, bonden som odlar dina kaffebönor och svenska småföretagare. Själv köper jag ekologiskt när jag kan men det är ju jättedyrt! Ekologisk rökt skinka kostar ju mer än dubbelt så mycket oekologisk! Garant säljer ekologisk skinka i paket om 6 skivor för 25kr. Över 4kr / skiva skinka! Köper man dessutom ekologiskt bröd med fullkorn och lite frön eller något annat "roligt" i så är man ju uppe i över 10kr för att bre sig en frukostmacka... Där finns det mycket pengar att spara om man hade haft lite rymligare samvete... :lol:

Rickard

Inläggav Rickard » 3 december 2014, 15:18

Elda med ved är nog annars ett väldigt bra tips för alla som har ett hus och tid över. Testade att göra en sökning på blocket på "ved bortskänkes" och det gav många träffar! Nu vet jag såklart att man inte har hela Sverige som upptagningsområde när man åker runt och samlar in men det borde gå att hitta träd som bara väntar på att fällas i dom allra flestas närområde...

kilo

Inläggav kilo » 3 december 2014, 16:47

Fördelen med storhandling är för oss att vi åker *en* gång till stormarknaden och sparar därmed tid och bilpengar. En veckomeny gör också att vi vet att det alltid finns en meny och mat hemma och risken för att äta ute pga lathet och dålig fantasi minskar. Genom att storhandla strikt efter förutbestämd shoppinglista som tänkts igenom innan vi åker så minskar också risken för onödiga spontanköp på plats.

Ang. ekomat så pågår en debatt om ekomat verkligen är så bra för miljön egentligen, men det kan vi lämna därhän på detta pengaforum. Jag läser LRF-tidningen LAND och alltsomoftast så framkommer det att ekomaten kostar så mycket som folk är beredda att betala för den. Det innebär att mindre skördar och extrakostnader för ekomat är bara en liten del av det högre priset jämfört med konventionell mat. Den största delen av det högre priset är vinst och då inte till bonden utan till mellanhänderna där din lokala ICA-handlare skär mest guld på ekomat. Mitt intryck av det jag lärt mig kring prissättning på ekomat är att handlaren skrattar så mycket på vägen till banken att han har svårt att stå på benen. Av de skälen så handlar jag av princip inte ekomat utan eftertanke. Visste jag att pengarna gick till bonden och inte till ICA-Stigreklam på TV och nya BMW:s till ICA-handlarna så skulle jag nog köpa mera ekomat. Nu har jag aktier i ICA så jag kanske inte borde klaga, men gör det ändå...

Jag är självförsörjande på ved och har eldat väldigt mycket med ved under de 10 år jag har bott i hus. I takt med att inkomsten har ökat och fritiden minskat har jag succesivt minskat mitt eldande, trots tillgång till egen skog. Förr kunde jag tycka att några dagars arbete för att få en vintersäsongs förråd av gratis ved uppfyllt var ganska bra betald fritid. Men numera så eldar jag mestadels för trivsel och när det är riktigt kallt, i övrigt så får värmepumpen sköta uppvärmningen. Min ved är dock inte helt gratis. Det kostar bränsle att köra med släp, motorsåg och bensin kostar pengar, skyddskläder likaså. Det ska städas oftare. Veden ska flyttas flera gånger, innan det har brunnit upp, sotaren måste komma oftare, det behövs plats att förvara veden och man behöver en kamin och den ska städas och skötas.

Min massiva vedeldningsperiod i livet är nog över misstänker jag, men den som lever får se.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 december 2014, 16:56

Rickard skrev:Spartipset när det gäller storhandel borde väll till stor del grunda sig i att man får "massrabatt" när man handlar mera åt gången? Men inom vilka produktområden finns det stora pengar att spara? Jag handlar ägg i 12pack. Det största som "min" willys har, finns det pengar att spara / ägg om man köper mer åt gången? Mjölk kommer ju i 1,5l paket. Så där finns ju inget att hämta på att köpa mer åt gången jämfört med ett paket varje gång man behöver ett. Bröd köper man styckvis så ingenting där heller. Det enda jag kan tänka att det finns mycket att spara på är kött. Jag köper köttfärs i 0,5kg paket och det är ju inte ekonomiskt jämfört med att gå direkt till slaktaren / bonden och köpa ett halvt djur som man maler ner själv. Men vilka produkter mer finns det mycket pengar att spara på genom att köpa mycket jämfört med lite åt gången?

Ett spartips är ju annars att bli "egoist" :D sluta tänka på vad som är bra för jorden, bonden som odlar dina kaffebönor och svenska småföretagare. Själv köper jag ekologiskt när jag kan men det är ju jättedyrt! Ekologisk rökt skinka kostar ju mer än dubbelt så mycket oekologisk! Garant säljer ekologisk skinka i paket om 6 skivor för 25kr. Över 4kr / skiva skinka! Köper man dessutom ekologiskt bröd med fullkorn och lite frön eller något annat "roligt" i så är man ju uppe i över 10kr för att bre sig en frukostmacka... Där finns det mycket pengar att spara om man hade haft lite rymligare samvete... :lol:

Vad gäller storhandel så handlar det ju även att passa på när det är extrapris. Kött, korv, bacon, ost med mera handlar jag nog aldrig till fullpris. Bacon bara när det är x-träpris på 3-pack t ex. Så lägger man upp ett lager... Grytbitar på rea åker ner i korgen och sedan till frysen om jag inte planerat gryta just den dagen. Någon gång var det extrapris på toapapper, 5 st med 10 rullar. Men man måste ju ha plats... Köttfärs köper jag i pack med dryga kilot osv.

Sedan kan man notera att jag ca 7 ggr om året har rabatt för att åka till ICA och handla. Vi på landet får ofta sådana erbjudanden... 10% på rubbet man köper. Så det blir oftast ICA Kvantum för mig. Kanske ändå varit billigare på Willys?

Men egentligen rörde sig mitt exempel om att styckhandla på Statoil, ICA Nära eller Seven Eleven. De flesta som småhandlar ofta är ju där och häckar...

Vad gäller det etiska köper jag bara svenskt kött, hellre det än danskt kravmärkt i alla lägen. Men visst, hela bönor kravkaffe kostar 50+ och ofta kan man köpa två malda packeter för 40.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 december 2014, 17:50

kilo skrev:Jag är självförsörjande på ved och har eldat väldigt mycket med ved under de 10 år jag har bott i hus. I takt med att inkomsten har ökat och fritiden minskat har jag succesivt minskat mitt eldande, trots tillgång till egen skog. Förr kunde jag tycka att några dagars arbete för att få en vintersäsongs förråd av gratis ved uppfyllt var ganska bra betald fritid. Men numera så eldar jag mestadels för trivsel och när det är riktigt kallt, i övrigt så får värmepumpen sköta uppvärmningen. Min ved är dock inte helt gratis. Det kostar bränsle att köra med släp, motorsåg och bensin kostar pengar, skyddskläder likaså. Det ska städas oftare. Veden ska flyttas flera gånger, innan det har brunnit upp, sotaren måste komma oftare, det behövs plats att förvara veden och man behöver en kamin och den ska städas och skötas.

Min massiva vedeldningsperiod i livet är nog över misstänker jag, men den som lever får se.

Det är mycket bök med veden och visst krävs ett visst mått av entusiasm. Med värmepumpen investerad minskar ju sparpengen väsentligt.

Hade jag kunnat rigga som jag ville så hade jag velat ha vedpanna med acktankar plus solslinga. Då värmer man även sitt varmvatten med ved samt att man får en jämn fin värmefördelning i huset. Solslingan sköter all värme mars - oktober kanske.

Men mina tankar går väl med åt värmepump så småningom.
- ordspråk från England

Growing

Inläggav Growing » 4 december 2014, 20:11

Rickard skrev:Ett spartips på samma linje som att duscha kortare tid: Skölj inte disken innan du ställer in den i diskmaskinen! Sparar både tid och pengar http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2500422-skoljer-du-disken-da-gor-du-fel-

Jag sköljer alltid av disken innan jag lägger in dem i diskmaskinen för att slippa att matrester fastnar i röret, filtret lyckas inte ta upp allt och det har hänt ett par gånger med olika diskmaskiner. :)

Angånde spartips så har jag suttit och läst typ 100 av 186 spartips på http://xn--lnfrmedlaren-tcb4v.se/spara-pengar/ och de är kategoriserade, så det är lättare att hitta spartips inom en kategori som man vill veta om istället för att läsa ointressanta tips på hur man kan spara pengar.

Trucker

Inläggav Trucker » 4 december 2014, 22:04

Growing skrev:

Rickard skrev:Ett spartips på samma linje som att duscha kortare tid: Skölj inte disken innan du ställer in den i diskmaskinen! Sparar både tid och pengar http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2500 ... or-du-fel-

Jag sköljer alltid av disken innan jag lägger in dem i diskmaskinen för att slippa att matrester fastnar i röret, filtret lyckas inte ta upp allt och det har hänt ett par gånger med olika diskmaskiner.

Jag är lite skeptisk till tipset att inte skölja av posrlinet m.m. innan disk av två skäl. Det första är att det alltid lanseras av diskmaskinstillverkarna och jag anar baktankar. Det andra är att osköljt porslin m.m. enligt min erfarenhet inte funkar i en välfylld (läs proppfull) maskin med lite billigare diskmaskinsmedel. Eenrgisnåla kortprogram är också att glömma. Det man tjänar i tid på att slippa skölja får man betala för i dyrare diskmaskinsmedel, fler körningar och större åtgång av energi. Dessutom, om man bor så att kostnaden för varmvatten ligger på hyresvärd, förening etc., är det ingen direkt besparing att skippa sköljningen.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 december 2014, 22:16

Growing skrev:
Rickard skrev:Ett spartips på samma linje som att duscha kortare tid: Skölj inte disken innan du ställer in den i diskmaskinen! Sparar både tid och pengar http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2500422-skoljer-du-disken-da-gor-du-fel-

Jag sköljer alltid av disken innan jag lägger in dem i diskmaskinen för att slippa att matrester fastnar i röret, filtret lyckas inte ta upp allt och det har hänt ett par gånger med olika diskmaskiner. :)

Angånde spartips så har jag suttit och läst typ 100 av 186 spartips på http://xn--lnfrmedlaren-tcb4v.se/spara-pengar/ och de är kategoriserade, så det är lättare att hitta spartips inom en kategori som man vill veta om istället för att läsa ointressanta tips på hur man kan spara pengar.

Det där är en bra länk.
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 5 december 2014, 10:58

Spartipsen kan väll i stort delas in i två kategorier. "rena" besparingar och besparingar med alternativkostnad? Med rena besparingar menar jag tipsen i stil med att handla osten som är på extrapris istället för den som inte är det (och ha ett tillräckligt ostlager hemma så att man kan vänta ut ett ost-extrapris utan att bli sittande utan ost i mellantiden) och att svänga in på ica istället för citygross den där gången man har 10% rabatt på ica. Det är besparingar som inte innebär något merarbete för den som sparar. Även att ringa runt och fixa sina försäkringar / elavtal / bolåneränta någon gång ibland kan ge väldigt stor avkastning till en låg arbetsinsats.

Besparingar med alternativkostnad är ju att elda med ved istället för att köra värmepumpen. Eller att cykla istället för att köra bil till jobbet. Saker där man måste göra en uppoffring (iform av tid och energi eller försämrad livskvalitet) för att nå en ekonomisk besparing.

Kategori 1 är väll det mest intressanta för lata människor som mig :D

Här kommer ett par till spartips:
- Låna böcker på biblioteket istället för att köpa. Det är lika lätt att åka till biblioteket som bokaffären och utbudet är många gånger bättre (om man inte måste ha den absolut senaste boken precis när den släpps).

- Nu när vi har nollränta spelar det inte så stor roll längre men innan så var jag jättenoga med att betala mina räkningar så sent som möjligt. Och handla på kreditkortet som nollades ut precis innan den räntefria perioden gick ut. Allt för att maximera tiden som jag kunde ha mina pengar stående på sparkonto. Avierna för avgift till bostadsrättsföreningen kommer ut en gång i kvartalet. Så att lägga in dom dagen innan dom ska betalas istället för att betala dom direkt innebär att man kan ha den ena "hyran" på sparkonto i 3 månader extra. Det är det samma som att få 0,5-1% rabatt på den beroende på vad för säker avkastning man kan få på sina pengar. Även csn gör ju ett utskick per år (i januari?) men den sista fjärdedelen av det dom vill ha in har ju inte förfallodatum förens i november.

- Min tjej har målat nästan allt vi har hängande på väggarna här hemma. Där har jag sparat massa pengar på att slippa köpa konst.

- Kör BMW! Då snackar jag mc... Märkesförsäkringen hos IF är galet förmånlig, ivartfall om man är en ung storstadsbo. Jag betalar drygt 8k för en helförsäkring med extra olycksfallsförsäkring för förare och passagerare. Bästa försäkringen jag kunde hitta för den motsvarande kawasakin som jag stod och valde mot när jag gjorde inköpet låg på 15k för en halvförsäkring. Ville jag helförsäkra den var jag tvungen att ringa försäkringsbolagen och diskutera saken med dem...

- Vänta med att "framkalla" semesterfoton. Det finns många företag som trycker ut digitala bilder på glättigt fotopapper. Och av och till så kör dessa bolag reor med "första 100 bilderna gratis". Utan krav på fortsatt abonnemang. Vänta ut dessa! Vi har ett par album fulla med semesterbilder hemma utan att ha betalat en krona för någon av bilderna.

Återgå till "Privatekonomi"