Stora Spartråden

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Stora Spartråden

Inläggav Trendsökaren » 15 oktober 2017, 10:35

Nu tänker jag att biodlare som nämns inte har med det jag skrivit. Eller rättare sagt inte alls eftersom jag inte skrivit en rad om biodlare generellt. Det går alltid att hitta exempel som uppvisar olämpligt uppträdande.

Men min rekommendation är väl att ringa Biodlarföreningen för att hitta personen. Efter samtal får man väl finna vad man skall göra. att använda annans mark utan avtal är väl inget man skall göra.

Framför bikupor där människor vistas bör det finnas ett hinder/staket för att undvika att tambina uppfattar människan som ett hot. Gör de det kan de anfalla. Vilda solitära bin och humlor gör inte så. Humlor kan ha ett försvarsbeteende direkt vid boet.

Biodlarföreningar har uppdraget att kontrollera hur biodlare sköter sig. Illa skötta kan de bli sjuka och sprida sjukdomar till vilda bin.

Men tambiet är väl idag viktiga för att vi skall få pollination vilket ju både har ekonomiska och ekologiska positiva effekter om tambiet är välskött.

Annars för man lita på de vilda pollinatörerna och då måste man tänka till.

Vi använder en hel av det vi odlar på tomten. Egentligen inte för ekonomisk vinst. Men kvalitén kan slå allt. Tomaterna är guld värda. Vi åt potatis och sill på Torpet igår. Suveränt. Morötter och gurka är inte heller så dumt.sockerärtorna blev det inget i år men det blir ett nytt försök nästa år. Men vi är beroende av pollinatörerna för vår livstil med god och enkel mat. Skönt också att under sommaren ha ett skafferi som fyller på sig självt. Sparrisen brukar vara det första vi äter.

aromata

Inläggav aromata » 15 oktober 2017, 11:39

Biologisk mångfald är viktigt. Alla som förfogar över mark kan ge sitt bidrag genom att inte ha det alltför prydligt och välstädat i alla hörn. Låt naturen bestämma lite mer, sänk din ambitionsnivå och spara på din energi. Därmed kvalar inlägget in i trådens ämne :wink: .

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 15 oktober 2017, 12:31

aromata skrev:Biologisk mångfald är viktigt. Alla som förfogar över mark kan ge sitt bidrag genom att inte ha det alltför prydligt och välstädat i alla hörn. Låt naturen bestämma lite mer, sänk din ambitionsnivå och spara på din energi. Därmed kvalar inlägget in i trådens ämne :wink: .

Jag tror att det även kan spara en slant för gödning samt bekämpningsmedel om man låter det som är av jord kommen åter skall bli till jord. Förhoppningsvis får man då inte sitt lokala ekosystem barka åt skogen.

Jag brukar påstå att en trädgård är en ekologisk zon för männsikan men att man kan och bör bjuda in det trevliga djurlivet. Alltså björnar, rådjur och älgar och fästningen som ju sprids av rådjuret kan man ju undvara. Myggor och knott också.

Man talar ju om ekosystemtjänster och så här skrivs i WIKI:
"Ekosystemtjänster är de funktioner hos ekosystem som gynnar människor, det vill säga upprätthåller eller förbättrar människors välmående och livsvillkor. Dessa tjänster produceras av ekosystemen och är alltså gratis. Exempel på ekosystemtjänster är pollinering (som utförs av pollinerande insekter eller andra djur), skydd mot naturkatastrofer som översvämningar och jordskred, vattenrening via t.ex. våtmarker eller musslor, skadedjursbekämpning (som utförs av naturliga fiender, kan vara både insekter, svampar, bakterier och virus), grönytor för rekreation, reducering av partikelhalter och växthusgaser samt bildandet av bördig jord".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekosystemtj%C3%A4nster

Svalka räknar jag också som en ekosystemtjänst. Ett stort träd kyler genom avdunstning och genom skugga. Så en riktigt välplanerad tomt tar hänsyn till sådant. I stora städer är det en temperaturhöjning jämfört med omlandet. Därför behövs det träd i städer. De renar också i någon mån luften.

Så en sådan som du säger lagom slarvig inställning till din tomt skapar värde som kan räknas om till pengar om man så vill.

Men min inställning till min lilla tomt är inte att det är ett naturreservat. Däremot tycker jag att det är ett extra nöje som bidrar till livskvalite för oss och besökare genom att se humlorna, fjärilarna och fåglarna rumla runt på tomten. Och att det stödjer hela området ekologiska mångfald ser jag som ett plusvärde. Men jag klipper ju gräs och så vidare.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 15 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 oktober 2017, 12:45

Då är min tomt rena kassakon!!! Spargrisen äter gratis av mina ekollon, kattugglan hukar i vedboden. Ibland kommer skogsharen på besök och hinden äter av asklöv på träden. Fast hinden äter även mina tulpaner.

Jag bjussar alla småfåglar med frön på vintern, då får även vråken, sparvhöken och grannkatten mat.

Och överallt växer penningörten så fint.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 15 oktober 2017, 17:27

Kattuggla på tomten :o . Då har du kanske investerat i denna spargris - en kattuggleholk för att få utfört arbete med att bekämpa mullvadar och sork
Bild

https://www.blocket.se/osby/Kattuggleho ... 374489.htm

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 oktober 2017, 18:15

Jag har funderat på ett sådant holkbygge... behöver fixa till snickerboda först.

Men idén är nog bättre än att försöka med fällor... :!:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 15 oktober 2017, 19:50

En sån kattuggleholk byggde jag för flera år sedan. Fortfarande har ingen flyttat in. Vi vill ju så gärna ha hit dem!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 15 oktober 2017, 21:03

Hur skall man nu få ihop detta. Men vara sparsam är att vara klok som en uggla

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 15 oktober 2017, 21:34

Det kanske blir en Uggla.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 16 oktober 2017, 00:04

Kattugglan ska du vara rädd om. Den hjälper dig i dina sork-bekymmer. Det är väl bara fråga hur stor ekologisk zon som du vill att DIN trädgård ska bli

Återgå till "Privatekonomi"