Låna mer på lägenhet

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

kobran88

Låna mer på lägenhet

Inläggav kobran88 » 23 november 2014, 22:14

Jag ska lösa ut skulder på ca 150000-200000. Orkar ej gå in på detaljer men ska betala av lån med ockerränta och andra "smålån". Jag har bara ett alternativ att komma ur detta skit och det är att få bolånet utökat. (klarar max 1 månad till innan jag är körd)

Lägenheten köptes för 1175000. Har lån på 1125000 updelat på två lån en rörlig och en bunden på tre år. Amorteringsfritt i tre år. En granne i mitt område sålde precis lika dan lägenhet som jag har och lika många trappor och fick lite över 1.8 miljoner. Jag ska imorgon ringa samma mäklare och få min lägenhet för en frivärdering. Om min värderas till 1.8 miljoner skulle jag kunna belåna 400000 som max på denna lägenhet, men vill inte belåna mer än 200000. När jag har alla papper på vad lägenheten är värd, ska jag kontakta min bankman via mejl/telefon och boka in en tid för att disskutera utökning av bolån. Det jag udrar är om de kommer ifrågsätta vad jag ska använda pengarna till, och hur jag kan ha så mycket blancolån? (kan ej säga att jag spelat upp pengar och konsumerat som en idiot senaste tiden) ska man dra en vit lögn o säga typ att man köpt en båt i somras och resten spenderat på semester o liknande, och nu vill baka in dessa i bolånet för att komma billigare undan? Undrar bara hur jag ska lägga fram allt till min bankman på bästa sätt för att bli beviljad utökning utan problem liksom?

MvH

aromata

Inläggav aromata » 23 november 2014, 23:02

Låna inte mer än du absolut behöver. Nämn inte anledningen till varför du vill öka ditt bolån om de inte frågar. Om de frågar skulle jag vara ärlig och säga som det är, att du vill lösa ett annat lån. Det som blir avgörande för om du beviljas lånet eller ej är bankens bedömning av din betalningsförmåga på sikt.

kobran88

Inläggav kobran88 » 23 november 2014, 23:09

aromata skrev:Låna inte mer än du absolut behöver. Nämn inte anledningen till varför du vill öka ditt bolån om de inte frågar. Om de frågar skulle jag vara ärlig och säga som det är, att du vill lösa ett annat lån. Det som blir avgörande för om du beviljas lånet eller ej är bankens bedömning av din betalningsförmåga på sikt.

Okej. Ska ringa mäklaren imorgon, och höra om han kan värdera lägenheten i veckan. Lägenheten som såldes för lite över 1.8 miljoner för någon vecka sedan är precis som min delvis 35 kvadrat och lika många våningar. Men den som såldes kanske var värderad till 1.4 eller 1.5 och sen blev det bjudgivning till 1.8? vad avgörs värdet då, 1,4 eller 1.8 ? Om jag inte blir beviljad att utöka så kommer jag inte ha råd att betala nuvarande lån typ.

MvH

libertarian

Inläggav libertarian » 24 november 2014, 11:43

Du kan inte tänka dig att sälja lägenheten istället? Låter som du spelar på en riskfylld nivå i nuläget. Högre skuldsättning löser ju enbart problemen på kort sikt?
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

http://nothingbutreturn.blogspot.se/ / https://twitter.com/NothingBreturn

kobran88

Inläggav kobran88 » 24 november 2014, 16:16

libertarian skrev:Du kan inte tänka dig att sälja lägenheten istället? Låter som du spelar på en riskfylld nivå i nuläget. Högre skuldsättning löser ju enbart problemen på kort sikt?

Kan och kan, men det är det sista jag vill göra. Skulle jag utöka bolånet skulle det hjälpa mig på längre sikt också inte bara kort sikt.

Fick svar nu idag av min bankman.

"Hej

Höjning av bolån söker du direkt via internetbanken http://www.nordea.se/privat/lan/boende/ ... &syfte=kop

Om du vill diskutera höjning kan jag boka in dig på möte med en kollega på telefonbanken, går att få kvällstider och på helger."

Jag sa att jag kunde ta en kvällstid (fick söndag kl 21)och disskutera innan jag söker över nätet eftersom jag har endel frågor. Pantbrev gäller bara hus och inte bostadsrätter? Om det är en dator som avgör när de tagit en UC är jag körd. Skulle de däremot granska manuellt och se att jag ska lösa andra skulder kanske det kan gå.

aromata

Inläggav aromata » 24 november 2014, 18:30

Är du körd om de tar en upplysning på dig är kanske ditt bästa alternativ att byta till ett billigare boende, som föreslagits tidigare. Då får du en chans att komma ur ekorrhjulet och börja om från en lägre och stabilare nivå.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 25 november 2014, 20:11

Din bankman har full insyn i din ekonomi om du har ditt engagemang där. Inkomst och utgifter. Har du ett kreditkort (det låter som du inte ska ha det) så ser man ju dina betalningar på detsamma.

Om du gör detta för att uppriktigt städa upp din ekonomi så tycker jag du ska säga som det är till din bankman; "jag har överkonsumerat men lärt mig en dyr läxa - nu ska jag få ordning på allt och jag hoppas att banken - med fullgod säkerhet - kan hjälpa mig i den processen. Självklart kommer jag vara villig att amortera 2-3 tkr per månad kommande år". Redogör för dina inkomster och en budget över dina utgifter och vilka insatser du tänker dig för att förbättra din situation.

Om du inte - uppriktigt - kan sägs det till bankmannen så har du i min mening inte fått en tillräcklig minnesbeta, och då är nog det långsiktigt bästa för dig att du får det. Då får du harva på tills "du är körd"; inkasso, kronofogden, sälja lägenheten, sanera skulder... Ner och studsa i botten så att säga. Sådana upplevelser brukar fastna också på några decenniers sikt.

libertarian

Inläggav libertarian » 25 november 2014, 22:18

Solnamannen skrev:Din bankman har full insyn i din ekonomi om du har ditt engagemang där. Inkomst och utgifter. Har du ett kreditkort (det låter som du inte ska ha det) så ser man ju dina betalningar på detsamma.

Om du gör detta för att uppriktigt städa upp din ekonomi så tycker jag du ska säga som det är till din bankman; "jag har överkonsumerat men lärt mig en dyr läxa - nu ska jag få ordning på allt och jag hoppas att banken - med fullgod säkerhet - kan hjälpa mig i den processen. Självklart kommer jag vara villig att amortera 2-3 tkr per månad kommande år". Redogör för dina inkomster och en budget över dina utgifter och vilka insatser du tänker dig för att förbättra din situation.

Om du inte - uppriktigt - kan sägs det till bankmannen så har du i min mening inte fått en tillräcklig minnesbeta, och då är nog det långsiktigt bästa för dig att du får det. Då får du harva på tills "du är körd"; inkasso, kronofogden, sälja lägenheten, sanera skulder... Ner och studsa i botten så att säga. Sådana upplevelser brukar fastna också på några decenniers sikt.

Personligen hade jag sålt lägenheten illa kvickt om jag fått möjlighet att slippa kronofogden och betalningsanmärkning men som vanligt ger du kloka råd
"In any sort of contest - financial, mental or physical - it's an enormous advantage to have opponents who have been taught that it's useless to even try"

http://nothingbutreturn.blogspot.se/ / https://twitter.com/NothingBreturn

docenten

Inläggav docenten » 26 november 2014, 11:04

Instämmer i vad Solnamannen säger. För övrigt känns det som ett fall för TVs skuldfällan,

docenten

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 26 november 2014, 23:25

libertarian
Du har naturligtvis helt rätt - men du är logisk och smart. Mitt andra alternativ var mer av - som docenten skriver - ett fall för lyxfällan; och då har "logisk och smart" inget i kalkylen att göra. :-)

docenten

Re: Låna mer på lägenhet

Inläggav docenten » 20 februari 2017, 23:16

Undrar hur detta slutade ?

Återgå till "Privatekonomi"