Tjena!

Presentera dig själv och låt oss hälsa dig välkommen till forumet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Gordon_Fetto

Tjena!

Inläggav Gordon_Fetto » 25 april 2016, 18:57

Hittade hit tack vare en vän som även är en av de främsta anledningen till varför jag på relativt kort tid lärt mig mycket om privatekonomi och sparande.

Det började 2014 när jag började jobba inom finans som jag insåg att jag både vill och behöver lära mig mer om privatekonomi samt sparande. Dels för mig själv som privatperson, men även för jobbets räkning.

Idag har jag delat upp mina pengar och sitter på lite olika portföljer. Den första som består av indexfonder och är på lång sikt, >30 år, där det köps varje månad för samma peng, utan känslor. En som styrs mer utav utveckling, där jag har ca. 20 olika svenska småbolag, vilket utökas med något innehav/år. Sedan har jag en tredje där känslor/trender/fantasi mer får styra ;) Det är lekportföljen där bitcoins eller andra mer volatila investeringar får förekomma. Oljecert är det senaste tillskottet.

På det här sättet, att dela upp mina investeringar, kan jag spara på olika sätt vilket jag tycker är kul. Och att ha kul är nyckeln för att jag ska fortsätta vilja lära mig och utvecklas.

Ser fram emot att både få tips och bidra här!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Tjena!

Inläggav Solnamannen » 25 april 2016, 21:00

Synnerligen varmt välkommen!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 april 2016, 13:16

Många här är rena amatörer med andra yrken. Aldrig fel med branschfolk! :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Moffar

Inläggav Moffar » 28 april 2016, 12:24

Välkommen. Jag är en av amatörerna som delar upp mitt sparande som du,

1 portfölj pension IPS

1 portfölj, barnen - lång sikt i stabila avkastare.

Och en avanzaportfölj KP där jag leker fritt. Tittar jag 1, 3 el 5 år bak så har även hobbyportföljen avkastat 15-20 procent per år. Denna portfölj är den enda jag tar ut ifrån.
Jag har haft flyt,,beginners luck.

Välkommen, hoppas du öppnar uup en dagbok och delar med dig av dina tankar.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 3 maj 2016, 09:24

Välkommen!

Jag är en så kallad trendföljare. Finns några till på forat. Det är ju ett så kallat tekniskt förhållningssätt. Detta kan ju vara korta trender eller långa. Jag arbetar uteslutande med långa trender.

Idag är det ju svårt med trender. Vilket man kan se i väldigt många kommentarer av dem som skriver eller pratar om aktiemarknaden. Min tolkning av den långsiktiga trenden är idag att det är ett slutande plan fast med lite uppåtgående då och då. Så som du kan se i min tråd så har jag idag 30 % aktiefonder. Kommer att minskas ytterligare.

Så jag tillhör den grupp som misstänker att prissättningen av aktier inte är perfekt i varje ögonblick. Så jag spanar och investerar efter lite andra principer än en del andra.

Men svårt idag eftersom en kraftig volatilitet förstör tolkningsbarheten i viss mån. Man skall ha tid och lust och mod också.

Bästa hälsningar

Gordon_Fetto

Inläggav Gordon_Fetto » 6 maj 2016, 22:38

Tack till er alla :)

Återgå till "Välkommen"