Hej!

Presentera dig själv och låt oss hälsa dig välkommen till forumet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Hej!

Inläggav Trendsökaren » 27 mars 2015, 15:53

Hej på er!

Jag blev medlem i detta forum idag. Är snart en 61 årig man som funderar när det är dags att gå i pension eller rättare sagt göra något annat.
Arbetat i några år i en stadsdel i en stor stad. Tidigare varit chef men nu en lite lugnare tjänst. Är också en liten delägare av ett företag som arbetar med rådgivning, utbildning samt rekrytering inom försäljning.

Jag investerar bara i fonder. Sköter också min hustrus sparande. De sista åren påtagligt framgångsrikt så jag har så att säga överträffat mina mål.

Idag skulle jag säga att jag försöker använda en taktiskt portföljsvalsteori. Detta är ju en inneboende motsättning. De sista åren har vi haft en kraftig övervikt inom läkemedel, Sverige, USA med inblandning av småbolag. Den mest framgångsrika fonden var då JPM Global Health som under 3 år ökat med 200 %.

Att vara taktiskt innebär i detta fall att söka hitta trenderna som eventuellt kan finnas i en region, bransch eller i en konjunkturcykel. Inte så enkelt före men det kommer ju alltid ett facit om det blev som man tänkt sig.

Vid jul kom jag till slutsatsen att de trender som jag följt och utvecklat troligtvis var lugnare eller till och med vikande. Så då försökte jag formulera om portföljen stegvis. Mindre USA först. Mindre läkemedel och biotech fram till dagens datum. Stegvis ökande andel ränta och sådant som jag aldrig haft innan hedgefonder. Har haft svårt att tro på Europa med efter jul så kom det att bli en ökande andel.

Mera om detta i den tråd jag väl får öppna om min/vår portfölj av fonder.

Nu är jag här. Åtminstone just nu.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Hej!

Inläggav Solnamannen » 27 mars 2015, 19:56

Varmt välkommen!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 mars 2015, 21:42

Hej och välkommen
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 27 mars 2015, 22:06

Intressant med ny input på temat trender. Vi är några stycken som försöker fiska i de vattnen och som säkert välkomnar nya friska vinklingar!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 27 mars 2015, 23:16

Tack för välkomnandet!
Om jag kan bidra är väl som börsen höljt i visst dunkel och osäkerhet.
Läser JPMorgans hemsida då och då eftersom de har en samling av statistik som de prenseterar en gång i kvartalet ”Chart pack” som en samloing av grafisk beskriven statistik. Men på sid 45 får jag stöd på antagandet av Europas börsen möjligtvis har en god resa att göra. Möjligtvis.

http://www.jpmorganassetmanagement.se/e ... pageID=492

Det går inte att kopiera eller länka in i deras dokument

Men jag blev medlem eftersom tonen verkar vara hyggligt respektfull och med nivå. Samtidigt inte så livligt som man kanske kan önska.

Användarvisningsbild
p56

Inläggav p56 » 28 mars 2015, 00:44

Välkommen!
Can anything be so elegant as to have few wants, and to serve them one’s self?
― Ralph Waldo Emerson

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2015, 08:39

Tack! :D

Horizon

Inläggav Horizon » 28 mars 2015, 08:55

Välkommen välkommen! The trend is your friend. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2015, 10:59

Horizon skrev:Välkommen välkommen! The trend is your friend. :)

Om man hittar de riktiga vännerna. Gör man det så är det gott! :D

Men idag kanske lite trevande.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 28 mars 2015, 12:49

Jag är också trendföljare. Jag följer en typ 150-200 år gammal trend som tog sin början då det moderna företaget föddes och västvärlden industrialiserades; nämligen att investeringar i företag (ägarkapital/equity) är lönsamma över tid.

Det är inte en så vansinnigt lång trend egentligen. Tiden fram till min pension motsvarar ungefär 1/5 av den tiden.

Det är lockande att tänka att det i själva verket inte är trenden som är vår vän, utan tiden. Å tredje sidan är en av få saker vi vet om framtiden att i det långa loppet - är vi alla döda.

Trevlig helg!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 mars 2015, 16:41

Visst är det så att den generella trenden är att aktier stiger på sikt och att den viktigaste parametern är tid. Själv har jag nära till pension. Hustrun har fyllt 65 år men arbetar vidare. Så på det sättet är tiden kort tills vi behöver pengarna för lite guldkant samtidigt som tidsperspektivet ändå kan vara några år. Min far är 91 år.
Men jag tar gärna inför dessa kommande tider en viss överavkastning.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 28 mars 2015, 17:47

Solnamannen skrev:Jag är också trendföljare. Jag följer en typ 150-200 år gammal trend som tog sin början då det moderna företaget föddes och västvärlden industrialiserades; nämligen att investeringar i företag (ägarkapital/equity) är lönsamma över tid.

Det är inte en så vansinnigt lång trend egentligen. Tiden fram till min pension motsvarar ungefär 1/5 av den tiden.

Det är lockande att tänka att det i själva verket inte är trenden som är vår vän, utan tiden. Å tredje sidan är en av få saker vi vet om framtiden att i det långa loppet - är vi alla döda.

Trevlig helg!

Apropå den tredje sidan känns det aktuellt att citera Thomas Tranströmer (R.I.P.):
"Mitt i livet händer det att döden kommer
och tar mått på människan. Det besöket
glöms och livet fortsätter. Men kostymen
sys i det tysta"
(Sorry for da spam)
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 28 mars 2015, 18:28

Trendsökaren
Min åsikt är att man inte ska riskera pengar som man behöver inom 8 år på aktiemarknaden, men som du konstaterat så använder man inte alla sina pensionspengar inom det tidsspannet när man är 63 år (eller vad du nu är). De flesta lever >20 år i pension, och det är en fullgod tid att investera ganska friskt i aktier. De pengar man avser leva av i pension i 80 års ålder kan man ju (bör man?) i väldigt stor utsträckning ha i aktier vid 60-65 års ålder. Amerikanska så kallade "target date funds" (som vi i Sverige kallar generationsfonder) i vilka många amerikaner har hela sitt pensionssparande, brukar ligga ca 50/50 i aktier/räntor vid 65 års ålder, för att sedan takta nedåt 20-30 % aktier 10-15 år in i pensionen. Har man bara marginal att leva med lite svängningar i pensionskapitalet så blir pensionen över tiden högre.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 mars 2015, 11:31

Hej!

Det är helt riktigt att man som pensionär eller när detta tillfälle närmar sig skall tänka igenom hur pension samt ens sparande skall fungera. Igår var det en bra artikel i GP om ämnet.

Så min ännu ej pensionerade hustru (+65) kom och ville prata pension och pengar. Då visar det sig, kanske, att det inte idag fungerar som när jag var ung.
Ingen av oss avser på grund av att vi blir pensionärer i början använda ”pensionssparandet”. Jag har redan skaffat en mindre och relativ enkel sidoinkomst i form av ett mindre men ändå arvoderat styrelseuppdrag. Hustrun har börjat ringa och sondera för lite sociala uppdrag. Men har också ett erbjudande från arbetsgivaren att ha fortsätta med lite uppgifter efter pension. Så är det nog för en del. De fortsätter med något fast i mindre skala. Så kan det ju vara. Väldigt många av våra vänner har ibland relativt stora inkomster vid sidan av pensionen.
Så det är en faktor att räkna med.
Det kan finnas förväntade arv. Detta finns dock inte för oss.
Deet kan också finna speciella pensionssituationer vilket jag har. Jag har en relativt stor del i form av ett pensionskapital i en fast summa som inte är arvbar. Märkligt men så är avtalet.

Någon kanske ärvt eller köpt insatslägenheter och fastigheter som finns som omsättningsbara tillgångar. Så är det i någon mån för oss.
En del kanske har en svårare situation.
Ett par mycket nära vänner har ägt några fastigheter samt drivit hotell i ett av dem. Under många år har de arbetat för tillstånd och planändringar för att kunna driva social boendeverksamhet . När allt är klart så hyr de ut och går i någon mening i pension.

Så när jag tittar runt oss själva så hitta jag ingen standardlösning och knappast heller en någon form av svensk modell. Då är det personer som mestadels tjänat pengar på sitt arbete.

Så mitt agerande på börsen styrs egentligen inte som helhet av att jag är 60+ möjligt lite påverkat på kanten. Utan det är en strategi för att försöka få en värdeökning.

Att fortsätta att pilla med vissa investeringar kanske också är en möjlighet. så skall det ju inte heller vara totalt inlåst. Så är det nog för mig.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 mars 2015, 18:01

Trendsökaren skrev:Jag har en relativt stor del i form av ett pensionskapital i en fast summa som inte är arvbar. Märkligt men så är avtalet.

Det är inte märkligt, det är en traditionell pensionsförsäkring. Den finns för att ge dig pension. Om du dör behöver du inte pension. Uppsidan är att du får arvsvinster som gör att du får högre pension än om du inte skulle få det. Du får sannolikt också pension så länge du lever, även om du skulle bli 112 år gammal.

Summa summarum är det inte så dumt.

Återgå till "Välkommen"