Hallå!

Presentera dig själv och låt oss hälsa dig välkommen till forumet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Gråben

Hallå!

Inläggav Gråben » 25 februari 2015, 08:23

Hade precis slutat skolan med goda betyg och fick en avslutningsgåva av mina föräldrar. Det skulle vara min grundplåt inför framtiden som såg så ljus ut. Pompa och ståt. Tillväxt, utveckling och alla framtidens möjligheter. Fick 50 stycken Fermenta. Så kan det gå.

Min första egna affär var Celsius inför avknoppningen av Enator. Den affären gick bättre och efter en tid såldes alltsammans för att låta vinsten investeras i viner. Systembolaget hade en vända med primörsläpp på bordeauxer väldigt lägligt. En del viner finns fortfarande kvar i lagringsskåpet och med tanke på värdeutvecklingen så skulle egentligen investeringarna även innehålla viner i större omfattning. Därmed var jag fast i aktieträsket.

Lärare i ekonomiska ämnen med ett visst intresse för fastigheter vilket syns genom arbete i styrelser inom HSB, egna lägenheter och inte minst aktiehandel på börsen. Känns som om jag hittat min nisch. Trivs ganska bra på börsen och har så gjort under en ganska lång tid. I skrivande stund så är ungefär 35 % av innehavet fastighetsrelaterat. Tyvärr har tiden varit lite knapp de sista åren så läsningen har blivit liggande.

Användarvisningsbild
p56

Re: Hallå!

Inläggav p56 » 25 februari 2015, 08:33

Hej Gråben, välkommen!
Can anything be so elegant as to have few wants, and to serve them one’s self?
― Ralph Waldo Emerson

Horizon

Inläggav Horizon » 25 februari 2015, 14:28

Välkommen till PoP! :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 februari 2015, 15:02

Det bara strömmar in folk! :cheers:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 25 februari 2015, 18:55

Välkommen Gråben!

Det där med att investera i goda viner förtjänar en egen tråd tycker jag.
Värdet av investeringar ska inte alltid räknas i pengar. :-)

Gråben

Inläggav Gråben » 26 februari 2015, 08:25

Tack allihop!

Himmelsblå skrev:Det bara strömmar in folk! :cheers:

Ketchupeffekt? Börsen rusar?

Grok skrev:Välkommen Gråben!

Det där med att investera i goda viner förtjänar en egen tråd tycker jag.
Värdet av investeringar ska inte alltid räknas i pengar. :-)

Linkeboda är en trevlig stad! Har den förändrats mycket under de senaste 20 åren?

Tanken när jag köpte vinerna var inte att de skulle bli en placering utan för att "fira" vinsten och göda ett intresse. Tror att det kräver för mycket för att lyckas med det ekonomiskt, så det kommer nog inte att bli något alternativ för min del. Precis som du säger så lutar det mer åt andra värden. :D Har för mig att det fanns en fond någonstans som höll på med vininvesteringar även om jag inte minns upplägget.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 26 februari 2015, 09:44

Gråben skrev:Linkeboda är en trevlig stad! Har den förändrats mycket under de senaste 20 åren?

Nä. Stångån flyter fortfarande norrut. Vartifrån det än blåser så är det motvind.
Det är stora brydderier just nu om järnvägen ska dras igenom, under eller brevid stan.

Gråben skrev: Har för mig att det fanns en fond någonstans som höll på med vininvesteringar även om jag inte minns upplägget.

Jag tycker det bästa upplägget är att använda fonder för att göra god sås till maten och sen dricka vinet därtill.

Horizon

Inläggav Horizon » 26 februari 2015, 10:16

Jag satt länge och letade efter "Linkeboda" på Google Maps. Tycker jag har rätt bra koll på geografin i detta land, men det här samhället hade jag aldrig hört talas om... Till slut fick jag söka efter Stångån och då trillade poletten ner. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 27 februari 2015, 21:59

Hej och välkommen! Vi kommer säkert komma överens. Jag har varit en förespråkare för Lundbergs tålmodige värdeskapande i över ett decennium nu. Arbetar i bank (orange) med en "smärre" koppling till kommersiella fastigheter.

Gråben

Inläggav Gråben » 1 mars 2015, 00:29

Grok skrev:Nä. Stångån flyter fortfarande norrut. Vartifrån det än blåser så är det motvind.

Precis så som jag minns det med andra ord... Det var ju en meteorolog som förklarade hur det kommer sig att det alltid blåser motvind i Linköping. Förstod inte vad han sa utan nöjde mig med att han hade helt rätt.

Solnamannen skrev:Hej och välkommen! Vi kommer säkert komma överens. Jag har varit en förespråkare för Lundbergs tålmodige värdeskapande i över ett decennium nu. Arbetar i bank (orange) med en "smärre" koppling till kommersiella fastigheter.

Tackar!

Jo, Lundbergs ligger bra där de ligger. Tyvärr i fel depåtyp bara. Intressant att höra från någon som jobbar med fastighetssektorn.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 april 2015, 09:02

För väl säga välkommen jag med även om jag inte var medlem när du gick med.

Är också pedagog fast det var länge sedan jag arbetade som lärare. Då anställd på olika vårdhögskolor.

Även jag har haft lite olika uppdrag inom "fastighet". Dels var jag ordförande under några år i den brf som jag bor i. Det var en lärorik tid eftersom tiden innebar en kraftig förbättring av ekonomin för föreningen som istället för ständiga avgiftshöjningar nu kan se fram emot en serie av sänkningar av avgiften. Så visst lärde man sig massor även hur man upphandlar städning, sophämtning och banktjänster m m.

Återgå till "Välkommen"