Hej på er!

Presentera dig själv och låt oss hälsa dig välkommen till forumet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
p56

Hej på er!

Inläggav p56 » 13 februari 2015, 10:36

Hej!

Efter att ha snokat runt lite i forumet under en tid har jag blivit medlem nu. Jag tycker att det vore roligt att få intryck av, och dela med mig av mina tankar till, likasinnade här på forumet.

Vilka är mina tankar då? I korta drag har jag kommit fram till att:

1. Rikedom är subjektivt och relativt. En upplevd känsla.
2. Det bästa jag kan köpa för mina pengar är friheten att själv bestämma över min tid.

Dessa slutsatser har lett till min finansiella satsning att spara undan tillräckligt mycket för att om 20-25 år själv kunna välja om jag ska gå till jobbet eller inte. Det är devisen “spendera mindre än du tjänar och gör något vettigt av mellanskillnaden” som gäller för mig.

Jag kom fram till detta i somras, och har ägnat hösten och vintern åt att städa upp i ekonomin efter mitt tidigare ekonomiska beteende (som inte var katastrofalt, men inte heller på något sätt krattade manegen för framtiden). Nu är det städat, och jag är redo att satsa järnet på mitt projekt.

Kort om mig:

Jag är snart 34 år gammal och har hittills inte sparat en spänn till pensionen av det jag fått ut i lön.

Mitt mål är att vara ekonomiskt oberoende* när jag är 56. (Därav användarnamnet, som jag nu inser mest låter som en motorolja eller blankett från Försäkringskassan. Men det får gå.)

I somras, samtidigt som jag fått upp ögonen för idén om frugalt leverne och tidig pension, bytte jag jobb och fick upp min lön med nästan 40 procent. Det var faktiskt en väldigt lycklig slump att dessa två saker sammanföll. Jag bestämde mig för att inte låta mina levnadsvanor sväva ut på grund av detta, utan siktar på att hålla samma levnadsstandard som innan och spara ökningen.

Jag är sambo, och vi har än så länge inga barn. Vi har en hushållsekonomi för gemensamma inköp, amorteringar och även buffertsparande. Därtill har vi våra respektive separata ekonomier för individuell konsumtion och sparande (eller vad man nu vill göra med sina pengar). Jag kommer att hålla mig till min privata ekonomi här i forumet, men den påverkas förstås av vad vi gör i vår gemensamma ekonomi.
*Det finns väl olika uppfattningar av vad det innebär. För mig innebär det att jag inte behöver jobba för att överleva.

Jaha, såhär ser det ut när jag försöker fatta mig kort :). Om intresse finns tänkte jag starta en dagboksliknande tråd där jag lägger ut texten lite mer, och löpande uppdaterar statusen på mitt projekt. Fråga gärna här också.

Ser fram emot tiden här!
Can anything be so elegant as to have few wants, and to serve them one’s self?
― Ralph Waldo Emerson

Himmelsblå

Re: Hej på er!

Inläggav Himmelsblå » 13 februari 2015, 17:16

Nu drösslar det in en massa färskt blod.

Skitkul!

Välkommen.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 februari 2015, 01:04

Varmt välkommen till forumet! Det blir roligt att följa din resa med massivt sparande inför det (optimistiska) målet att pensionera dig vid blotta 56 års ålder. För egen del tänker jag mig nog spara som mest till pensionen just de där åren från ca 50 och fram till 65. Studielånen avbetalda, barnen utflugna, sannolikt högsta inkomsten under livet, eventuella bostadslån rejält amorterade/delvis uppätna av inflation - och kanske byter till en mindre/billigare bostad. Inte för att jag inte tänkte spara och investera fram till 50-55 års ålder (jag har ju ovan gett flera exempel på det), men framförallt tänkte jag nog fokusera på att samla på mig en massa roliga minnen med nära och kära - och få erfarenheter, utbyte och insikter. Jag brände nyligen av en bra slant på en långhelg i Amsterdam (konsert), ska snart till alperna och tänkte åka cabriolet genom Big sur, Yosemite och Death valley i sommar... Så länge jag inte får Alzheimer så ger det mig värdefulla minnen, upplevelser och erfarenheter som jag bär med mig så länge jag lever (oavsett hur börsen går).

Men som sagt - VÄLKOMMEN!

Horizon

Inläggav Horizon » 14 februari 2015, 08:48

Välkommen p56, det känns som att du kommit rätt. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Lurifax

Inläggav Lurifax » 14 februari 2015, 13:06

p56 skrev:Hej!

Efter att ha snokat runt lite i forumet under en tid har jag blivit medlem nu. Jag tycker att det vore roligt att få intryck av, och dela med mig av mina tankar till, likasinnade här på forumet.

Vilka är mina tankar då? I korta drag har jag kommit fram till att:

1. Rikedom är subjektivt och relativt. En upplevd känsla.
2. Det bästa jag kan köpa för mina pengar är friheten att själv bestämma över min tid.

Dessa slutsatser har lett till min finansiella satsning att spara undan tillräckligt mycket för att om 20-25 år själv kunna välja om jag ska gå till jobbet eller inte. Det är devisen “spendera mindre än du tjänar och gör något vettigt av mellanskillnaden” som gäller för mig.

Jag kom fram till detta i somras, och har ägnat hösten och vintern åt att städa upp i ekonomin efter mitt tidigare ekonomiska beteende (som inte var katastrofalt, men inte heller på något sätt krattade manegen för framtiden). Nu är det städat, och jag är redo att satsa järnet på mitt projekt.

Kort om mig:

Jag är snart 34 år gammal och har hittills inte sparat en spänn till pensionen av det jag fått ut i lön.

Mitt mål är att vara ekonomiskt oberoende* när jag är 56. (Därav användarnamnet, som jag nu inser mest låter som en motorolja eller blankett från Försäkringskassan. Men det får gå.)

I somras, samtidigt som jag fått upp ögonen för idén om frugalt leverne och tidig pension, bytte jag jobb och fick upp min lön med nästan 40 procent. Det var faktiskt en väldigt lycklig slump att dessa två saker sammanföll. Jag bestämde mig för att inte låta mina levnadsvanor sväva ut på grund av detta, utan siktar på att hålla samma levnadsstandard som innan och spara ökningen.

Jag är sambo, och vi har än så länge inga barn. Vi har en hushållsekonomi för gemensamma inköp, amorteringar och även buffertsparande. Därtill har vi våra respektive separata ekonomier för individuell konsumtion och sparande (eller vad man nu vill göra med sina pengar). Jag kommer att hålla mig till min privata ekonomi här i forumet, men den påverkas förstås av vad vi gör i vår gemensamma ekonomi.
*Det finns väl olika uppfattningar av vad det innebär. För mig innebär det att jag inte behöver jobba för att överleva.

Jaha, såhär ser det ut när jag försöker fatta mig kort :). Om intresse finns tänkte jag starta en dagboksliknande tråd där jag lägger ut texten lite mer, och löpande uppdaterar statusen på mitt projekt. Fråga gärna här också.

Ser fram emot tiden här!

Välkommen till forumet P:56

Jag är i andra änden av livet som givit mig en viss mängd erfarenheter och livsöden. Jag har i hela mitt liv haft flera järn i elden och gjort det jag drömt om. De flesta drömmer om att få bli pensionär, men några månader efter pensioneringen upptäcker man att man inte känns behövd längre och börjar längta tillbaks till invanda rutiner. Det gäller att du nu medan du är ung klurar ut en hobby som kan göra din pensionering värdefull.

Här några gulnande foton från tiden när jag arbetade på amerikanska oljeplattformar i och kring Borneo.

På den första bilden ser ni när vi råkade tur för en Blow Out i Syd Kinesiska sjön men lyckades dra iväg riggen. Ni ser att det bubblar ur vattnet bakom riggen. Fotot taget på helikopterdäcket till Reading & Baters Drilling rig Margie.

http://s4.postimg.org/epg94igzx/Sk_rmavbild_2014_11_11_kl_00_17_22.png

Här ett annat foto på en annan typ. Jack-Up Rig som man använder på grunt vatten. Fotot är taget när vi borrade utanför Balikpapan i Borneo. Benenen hissar man upp efter borrningen och kör sedan iväg riggen som en båt/flotte.
Ni ser att riggen är separerad från supplybåten där man bor. Orsaken till detta, är för att inte brinna upp på båten ifall det börja brinna på riggen. Det blir 900-1000 grader varmt inom några sekunder efter en Blow Out.

http://s16.postimg.org/e5fqxycdx/Oilrig.jpg

På nästa foto ser ni riggen under flyttning från Balikpapan till Miri utanför Kotakinabalou i Saba på Borneo.

http://s14.postimg.org/wrviizo69/Riggbild.jpg

Horizon

Inläggav Horizon » 14 februari 2015, 14:25

Fina bilder, Lurifax! Vad jobbade du med på riggarna?
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Lurifax

Inläggav Lurifax » 14 februari 2015, 15:30

Horizon skrev:Fina bilder, Lurifax! Vad jobbade du med på riggarna?

Hej Horrizon.

Jag var utbildad svetstekniker genom Esab i Stockholm, men var anställd som mekaniker/svetsare på riggarna. Alla svetsarbeten man gör på en rigg, måste man ha licenser som förnyas varje år. På amerikanska riggar gällde ABS American Bureau of Shippings krav och svetsmetoderna var 1104 och G4. Alla svetsar röntgades.
Vi arbetade 2 veckor och ledig två då vi flögs till Singapore där alla oljebolag hade kontor och dit ville alla, eftersom Singapore var den lyxigaste och renaste platsen på jorden.

Eftersom jag inte krökar eller röker så tillbringade jag min fritid på Sentosa Flygklubb där jag tog ett A-Cert på en Cessna 172.

En dag när jag inspekterade och ändrade några rörvalv på däcket till en tanker vi köpt från Japan i hamnen i Balikpapan på Borneo ser jag genom svetsskärmen ett mörkt moln. Jag tänkte. Jaha börjar det snart att regna. När svetstråden var slut och jag öppnade upp skärmen för att sätta dit en ny svetstråd ser jag att bin hade svärmat runt ett rör 3-4 meter från mig.
Jag fortsatte att svetsa. Nästa gång jag drog upp skärmen satt det 10 gånger mer bin runt röret. Det undermedvetna sade mig. Ta dig härifrån fort, men gör det sakta. För dessa gulliga honungsbin var 4-5 cm långa och såg inte speciellt gulliga ut.

Jag reste mig upp, hasade mig över fartygsdäcket och långsamt gled jag över gården och blixtsnabbt in till våran kontorsbarack, där två av våra anställda indoneser satt. Jag pekade ut mot tankern och säger. Honungsbin. Båda tittar ut och ser skakade ut. Det var Indonesiska mördarbin, en av dom mest aggressiva i världen.
Om Avanza inte ger oss fondvinster kan vi kanske hota med mördarbin.

Horizon

Inläggav Horizon » 14 februari 2015, 20:13

Hehe, härlig historia, tackar för den! :)

aromata

Inläggav aromata » 14 februari 2015, 21:41

Lurifax, flyger du än? Det är inte alldeles ovanligt att folk i din ålder och äldre fortfarande flyger. Jag hade UL-cert i fem års tid men sen la jag av. Tog för mycket tid. Det tog en hel eftermiddag om jag bara ville flyga i en timme. Att dra planet ut och in i hangaren, tanka, rengöra planet och alla checker före start osv. Det varade inte så länge men det var kul så länge det varade :D .

Horizon

Inläggav Horizon » 14 februari 2015, 22:24

Jag har flugit UL ett antal gånger. Blir lika pinkenödig av det skålade sätet och motorvibrationerna varje gång. Helt vedervärdigt. Sist gång höll jag på att pinka i brallan när vi efter sättning skumpande rullade ut på ett gräsfält täckt av tuvor. :)

aromata

Inläggav aromata » 14 februari 2015, 22:35

Horizon skrev:Jag har flugit UL ett antal gånger. Blir lika pinkenödig av det skålade sätet och motorvibrationerna varje gång. Helt vedervärdigt. Sist gång höll jag på att pinka i brallan när vi efter sättning skumpande rullade ut på ett gräsfält täckt av tuvor. :)

Det finns olika klasser. A och B. A är trikes där du sitter öppet under en vinge av tyg. B liknar mer ett vanligt sportflygplan fast är mindre och du sitter inomhus med värme och så. Dock ingen toa. Jag hade ULB-cert.

Lurifax

Inläggav Lurifax » 14 februari 2015, 23:36

Nej, jag hade inte tid att underhålla mitt A-Cert med 10 timmar om året när jag flackade omkring i olika länder på slutet av mina 20 år på oljeplattformar.
Jag var A-Cert Pilot med VFR behörighet. Jag hade tidigare i mitt liv sysslat med segelflyg på Sundbro Flygplats utanför F16 i Uppsala där jag är född. Bengt Grafström ägde flygklubben. Idag äger han Grafair på Bromma flygplats, med eget kontorshus på området.

Användarvisningsbild
p56

Inläggav p56 » 15 februari 2015, 14:34

Tack alla, jag känner också att jag har kommit helt rätt!

Ni tar upp flera saker som jag ofta funderar på i relation till mitt lilla projekt.

Ja, mitt mål är optimistiskt. Och sanningen att säga har jag det mest för att kunna mäta mina framsteg mot någonting. Vad händer om jag inte lyckas? Ja, då kanske jag "bara" kan gå ned på halvtid. Känns helt okej för mig det också. För som Lurifax skriver, något måste man ju göra med sin tid när man slutar jobba. Och jag är för min del rätt säker på att jag kommer att fortsätta jobba även när jag inte behöver göra det för att överleva. Det jobb jag har nu är fantastiskt på nästan alla sätt. Det jag är ute efter är just friheten att välja själv.

Det du skriver om erfarenheter, resor etc, Solnamannen, är också sådant jag funderar på. Jag tolkar det inte som att du invänder mot mina prioriteringar, men många av mina vänner gör det när samtalet glider in (helt utan min inblandning, jag lovar :)) på privatekonomi. De utgår från att jag lider nu för att götta mig senare. Men faktum är att jag har allt jag behöver. Jag åker utomlands en eller två gånger om året, jag köper de kläder jag vill ha, jag har några relativt dyra hobbyer. Jag känner inte att jag saknar någonting som pengar kan köpa. Det jag inte gör, är att lägga mig till med vanor som drar pengar varje dag utan att ge något tillbaka. Jag kör matlåda på jobbet, handlar kläder på rea (faktum är att jag inte kan minnas senast jag betalade fullt pris i klädaffären) eller på second hand, jag går inte ut och shoppar som helgrekreation. Jag inser att min teve fortfarande är 32 tum oavsett hur många av min grannar som köper större. Etcetera. (Nu blev det här något av en rant, så jag vill poängtera igen att det inte är riktat till dig Solnamannen.)

Sedan ska det sägas att det just nu är ganska lätt för mig att leva det här livet. Både jag och min sambo har bra jobb, vi har inga barn ... Sådant kan förändras, barnbiten hoppas vi till och med kommer att förändras. Men jag vill tro att det är mycket lättare att ta sig an sådana ändrade livsförutsättningar om man är van att lägga undan 40 procent av ens inkomst än om man är van att gå från löning till löning och unna sig att inte titta efter extrapriser i mataffären, köpa snus en dosa i taget etc.
Can anything be so elegant as to have few wants, and to serve them one’s self?
― Ralph Waldo Emerson

Horizon

Inläggav Horizon » 15 februari 2015, 22:05

aromata skrev:
Horizon skrev:Jag har flugit UL ett antal gånger. Blir lika pinkenödig av det skålade sätet och motorvibrationerna varje gång. Helt vedervärdigt. Sist gång höll jag på att pinka i brallan när vi efter sättning skumpande rullade ut på ett gräsfält täckt av tuvor. :)

Det finns olika klasser. A och B. A är trikes där du sitter öppet under en vinge av tyg. B liknar mer ett vanligt sportflygplan fast är mindre och du sitter inomhus med värme och så. Dock ingen toa. Jag hade ULB-cert.

Det var ULB jag flög. En Ikarus C42. Ursäkta OT. :)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 16 februari 2015, 13:54

p56 skrev: Jag tolkar det inte som att du invänder mot mina prioriteringar

Inte i någon egentlig utsträckning, nej. Jag har själv som mål att ha 10-20% av inkomsten över till sparande vilket är jämförelsevis högt för en ensamstående förälder. Kommer man över 20 % sparande (inte en månad, utan över tid) och är under 50 års ålder tänker jag spontant:

1) individen har en RIKTIGT bra inkomst = fine.
2) individen är <30, har inga barn = borde kanske passa på att resa, ha roligt och göra sådant som är svårt med småbarn och/eller svårt när man är över 50?
3) individen är 30-50 med barn = kanske borde passa på att "leva livet" lite mer. Det går som bekant inte i repris. Barn gillar stränder, Disney land, Astrid Lindgren värld och Legoland. Sommarstugor, skidresor och båtar kan vara otroligt mysiga tillfällen att umgås med familjen. Sköter du din ekonomi och har 10-20 % av inkomsten över så... Räcker det? Du är duktig?

Är du däremot över 50 så är barnen (om du har några) sannolikt utflugna - eller på väg och (borde helt eller delvis) försörja sig själva. Studielånen är borta och bostadslånen (borde vara) rejält amorterade. Kanske har du möjlighet att sälja en stor familjebostad och flytta till något mindre (skuldfri behöver inte vara fel). Lönen nu och framåt är sannolikt den bästa i yrkeslivet. Här tänker jag att du borde ha möjlighet att spara 30 % av inkomst och leva ett riktigt bekvämt och roligt liv parallellt. Faktum är att vill man som "normalinkomsttagare" i min generation (>1970) leva ett gott liv i pension från 65 års ålder så lär man behöva spara ganska rejält med slantar för egen del - och det är efter 50 års ålder som den riktigt goda möjligheten för det ges. 30 % av en inkomst på 35 tkr (i dagens pengavärde) per månad netto blir med 8 % årlig avkastning (6 % reellt och 2 % inflation) 3,42 mkr på 15 år. Drar du av inflationen och därtill 0,75 procentenheter skatt har du motsvarande (i dagens pengavärde) 2,77 mkr. Det är en rejäl summa pengar för det tänkta användningsområdet. Lägger du till detta ett "ingångsvärde" i form av ett "mindre" sparande <50 års ålder så är du ju sannolikt "hemma". Bo i solen på vintern, golf/tennis, vinresor, kryssning i Karibien, cabriolet, båt och generösa gåvor till barnbarnen = no problemo.

PS. Jag spelar vare sig golf eller tennis, och lär inte börja. Figure of speech. DS.

Återgå till "Välkommen"