Tjena!

Presentera dig själv och låt oss hälsa dig välkommen till forumet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

tradar-calle

Tjena!

Inläggav tradar-calle » 11 februari 2015, 15:16

Är som förstått ny på forumet. Har lurkat lite ett tag men vill gärna delta i diskussionerna mer aktivt.
Även om jag sparar långsiktigt (fonder osv.) och köper en del väl valda aktier är jag för närvarande mest intresserad av att trada CFD:s, typ olja, guld samt lite aktieindex. Investerar kanske ca 10% inom sådana riskabla grejer för spännings skull.
Om någon är inne på samma grej diskuterar jag gärna.

/calle

Horizon

Re: Tjena!

Inläggav Horizon » 11 februari 2015, 17:53

Välkommen!
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 februari 2015, 18:13

Hej,

Jag är väl den av de frekventa skribenterna här som möjligen skulle kunna spela på en index-option... :wink: Jag ställer vaggor, puttar eller covered calls frekvent. Välkommen in på min dagbok om det är av intresse.

Men spela på oljepriset skulle jag aldrig göra, då tror jag faktiskt att det är mer lönsamt för den kunnige att spela på hästar. De är mer förutsägbara. :wink:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

tradar-calle

Inläggav tradar-calle » 12 februari 2015, 08:29

Horizon, tack!

Himmelsblå,
Nej det är förstås inte snutet ur näven att förutspå oljepriset. ;) Jag försöker inte ens handla oljeoptioner, utan öppnar ”vanliga” positioner med stoppar och anant hos vanlig mäklare så det blir lite annorlunda. Hur som helst är jag rätt ny inom trading så tar det jäkligt lugnt. Försöker mest testa olika strategier på längre sikt med endast små positioner. Har inte direkt gett så himla mycket än. :P
Jag har varit inne på dagboken tidigare och ska fortsätta kolla. :)

Horizon

Inläggav Horizon » 12 februari 2015, 16:18

Jag ligger lite i startgroparna inför ett uppåttrendande oljepris. Blir antaligen någon råvarufond för min egen del.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 februari 2015, 01:06

Varmt välkommen!

tradar-calle

Inläggav tradar-calle » 15 februari 2015, 09:44

Tackar!

Horizon,
Är tveksam till uppåttrend. Känns som att det kan gå lite hur som helst framöver. Tänker du väldigt långsiktigt eller för den närmsta veckan eller så?
Läste att Citigroup tror att oljan kan sjunka till typ 20 dollar. Hur som helst känns det som att det finns alldeles för många tveksamheter kring global efterfrågan för att jag ska våga tro att oljan stiger. Egentligen passar volatiliteten rätt bra för mina mikropositioner just nu så ska inte klaga.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 februari 2015, 13:06

Egentligen passar volatiliteten rätt bra för mina mikropositioner just nu så ska inte klaga.

Hur satsar du för att gagnas av volatilitet?
- ordspråk från England

tradar-calle

Inläggav tradar-calle » 15 februari 2015, 14:38

Flera små positioner i förhållande till kapital. Stoppar satta relativt långt bort, men take profits närmare. Blir inte direkt större pengar på detta sätt, men fungar rätt ok hittils. Risken är inte så vansinnigt stor heller.
Kommentar?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 februari 2015, 15:21

tradar-calle skrev:Flera små positioner i förhållande till kapital. Stoppar satta relativt långt bort, men take profits närmare. Blir inte direkt större pengar på detta sätt, men fungar rätt ok hittils. Risken är inte så vansinnigt stor heller.
Kommentar?

Vet inte om jag fattar vad du menar... jag är ju nybörjare och mina kunskaper utanför det jag sysslar med är minst sagt grunda. Däremot letar jag någon metod som funkar när vollan är hög. Mitt arbetssätt just nu har vollan som fiende, och jag måste inse att börsen I perioder är instabil. Jag tror den kommer att vara det under överskådlig tid.

Att profiten blir lägre kan jag leva med om risk på motsvarande sätt minskar.
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 15 februari 2015, 21:50

tradar-calle skrev:Horizon, Är tveksam till uppåttrend. Känns som att det kan gå lite hur som helst framöver. Tänker du väldigt långsiktigt eller för den närmsta veckan eller så? Läste att Citigroup tror att oljan kan sjunka till typ 20 dollar. Hur som helst känns det som att det finns alldeles för många tveksamheter kring global efterfrågan för att jag ska våga tro att oljan stiger. Egentligen passar volatiliteten rätt bra för mina mikropositioner just nu så ska inte klaga.

Jag går inte in förrän trenden är etablerad, så det ligger "i kurskurvan" så att säga. Har ingen aning om det blir om en vecka, om flera månader eller längre. Men ett ras får alltid upp mina ögon om man säger så. :)

tradar-calle

Inläggav tradar-calle » 16 februari 2015, 13:04

Himmelsblå skrev:
tradar-calle skrev:Flera små positioner i förhållande till kapital. Stoppar satta relativt långt bort, men take profits närmare. Blir inte direkt större pengar på detta sätt, men fungar rätt ok hittils. Risken är inte så vansinnigt stor heller.
Kommentar?

Vet inte om jag fattar vad du menar... jag är ju nybörjare och mina kunskaper utanför det jag sysslar med är minst sagt grunda. Däremot letar jag någon metod som funkar när vollan är hög. Mitt arbetssätt just nu har vollan som fiende, och jag måste inse att börsen I perioder är instabil. Jag tror den kommer att vara det under överskådlig tid.

Ska försöka förklara så gott jag kan. Det jag gör kanske bara är relevant när man tradar via nätmäklare såsom jag gör. Det jag gjorde var helt enkelt att kolla på automatisk handel på Signal Trader där jag tidigare haft konto via AvaTrade. Såg att ”experterna” där ofta öppnade väldigt små positioner i förhållande till kapital, men många sådana, och ofta struntade i att alls placera stoppar. Däremot satte de ut take profits utan att överdriva avståndet. Fick mig att tänka att jag kunde replikera det själv för att testa.
Hur som helst skulle jag inte säga att det är riskfritt. Blev insnöad på systemet i sig snarare än någon analys för det funkade rätt bra. Så resultatet blev att jag slarvade och förlorade en hel del pengar när handeln gick kraftigt åt helt fel håll.. Tror jag öppnade lite för stora positioner också. Men idag är jag försiktigare och lägger inte alltför stor tillit till något system. Färre positioner gör att jag inte tjänar så mycket, men slipper en del risk.

tradar-calle

Inläggav tradar-calle » 16 februari 2015, 13:09

Horizon skrev:
tradar-calle skrev:Horizon, Är tveksam till uppåttrend. Känns som att det kan gå lite hur som helst framöver. Tänker du väldigt långsiktigt eller för den närmsta veckan eller så? Läste att Citigroup tror att oljan kan sjunka till typ 20 dollar. Hur som helst känns det som att det finns alldeles för många tveksamheter kring global efterfrågan för att jag ska våga tro att oljan stiger. Egentligen passar volatiliteten rätt bra för mina mikropositioner just nu så ska inte klaga.

Jag går inte in förrän trenden är etablerad, så det ligger "i kurskurvan" så att säga. Har ingen aning om det blir om en vecka, om flera månader eller längre. Men ett ras får alltid upp mina ögon om man säger så. :)

Vet att Opec förutspår något starkare efterfrågan samt minskat utbud (enligt Aktiebladet), men jag är ändå tveksam. Tror att Saudierna vill klämma åt både amerikaner och iranier så tror inte de låter den höjas alltför mycket. De har nog fortfarande rejält med buffert innan de vill stabilisera priset. Men hur kort- eller långsiktigt tänker du dig denna trend?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 februari 2015, 14:01

tradar-calle skrev:
Himmelsblå skrev:
Kommentar?

Ska försöka förklara så gott jag kan. Det jag gör kanske bara är relevant när man tradar via nätmäklare såsom jag gör. Det jag gjorde var helt enkelt att kolla på automatisk handel på Signal Trader där jag tidigare haft konto via AvaTrade. Såg att ”experterna” där ofta öppnade väldigt små positioner i förhållande till kapital, men många sådana, och ofta struntade i att alls placera stoppar. Däremot satte de ut take profits utan att överdriva avståndet. Fick mig att tänka att jag kunde replikera det själv för att testa.
Hur som helst skulle jag inte säga att det är riskfritt. Blev insnöad på systemet i sig snarare än någon analys för det funkade rätt bra. Så resultatet blev att jag slarvade och förlorade en hel del pengar när handeln gick kraftigt åt helt fel håll.. Tror jag öppnade lite för stora positioner också. Men idag är jag försiktigare och lägger inte alltför stor tillit till något system. Färre positioner gör att jag inte tjänar så mycket, men slipper en del risk.

Tack för förklaringen. Det där är en sorts trading som jag har noll erfarenhet av. :)
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 16 februari 2015, 23:14

tradar-calle skrev:
Horizon skrev:

Vet att Opec förutspår något starkare efterfrågan samt minskat utbud (enligt Aktiebladet), men jag är ändå tveksam. Tror att Saudierna vill klämma åt både amerikaner och iranier så tror inte de låter den höjas alltför mycket. De har nog fortfarande rejält med buffert innan de vill stabilisera priset. Men hur kort- eller långsiktigt tänker du dig denna trend?

Jag menar bara att jag hoppar på tåget när jag ser att priset på olja stigit stadigt ett tag. När jag hoppar på beror på vad det är jag handlar och vilken graf och vilka siffror jag tittar på. Förenklat kan man säga att jag gillar en stadigt stigande kurva över tre månader eller så. :)

Återgå till "Välkommen"