Presentation

Presentera dig själv och låt oss hälsa dig välkommen till forumet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Lurifax

Presentation

Inläggav Lurifax » 1 februari 2015, 20:26

Jag är en 75 åring boende på Kungsholmen som arbetat i olika länder i över 20 år.
Jag har visserligen ägnat mig åt aktier med blandat resultat, på grund av dåligt förarbete, men hittills har jag kommit undan med blotta förskräckelsen.
Jag har märkt att aktier intresserar mig enormt och skulle nog kunna bli en av mina bästa fritidsintressen om jag fick ett bättre grepp om riskerna och när/hur.
Mina andra intressen är att göra animeringar, spela dragspel och tävla i Barbershop kvartettsång.

Med jämna mellanrum hör man att apor, noshörningar, papegojor och soffliggare vunnit över aktieexperter. Det verkar stämma.

Flera experter i olika Chattar om aktier hävdar att man skall satsa på investmentbolag med svenska välskötta företag, därför är Investor B, Lundberg B, Industrivärden C och Kinnevik B givna i min portfölj. Två andra aktier som har fått beröm är ICA Gruppen och Atrium Ljungberg B

Man skrämde livet ur mig när jag deltog i en tråd i ett annat forum om fonder. Jag fick bland annat lära mig att en som satsar 1000:- i månaden i 27 år har ett värde på 1.8 miljoner med ungefär 300000:- satsade pengar. Jag som tänkte göra en enda insats på 280000:- borde efter 27 år har extremt mycket högre värde i min fond, men så var det inte. Jag hamnade på 450000:- Rena skämtet. Så inga löjliga fonder för mig. Jag har ju inte 30 år på mig.
Att göra en fiktiv portfölj med kommentarer hur vi tänker här på forumet vore nog en bra hjälp som nog kan dra medlemmar till tråden och som man har nytta av när/om man köper sin riktiga portfölj.
Senast redigerad av 1 Lurifax, redigerad totalt 2 gånger.

Himmelsblå

Re: Presentation

Inläggav Himmelsblå » 1 februari 2015, 20:56

Kul. Bra att du är här, nu ser jag fram mot en massa inlägg på lyssningar med barbershop och dragspel. Vad jag vet saknas detta!

Du vet You Tube och länka?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Lurifax

Inläggav Lurifax » 1 februari 2015, 22:19

Jag har inga egna låtar ligger på YouTube längre. Men ger du mig en mejladress kan jag bifoga två låtar, så får du höra hur vi lät.

Horizon

Inläggav Horizon » 1 februari 2015, 22:29

Angående fonder har du nog fått det hela lite om bakfoten. Det finns inget som säger att fonder skulle ge sämre avkastning än aktier över tid. Säger någon något annat försöker de luras. 1000 kronor i månaden i 27 år blir 324000 kronor, inte 276000. För att nå 1800000 kronor behöver du en årlig ränta på drygt 10,4 procent. Visst kan man om man tittar historiskt se att Stockholmsbörsen presterat något i den stilen genomsnittligt över lång tid, men det finns inget som säger att lösa aktier garanterat ger bättre avkastning än fonder. Allt handlar om val av aktie/fond och hur du agerar vid större nedgångar.

Animeringar, dragspel och barbershop låter intressant.

Eftersom du säger att du skulle vilja lära dig mer om risker och när/hur, så slår jag ett slag för Aktiespararnas Riksförbund. Där kan du förkovra dig i grunderna och de är bra mycket mer seriösa än klipparna och snackarna på Internet. Och så slipper du bränna av dina 450000 i en snedplacering i aktier. :)

Välkommen hit Lurifax, vågar man lita på dig med tanke på namnet? ;)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Lurifax

Inläggav Lurifax » 1 februari 2015, 23:07

Tack Horizon. Jo du kan lita på mig. Lurifax låter kanske suspekt. Åsa Nisse var upptaget. Man vill att jag drar igång trådar om Barbershop, Dragspel och om animeringar. Det kan jag visst göra men jag har inga låtar ligger på YouTube längre. Vi är ett gäng som beslöt för många år sedan att lämna Facebook, och album i Google och YouTube för dom är inflätade i varandra så vi kände att vi blev slavar under dom. Nu lägger jag mina animeringar i Vimeo och låtarna drar jag in i mina mejl. Jag behöver inte synas överallt.
Här får du en animering jag gjort i Blender. http://player.vimeo.com/video/103626066

Vi hörs.
Tack.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 februari 2015, 10:19

Lurifax skrev:Jag har inga egna låtar ligger på YouTube längre. Men ger du mig en mejladress kan jag bifoga två låtar, så får du höra hur vi lät.

Tänkte mest om att tipsa om bra musik du gillar. Egen musik är bra det med. :)
- ordspråk från England

Lurifax

Re:

Inläggav Lurifax » 2 februari 2015, 11:34

:drunken:

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 2 februari 2015, 22:12

Välkommen till forumet!

Lurifax

Inläggav Lurifax » 2 februari 2015, 23:38

Himmelsblå skrev:
Lurifax skrev:Jag har inga egna låtar ligger på YouTube längre. Eftersom allt jag gör är med mejl och där bifogar jag musikfiler genom att dra in dom i mejlet. Du har två låtar under min signatur som jag gjort.

Tänkte mest om att tipsa om bra musik du gillar. Egen musik är bra det med. :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 februari 2015, 08:49

Du är ju riktigt bra! Låter som något österifrån, fast all dragspel idag är väl från östeuropa?
- ordspråk från England

Lurifax

Inläggav Lurifax » 3 februari 2015, 09:46

God morgon Himmelsblå.

Dragspelandet dog ut i samband med att Calle Jularbo dog 1966 och att rocken lockade över ungdomarna. Hagströms dragspelsfabrik sadlade om och började tillverka elgitarrer och det gick ju bra.

Knappdragspel är nog det mest logiskt uppbyggda instrumenten av dem alla. Knapparna ligger där fingrarna ligger. Norska, ryska, svenska dragspel har helt olika knappsystem och därför kan en svensk inte spela på de andra spelen, såvida han inte lär sig använda de annorlunda sättningarna. Mitt Dise spel kostar idag drygt 100000:- de dyraste spelen kommer från Ryssland med namn som Bayan och kostar mellan 100000-250000:-

Låten jag spelar heter "På Manchuriets kullar" och är gjord av en ryss vid namn Shatrow, en typiskt rysk låt. Nils Fläcke anses nog som Sveriges nu levande bästa dragspelare. Här en video där han blivit inbjuden till USA och spelar Amerikansk träskovals av svenskamerikanen Lundin som sitter i lokalen, men som dog några månader senare över 90 år gammal. Att han spexar och gör om låten får folk att skratta.
https://www.youtube.com/watch?v=033eGR1tykE&spfreload=10

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 februari 2015, 11:05

Hej!

Det kan vara att det är stenålders att länka med klammrar men det blir lättare att lyssna på... men för att youtube-knappen skall funka måste man ta bort "s" ur https... av ologisk anledning. Om farbror kan besvära sig... :wink:

Intressant med dragspel ändå. De som är födda före kriget tycker ofta om dragspel? Kanske främst de som var (är) födda innan 20-talet.

Evert Taube har jag länkat någon gång när den anden föll in i mig. Kul också med barbershop. Den typen av musik är inte helt ute, som du märkte av Simpsons. Även Family Guy har mycket musik modell före kriget, det är behållningen med det programmet.

Antar dock att du inte gillar den humorn, strecket brukar gå vid medelåldern där.
- ordspråk från England

Lurifax

Inläggav Lurifax » 3 februari 2015, 12:31

De här diskussionerna skulle vi nog lägga i lyssnartråden, för den kan växa med alla inlägg. Eller?

Jag tycker inte det är krångligt att lyssna på låtarna fast jag inte tar bort s. Det är väl bara att klicka på bifogade länkar.

Barbershop är den absolut svåraste körsången av dem alla. Fyra nakna röster som inte kan gömma sig bakom några andra röster som i en stor kör. Före årets stora tävling abonnerade vi Södra Teatern en hel vecka som var knökfull varje dag av kolleger och domare som gav feedbacks och kritik som hjälpte oss under tävlingarna en vecka senare.

PoleCats är korta barbershopslåtar någon minut långa som alla körer i hela världen kan. Åker man till ett annat land så kan man hoppa in i en barbershopkör och sjunga med för alla kan dess PoleCats. I tunnelbanan körde vi dessa PoleCats mellan stationerna.
Här en av många PoleCats där samma kille kör alla fyra stämmorna själv. Det är för det mesta barbershoplärare som klarar av det.
https://www.youtube.com/watch?v=Z0UNR8neigs&spfreload=10
Senast redigerad av 1 Lurifax, redigerad totalt 3 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 februari 2015, 13:17

Jag tycker inte det är krångligt att lyssna på låtarna fast jag inte tar bort s. Det är väl bara att klicka på bifogade länkar.

Du gör som du vill... :) Jag menar bara att det är lättare att bara trycka play om bildlänken är där... så slipper man ladda in ny sida. :idea:

Det finns en massa bråte på lyssningar. Det var ett tag sedan vi körde snuskvisor där... :wink:
- ordspråk från England

Återgå till "Välkommen"