Björn

Presentera dig själv och låt oss hälsa dig välkommen till forumet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Björn

Björn

Inläggav Björn » 14 januari 2008, 12:30

Hejsan,

en del namn känner jag igen. Ni som inte känner till mig kanske får tillfälle att göra det... :!:

Användarvisningsbild
Ribier

Inläggav Ribier » 14 januari 2008, 12:40

Hej, kul att se dig.

Daniel behöver moderator-hjälp. Det skulle vara något för dig om du har tid.

Användarvisningsbild
Tvilling

Välkommen, bäste bror!

Inläggav Tvilling » 14 januari 2008, 14:46

Hej Björn!

Kul att en begåvad och kunnig skribent som du har hittat hit! :D

Tvilling (förr känd som Stillsam)
Ronald Reagan: "Government's first duty is to protect the people, not run their lives."; "Abortion is advocated only by persons who have themselves been born". Geoffrey Lean: "Conservatives have always been green".

flip

Re: Björn

Inläggav flip » 14 januari 2008, 15:31

Björn skrev:Hejsan,

en del namn känner jag igen. Ni som inte känner till mig kanske får tillfälle att göra det... :!:

Det ser jag fram emot! The more the merrier ;)

/Filip

Användarvisningsbild
haspen

Inläggav haspen » 14 januari 2008, 17:16

Hej Björn. Kul att du hittade hit :D
/haspen

docenten

Inläggav docenten » 14 januari 2008, 17:53

Björn

Välkommen hit !! :D

Mvh docenten

Användarvisningsbild
Björn

Inläggav Björn » 21 januari 2008, 15:09

Så där. Då har man fått avataren på plats så man kan känna sig riktigt som hemma.

För de som tycker väldigt synd om Jerry och att det är hemskt att jag valt en sådan bild så kan jag tala om att bilden är från avsnittet "The supermouse" och att det inte är Jerry utan hans kusin som Tom fått fatt på. Tom kommer att få duktigt med stryk i de följande bildrutorna... :roll:

Användarvisningsbild
Björn

Inläggav Björn » 6 januari 2017, 01:43

Nygammal medlem som lite smått börjar hitta tillbaka till börsen efter några års frånvaro från skrivande. Vet inte hur aktiv jag kommer att vara men det får vi väl se :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 januari 2017, 08:33

Björn skrev:Nygammal medlem som lite smått börjar hitta tillbaka till börsen efter några års frånvaro från skrivande. Vet inte hur aktiv jag kommer att vara men det får vi väl se :)

Välkommen tillbaka! Du var vass på att skriva!!!

(Fd Tjabbe)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 6 januari 2017, 10:41

ajaj..nu kommer Björnen..haft det på känn...
Roligt att se dig och din avatar.:)
Ha d gott!!
---

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 6 januari 2017, 19:13

Björn,

Jag tror inte jag talar för mig själv när jag säger att du har varit saknad på forumet - varmt välkommen tillbaka! Hur har livet behandlat dig senaste åren? Vad har du haft för dig?

Användarvisningsbild
Björn

Inläggav Björn » 6 januari 2017, 22:10

Solnamannen skrev:Jag tror inte jag talar för mig själv när jag säger att du har varit saknad på forumet - varmt välkommen tillbaka! Hur har livet behandlat dig senaste åren? Vad har du haft för dig?

Livet har väl varit både upp och ner. Förlorade min båda sista far- och morföräldrar i höstas så just den här hösten har varit extra tuff. Annars har jag mer och mer börjat snöa in på passiv förvaltning även om jag tänkte flytta en del sparande till aktivt förvaltande fonder (d v s inte storbankernas påstått sådana)- Själv har jag insett att jag för lätt köper och säljer enskilda aktier baserat på känslomässiga ryck vilket inte är bra.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 7 januari 2017, 10:57

Jag beklagar din förlust. Jag förlorade inom 1,5 månad under 2014 inte mindre än tre viktiga gamlingar i mitt liv, så jag vet hur det känns. Jag tänker på dem praktiskt taget varje dag.

Björn skrev: Själv har jag insett att jag för lätt köper och säljer enskilda aktier baserat på känslomässiga ryck vilket inte är bra

Det är en av flera utmaningar som ligger till grund för min hårt kodifierade "småbolagsportfölj". Där säger ju regeln att inget någonsin säljs (utesluter känslor & nycker), och av 13 st köp per år görs 12 st utan någon aktivt (känslosamt) beslut. Det 13:e köpet genomförs på en tid jag inte styr över, med en påse pengar jag inte styr över. Jag väljer bara en aktie. Precis den utmaning du beskriver är en av de som jag ville "adressera" med strategin.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 januari 2017, 09:14

Björn skrev:
Solnamannen skrev:Jag tror inte jag talar för mig själv när jag säger att du har varit saknad på forumet - varmt välkommen tillbaka! Hur har livet behandlat dig senaste åren? Vad har du haft för dig?

Livet har väl varit både upp och ner. Förlorade min båda sista far- och morföräldrar i höstas så just den här hösten har varit extra tuff. Annars har jag mer och mer börjat snöa in på passiv förvaltning även om jag tänkte flytta en del sparande till aktivt förvaltande fonder (d v s inte storbankernas påstått sådana)- Själv har jag insett att jag för lätt köper och säljer enskilda aktier baserat på känslomässiga ryck vilket inte är bra.

Livet tar sina törnar, jag beklagar din förlust. Men roligt att du är tillbaka här som sagt.

Själv har jag insett att jag för lätt köper och säljer enskilda aktier baserat på känslomässiga ryck vilket inte är bra.

Det är så lätt hänt. Jag försöker själv att motstå den sortens impulser och har blivit bättre på det tycker jag. Ett sätt som funkar för mig är att jag lärt mig att vara långsam i mina beslut.

Just den delen av "tradandet" är väldigt intressant tycker jag. Hur analytisk/logisk/rationell är man egentligen?

Jag tror de flesta låter lura sig där, att man är mer känslosam och subjektiv än vad man vill medge.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 9 januari 2017, 10:36

Himmelsblå skrev:Det är så lätt hänt. Jag försöker själv att motstå den sortens impulser och har blivit bättre på det tycker jag. Ett sätt som funkar för mig är att jag lärt mig att vara långsam i mina beslut.

Just den delen av "tradandet" är väldigt intressant tycker jag. Hur analytisk/logisk/rationell är man egentligen?

Jag tror de flesta låter lura sig där, att man är mer känslosam och subjektiv än vad man vill medge.

Jag måste hålla med. Mitt sätt att tackla det är att bara handla med fonder och bara handla på veckosluten. Då blir det med nödvändighet långsammare men inte alls säkert sämre. Att handla med aktier, speciellt småbolag, kan vara lönsammare men det har sitt pris och sina nackdelar tycker jag.

Återgå till "Välkommen"