Hur ser din aktieportfölj ut?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
plastanka
Kontakt:

Inläggav plastanka » 19 december 2013, 18:11

Den satt inte fel va?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 december 2013, 18:51

plastanka skrev:Den satt inte fel va?

Jag har varit glad hela dagen idag. :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

kilo

Inläggav kilo » 19 december 2013, 20:17

Himmelsblå skrev:
plastanka skrev:Den satt inte fel va?

Jag har varit glad hela dagen idag. :)

Gilla!

Texasranger

Inläggav Texasranger » 27 december 2013, 15:40

Nu är 2013 snart till ända och såhär såg min portfölj ut när jag tittade på den idag:

Hennes & Mauritz 15%
Kinnevik B 15%
Industrivärden 12%
Investor AB ser 9%
Latour B 8%
Skanska AB ser. 7%
Fortum Corporat 6%
Gjensidige Fors 5%
Yara Internatio 5%
Sampo Plc A 5%
Ratos AB ser. B 3%
Swedbank AB ser 3%
TeliaSonera AB 3%
SCA B 2%
Ratos AB pref 2%
Tribona AB 1%

Portföljen har avkastat 34,3% (inklusive utdelning) under detta år. Fantastisk kul, men inget jag väntar mig kommande år. :lol:

Jag är inte helt bekväm med att Kinnevik väger så tungt i portföljen. Men blir till att öka i de andra bolagen snarare än att minska i Kinnevik. Nästa år fortsätter jag mitt månadssparande i några av de ovanstående aktier samt försöker smyga in Axfood och Boliden om priset kan sjunka en aningen på dessa aktier. Tanken är att jag ska sitta på portföljen >10år.

Texasranger

Inläggav Texasranger » 4 oktober 2014, 16:44

Idag ser portföljen ut som följer:

Hennes & Mauritz 11%
Walmart 9%
Industrivärden 9%
Investor AB 8%
Skanska AB 7%
Latour B 7%
Sampo Plc A 6%
Gjensidige Fors 6%
Swedbank AB 6%
Fortum Corporat 5%
McDonalds 5%
Yara Internatiol 4%
Johnson & Johnson 4%
Deere & Company 4%
Tribona AB 2%
Ratos AB 2%
TeliaSonera AB 2%
SCA B 1%
Ratos AB pref 1%

Portföljen är på >10år. Tänker sälja av Ratos preffarna ganska snart för att sätta i någon av mina andra aktier. Ratos B ska också säljas lite längre fram.

Horizon

Inläggav Horizon » 5 oktober 2014, 17:50

Texasranger skrev:Idag ser portföljen ut som följer:

Hennes & Mauritz 11%
Walmart 9%
Industrivärden 9%
Investor AB 8%
Skanska AB 7%
Latour B 7%
Sampo Plc A 6%
Gjensidige Fors 6%
Swedbank AB 6%
Fortum Corporat 5%
McDonalds 5%
Yara Internatiol 4%
Johnson & Johnson 4%
Deere & Company 4%
Tribona AB 2%
Ratos AB 2%
TeliaSonera AB 2%
SCA B 1%
Ratos AB pref 1%

Portföljen är på >10år. Tänker sälja av Ratos preffarna ganska snart för att sätta i någon av mina andra aktier. Ratos B ska också säljas lite längre fram.

Det är väldigt många aktier. Har du koll på läget för varje bolag eller går du mer på känsla eller andras rekommendationer i vissa fall?
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Texasranger

Inläggav Texasranger » 5 oktober 2014, 18:39

Horizon skrev:Det är väldigt många aktier. Har du koll på läget för varje bolag eller går du mer på känsla eller andras rekommendationer i vissa fall?

Jag har medvetet valt stora bolag som inte behöver daglig tillsyn och som samtidigt följs av många bevakare. Jag har medvetet valt bort tech-bolag som kräver mer frekvent koll och specifik kunskap.

De amerikanska aktierna följer jag främst via Seeking Alpha och amerikanska bloggare. Detta kompletteras med årsrapporter.

De svenska/nordiska bolagen följer jag via Anvanzas app/bloombergs app/svenska bloggar/aktiespararen (analysguiden) samt årsrapporter.

Det är helt klart för många bolag för att jag ska ha någon stor koll på alla. Men samtidigt känns det bra att då ha många bolag för stt skydda mig från min okunskap om att gå in för tungt i något bolag. Lite paradoxalt kanske :-D

Men ja, jag borde kanske kapa några bolag? Hur tänker du?

Horizon

Inläggav Horizon » 6 oktober 2014, 15:59

Nja, det var mer en fundering eftersom jag själv kan känna att kanske åtta aktier är max vad jag klarar av att hålla mig uppdaterad kring. Men vi tänker ju på olika sätt och då är det kul att höra vad andra säger. Tanken med stora och bra genomlysta bolag är bra. Sen behöver man ju inte diversifiera ihjäl sig, då kan man ju lika gärna köpa en bra sammansatt fond. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 oktober 2014, 16:05

Frågan är kanske hur mycket 1-2% av SCA, Telia m fl gör på bottom line?

Hur tänker du på innehavens storlek?

Innehav som Skanska 7% och Latour 7% jämte ex vis SCA på 1% ?

Annars har du ju som du säger stabila och stora bolag.

John Deere gör fina traktorer. :P
- ordspråk från England

Texasranger

Inläggav Texasranger » 7 oktober 2014, 18:03

Horizon skrev:Sen behöver man ju inte diversifiera ihjäl sig, då kan man ju lika gärna köpa en bra sammansatt fond. :)

Min fond har 0% avgift :-D Jag ska vara ärlig och säga att det är lite av en hobby att köpa aktier. Skulle vara tråkigt med en fond. Dessutom vill jag inte äga aktier via fond som jag inte är intresserade av utan jag vill äga en viss typ av aktier. Så jag gör hellre min egen fond.

Himmelsblå skrev:Frågan är kanske hur mycket 1-2% av SCA, Telia m fl gör på bottom line?

I procent räknat gör det ingen större skillnad.

Men jag vill inte ta säljbeslut pga av att en aktie är X procent stor (förutom >15%). T.ex mina SCA aktier, det är ett bolag jag vill äga mååånga år. Men just nu tycker jag den är dyr, därför ökar jag inte. Men jag vill samtidigt inte sälja, för denna position ska ökas inte minskas. Jag är nettoköpare i grunden. Telia kom jag in på en sådan billig kurs att jag tycker direktavkastningen är för god (minst 3kr två vardera år frammåt) för att jag ska sälja. Visst det är inte många tusen som finns i aktien men varför sälja när de tusenlapparna avkastar så bra?

Vad jag vill ha sagt är att jag inte tänkt sälja aktier pga att den är X % stor utan pga av mer fundamentala grunder. En bra aktie är en bra aktie oberoende av storlek tänker jag. Att sälja gör också att jag har 30% mindre av vinsten att köpa nytt för. Är jag nöjd med bolaget så ser jag hellre att den delen ligger kvar och jobbar.

Himmelsblå skrev:John Deere gör fina traktorer. :P

De bästa enligt den lilla krets bönder som jag känner :-D

Tänker ni på annat sätt? Är det inte tids/ekonomiskt-effektivt att tänka som jag gör? Antar att risken är att man får för många bolag och att det spårar ur med att man inte orkar följa dem.

Horizon

Inläggav Horizon » 7 oktober 2014, 19:42

Hehe, det är som Günther Mårder. När han säljer av sitt innehav i ett företag sparar han alltid en aktie, bara för att det är kul. :)

Användarvisningsbild
Jenkler
Kontakt:

Inläggav Jenkler » 5 november 2014, 14:06

Själv så har man nästan gått ur med allt för att man är rädd för en crash...
Jag älskar att spara pengar, varför inte hjälpas åt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 5 november 2014, 14:21

Texasranger skrev:
Min fond har 0% avgift :-D

Det är ju courtaget jag tänker på med småposterna. Det blir ju inte bättre av att sälja av dom naturligtvis.

Nu är courtaget ofta ganska billigt i dessa dagar, inte som förr med mini på 200 SEK, och det var 20 år sedan. Jag minns jag, när man fick gå till banken och buga och be om att få köpa lite aktier... :)

Handlar man mycket små slattar kan courtaget bli en del, i alla fall om man vänder sina papper ofta.
- ordspråk från England

Texasranger

Inläggav Texasranger » 5 november 2014, 21:47

Himmelsblå skrev:Nu är courtaget ofta ganska billigt i dessa dagar, inte som förr med mini på 200 SEK, och det var 20 år sedan. Jag minns jag, när man fick gå till banken och buga och be om att få köpa lite aktier... :)

Handlar man mycket små slattar kan courtaget bli en del, i alla fall om man vänder sina papper ofta.

Man kan få så lågt courtag som 1kr idag! (Avanza). Jag brukar själv oftast handla aktier via aktiedirekt. Där har jag 7kr minicourtage. Slänger man in 4000 så blir det 0.175% i courtage. Inga problem att vara småsparare idag :)

ToLin

Inläggav ToLin » 6 november 2014, 15:25

Jag har enbart ICA Gruppen just nu.. och är supernöjd hittills :)

Återgå till "Aktier"