Hur ser din aktieportfölj ut?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
plastanka
Kontakt:

Inläggav plastanka » 13 januari 2011, 17:27

alexb skrev:
plastanka skrev:
alexb skrev:
plastanka skrev:Portföljen har fått sig en liten översyn och både Sandvik och TeliaSonera har fått gått hädan, innehaven är nu:

Axfood 12%
Coca-Cola 11%
Fortum 13%
Hennes & Mauritz B 15%
Kraft Foods 6%
Procter & Gamble 12%
Ratos B 17%
SCA B 14%

Vilken Coca-Cola aktie har du? Jag såg att det fanns 3 st olika att välja bland. Något i stil med Coca Cola Co The, Coca Cola Entrp Inc & en tredje som jag inte kommer ihåg..

Coca-Cola Company, KO, är det jag har, det "riktiga" Coca-Cola

Tack för svaret. Vad har du haft för procentuell avkastning på din portfölj de senaste åren?

Den har väl inte varit sådär glimmrande, har ju inte haft det där som portfölj så länge. Är väl inte ens ett år sedan jag fick den här komposition. Men det är en komposition jag tänker behålla länge så länge inte oväntade saker sker eller att utdelningarna inte kommer in som de ska.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 13 januari 2011, 18:30

Jag har inte längre enbart Lundbergs, utan Statoil, Fortum och Google.

Hemmansägaren

Inläggav Hemmansägaren » 13 januari 2011, 21:40

Northland Res 2,8 +7
ABB 6,4 +31
Bore Tech 0,04 -93
Clas Ohlson 2,1 -20
Getinge 5,1 +25
Handelsbanken 9,5 +40
HM B 6,7 +2
Investor B 10,7 +27
Kinnevik B 6,4 +40
Lundberg B 6,7 +47
Ratos B 3,7 +43
Skanska B 18,2 +49
Swedish Match 2,6 +24
Volvo B 1,5 +25
Öresund 9,6 +10
ÅF B 7,3 +76

Den första siffran är andel av depån, den andra utvecklingen sen köp
Köpte de första aktierna i februari 2008 och har fyllt på sedan dess.
HM och Norhland aktierna inhandlades så sent som för en vecka sedan

BallaRune1

Inläggav BallaRune1 » 14 januari 2011, 00:19

Ca 50% av portföljen sitter i Index och 8% i en allemansfond som jag enbart har kvar av skatteskäl.

Resten är placerade såhär:

Kinnevik B 25%
Indutrivärden C 22%
Öresund 13%
Skanska 13%
Axfood 12%
Ratos B 9%
Nordea 3%
Geveko B 2%
Enquest 1%

Funderar på att sälja av lite till i allemansfonden och köpa Fortum eller öka i Ratos. Öresund har hämtat sig ganska bra, medan Geveko har fortsatt gå riktigt uselt. Vet inte riktigt hur mycket tid man ska ge det där bolaget.

Rickard

Inläggav Rickard » 14 januari 2011, 01:03

Rickard skrev:Axfood
Castellum
Duni (nyupptäckt förhoppningsvis guldkorn)
Husqvarna
Investor
Latour
Nordea
Skanska
TeliaSonera

Idagarna gav jag Wallenbergarna foten och lämnade de pengar i familjen Persson händer istället.

Spara
Kontakt:

Inläggav Spara » 14 januari 2011, 12:24

Solnamannen skrev:Jag har inte längre enbart Lundbergs, utan Statoil, Fortum och Google.

Bara giganter med en härlig blanding. :)
Får man fråga hur fördelningen i portföljen ser ut mellan dina bolag?

3kilos

Inläggav 3kilos » 17 januari 2011, 18:05

50% H&M
50% Kinnevik

Har precis köpt dessa, mina första 2 aktier. Kändes bra att bryta isen och ta klivet in i aktievärlden. =)
Detta är givetvis bara början på portföljen. Tanken är att fortsätta investera i investmentbolag. Men jag tror jag ska lugna mig lite innan jag köper för mycket eftersom det verkar ganska dyrt nu och risken för börskrash verkar inte allt för långt borta?

Örnen

Inläggav Örnen » 23 januari 2011, 16:04

Örnen skrev:Oj det var ett tag sedan man lade in portföljvikterna här.

Bild

Senaste köp är Nokia och Brandworld.
Netto använder jag idag en belåning på ca 7-8 %.

Blir väl bara att upprepa tidigare statement: Det var ett tag sedan...

Bild

Som synes, rätt odramatiskt. Nokia ligger utanför pga skatteskäl, men annars är det rätt intakt. En viss ökning i Brandworld - vilket kan gå precis hursomhelst. Så är det ibland när man försöker sig på stockpicking bland de riktigt små (och dessutom oprövade). Småpositioner i Kabe och Fagerhult är ute. I det senare fallet lite för billigt då tålamodet strök på foten något tidigt (trots årsperspektiv). Aeropostale är ett nytt bet som jag tror kan bli riktigt bra. Dock en rätt så liten position. Portföljen fortsätter att vara viktad mot telekom med tillväxt och urstarka finanser. Lite rabatt på köpet där är inte heller helt fel. Det är, politisk risk borträknad, rätt förutsägbart. Och naturligtvis fortfarande fel prissatt.

Mina tillväxtcase i form av WeSC och Tretti ligger oförändrade. Nordea, Skistar, Kappahl, Monsanto och till viss del Öresund ligger av skatteskäl. Den typen av inlåsning (cirka 20 % idag) tycker jag inte om, men vad ska man göra...

Om allt går som planerat blir det höga utdelningar från telekom-sidan, lönsam stark tillväxt från WeSC och Tretti samt omvärderingar i de "nya" casen Brandworld och Aeropostale (även kraftiga återköp här). Vi får väl se - det enda som är säkert brukar ju vara att det aldrig blir riktigt som man tänkt sig...

Nettobelåning om ca 4-5 % i dagsläget. I övrigt börjar en mikro-investerare som jag faktiskt bli lite oroad över det ekonomiska läget i omvärlden...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 23 januari 2011, 17:17

Spara skrev:Bara giganter med en härlig blanding. :)
Får man fråga hur fördelningen i portföljen ser ut mellan dina bolag?

Det beror ju verkligen på hur man räknar, jag tycker att det finns skäl att se till fördelningen i PPM, tjänstepension tillsammans med övrigt verkligt långsiktigt sparande. Dessa aktier utgör ju min vanliga depå, ganska lika delar, men ska ju ses i ljuset av att jag har stor riskspridning i PPM (AP7 Aktiefond och Avanza zero) och tjänstepensionen (AMF traditionell försäkring).

rookiiee

Inläggav rookiiee » 23 januari 2011, 17:32

Solnamannen skrev:Jag har inte längre enbart Lundbergs, utan Statoil, Fortum och Google.

Hur skiljer du i strategi/viktning i aktie , PPM, IPS portföljen etc som nu kan tänkas finnas.

Sitter själv och funderar lite på vilket upplägg som är bäst för olika portföljer -> olika tidsperspektiv -> olika strategier och innehav om man ska göra det krångligt.
"Let the winners riiiide , cut losers short", Peter Lynch

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 23 januari 2011, 19:54

rookiiee skrev:Hur skiljer du i strategi/viktning i aktie , PPM, IPS portföljen etc som nu kan tänkas finnas.

Premiepensionen kan enbart placeras i fonder. Jag satsar på billig riskspridning, men ligger ganska tungt i den svenska marknaden som jag tror på, och har insikt i.

Tjänstepensionen har jag placerat i en traditionell försäkring för att jag vill sprida förvaltarrisken - alltså från undertecknad som beslutsfattare. Det handlar också om insikt om att bara premiepension och eget sparande innebär att jag om 20-30 år tvingas sitta och svinga miljonbelopp (flera årslöner, stor del av mina tillgångar) i aktier, vilket är både läskigt och ansvarskrävande.

I min IPS och vanliga depå har jag möjlighet att välja enskilda aktier, som i ljuset av de två ovanstående kan innebära en viss viktning mot en bransch, eller att jag favoriserar vissa enskilda bolag. För tillfället tilltalas jag av tryggheten i energibranschen, och gillar jättarna Fortums och Statoils mix av olja, gas och elkraft. Google är mer ett roligt, enskilt höftskott.

riskreward_junkie

Inläggav riskreward_junkie » 24 januari 2011, 20:28

Just nu ser min portfölj ut som följer:
G5 Entertainment 15,5 %
ACAP Invest 13,8 %
East capital explorer 10,6 %
Kinnevik 10,2 %
3L System 8,3 %
Björn borg 6,2 %
Klick data 6,1 %
Investor 5,6 %
Betsson 4,4 %
Swedbank 3,1 %
Traction 3 %
WESC 2,7 %
Öresund 2,4 %
HM 2,3 %
Empire 1,4 %
Petrogrand 1 %
Fonder & onoterad aktier drygt 3 %

Ej inräknat likvider.

Lite för många bolag, en del är på väg att avyttras snart. Annars så är det väl WESC som jag mest funderar på att öka i just nu.

kilo

Inläggav kilo » 24 januari 2011, 21:12

Solnamannen skrev:
rookiiee skrev:Hur skiljer du i strategi/viktning i aktie , PPM, IPS portföljen etc som nu kan tänkas finnas.

Premiepensionen kan enbart placeras i fonder. Jag satsar på billig riskspridning, men ligger ganska tungt i den svenska marknaden som jag tror på, och har insikt i.

Tjänstepensionen har jag placerat i en traditionell försäkring för att jag vill sprida förvaltarrisken - alltså från undertecknad som beslutsfattare. Det handlar också om insikt om att bara premiepension och eget sparande innebär att jag om 20-30 år tvingas sitta och svinga miljonbelopp (flera årslöner, stor del av mina tillgångar) i aktier, vilket är både läskigt och ansvarskrävande.

Jag har resonerat exakt likadant med min tjänstepension ang att sprida förvaltarrisken. Varje gång det kommer på tal blir jag avrådd från traditionell förvaltning av pensionsrådgivare och andra med argumenten óm att chansen till större avkastning ökar, men jag har hittills stått emot.

Jag är också tillräckligt gammal att ha ITP2, dvs förmånsbestämd tjänstepension istället för premiebaserad tjänstepension. Jag har blivit erbjuden alternativ ITP (tiotaggarlösning) flera gånger med argumenten att jag då har chans att öka avkastningen på mitt pensionskapital. Men jag avböjer varje gång då jag ser en trygghet i att veta att jag säkert får en viss andel av min slutlön i pension oavsett börsutveckling.

Chansen att bli "utköpt" när man blir äldre är också större med förmånsbestämd pension eftersom pensionen anses slutbetald vid 62 års ålder. Jag kan alltså gå i pension vid 62 års ålder och få lika mycket tjänstepension som om jag går vid 65 års ålder, det är inte möjligt om man har alternativ ITP då den är premiebestämd. Den möjligheten vill jag inte slänga bort idag då jag inte har en aning om hur jag i framtiden kommer betrakta möjligheten att pensionera mig i förtid.

(Tjänstepension förtjänar egentligen en helt egen tråd här på PoP)

Bjursta

Inläggav Bjursta » 20 oktober 2011, 13:05

Här kommer aktiedelen av min portfölj som den ser ut idag. Fokus är på stabilitet och utdelningar och det är placeringar på mycket lång sikt. Inte mycket aktivitet det senaste halvåret förutom lite kompletterande köp i Lundbergs - något jag tänkt fortsätta med då jag gärna ser att Lundbergs utgör en betydligt större del av portföljen än idag. Kanske någon har några tips på andra liknande aktier som skulle kunna passa in?

Aktie, % av portfölj

Axfood 7,2
Coca Cola 8,3
Fortum 7,4
HM 19,8
Johnson & Johnson 7,8
Lundbergs 6,1
Procter & Gamble 8,7
Ratos 7,7
Statoil 7,6
TeliaSonera 9,9

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 20 oktober 2011, 17:36

Bjursta skrev: Axfood 7,2
Coca Cola 8,3
Fortum 7,4
HM 19,8
Johnson & Johnson 7,8
Lundbergs 6,1
Procter & Gamble 8,7
Ratos 7,7
Statoil 7,6
TeliaSonera 9,9

En extremt fin portfölj! Just den "delstatliga" trion Fortum, Statoil och TeliaSonera, som i praktiken förfogar över monopol, känns som väldigt säkra kort. Coca Cola, Axfood och Ratos skulle jag också ha om jag hade en mycket större portfölj - möjligen också P&G. J&J och H&M är väl undantaget för min del...

Återgå till "Aktier"