Tankar inför 2018?

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Tankar inför 2018?

Inläggav Himmelsblå » 2 januari 2018, 15:08

Här på PoP tycks vi allmänt inte vara särskilt riskvilliga. Vi sitter som värsta Hong Kong-kineserna och väntar på kraschen? Eller vad?

Jag ligger nu strax under 50% investerat i aktier och har hedgat med 20 kraschputtar på 1100. Det täcker ju inte en mindre sättning, men kanske man hinner ur om det barkar käpprätt nedåt och att kraschputtarna då ger en liten krockkudde? Jag vet inte, jag har aldrig följt kraschputtar i det läget.

Kommer 2018 bli året då alla sitter och väntar på kraschen?

Själv kör jag på med min stock-pickade portfölj och kanske om vollan ligger fortsatt lågt chansar med en strut på Getinge eller HM. Där finns case för stora rörelser, givet läget är det rätta. Något häcklopp eller liknande strategier ser jag inte i korten, jag är inte tillräckligt bull, men någon gång igen skall jag prova det. Förmodligen en bra bit in i framtiden.

Nya aktier att köpa letar jag inte ännu, men under 2018 skall min SKB portfölj avvecklas. Där ligger SAAB men framförallt två autocalls på BRIC som löser ut i vår. Då bör beslut om T-X kommit. Det är en gammal KF från tiden innan jag skaffade ISP på Avanza. Där ligger en slant som skall över till Avanza alternativt betala av del av bolånet. Då får jag fundera, de pengar som inte sätts till bolånet skall in i stock-picking.

Det är den stora händelsen 2018.

Så funderar jag på att flytta resten av bolånet till Avanza, de skall ju utöka sin bolånestock och då skall man väl ha mindre än 50% belånat. Jag tror jag kan hävda det med tanke på priserna i byn nu senast. Men faller priserna med 20-30% i en krasch så vet jag inte... jag får snacka med Avanza helt enkelt.

Har ni några kuliga idéer ni annars inte förtäljt kollektivet här på PoP?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Tankar inför 2018?

Inläggav aromata » 2 januari 2018, 19:19

Man blir ju fundersam när det har gått upp så länge. Men jag kan ju inte bara sitta och vänta på en krasch som kanske inte kommer det här året heller utan funderar istället på hur jag ska rädda skinnet om det ändå händer.

Relativ prestanda och stopploss är väl livlinorna men hur jag ska få ihop det är inte så lätt. Jag har ingen patentlösning men fiskar ständigt efter uppslag (som ni kanske märker? ).

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 januari 2018, 22:14

Det här har jag redan skrivit om innan i min dagbok.

Schablonskatten på ISK och kapitalförsäkring har 2018 ökat något.

En kapitalförsäkring kan också ha en avgift.

Äntligen har jag nu sålt våra kapitalförsäkringar. Lågavkastande saker med beräknad avkastning på mindre än 2 procent har jag flyttat ut till en vanligt fondkonto. Hustrun har en långliggare i ett vanligt fondkonto som har kraftig vinst. Om något nu skulle gå dåligt i en lågavkastande ränte- eller hedgefond finns det nu möjligheter till förlustavdrag.

...........................................................

Lite underlighet att det är extrema låga räntor och samtidigt har det varit goda tider. En sak som hänt är att bostadsbyggandet ökat kraftigt och lett fram till en mindre kris gällande bostadspriser efter en kraftig uppgång. Om det blir en kraftig sättning i hela ekonomin av denna anledning anser jag inte som helt givet.

Det som kommer verkar vara nya bostadsrättsföreningar som kommer att vara högre belånade. För den enskilde blir det ju inte bra eftersom det inte går att dra av dessa lån. Men ok om det finns behov av sådana bostäder så får det väl bli sådant. Men bra?
.........................................................

Själv så ligger jag säkert något för lågt viktad på 45 %. Sedan 20 % hedgefonder i fyra olika hedgefonder. Men vi är för gamla för att spela högt. Avkastning är ju önskvärt men riskerna känns ju högre.
.......................................................

Själv har vi försökt pröva om lite av fasta kostnader för att kunna vara något rustikare. Men vår risk är ju inte jobbet. Men vi har ju bristande erfarenhet hur det fungerar med enbart pension.

.....................................

aromata

Inläggav aromata » 2 januari 2018, 23:52

Jag förlorar aldrig stort men är för lite exponerad mot marknaden. Det är fortfarande mitt stora problem, som jag tänker åtgärda nu 2018. Fullt exponerad och inga stora förluster. Jag känner att jag är nära nu ... :wink: .

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 3 januari 2018, 08:47

Jag har nog varit tydlig med min strategi på forumet i övrigt, men kan ju sammanfatta i en sådan här tråd. Jag låter min småbolagsportfölj snurra på, en liten slant varje månad där bolagens utveckling och tärningen avgör vad som köps - och en av strategins hörnstenar är ju att jag aldrig säljer något så det är ett väldigt enkelt, självspelande piano. Diversifierat på 25 innehav, där jag iofs får ca 3,4 % direktavkastning, men där jag tror att majoriteten av avkastningen kommande decennier kommer att komma genom utdelnignstillväxt, som jag menar är mer korrekt värderad idag än dagens utdelningar (som värderas fel pga minusränta/QE). Jag är helt och fullt medveten om att det här kommer att svänga massor, men jag har inga problem med det. Här bygger jag långsamt och mödosamt högriskdelen av en bredare aktieportfölj.

I "storbolagsportföljen" har jag ett par säljoptioner (bygg & bank) som löper under hela eller delar av 2018. Därutöver ett litet gulligt innehav i min arbetsgivare, som ett resultat av att jag som kul grej köper ett par aktier varje månad - trots att jag nog tror att det är ganska högt värderat.

IPS, tjänstepension och premiepension ligger totalt <20 % i aktier, mestadels räntebärande (SEK, EUR, USD) och faktiskt lite guld-ETF i IPS:en.

Det enda jag kan amortera på är studielånet, som provocerar mig med så låg ränta att jag helt saknar incitament att amortera extra på det... :lol:

Så det blir till att bygga upp cashbufferten. Det kommer att komma en tid då "cash is king" - och det finns i mitt tycke mycket som talar för att det är förr snarare än senare...

Återgå till "Aktier"