Handel i avnoterade aktier

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

mattias338

Handel i avnoterade aktier

Inläggav mattias338 » 7 september 2017, 20:53

För ungefär 10 år sedan köpte jag aktier i mindre bolag. Sedan dess har aktierna avnoterats från respektive lista och i mitt konto hos nätmäklaren står det bara att dom är värda 0 kr.

Hur ser jag om jag fortfarande är aktieägare eller om bolagen gått i konkurs? (Dom är inte upptagna i Skatteverkets lista över bolag som hamnat i konkurs, men dom kanske bara listar noterade bolagskonkurser?)

Om det visar sig att aktierna faktiskt är värdelösa så vill jag kvitta förlusten mot vinster jag gjort i andra aktier/fonder, men då måste jag antagligen bekräfta att aktierna är värdelösa. Hur går detta till?

Aktierna i detta fall är från bolagen:
- Hydropulsor, som handlades på NGM. Jag ser att varumärket Hydropulsor verkar ägas av franska bolaget MetalValue (http://www.metalvalue.fr/en_industrial-location).
- Biosensor applications, som handlades på Aktietorget. Detta bolag verkar ha bytt namn till Iterata men avnoterades förra året från "beQuoted" (https://www.skatteverket.se/privat/skat ... ?q=iterata).

Tackar på förhand. (Nuförtiden håller jag mig i huvudsak till indexfonder, betydligt lättare.)

Tri Way

Re: Handel i avnoterade aktier

Inläggav Tri Way » 8 september 2017, 03:42

För att ta fram förlusterna kan du sälja dem till någon närstående till dig ex någon familjemedlem. Kontakta mäklaren där du har aktierna så att de för över aktierna till din köpare. Det finns mallar för avräkningsnotor på nätet, men i korta drag ska det stå köpare och säljare, antal aktier och pris, datum etc.
Även om försäljningsintäkten bara är 1 kr bör köparen betala in 1 kr till ditt bankkonto. Aktierna måste omregistreras på den nye köparen för att transaktionen ska vara giltig.

mattias338

Inläggav mattias338 » 8 september 2017, 17:59

Tack för svar.

Ja, jag har fått tipset att ge bort aktierna som gåva, så slipper man föra över en krona.

Men var registrerar vi den nya köparen? Om det visar sig att aktierna inte är värdelösa utan att det så småningom kommer en aktieutdelning, då skall den till den nya ägaren. Så, att enbart flytta aktierna hos nätmäklaren fyller väl inget syfte?

Av vad jag förstått så skall bolaget själv föra "aktiebok", men hur får man tillgång till den? Större bolag (börsnoterade?) verkar ta hjälp av Euroclear Sweden för att hantera aktieägaruppgifter. Men jag har inte hittat någon sökfunktion hos dom.

Tri Way

Inläggav Tri Way » 8 september 2017, 19:29

Gåva fungerar också. Det är en fördel att göra det inom familjen. Om något av liken mot all förmodan skulle stiga kraftigt i värde vore det synd om man hade gett bort aktierna till en utomstående.
Men för att det skall vara en fullbordad gåva så måste aktierna föras över till gåvomottagaren. Ni bör väl även skriva ett enklare gåvobrev.

Du ska kontakta mäklaren där du har aktierna och berättade att du vill ge bort aktierna till X och sedan får du bifoga den personens depå/kontouppgifter. Mäklaren ser sedan till att aktierna byter ägare i aktieägarboken. Mer än så behöver du inte göra. Om du gör ägarändringen före årsskiftet så kan du göra förlustavdraget när du deklarerar i år.

Återgå till "Aktier"