Jag kliver ur

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Jag kliver ur

Inläggav aromata » 21 november 2017, 10:33

Solnamannen skrev:Euron har under dagen handlats över 10 SEK för första gången sedan Q1 2010.

Bra för handelsbalansen? Samtidigt eldar den nya budgeten på. Blir det för mycket av det goda nu när vi alla är så "rika"?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 23 november 2017, 13:00

Stefan Ingves tror bomarkanden kommer att vända uppåt:

Det omstridda förslaget om ett skärpt amorteringskrav lades fram av Finansinspektionen (FI) för tio dagar sedan. Kravet gäller bara nya lån och är riktat mot de högst belånade hushållen.

Stefan Ingves anser att det borde ha införts för länge sedan och han är kritisk mot den beslutsordning som gör att förslaget måste godkännas av regeringen för att få införas.

– Det vore bättre om FI hade rätt att fatta de här besluten själva, så att man får dem gjorda. Annars är risken stor att man ofta, kanske till och med alltid, kommer att vara för sent ute, säger Ingves på en presskonferens i samband med presentation av en ny stabilitetsrapport.

Varningarna från mäklare, byggbranschen och banker om att skärpta amorteringskrav i dagens osäkra läge på bostadsmarknaden skulle kunna orsaka turbulens och prisras på bostäder avfärdas av Ingves.

– Det är sällan så att tillfället är absolut optimalt att vidta en åtgärd. Om man sitter och väntar på detta optimala tillfälle då blir normalt sett ingenting gjort, säger han.

– Tajmingen är helt okej och det är rätt beslut att fatta, tillägger han.

TT: Men det är förenat med vissa risker?

– Så är det med allt beslutsfattande.

Ingves räknar med att prisnedgången på bostäder i höst bara är ett hack i kurvan.

– Det är ju så i en marknadsekonomi. Då får man räkna med att ibland går priserna upp och ibland går priserna ned, säger han.

Enligt Ingves talar det mesta för att bostadspriserna snart vänder uppåt igen. Han ser två huvudsakliga drivkrafter. Den underliggande ekonomin i Sverige och omvärlden ser stark ut. Dessutom finns de obalanser som lyft priserna med cirka 50 procent på fem år kvar på bostadsmarknaden.

För att komma tillrätta med obalanserna krävs enligt Ingves genomgripande skattereformer och svåra bostadspolitiska beslut. Och mindre än ett år inför valet 2018 ser det politiska läget låst ut på den fronten.

Dagens skattesystem, med ränteavdrag och reavinstbeskattning är riggat för att hålla ned kostnaderna så länge ett hushåll bor i en bostad. Men när man säljer kommer en skattesmäll, enligt Ingves.

– Det bidrar naturligtvis till stigande priser, säger han.

https://www.svd.se/riksbanken-boprisern ... r-langsamt
"you gotta do what you gotta do"

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 23 november 2017, 15:42

jeppe skrev:Stefan Ingves tror bomarkanden kommer att vända uppåt

Det finns en serie saker som man som RB-chef inte kan säga. Att man tänker devalvera är en av dem. Att i ett läge som vi är i nu säga "jag tror att det kommer bli stora fall på bostadspriser och som följd av det recession och finanskris" är en annan...

Det är ganska många förutom Ingves som just nu är väldigt måna om att lugna ner stämningen lite. Det är inte irrationellt, det korkade och provocerande med alla de som nu springer runt och lägger energi på att lugna marknaden inte haft den energin 2003-2017 att förhindra uppbyggnaden av hushållsskulder som närmast garanterat kommer att sluta i en krasch.

Coccos

Inläggav Coccos » 23 november 2017, 20:20

Men om Ingves inte får säga bu, får han väl inte säga bä heller?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 november 2017, 09:30

Coccos skrev:Men om Ingves inte får säga bu, får han väl inte säga bä heller?

Ska jag vara krass tror jag Ingves är lite slug, han är nu mån om att inte skrämma regeringen - som ju står i begrepp att ta beslut om amorteringskrav 2.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 24 november 2017, 19:05

Solnamannen skrev:
Coccos skrev:Men om Ingves inte får säga bu, får han väl inte säga bä heller?

Ska jag vara krass tror jag Ingves är lite slug, han är nu mån om att inte skrämma regeringen - som ju står i begrepp att ta beslut om amorteringskrav 2.

Precis. Om marknaden går ner så behövs ju inte regleringen. Ingves vill se en mer reglerad marknad så han "förutspår" att bopriserna fortsätter upp.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 24 november 2017, 21:11

Grok skrev:Om marknaden går ner så behövs ju inte regleringen

Det tycker jag är en rejält besynnerlig slutsats. Amorteringskrav 2 ser jag inte som en krisåtgärd 2017, utan en rimlig, permanent regel som borde funnits på plats för 15 år sedan.

Vi vet att det är hushåll med stora lån i förhållande till inkomsten som 1) bidrar till att starta en finanskris och 2) dramatiskt förvärrar en finanskris. Eftersom kostnaden av en sådan kris tas av långt fler än dessa hushåll är det väldigt rimligt att allmänheten bromsar det beteendet. Bromsa, det är just vad amorteringskrav 2 gör. Den skapar incitament att inte ta stora lån i förhållande till inkomst, och om man ändå väljer att göra det så tvingas man relativt snabbt amortera ner dem.

Som sagt, enormt rimlig regel. Enda felet med den är att den är 10-15 år sen.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 november 2017, 12:01

Timing är en svår konst. För mig är det naturligt att alltid se de praktiska konsekvenserna i allt beslutsfattande. I bostadspolitken har det skett mängder av olika beslut historiskt.

Ett av de senare var att öka kraven på kontantinsats. Fick det avsedd verkan och vilka konsekvenser fick det? Alltså man kan inte mot säkerhet i sin bostad låna lika mycket idag. Då blir alternativet blancolån. Dessa har ökat sedan kravet på kontantinsats blev större.

För bostadsköparen blev det alltså dyrare i den praktiska världen.
https://www.di.se/nyheter/svenskarnas-k ... -i-hojden/

Tycker själv att det är dålig timing på att öka amorteringskraven. Inget tyder på att bankerna har riskfylld utlåning av bostadslån.

Det finns ett antal obalanser på bostadsmarknaden. Priset för bostadsrätter i framförallt Stockholm är mycket höga. Det är akut ett för stort utbud i förhållande till efterfrågan. Detta förstärks av att utbudet av dyra bostadsrätter är mycket stort.

Nu måste marknaden hitta nya balanser. Alltså priset går ner. Tänkta bostadsrättsföreningar får bli hyresrätter med viss standardsänkning i ytmaterial m m. Släppa lite på gasen gällande byggandet.

Så jag är själv tveksam till att de ökade kraven på amortering är kreativt i rådande läge.

aromata

Inläggav aromata » 26 november 2017, 12:36

Ja, frågan är om timingen är rätt? Jag vet inte men att amorteringsfria lån är tillåtet överhuvudtaget är knäppt. Inte nog med att vi handlar på vår framtida intjäning genom att låna, nu går vi vidare och handlar för nästa generations intjäning också genom att inte återbetala våra lån. Kul för oss som lever nu men kanske inte lika muntert för dem som kommer efter oss. Förr eller senare måste någon betala.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 november 2017, 13:33

Aromata!

Jag håller med om att det är osunt att inte amortera speciellt när inflationen är låg. På den tid när inflationen var hög så amorterade man ju men det var ju inflationen som gröpte ur värdet på lånen. Då var dock räntan hög. Idag kanske amorteringarna på sina håll är för låga vilket ju kan vara osunt genom att värdet på att värdet på det man äger egentligen urgröps. Nu har den kraftiga prisökningarna dolt detta att ett boende slits och har konstander för renoveringar och förnyelse.

Jag tycker att det är ett bekymmer. Om det nu är så att det blir ökade amorteringskrav så får man ju verkligen hoppas att detta får mindre betydelse. Men jag tycker att det är en synnerligen svår tid att införa begränsningar som ju borde skett tidigare.

Politik är för mycket att man slåss om marginalväljare och vad som är gynnsamt för dem. Helhetstänket kan det då bli brister i.

Exempel: Det var en debatt om att det fanns grupper av äldre som fick höga värderingar på sina hus. Så man ändrade från att beskatta årligen till att beskatta vid försäljning.

Detta har ju inte gynnat rörligheten på bostadsmarknaden.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 26 november 2017, 14:38

Problemet är ju att om man skjuter på ett lite obekvämt beslut väldigt länge när timingen är rätt... Så är självklart risken stor att man i framtiden kommer att tvingas ta beslutet när timingen är "fel".

Just där är vi nu. Det är inte de här reglerna det är fel på, det är verkligheten som är på fel plats (vilket bevisas av att vi har den här diskussionen). En plats där vi inte vill att den ska vara. I mina ögon är det väldigt tydligt att det inte är de rimliga reglerna som ska stryka på foten, utan den orimliga situationen med bubbelvärderingar på bostäder och hisnande skuldsättning.

Aron

Inläggav Aron » 13 december 2017, 13:50

Det största raset sedan finanskrisen 2008.
Det spår analytiker inför torsdagens mäklarstatistik för november.
Mäklare i Stockholm vittnar också om en allt tuffare marknad.
- Det väsentliga just nu är att köparna har svårt att köpa på grund av att banken kräver att man sålt sin egen lägenhet först. Det ger en inlåsningseffekt och det är oroväckande för vad som kan hända med marknaden och hela ekonomin, säger Lisa Kalin, mäklare på Diplomat fastighetsmäkleri.

Det är tisdag lunch på Kungsholmen i centrala Stockholm. Mäklaren Lisa Kalin håller en omvisning av en trea på runt 85 kvadratmeter. Efter en halvtimme kan hon packa ihop sina grejer och blåsa ut de tända ljusen i vardagsrummet och på balkongen.
Resultatet: noll spekulanter.

https://www.msn.com/sv-se?ocid=spartanntp

Ligger under rullande toppnyheter på MSN just nu.

:)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 13 december 2017, 15:39

Amorteringskravet är ett faktum... Starkt av regeringen att våga stå på sig för rätt långsiktigt beslut under ett valår!

Jag är fortsatt "ganska" nöjd med timingen av mitt initiala inlägg i somras. Nu och 6 mån framåt hänger allt på hushållens konsumtion. I detta avseende är det en ganska oroväckande signal att tillväxttakten av blancolån till hushållen växlat upp från ca 3 % till 8 % senaste året. Detta skulle kunna tala för att hushållen istället för att dra ner konsumtionen när fönstret med ytterligare bolån till vettiga villkor stängs. 8 % tillväxt av blancolån smörjer givetvis hushållens konsumtion - ett tag till. Med 5-15 % ränta och 3-10 års amorteringstid är det dock fråga om att ganska snabbt gräva gropen hushållen står i ännu djupare. Sista rycket av denna kreditcykel...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 december 2017, 10:10

Priserna på bostadsrätter och villor i Stockholm har sjunkit med 9,0-9,5 % september-november! Resten av Sverige backar 6-8 %. Det är slående att 1) det här händer precis som jag har förutsett och 2) fast mycket, mycket snabbare. För bara 3-4 månader sedan hade få till inga hushåll ögonen på det här. Idag gissar jag att >500 000 hushåll kommer att ägna kommande 3-4 månader åt att leta bekräftelse på att "det har bottnat". Finner de inte en sådan bekräftelse kommer det här ganska dramatiskt att påverka hur hushållen konsumerar, sparar, amorterar, resonerar kring sitt boende etc. Med det så kommer det här att klampa in med stormsteg i den reala ekonomin.

Min spaning är att det som nu kommande 3-6 månader kommer att få stort medialt utrymme är alla de som hamnar i kläm då de tecknat sig för ny bostad men ännu inte sålt sin gamla (mycket men inte bara nyproduktion). De riskerar att hamna rejält i kläm - för att inte tala om byggbolag som riskerar att stå med ej tillträdda lägenheter och dyra och tidsödande rättsliga processer mot avhoppade köpare. Med tanke på hur illa många av dessa hushåll riskerar att drabbas ekonomiskt, och hur många de är (tiotusentals) tror jag det kommer få stort medialt genomslag, och påverka hur allmänheten bedömer det ekonomiska läget. Det kommer bidra till pessimism och försiktighet (minskad/uppskjuten konsumtion).

Bollen är i rullning, och jag har svårt att logiskt se vad som kan bromsa den.

171214 HOX-index.PNG
171214 HOX-index.PNG (21.51 KiB) Visad 235 gånger

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 december 2017, 10:41

And so it Begins...

Finns en viss logik i att fallet är lugnare i Malmö eller Skåne då ju prisuppgångarna inte varit lika kraftiga. Kanske?

Undrar hur det känns att just precis ha budat upp en liten villa med 11% på sopigt läge vid vägen i vår lilla by... skall bli kul att se vilka det är. Står en stor van parkerad där och det lyser jämnt i garaget.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Aktier"