Jag kliver ur

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Jag kliver ur

Inläggav Trendsökaren » 29 september 2017, 10:43

aromata skrev:En trend kan vara i allt från en minut till hundra år. Det är svårt att tala om trend om man samtidigt inte bestämmer sig för hur lång den ska vara.

Som du tidigare själv sagt följer du terrängen vilket ju är utgångspunkten om man följer en trend.

Nu är jag inte utbildad teknisk analytiker men trendenkanalen är ju de linjer som förbinder toppar respektive bottnar. Der som händer mellan topparna är för Traders. Så ser jag på det som exempel.

Vill helst deltaga i längre trender vilket ju alltid går att säga. Den kraftiga trenden kring läkemedel är ett exempel på en trend som var både kraftfull och långvarig och utlöst av politiska beslut som skulle öka försäljningen samtidigt som värderingarna av bolagen ökade tills det inte gick mera.

Andra trender såsom att den totala aktiemarknaden har utvecklats bättre än marknaden för räntor sett ur ett mycket långsiktigt perspektiv.

Ändringen av valutakurser kan vara en sak som gör att jag i praktiken går ur eller in i en marknad. Man behöver ju nödvändigtvis inte vara medveten om det men man kan ju följa trenden ändå.

En annan trend som skapat mycket värde är väl digitaliseringen. Den har ju pågått ett tag och har under sin utveckling skapat åtminstone en bubbla vilket ju bör undvikas.

Så hur lång en trend är kan jag dock inte bestämma i förväg, det är för mig att följa.

Så min uppfattning är att det kan finnas fundamentala, socialpsykologiska, politiska och makroekonomiska skäl till att trender på jordens olika börserna skapas och försvinner.

aromata

Inläggav aromata » 29 september 2017, 18:12

När jag talar trend syftar jag på fondkurser. Då blir det ju den historiska utvecklingen som jag hoppas ska fortsätta likadant framöver. Ofta gör den det, men inte alltid.

Jag är inte heller utbildad TA-analytiker. Jag kör min egen variant och den är teknisk till sin natur. Jag gillar det tekniska och matematiska och har alltid räknat på saker och ting.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 oktober 2017, 11:26

http://www.expressen.se/dinapengar/nu-s ... till-salu/

Frågan är väl hur detta slår... jag får nog kika till mina pensionspengar lite... vill kanske inte ligga så tungt i Sverige längre som jag gjort sedan mitten av 2000-talet.

Drabbas Volvo av detta??? Husqvarna, Nibe... ju mer marknad i Sverige ju värre... men SKF, som är genuint globalt?

Det är en fråga det... tittar till min defensiv idag. Backlinjen då.. Nilla Ficher and Seger are outta' here... tunga i gumpen ju...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 oktober 2017, 13:03

Bostadsmarknaden verkar kylas av men priserna sjunker inte. Verkar som något bättre och vettigare än tidigare utveckling.

https://www.svd.se/vag-av-boratter-till ... r-priserna

Men det är klart att bostäder i Stockholm verkar högt värderade jämfört med de flesta andra större städerna i världen.

Sverige är väl överhuvudtaget mera volatilt i nedgång väl?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 oktober 2017, 13:17

Trendsökaren skrev:Bostadsmarknaden verkar kylas av men priserna sjunker inte. Verkar som något bättre och vettigare än tidigare utveckling.

https://www.svd.se/vag-av-boratter-till ... r-priserna

Men det är klart att bostäder i Stockholm verkar högt värderade jämfört med de flesta andra större städerna i världen.

Sverige är väl överhuvudtaget mera volatilt i nedgång väl?

Jo, cykliska åker ju på en generell nedgång i konjunkturen och vi har mycket insatsvaror från verkstaden i börsen. plus mycket banker och annat...

Men om nu detta är mer ett nationellt eller rentav lokalt fenomen...

Innan nedgången samlas ju säljarna på rad... sedan tvingas några gå ner i pris... så är det ketchupeffekten som gäller.

Men vi får väl se...
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 oktober 2017, 13:55

Det här är svårt. Men frågan är om inte amerikanska aktier kan ge ett visst skydd genom att dollarn åker upp vid kraftiga problem i världen.

Nu råder jag inte att köpa nordamerikanskt. Men det är en mera principiell fråga om inte svenska kronan försvagas som liten valuta när det är kris. Samtidigt skall man inte äga något i USA om dollarn sjunker.

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 oktober 2017, 14:10

Vi kan kontrollera med att titta vad som hände 10 år tillbaka. Jag hittar ingen klistringsbar graf men här kan man skapa en egen graf på Avanza.

Här en nordamerikansk indexfond Access USA

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... access-usa

Ta och jämför med Dow Jones.
Klicka på 10 årsgrafen
Jämför nu också med Access Sverige (indexfond)

Vad jag ser är att dollarplaceringen ger ett visst skydd till och med perfekt? Vad ser ni andra?

Hur kriser i framtiden ser ut vet jag icke. Blir lite för spekulativt.

Eftersom amerikanska investerare ser saken tvärtom med en vad de uppfattar som sjunkande krona så springer de väl till annan börs eller så.

Om jag jämför med OMX30 så kommer fallet tidigare. Men svårt att se.

Jag har på grund av trend i liten mån återgått till USA i en försiktig nivå. Orsaken är inte att hedga sig mot framtida elände utan det finns ett visst trendstöd. Men, men får man väl också säga.

zatom

Inläggav zatom » 3 oktober 2017, 19:33

12 raka plusdagar på raken på Stockholmsbörsen...och samtidigt rapporter om ökande antal bostäder till salu. Kommer stormen tro? Jag har efter senaste uppgången sålt aktier i bolag jag gillar men där värderingen börjar kännas hög: Atlas Copco och Volvo. Tiden får utvisa om beslutet var riktigt...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 5 oktober 2017, 19:57

Himmelsblå skrev:Innan nedgången samlas ju säljarna på rad... sedan tvingas några gå ner i pris... så är det ketchupeffekten som gäller

Exakt, nu står vi och väger. Utbudet är rekordstort - och varje månad tillförs i snitt nyproduktion (färdigställda bostäder) i tusental, och detta antal kommer att öka månad för månad kommande två år (minst). Samtidigt är det sedan våren trögare att sälja. Antalet avslut ökar inte i samma takt som utbudet av bostäder till salu.

Det logiska i detta läge är ju att de bostäder som skulle behöva justeras ned mest i pris för att hitta en köpare fortsätter att vara till salu och bidrar då inte till statistik = fallande priser. De bostäder som säljs är de som hittar köpare på höga nivåer - vilket ger en prisstatistik som signalerar små rörelser/oförändrat.

Ska priserna nu inte börja gå ner krävs det en mycket stor efterfrågan på bostäder - och pengar som backar upp dessa köpare. Problemet är att banker och myndigheter drar åt svångremmen rejält på köparna nu. Amorteringskrav 1 och 2, men också lånetak i förhållande till inkomst (flera banker har spärrar på 5,0-5,5 årsinkomster i lån).

Samtidigt tror jag att det jag har varnat för i flera år nu kommer bli uppenbart, det vill säga att en stor del av "efterfrågan på bostäder" inte är en efterfrågan på bostäder, utan har varit en efterfrågan på spekulationsobjekt som ökar i värde med 7-8 % per år och som till 85 % går att finansiera med lån mot <2 % ränta. Om priserna inte längre stiger, lånen inte erbjuds och/eller räntan är högre så kommer den här "efterfrågan" väldigt snabbt att försvinna. Alltså i ett läge där >5 000 nya bostäder per månad färdigställs...

Spännande höst och vinter väntar.

volla

Inläggav volla » 6 oktober 2017, 08:45

Från onsdagens DI:

De senaste 20 åren har bjudit på en perfekt miljö för stigande bostadspriser. De närmaste åren ser det ut att bli tvärtom.

zatom

Inläggav zatom » 7 oktober 2017, 16:36

Vad tror ni om att lägga en del av portföljen i tråkiga utländska högutdelare? Det ger ju exponering mot andra valutor och högre förväntad utdelning än räntebärande. Naturligtvis kommer man inte ifrån risken med aktier per se men, säg, ett tyskt verkstadsbolag eller en kanadensisk resturangkedja lär rimligen påverkas ringa av en större korrektion på den svenska bostadsmarknaden?

volla

Inläggav volla » 7 oktober 2017, 18:33

Zatom skrev:

Vad tror ni om att lägga en del av portföljen i tråkiga utländska högutdelare? Det ger ju exponering mot andra valutor och högre förväntad utdelning än räntebärande. Naturligtvis kommer man inte ifrån risken med aktier per se men, säg, ett tyskt verkstadsbolag eller en kanadensisk resturangkedja lär rimligen påverkas ringa av en större korrektion på den svenska bostadsmarknaden?

Det finns andra som är bättre lämpade att svara på det här (t ex trådskaparen). Bostadsmarknaden, där har jag inte så mycket att tillägga, men det har säkert Solna :D . När det gäller börsen har vi väl alla en åsikt som vi gärna delger :). Jag skulle delvis "välkomna" ett börsfall och högre volatilitet i Sverige ur ren egoistisk investeringsstrategisk synvinkel. Sen tror jag att viss problematik (dvs centralbanksexperimentet, en av anledningarna till bostadsprisracet senaste åren) är på mer global nivå.

Om man vill sprida riskerna och vara fortsatt exponerad mot börser så är resonemanget knappast felaktigt. Inget fel med tråkiga utdelare om man är beredd att "köpa konceptet" fullt ut och satt sig in i valutarisker osv. Själv bär jag ganska hög risk genom att köra all börsexponering mot vårt lilla lands börs...

Andra här har ju utländska aktieinnehav så skulle vara intressant hur de ser på saken.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 oktober 2017, 10:45

Jag frågade Solna om högutdelare högre upp i texten. Tanken där var väl att framförallt kapitalintensiva verksamheter med fasta tillgångar och stora lån var dopade av den låga räntan.

Den låga räntemiljön har blåst upp tillgångar internationellt och låga räntor har eldat på vinster med låga räntekostnader.

Jag tror alltså inte man skall ge sig in i högavkastare utan urskiljning.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 8 oktober 2017, 11:01

Nej utan urskiljning är det nog få som gör.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 oktober 2017, 11:58

volla skrev:

Nej utan urskiljning är det nog få som gör.

Menar då att fastighetsbolag, skogsbolag och annat som i Sverige kanske bör undvíkas är även sådant man bör akta sig för internationellt.

Räntedopningen är ju global.
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"