Jag kliver ur

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

zatom

Re: Jag kliver ur

Inläggav zatom » 13 november 2017, 23:36

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ingarna-nu

Vad tror ni om denna? Är det amorteringskrav på nya lån folk kommer skylla för att bubblan börjat spricka?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 november 2017, 11:07

Bostäder i Sverige tappade 3 % oktober och ligger därmed -2,8 % de senaste tre månaderna.

I prisnedgång så brukar lägenheter i storstad gå först (inte minst osåld nyproduktion), i Stockholm tappar bostadsrätter hela 3,4 % och har de senaste tre månaderna tappat 5,1 %.

Sedan är det givetvis som jag pekat på tidigare och som mäklare senaste månaden bekräftat att utbudet exploderat sedan augusti när säljare inte accepterar "den nya prisbilden", och att den faktiska prisnivån där bostäder idag kan säljas är betydligt lägre än den som syns i statistiken. Det har talats om 10-15 %.

Jag börjar bli villig att säga att det här pianot nu är självspelande. Den positiva feedback loop som drivit lån, bostadspriser, konsumtion och sysselsättning/inkomst under 15 års tid har nu definitivt stannat upp, och när vi kommande 3-6 månader får bekräftelser på sjunkande konsumtion så kan man säga att loopen vänt och börjat snurra åt andra hållet; en negativ feedack loop. Om marknaden vore helt rationell skulle vi naturligtvis kunna räkna på hur stor prisnedgången blir, och hur stora problem det kommer att orsaka. Nu är tyvärr inte marknaden rationell, och feedback loops kan snurra långt, långt ut på plankan åt båda hållen (vilket vi sett 2003-2017). Ett snabbt och dramatiskt förlopp med en negativ feedback loop som får upp farten med svag politisk ledning under ett valår kan inte beskrivas som något annat än en absolut mardröm, och riskerar att slå sönder inte bara ruttna delar i ekonomin, utan även sunda...

HOX okt 17.PNG
HOX okt 17.PNG (22.09 KiB) Visad 526 gånger

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 november 2017, 12:26

Nej, marknaden är inte rationell men på sikt kommer nog alltid fundamenta vinna över trend.

Att åtminstone en sättning kommer verkar ju naturligt. Det har funnits viss fundamenta i uppgången men samtidigt verkar det har det byggts upp skevheter orsakade av olika nivåer. Riksbanken och politiken har historiskt sett inte varit helt synkade.

Stockholm Stad verkar gått in i en extrem nyliberalism där man bara sålt mark och planerat för en liten del av boendemarknaden. Alltså det går att sälja till anpassat marknadspris men kanske kräva viss andel hyresrätter till viss prisnivå. Det finns,enligt min uppfattning, inget som skulle hindrat bättre styrning. Vinstnivåerna på exklusiva bostadsrätter har nog varit höga. Ytmaterial och en bättre spis kostar relativt lite i förhållande till vad mark, stomme o s v kostar.

Göteborgsregionen med lägre prisnivåer verkar relativt sett klara sig bättre än så länge.

De nya amorteringskraven kommer tynga marknaden men hur är nog svårare att beräkna än vad de säger misstänker jag.

I det hela finns det en tragik. Tillväxten i Sverige hänger ju ihop med framförallt de större städerna. Men att få till en sådan maximal utveckling så måste ju bostadsmarknaden spela med.

Men jag har fortfarande en viss spridning i hur utfallet kommer att bli.

Jag tycker nog att min mera försiktiga syn stämt bättre de sista åren än Solnamannens. Vi kanske dock inte skall prata så mycket om rätt eller fel när vi skall försöka titta in i framtiden. Bättre att bolla alternativ och se naket på situationen.

Nu byggs och har det byggts extremt stora mängder bostäder i exempelvis Stockholm, Uppsala, Göteborg m m. Det tynger. Under ett antal år har politiken och Riksbanken väl bara fattat beslut som gynnat prisutvecklingen. Nu verkar det bli reversibelt. Det kommer väl också att tynga.

I andra vågskålen finns det fortfarande att urbaniseringen fortgår och att realinkomsterna ökar.

Kanske att det nu tipper över mot en sättning? Det kan ju också utvecklas i samband med andra negativa faktorer till ett ras.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 november 2017, 13:02

Problemet om man argumenterar för att "det är ingen fara, på sikt vinner fundamenta" är att man på något sätt utgår ifrån att prisnivån på bostäder i Sverige våren 2017 är rationella och "fundamenta". Att priserna i framtiden på något sätt sitter fast i ett gummiband i de priserna.

Det är självklart en tankevurpa av ganska stora mått. Att jag inte vet exakt var "korrekt pris" eller "fundamenta" finns någonstans förändrar inte detta (eftersom ingen vet det). Det är fullt möjligt att när dammet lägger sig så landar priserna ut och ligger ganska stabilt 30 % under dagens i relation till hushållens inkomster. Och så att säga ligger där ganska stadigt och ökar i takt med inkomsterna från decennium till annat. Båda dagens amorteringskrav blir på sikt fullt naturliga, folk köper i allmänhet inte bostäder och lånar mer än 450 % av inkomsten, och 2-3 % årlig prisökning och 1-2 % amortering per år drar på 10-20 år ner belåningsgraden och skuldkvoten rejält. Hushållen lånar till större underhåll och förbättringar på bostäderna, men inte längre till lyxkonsumtion av resor och kapitalvaror. Stabilitet, motståndskraft och förutsägbarhet. Jag skulle säga att det scenariet rent rationellt är betydligt mer sannolikt än att det skulle återgå till situationen som varit 2003-2017.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 november 2017, 13:13

Huset i våran by är borttaget, kanske sålt... borttaget i alla fall. Det är ovanligt få annonser på min sökning och många annonser med budgivning pågår.

Det är då orter med nära till pågatåg i Malmö-Lund som är min gamla sökning. Pågatåget is da shit... framförallt "Ålakungen" för han var från Åhus, och hans brors barnbarn gick i min klass och var arvtagare! Ålakungen hade inga egna barn ser ni. :D

Ursäkta mitt uttråkade svammel och OT. :oops:

Jag tror kanske inte riksdagen klubbar detta även om något liknande skulle införts för kanske 10 år sedan... Tyskland har t ex en sund amorteringskultur och heller ingen skenande bomarknad trots att deras situation påminner en del om vår.

Fast kanske någon går till val på bostadsbubblan... vi får hoppas det.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 14 november 2017, 13:25

Himmelsblå skrev:Jag tror kanske inte riksdagen klubbar detta ...

Inte riksdagen, regeringen.

Problemet för regeringen nu är lite som den klassiska frågeställningen: "vad händer om vi lägger massor av pengar på att utbilda vår personal, och de slutar? Vad händer om vi inte gör det - och de stannar..?"

Allmänhet och opinion är nu så upptagna med att diskutera riskerna med om amorteringskrav 2 införs att man missar riskerna med att det faktiskt inte införs.

I en nykter värld inser alla att amorteringskrav 2 är en ickefråga, eftersom det inte ska vara några som helst problem för gemene man att köpa en bostad med under 450 % av inkomsten i lån. Problemet är inte amorteringskrav 2, eller gränsen 450 %, utan att priserna har tillåtits springa ifrån inkomsterna i en klassisk prismani. Det finns på sikt ingen (INGEN) väg ur det annat än att priserna kommer ner igen. Sedan kan vi på vägen dit kivas och bråka om det ena med det tredje hur mycket som helst, inget förändrar detta faktum.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 november 2017, 13:36

Solnamannen skrev:
Himmelsblå skrev:Jag tror kanske inte riksdagen klubbar detta ...

Inte riksdagen, regeringen.

Problemet för regeringen nu är lite som den klassiska frågeställningen: "vad händer om vi lägger massor av pengar på att utbilda vår personal, och de slutar? Vad händer om vi inte gör det - och de stannar..?"

Allmänhet och opinion är nu så upptagna med att diskutera riskerna med om amorteringskrav 2 införs att man missar riskerna med att det faktiskt inte införs.

I en nykter värld inser alla att amorteringskrav 2 är en ickefråga, eftersom det inte ska vara några som helst problem för gemene man att köpa en bostad med under 450 % av inkomsten i lån. Problemet är inte amorteringskrav 2, eller gränsen 450 %, utan att priserna har tillåtits springa ifrån inkomsterna i en klassisk prismani. Det finns på sikt ingen (INGEN) väg ur det annat än att priserna kommer ner igen. Sedan kan vi på vägen dit kivas och bråka om det ena med det tredje hur mycket som helst, inget förändrar detta faktum.

Bästa är då att klubba beslutet och få bort det ur valrörelsen kanske...

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... skrav.html

Okej, då hamnar vi där.... det vore märkligt om inte detta drar ner priserna, men det måste ju inte bli en krasch...

Fortsättning följer... men våran by verkar ju klara sig från kraschen... :alien:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 14 november 2017, 22:45

Himmelsblå skrev:Huset i våran by är borttaget, kanske sålt... borttaget i alla fall.

Sista budet på 1.77 mkr registrerades 10/11. Jag gissar på sålt. I vart fall var budet högre än utgångspriset. www.booli.se är ganska bra för att få en översikt över slutpriser. Fast inget att blint lita på. Alla bud registreras inte. Och vad avslutet blir är också oklart. Jag antar att fastighetsregistret kan delge information om fastigheten har fått ny ägare.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 november 2017, 23:24

Grok skrev:
Himmelsblå skrev:Huset i våran by är borttaget, kanske sålt... borttaget i alla fall.

Sista budet på 1.77 mkr registrerades 10/11. Jag gissar på sålt. I vart fall var budet högre än utgångspriset. http://www.booli.se är ganska bra för att få en översikt över slutpriser. Fast inget att blint lita på. Alla bud registreras inte. Och vad avslutet blir är också oklart. Jag antar att fastighetsregistret kan delge information om fastigheten har fått ny ägare.

Det brukar komma upp på hemnet men tack.

Skylten är dock uppe när jag körde förbi ikväll. Vi får se imorgon.

Men det där tycker jag de får vara nöjda med, och då är min kåk värd 2 MSEK utan snack.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 15 november 2017, 08:52

Svensk handel: Minskade framtidsförväntningar i november

Det här är ju väldigt vag information - men just sådana typ av signaler som jag just nu är väldigt, väldigt vaksam på och letar efter. En tydligt och stark vikande trend i konsumtionen kommande halvår är - tveklöst - sista spiken i kistan för bostadsparadigmet 2003-2017, och en bekräftelse för att vi står inför en mer eller mindre snabb färd i rutschkana som slutar i recession och finanskris. Händer det behöver vi inte vänta och se om det påverkar sysselsättningen, för det kommer det att göra med 100 % säkerhet. Då har vi ett första varv i en negativ feedback loop:

1) mer restriktiv kreditgivning
2) fallande bostadspriser
3) fallande konsumtion
4) lägre sysselsättning/högre arbetslöshet/lägre hushållsinkomster

Att den här loopen plötsligt skulle avstanna, och nöja sig med ett enda varv är otroligt osannolikt. Det mesta sannolika är att variablerna försträker varandra med negativ feedback, och loopen snurrar varv efter varv i flera år.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 15 november 2017, 21:06

Solnamannen 2017-07-20 skrev:Jag tror att det är skuldmättnad som knäcker det hela. Bankerna har börjat tävla om att begränsa sin risk. Max 5 årslöner i lån mm. FI pratar om uppemot 3 % amorteringstakt om du lånar mer än 4,5 årsinkomst mm. När i princip ingen längre vill låna över 4,5-5,0 årsinkomster har du en tydlig "cap" på efterfrågan på lån, och mängder av tillgångar som kräver enorma lån blir extremt tröga att sälja. Nyproducerade bostäder är en sådan tillgång, och sådana kommer månad för månad ut i rekordantal kommande två år även om man helt slutar att bygga nya bostäder från och med idag. Det handlar om tiotusentals bostäder som ska ut på marknaden, och alltså tiotusentals begagnade bostäder som köparna av nyproduktionen ska sälja. Vad händer om du som ska tillträda en bostäd räknat med att komma loss med 2,5 mkr från din gamla bostad och "bara" behöva låna 5 mkr till din nya finner att du bara får loss 1,5 mkr ur din gamla (den har sjunkit i pris från 6 till 5 mkr), men att banken säger nej till 6 mkr lån?

Det ser ut som jag fick rätt...

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 17 november 2017, 10:34

Jag tror att vi 3:e november såg toppen på OMXS30 för den här gången. Jag tror det dröjer flera år, troligen >5 år, innan vi ser den nivån igen.

aromata

Inläggav aromata » 17 november 2017, 12:24

Solnamannen skrev:Jag tror att vi 3:e november såg toppen på OMXS30 för den här gången. Jag tror det dröjer flera år, troligen >5 år, innan vi ser den nivån igen.

Kanske det, jag vet inte. Att placeringar på börsen är en vintersport är sant ända tills det inte är det längre och vi kan mycket väl vara där nu.

Men det betyder inte att vi måste gå i idé utan varje tid är en ny utmaning som också innebär nya möjligheter. Potentialen har nog minskat och svårighetsgraden ökat men det utesluter inte hygglig avkastning även framöver.

Jag var ju likvid när denna tråden skapades men gick in igen. Kontot växte men de vinsterna har jag nog fått lämna tillbaka igen, gissar jag utan att ha räknat på det. Nu är jag åter all-out. Ingen skada skedd men ger mig anledning att se över mina rutiner - som alltid.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 november 2017, 11:55

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a ... gre-priser

Priserna har sjunkit med 1 %!!!

Huset vi snackade om gick till 1.770.000... där var väl två som var intresserade... skall bli intressant att se vilka det är! De som sålde var en småbarnsfamilj som jag gissar vuxit ur det lilla huset. De behövde nog ett extra sovrum, jag vet de hade smått.

Räknat på kvadratmeterpris var det ganska dyrt tycker jag, men kul med budstrid i våran lilla by.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 21 november 2017, 09:57

Euron har under dagen handlats över 10 SEK för första gången sedan Q1 2010.

Återgå till "Aktier"