Jag kliver ur

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Jag kliver ur

Inläggav Trendsökaren » 3 november 2017, 09:59

Möjligt ett trist och tråkigt inlägg men jag vet ju inte hur man blir kul i en sådan här dialog.

Det har funnits några missar i prissättningar av tillgångar som jag minns. Ett var IT-bubblan där det blev kraftigt ökande värde på IT-aktier trots att de inte var vinstgivande. Det blev väl ungefär som Fingerprint. Det gällde väl att hoppa ur i rätt tid om man var inne i detta.

Nasdaq
Bild

Sedan minns jag fastighetskrisen i början på 90-talet. Speciellt värdeökningen på kontorslokaler ökade.
Trots den på lång sikt orealistiska hyresutvecklingen uppstod rena excesserna vad gäller prisstegringarna på kontorsfastigheter i Stockholm. Priserna steg mellan 1980 och 1990 med 790 procent. I Europa var prisstegringarna "bara" 290 procent. Fastighetspriserna i Stockholm steg två och en halv gång snabbare än hyrorna - i Europa endast 20 procent snabbare. De svenska fastighetspriserna fortsatte att stiga även 1990 trots att hyrorna då hade börjat sjunka
http://www.bankrattsforeningen.org.se/b ... ips13.html

Men även bostäder ökade i pris. Allt möjliggjordes av att reglerna ändrades och det blev lättare att låna. Detta ledde till prisökningar. Till slut så blev det spekulationer i kommersiella lokaler. Inkomsterna från fastigheterna blev inte så viktigt utan det blev de kraftigt ökade prisuppgångarna som blev intressant för investerarna. Det var känt innan bubblan sprack att det var en bubbla vill jag minnas.
Nordbanken gick så dåligt att den blev ägd av staten. Men det kom att bli nya regleringar av banksystemet.
http://www.finanshistoria.n.nu/svenska-bankkrisen

1990 och framåt blev det kraftiga utfasningar av den gamla bostadspolitiken med mindre stöd och mindre ränteavdrag vilket påverkade bostadsmarknaden. Men fastighetsbubblan gällande lokaler hade nog sitt eget skeende med en bubbla.

Finanskrisen 2008 ledde inte till någon större ras på den svenska bostadsmarknaden.

………………………………………………………………………….
Så en fråga som kan ställas är om prisuppgångarna på bostadsmarknaden är en bubbla eller om det finns så kallade fundamentala orsaker till att priset gått upp. Bubblor kommer alltid att spricka.

Jag har ju sagt tidigare och även nu att jag kommer till slutsatsen att prisuppgången åtminstone delvis kan förklaras med fundamentala orsaker som räntesäkningar, skattesänkningar, billigare drift, o s v. Det kan dock finnas delar av prisökningen som inte kan förklaras av sådant. Möjligt. Mer exakt kan jag ju själv inte vara. En del debattörer som ekonomen Klas Eklund säger att dagens Sverige också är betydligt stabilare än tidigare.

Detta synsätt ger dock inte på något sätt garantier mot nedgångar i bostadsmarknaden. Vi har de senaste åren inte haft en bostadsmarknad som varit cyklisk men det är väl inte otänkbart att det blir så.

Nu har bostadspriserna i Norge minskat. Men jag tycker att denna bostadsmarknad har mera av spekulativa inslag under lång tid. Man köper bostäder som man sen hyr ut. Detta kan ju eventuellt bli så att affären inte helt blir sund i den mening att det är hyresintäktens och dess utveckling minus kostnader som avgör köpet utan en förväntan på orealistiska prisökningar. Då har nog affärsmodellen nåt vägs ände.

Men Solnamannens antaganden kan ju stämma. Så kan det ju också vara.

Det sista jag vill är att personligen påverka någons sätt att spara eller investera.

Aron

Inläggav Aron » 3 november 2017, 19:38

aromata skrev:
För övrigt tycker jag att POP har blivit en urtrist sida !

Amen ...

Vi väntar alla på ditt bidrag docenten! PoP bygger ju på medlemmarnas insatser, eller?

Uppenbarligen läser hen ju sidan eftersom denna slutsats kan dras, mao är alternativen förmodligen ännu mer urtrista.

:)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 4 november 2017, 10:39

Allt annat är sällan lika inom ekonomi... Ändrar man en parameter så ändras andra, som i sin tur...

Dagens Industri skrev:Bostadsoron sätter spår i rapporterna
Inbromsningen på bostadsmarknaden färgar av sig i börsbolagens delårsrapporter. Nu rustar sig banker och byggbolag för en bruten prisuppgång och för en högkonjunktur som nått toppen.

Di har gått igenom storbolagens rapporter för det tredje kvartalet för att se vilka trender och framtidsutsikter vd:arna har.

Den röda tråden bland bygg- och fastighetsbolagen samt hos storbankerna är inbromsningen på bostadsmarknaden.

SEB:s vd Johan Torgeby skriver i bankens kvartalsrapport att han ser tecken på en stabilisering av bostadsmarknaden men beskriver förändringen som sund.

Handelsbankens vd Anders Bouvin ser en viss avmattning i ekonomin men tror inte på någon bostadsbubbla. Han tror att vi kommer att vi få se ytterligare nedgångar på bostadsmarknaden under nästa år och en höjd ränta. Men någon oro för bankens krediter känner han inte av:

”Svensk ekonomi går bra även om vi ser att vi är förbi uppgångsfasen och är i en högkonjunktur, det är väl sannolikt att det börjar mattas av framåt nästa år”, sa han till TT i samband med rapportsläppet den 18 oktober.

Swedbanks vd Birgitte Bonnesen noterar också en dämpning på bostadsmarknaden och ser den, precis som SEB:s vd, som positiv:

”Det bidrar till en mer hållbar ekonomisk utveckling”, skriver hon i bankens delårsrapport.

Hon anser inte att regleringarna som gjorts är tillräckliga. Birgitte Bonneson vill se fler:

”Behov av åtgärder kvarstår som ökar rörligheten på bostadsmarknaden och möjliggör produktion av billigare bostäder.”

Bland byggbolagen har utvecklingen tagits emot lite olika. Skanskas vd Johan Karlström, som ser kvartalsresultatet i byggverksamheten som ”långt ifrån tillfredsställande”, skriver att Sverige nu återgår till en mer normal balans mellan utbud och efterfrågan.

”Andelen osålda bostäder är dock väldigt låg och vi planerar att starta fler projekt för att framför allt möta efterfrågan på våra kärnprodukter och prisvärda hem. I den här processen följer vi alltid försäljningsandelen noggrant”, skriver han.

Skanskas konkurrent NCC beskriver resultatet i det tredje kvartalet som en besvikelse, främst på grund av nedskrivningen av ett infrastrukturprojekt i Norge samt lägre omsättning i byggverksamheten.

”Den lägre orderingången och svagare lönsamheten i den norska verksamheten kommer att påverka affärsområdets resultat de närmaste kvartalen”, skriver NCC:s dåvarande vd Peter Wågström som fick sparken dagarna efter rapporten.

Fastighetsbolaget Balders vd är inte förvånad över inbromsningen. I bolagets kvartalsrapport den 2 november skriver Erik Selin:

"Priset på bostadsbyggrätter har under senare år på vissa ställen ökat kraftigt och en viss korrigering känns inte helt oväntad, jag är dock fortsatt optimistisk över tid gällande bostadssegmentet".

I övrigt nämns geopolitiska orosmoln, som Nordkoreas kärnvapenstest, Donald Trumps maktposition, brexit och penningpolitikens utvecklande, i flera av storbolagens rapporter.

”Det finns fortsatt osäkerheter men makroekonomin visar positiva tecken i Europa och USA och tillväxten förväntas fortsätta i Kina. Den övergripande marknaden visar på en blygsam tillväxt och påverkas av geopolitiska spänningar i olika dela av världen”, skriver verkstadsbolaget ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer och tillägger att oljepriset och valutaeffekter fortsätter att påverka företagets resultat. Han ser 2017 som ett ”övergångsår” för ABB.

Investmentbolagen Investor och Industrivärlden lägger stor vikt vid den politiska utvecklingen i omvärlden. Investors vd Johan Forssell ser en stabil utveckling i världsekonomin men skriver samtidigt att en rad geopolitiska risker kvarstår.

”Osäkerheten är stor över vilka effekter en gradvis tillbakadragande av den mycket expansiva penningpolitiken kan komma att få. Givet denna osäkerhet är fortsatt fokus att förbättra flexibiliteten och att förbereda sig för olika scenarier av största vikt för oss och våra företag”, skriver han.

Industrivärldens vd Helena Stjernholm nämner både brexit, Nordkorea och Donald Trump som framtida farhågor.

”Ur ett geopolitiskt perspektiv finns ett antal oroshärdar, däribland situationen rörande Nordkorea, som skapar osäkerhet såväl regionalt som för den globala ekonomin”.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 4 november 2017, 10:46

Vilket jag i två år flaggat för kommer bli den trånga sektorn när det bryter ut...

Dagens Industri skrev:Har du köpt ny lägenhet men får inte din gamla såld? Då kan det stå dig dyrt.

”Du förlorar inte bara handpenningen utan riskerar även skadestånd”, säger Joséphine Slotte, jurist på Konsumentverket, till Aftonbladet.

Det är en trögare bostadsmarknad nu jämfört med för bara några månader sedan. Enligt Valueguard sjönk bostadsrätter i Stockholm med 2,2 procent i september jämfört med samma period i fjol och mäklare räknar med större redovisade nedgångar efter nyår.

För den som redan köpt en bostad och ska sälja sin nuvarande kan sitsen bli rejält obekväm. Den köpta bostaden har oftast köpts till ett pris i relation till vad man räknar med att få för sin nuvarande bostad.

Men med en trögare marknad har flera mäklare tvingats lägga ut bostäder till försäljning flera gången eftersom de önskade priserna inte längre uppfylls.

Och det är inte bara handpenningen du som köpare riskerar när du inte får din nuvarande bostad såld. Även ett skadestånd kan stå dig dyrt.

”Just nu är det inte läge att ta stora risker. Om man avbryter affären kan man bli skyldig att betala skadestånd, säger Joséphine Slotte, jurist på Konsumentverket, till Aftonbladet.

Hon rekommenderar köparen att först sälja sin bostad för att veta vilka pengar du har till förfogande för en ny bostad. Men om du ändå skrivit på ett köpeavtal men ångrar dig är tipset att vända dig till en jurist.

”Köp en rådgivningstimme och be juristen titta på avtalet och se vilka möjligheter och risker som finns om du vill bryta ett köp. Det kan vara värt det, så att du inte drabbas av en obehaglig överraskning”.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 4 november 2017, 11:57

Här är gårdagens Börslunch som jag själv tycker var sevärt och därmed kanske motsvarar min egen bekymringsnivå.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 6 november 2017, 16:18

Nu börjar äntligen någon ställa det lite mer relevanta frågorna! Välkomna in i analysmatchen SEB, jag har saknat er i några år. Så, ihållande boprisfall >5 % leder i 90 % av fallen till recession (knepig statistik ska medges). Det är ju upplyftande eftersom vi bekräftat är ungefär halvvägs till -5 %, och mäklare talar om att den verkliga nya prisnivån är 10-15 % under toppen. Om åtta dagar publiceras Valueguard HOX-index för oktober. Det är mycket möjligt att vi då ser totalt -5 % från våren. Den statistiken är för all del intressant, men jag är så säker på hur den kommer att landa ut okotber-december att jag mer gått vidare till att söka källor som följer konsumtionen... Och om några månader är det dags att börja titta på varsel och sysselsättning...

Dagens Industri skrev:Viktor Munkhammar: Boprisfall hotar fälla konjunkturen
I veckan kommer nya signaler om läget på bostadsmarknaden. Ämnet är högintressant. En genomgång från SEB visar att ihållande boprisfall på mer än 5 procent i 90 procent av fallen har efterföljts av recession. Höstens hetaste fråga i svensk ekonomi är om skakigheten på bostadsmarknaden bara handlar om en naturlig och välkommen avmattning eller om det är början på en mer markant nedgång. De flesta prognosmakare lutar åt det förstnämnda.

Viktiga orsaker till det är att arbetsmarknaden ser fortsatt stark ut och att räntorna även om Riksbanken skulle höja räntan ett par gånger kommer att förbli låga. Nästa officiella signal om tillståndet på bostadsmarknaden är SCB:s småhusbarometer som publiceras på torsdag.

SCB-barometern bygger på lagfartsregistrering och inte kontraktsskrivning. Statistiken släpar därmed efter lite, men kommer ändå att granskas noga. En orsak till det stora intresset är att prisutvecklingen berör fler än dem som ska köpa eller sälja en bostad. SEB gjorde nyligen en genomgång av kopplingen mellan boprisfall och ekonomiska recessioner, definierat som krympande BNP och/eller privat konsumtion två kvartal på raken.

Banken tittade på 16 västekonomier och hittade 53 tillfällen då bopriserna fallit med mer än 1 procent i årstakt under minst sex månader i följd. I 74 procent av fallen följdes en sådan period av recession. Vid boprisfall på mer än 5 procent under sex månader i följd, vilket inträffat vid 28 tillfällen, ökar recessionsrisken till närmare 90 procent.

Innan någon sätter kaffet i vrångstrupen ska påpekas att en stor majoritet av de kraftiga boprisfallen som åtföljdes av recession sammanföll med internationella lågkonjunkturer. Det var med andra ord andra krafter med i spelet. Och någon global lågkonjunktur ligger inte i korten denna höst. Snarare är det så att det ekonomiska uppsvinget är ovanligt brett förankrat om än också ovanligt svagt.

Som Di tidigare har noterat är det dock så att de krafter som länge eldat på bostadsmarknaden - sjunkande räntor, lågt utbud, snabbt växande befolkning och för bostadspriserna gynnsamma regelförändringar - har eller håller på att vändas i sin motsats eller åtminstone försvagas.

I den andra vågskålen ligger den starka arbetsmarknaden och den goda konjunkturen. Om kraftmätningen resulterar i en avmattning snarare än ett ras är det bara att tacka och ta emot.

Stillastående eller svagt sjunkande bopriser under några år skulle ge resten av ekonomin möjlighet att så att säga växa i kostymen. Håll tummarna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 november 2017, 18:36

Det var väldigt lite folk hos grannen vad jag kunde se på gårdagens visning.... kan tänkas att våran lilla by också drabbas... :alien:

Obs att det är 100% rent statistiskt så det är säkerställt utom allt tvivel. ALLA visningar i år har haft lite folk. 8)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 6 november 2017, 23:53

Himmelsblå skrev:Obs att det är 100% rent statistiskt så det är säkerställt utom allt tvivel. ALLA visningar i år har haft lite folk. 8)

Ehum, året är inte slut än... :roll:

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 7 november 2017, 07:45

Grok skrev:Ehum, året är inte slut än... :roll:

Det är kinesisk statistik. Eller "alternativ statistik". :lol:

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 8 november 2017, 13:40

Dagens Industri skrev: Wall Street-stjärnan: Bara Riksbanken kan hindra lånekrasch

Svenskarnas låneyra är på väg mot en katastrof. Och bara Riksbanken kan stoppa det skenande skuldtåget. Det hävdar Wall Street-stjärnan Ruchir Sharma, global chefsstrateg på bankjätten Morgan Stanley.

Skulddriven tillväxt förvandlas snabbt till en dödskyss, en "Kiss of debt" - och är den viktigaste varningssignalen för en urspårad ekonomi. Det anser Ruchir Sharma, ansvarig för tillväxtmarknader och global chefsstrateg på Morgan Stanley.

Sveriges svällande bolån är på väg att bli ett solklart exempel, varnar Ruchir Sharma.

"Skuldutvecklingen i Sverige är en stor, blinkande röd varningslampa", säger han.

"När skulderna sväller kraftigt, offentligt eller privat under en femårsperiod, så slutar det alltid i ekonomiskt eller finansiellt trubbel. Och bostadslån är den typ av skulder som leder till störst problem."

30 djupa nationella kriser sedan 1900-talets mitt föregicks av stigande skuldsättning med mer än 40 procent under en femårsperiod. Det visar Ruchir Sharma i sin senaste bok "The Rise and Fall of Nations".

I boken utformar han en rad kriterier för att tidigt peka ut tillväxttigrar och nästa fiaskoekonomier på fem års sikt, där ett dundrande skuldparty är allvarligast av allt.

Debatten kring amorteringskrav, och andra åtstramande regler är samtidigt ett självbedrägeri, anser Ruchir Sharma.

"Från Australien till Kanada till Sverige har man försökt att strama åt via regelverken. Men det fungerar inte så länge styrräntorna är låga. Pengarna hittar en väg, ut till tillgångarna som fortsätter stiga i pris."

Högre ränta är det enda som biter hävdar han, och pekar därmed mot Riksbanken som ytterst ansvarig för att bromsa skulderna. Men egentligen är det själva inflationsmålspolitiken som leder fel, och det gäller centralbanker över hela världen.

"På lång sikt är tillgångsprisinflation lika farligt, om inte farligare, än konsumentprisinflation. Att hålla tillgångspriser i schack, särskilt om de eldas på av skuldsättning, måste bli en del av de penningpolitiska ramverken."

Sverige och Norge löper högst risk att överraska investerare negativt de kommande fem åren, bedömer Ruchir Sharma efter en nyss avslutad rundresa i Skandinavien. I Danmark och Finland talar skuldsättnings- och konjunkturläget däremot för störst chans till positiva överraskningar, spår han.

Men Sverige får också beröm. Vid sidan av bolånen ger en låg statsskuld, billig valuta och stark tillverkningsindustri pluspoäng. Ruchir Sharma räknar också migrationen till Sverige som en tillgång, i en värld där åldrande befolkning är det enskilt största hotet mot tillväxtkraften.

"Svensk ekonomi är i slutänden en blandad kompott (mixed bag) av starka och svaga sidor."

30 djupa nationella kriser sedan 1900-talets mitt föregicks av stigande skuldsättning med mer än 40 procent under en femårsperiod.

Men egentligen är det själva inflationsmålspolitiken som leder fel, och det gäller centralbanker över hela världen.

"På lång sikt är tillgångsprisinflation lika farligt, om inte farligare, än konsumentprisinflation. Att hålla tillgångspriser i schack, särskilt om de eldas på av skuldsättning, måste bli en del av de penningpolitiska ramverken."

Det komiska är att exakt detta inte är någon nyhet för den som läst nestorn Kindlebergers "Manias, Panics, and Crashes" från 1978. Även om ingen uttryckligen uttalat de bevingade orden "den här gången är det annorlunda" så agerar merparten av svenskarna som att det är så. Och det hela är väldigt enkelt. Det är inte annorlunda den här gången heller.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 november 2017, 15:54

Dagens Makroråd i DI gav en något mera lugnare syn på svensk bostadsmarknad. Skillnaden kan ju vara tidperspektivet. Men nästa år uppger de att de disponibla inkomsterna beräknas öka med 5 %, vilket ju ger köpkraft. Räntehöjningar förväntas ju vara relativt låga. Samtidigt har det i viss mån byggts för mycket av fel typ av lägenheter.
https://www.di.se/nyheter/makroradet-de ... marknaden/

Personligen är jag inte orolig alls eftersom vi inte har tänkt att realisera varken bostadsrätt eller Torp. Vi hade en rekordförsäljning i vår Brf. Det torde vara nästan omöjligt. Förstår inte detta riktigt.

Av 81 objekt på hemnet i vår stad är 25 stycken nybyggnadsprojekt. Varje nybyggnadsprojekt är väl sådana med mer än 1 lägenhet till salu. Har dock inte kontrollerat detta.Några har kanske flertalet sålda andra inte. Men här ett exempel på ett (1) nybyggnadsprojekt som där det skall säljas lika många lägenheter som på den totala begagnat marknaden av bostadsrätter.
https://www.hemnet.se/nybyggnadsprojekt ... hl-8971937

Jag kan inte riktigt svara om detta är hållbart. Och om man bygger rätt till rätt pris i min egen stad. Det som ligger ute som nyproduktion är inte heller de första av en ensam kull. Så har det varit det senaste året. Och det finns ytterligare mark som man håller på att planera för.

Att priset på begagnat kan komma att pressas finner jag närmast givet.

Här idag 104 nybyggnadsobjekt i Göteborg. Knarrholmen? Fast där är det endast sten. Var sätta färskpotatisen? Jag är glad att jag inte tittar i Hemnet mer än nödvändigt! Bara massa griller i huvudet..............

https://www.hemnet.se/bostader?location ... ction=only

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 10 november 2017, 11:20

Trendsökaren skrev: Dagens Makroråd i DI gav en något mera lugnare syn på svensk bostadsmarknad. Skillnaden kan ju vara tidperspektivet.

Tidsperspektiv. Från byggstart tar det lite förenklat ungefär två år tills det att någon får en nyckel i handen till en ny bostad. Det får då alltså också till konsekvens att alla som inte köper sin första bostad några månader dessförinnan måste sälja sin gamla bostad.

Därmed kan man ganska hyfsat avläsa utbudet av nya bostäder två år framåt i tiden (det som är under produktion).

Det fjärde kvartalet 2015 byggstartades 8 550 st bostäder i flerbostadshus i Sverige. Det är i princip den takt som blir färdigställd Q4 2017 (nu). Nu beskrivs den här marknaden som mättad, och de som ska flytta in i nyproduktion upplever problem att sälja sina befintliga bostäder inför tillträdet (vilket blir milt uttryckt problematiskt eftersom bankerna sällan till aldrig beviljar lån till den nya bostaden om inte den gamla är såld). Så, låt oss titta på hur det ser ut kommande två år!

Q1 2016: 11 700 st
Q2 2016: 12 750 st
Q3 2016: 11 350 st
Q4 2016: 12 050 st
Q1 2017: 14 800 st
Q2 2017: 15 700 st

Slutsats: utbudet av nyproducerade bostäder kommer från Q4 2017 fram till Q3 2019 att öka med ca 84 %, om inte byggbolagen pausar pågående byggen - vilket i praktiken för de flesta byggbolag skulle betyda likviditetskris och obestånd.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 10 november 2017, 12:01

:D
Självklart en helt relevant fråga hur efterfrågan skall möta utbudet! Kan och kommer man bygga för efterfrågan och kommer medborgarna ha råd att köpa nyproduktionen? Blir det mera hyresrätter? Till vilka priser på hyra och bostadsrätter? Hur blir det med arbetstillfällen och köpkraft samt ränta och amorteringskrav?

I mitt inlägg innan så kan man nog ana denna problemställning.

Där jag bor är byggandet extremt. Man kan undra om detta är hållbart. Men denna stad kanske gynnas av trängselskatt och något lägre skatt än Göteborg. Det finns en mycket god arbetsmarknad samt god kollektivtrafik till stora arbetsplatser i Göteborg.

Men hur det är i Stockholm vet jag icke.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 12 november 2017, 11:19

Trendsökaren skrev::D Självklart en helt relevant fråga hur efterfrågan skall möta utbudet! Kan och kommer man bygga för efterfrågan och kommer medborgarna ha råd att köpa nyproduktionen?

Det intressanta är ju att allt och alla missar att svaret på denna fråga i princip inte kan bli nej. Det är nämligen bara att justera ned priset. Det finns ännu kommuner som säljer byggrätter för <12 000 kr/kvm BOA, och det mesta som byggs är billig prefabricerat som kostar <25 000 kr/kvm BOA. Sälj allt på ritning, kräv 10 % direkt (5 000 - 5 500 kr/kvm BOA), byggaren går in med typ 10 000 kr/kvm och lånar resterande 35 000 - 40 000 kr i bank. Byggaren kommer att behöva anstränga sig att bygga snabbt och effektivt, och kommer inte bada i pengar. Men det finns nog efterfrågan på sådana bostäder, nu och i framtiden. Föreningarna laddas inte med lån och blir inte tickande bomber - och bolånen kommer köparna faktiskt kunna amortera ner till rimliga nivåer innan de pensionerar sig.

Jag uppskattar att motsvarande bygge som upplåts med hyresrätt skulle vara rimligt med hyror på 1700-2000 kr/kvm för 1 ROK och 1400-1700 kr/kvm för lite större bostäder. Så fort folk inser att bostäder inte stiger i pris 2-3 gånger snabbare än inkomsten över tid, och går att investera med i praktiken gratis lån, tror jag att efterfrågan på sådana hyresrätter kommer att vara ganska högt och stabilt invid vettiga arbetsmarknader.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 november 2017, 13:00

:D
Jag säger inte emot dig här heller.
Prisnivån bör nog och måste ner eller alternativt sagt, prisnivån kommer att sjunka.

Det har tack vare de låga räntorna under lång tid blivit något höga värderingar i både aktier och bostäder m m.

Återgå till "Aktier"