Jag kliver ur

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Jag kliver ur

Inläggav Solnamannen » 31 oktober 2017, 08:18

Trendsökaren skrev:Man kan kräva viss andel hyresrätter

Med dagens hyror på nyproduktion (1400-2000 kr/kvm/år) löser det sig nog på marknaden om vi bara kommer ifrån principen av nybyggda BRF:er med anorektisk budget, >6 tkr/kvm i lån och försäljningspriser >60 tkr/kvm i mediokra lägen invid vettiga arbetsmarknader. I stor skala förutsätter sådana priser låga och sjunkande räntor, en förväntan om snabbt stigande bostadspriser - och god tillgång på lån med >80 % belåningsgrad, låg eller ingen amortering och skuldkvot >450 %. Det är inte sunt - och det är naturligtvis inte hållbart i längden.

I den marknad som (förr eller senare) kommer blir sådana här kortsiktiga trix- och bubbelupplägg omöjliga, vilket kommer sänka priset på bostadsrätterna till en nivå där det går att räkna hem det hela som hyresrätter. Dessutom är det så att det snabbt åldrande svenska folket har ett behov av en investeringsform som ger ett tryggt löpande kassaflöde som är skyddat mot inflation. Rimligt värderade hyresbostäder är ett väldigt vettigt och trevligt sätt att finansiera pensioner. I dagsläget behöver jag väl inte påminna om att det rent nationalekonomiskt finns stora poänger med att pensionärskollektivet bär den finansiella risken med nyproducerade bostäder som unga med lite eller inga tillgångar hyr för motsvarande 1500-2000 kr/kvm/år utan finansiell risk (en hyresnivå som medger pensionärskollektivet en rimlig, trygg avkastning).

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 oktober 2017, 16:15

SOLNAMANNEN!! Eureka!

Här har du ditt nya boende :wink:

Bild

https://www.karlssonuddare.se/till-salu ... 586501302/

85 m2 för 4 908 KR/MÅN och insats 9 450 000 KR.

Då ingår också ett rejält lån på 2,7 % ränta. Det är inget att oroa sig för att du inte kan dra av för denna ränta. Vi slipper nog ränteavdrag i framtiden. Så det är väl vettigare att oroa sig för lånet till insatsen :wink:

TV och bredband betalar du själv liksom eventuellt garage. Man kanske kan dela abonnemang med grannen. Sälj bilen det finns bilpool.

Amorteringar slipper du också i stort sett eller så framgår det inte hur det blir. Att betala för framtida underhåll slipper du nästan :D .

Inflationen är väl avskaffad så du behöver ju inte räkna med avgiftshöjningar från staden eller liknande elände från alla andra leverantörer. (jag skall dock vara ärlig att de skriver att driftskostnaderna kan beräknas öka med inflationen)
Det ser ju bra ut :mrgreen: . Du måste vänta tills det är färdigbyggt.

OBS, Jag skojar

Har hittat ett helt ok litet ställe på 91 m2 med sjöutsikt och 50 m2 takterrass om du vill ha lite lantligare läge. Pris 17 milj .

https://www.hemnet.se/bostad/bostadsrat ... 2-11068735

................................................................

Lite allvarligt kan man fråga sig om det finns förutsättningar i Stockholm för de nytillkomna objekten och i övrigt en hög prisnivå. Finns det köpare?

Jag skulle ju inte ha lust att klara detta. Men då har vi ju inte hängt i denna bostadsmarknad. Unga och inflyttade från det glesa delen av landet plus inhyrda experter från andra länder - hur går det att integrera dem i Stockholm?

Jag är en fattig man som hängt kring Göteborg. Vi får bo kvar vid detta eländiga salthav men vad gör vi åt Stockholm :wink: ?

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 november 2017, 07:55

Här en något lugnare bild av bostadsmarknaden i ett inslag från EFN.

https://www.efn.se/nyhetsrummet/bostads ... urce=Apsis

Att det någon gång blir en sättning på priser på bostäder tycker jag nog är sannolikt.
Men återkommer till att jag själv inte vill ta en helt gedigen ställning till hur och hur mycket.

Men jag tycker att Stockholm slarvat till det genom brist på styrning. Bostäder är ju centralt för att skapa tillväxt i urbana områden. Täthet och tillgång på bostäder bidrar till tillväxt på flera sätt. Dels blir det lättare att arbetsmarknaden matchar behov och utbud. Dels finns det marknad för smalare nischer som inte överlever på mindre marknader.

Det behövs både chafförer och läkare, lärare och snickare. Man skall också få ihop infrastrukturen. Har Stockholm haft det för lätt. Andra som skåningar och göteborgare sant jämtar har kanske fått tänka till. Kanske inte heller lyckats. Men jag uppfattar som göteborgsregionen är på väg. Bl a annat genom skapta kanaler till Kina.

Men att jag är mera inexakt i synen på bostadsmarknaden än exempelvis Solnamannen innebär inte att jag avisar hans syn. På sätt och viss delar jag en del farhågor och risker som finns.

aromata

Inläggav aromata » 1 november 2017, 12:23

Mitt i denna diskussion funderar jag bara på om ni själva agerar för egen del utifrån vad ni tror om framtiden? Får diskussionen konsekvenser för er egen personliga del?

Så som jag fattat bor Solna i hyresrätt sedan lång tid tillbaka för att bostadsrätterna varit omotiverat dyra. Därmed har du också missat det kraftiga uppgången som vi haft. Visserligen får du då pengar över till egna placeringar efter eget huvud med om man köper sitt boende lånar man i regel pengar och får därmed en bra hävstång på det egna kapitalet om priserna går upp. Att låna till egna placeringar kan man förstås också göra men det känns mentalt lite riskablare även om det egentligen är lite samma sak.

Trendis sätt att värdesäkra ett attraktivt ställe nära kusten kan förstå. Det måste ju fungera tänker jag. Oavsett vad som händer på bostadsmarknaden under förutsättning att man klarar av sina åtaganden.

Jag själv har inga planer på att förändra min boendesituation och därför spelar den utvecklingen ingen roll. Och därför är jag egentligen måttligt intresserad även om jag följer utvecklingen perifert.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 november 2017, 13:16

Någon gång skulle jag ju vilja äga ett litet stycke skog.

Idag är skogen i Skåne extremt dyr som jag ser det, framförallt småtegarna. Det som jag hittat annonser på ligger på 100.000 SEK per hektar, även om det är industriskog och även om det inte ingår näringsfastighet.

Jag antar jaktintresset driver upp priserna... för jag har svårt att se att avverkningen kan ge mer än kanske 80.000 i intäkter och då kostar ett kalhygge 20.000.... då har kanske inte allt ens varit avverkningsskog för det priset.

Jag tänker mig ju också skogen som rekreation om jag får behålla hälsan som pensionär. Inte jakt kanske, jag har aldrig jagat men kan skjuta.

Skitsamma, men jag skulle önska priserna på skog att krascha.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 1 november 2017, 15:42

aromata skrev:Så som jag fattat bor Solna i hyresrätt sedan lång tid tillbaka för att bostadsrätterna varit omotiverat dyra. Därmed har du också missat det kraftiga uppgången som vi haft. Visserligen får du då pengar över till egna placeringar efter eget huvud med om man köper sitt boende lånar man i regel pengar och får därmed en bra hävstång på det egna kapitalet om priserna går upp. Att låna till egna placeringar kan man förstås också göra men det känns mentalt lite riskablare även om det egentligen är lite samma sak.

Saker skiftar över tid. Då jag för >10 år sedan fick möjlighet att teckna ett förstahandskontrakt på en bostad (3 ROK) handlade det inte om att jag ville "komma ur" bostadsmarknaden av ekonomiska skäl, utan för att jag var ung och (relativt) medellös, stod i begrepp att bli sambo och behövde mer än ett rum och kök - och att jag ville börja studera och kliva ner i inkomst ordentligt. Lagom när det var dags för barn erbjöds möjligheten att byta den hyresrätten till en större i betydligt trevligare läge... Någonstans, kanske 2011-2012, började nog boendeformen också bli en fråga om "trygghet vid framtida prisnedgång". Men det måste också ses i ljuset av att min hyra alltid varit väldigt låg, och jag har tilltalats av det kassaflödet det medger. Självklart hade jag kunnat spänna musklerna allt jag kunde och köpt något 2012 med maximal belåning och ha fått en väldig hävstång på en minimal insats. Troligen mer än jag tjänat på värdepapper under de åren - just med tanke på den potentiellt enorma hävstången.

Nu frågar vänner och kollegor mig om jag - inte minst sedan priserna nu börjat gå ner under hösten - nu står redo att köpa på rea. Så tänkte jag nog 2012, och några år framåt. När jag nu svarar "nej" och motparten irriterat följer upp med frågan; "men om det rasar 35 %?"... Så är svaret idag spontant fortfarande nej. Min syn på livet har förändrats en hel del senaste åren. Jag har sedan flera år dragits alltmer mot tankar om minimalism, och funnit att jag får betydligt mer utväxling vad gäller tillfredsställelse, glädje och en känsla av sammanhang av lärande och upplevelser framför materiella saker. Det har alltmer kommit att påverka min konsumtion av "saker" - och det jag insett är att det också omfattar min syn på mitt boende. Jag behöver en bil, bland annat i mitt jobb, så jag förhandlade mig till en tjänstebil för att jag då slipper äga och ta så mycket ansvar för en bil. Väljer jag att avsluta min anställning minskar av allt att döma mitt behov av bil påtagligt, och jag blir omedelbart av med den utan "fuss". Jag uppskattar enkelhet, flexibilitet och frihet. Den dag jag låter mig övertyga mig själv att ytterligare utrymme (som jag inte behöver, jag har lite grejer) och dyrare ytskikt är den bästa vägen till ökad glädje och tillfredsställelse i mitt liv är jag av allt att döma en mer stressad, förvirrad och mindre tillfreds människa än jag är idag. Jag vill resa, gå ut och träffa människor jag tycker om (och nya människor), fortsätta att utbilda mig på olika sätt. Jag vill ha tid och ro att läsa och förkovra mig. Jag vill ha tid att umgås, uppfostra och lära mina barn. Och så vill jag ha marginaler att kunna investera för framtiden, ge mig en trygg passiv inkomst som gör mig mindre beroende att underkasta mig lönearbete (även om jag sannolikt kommer att välja att vara yrkesverksam efter 65). Det är snarast där kärnan ligger, att kosta på sig lyxen att välja varje morgon hur jag disponera min tid.

Som sagt, saker skiftar över tid.

Pask

Inläggav Pask » 1 november 2017, 16:09

aromata skrev:Mitt i denna diskussion funderar jag bara på om ni själva agerar för egen del utifrån vad ni tror om framtiden? Får diskussionen konsekvenser för er egen personliga del?

Jag själv har inga planer på att förändra min boendesituation och därför spelar den utvecklingen ingen roll. Och därför är jag egentligen måttligt intresserad även om jag följer utvecklingen perifert.

Är inte Solnas poäng att hela ekonomin kommer att påverkas, inte bara bostadsmarknaden?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 1 november 2017, 17:11

Pask skrev:Är inte Solnas poäng att hela ekonomin kommer att påverkas, inte bara bostadsmarknaden?

Det är exakt det som är min poäng. När "deleveraging" väl börjar och når momentum så tror jag att du praktiskt taget kommer att märka det på alla bebodda platser i Sverige i princip alla timmar på dygnet. I närmast alla branscher - och beröra de flesta människor på något sätt.

Jag är blott en simpel arbetargrabb från Solna som snöat in lite på ekonomi/finansiell psykologi etc och fascineras väldigt av den pågående cykeln/paradigmet. Som en hobbyastronom som följer en komet eller bevittnar en stjärnas födelse så att säga. Och stör mig lite på att expertisen säger sig inte kunna se den - och att "ingen kunde se det komma"... För vet ni vad... Det kan man.

aromata

Inläggav aromata » 1 november 2017, 18:07

Pask skrev:
aromata skrev:Mitt i denna diskussion funderar jag bara på om ni själva agerar för egen del utifrån vad ni tror om framtiden? Får diskussionen konsekvenser för er egen personliga del?

Är inte Solnas poäng att hela ekonomin kommer att påverkas, inte bara bostadsmarknaden?

Jo, men min undran är om det föranleder att vi agerar på något sätt i praktiken nu idag eller om diskussionen bara är av akademiskt intresse? Akademiska diskussioner är intressanta men leder inte alltid till någon nytta, är min erfarenhet.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 1 november 2017, 20:08

aromata skrev:Akademiska diskussioner är intressanta men leder inte alltid till någon nytta, är min erfarenhet.

Gud, ge mig sinnesfrid att acceptera det jag inte kan förändra, mod att ändra det jag kan - och förnuft att se skillnaden.

aromata

Inläggav aromata » 1 november 2017, 20:28

Solnamannen skrev:
aromata skrev:Akademiska diskussioner är intressanta men leder inte alltid till någon nytta, är min erfarenhet.

Gud, ge mig sinnesfrid att acceptera det jag inte kan förändra, mod att ändra det jag kan - och förnuft att se skillnaden.

Amen!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 november 2017, 14:17

För mig är ränta och inflation två begrepp som varit viktigt för att förstå både ekonomi i allmänhet och vilken impact den haft på den egna ekonomin.
Vi köpte vår första lägenhet 1980. Sonen skulle födas och på mitt initiativ blev det köpt en 2 rumslägenhet för 55 000 kr centralt i Mölndal. Lånade 30 000 kr. Efter några år så blev det ett köp av ett hus för 575 000 kr. Lån ca 500 000 kr. Räntan var 12,5 % . Tror att det då var vanligt att man lånade på 5 år. Inflationen var mycket hög så någon reallöneutveckling var svår att få. Men om man ägde fast egendom så var man ju vinnare trots allt. Eftersom inflationen gjorde att värdet på bostäder ökade men lånen var ju detsamma. Lönen kanske hängde med inflationen. Men relativt sett så minskade ju ränteutgifterna om man valde att inte låna mera.
Bild
Sedan kom ju räntan att stiga enormt kraftig. Man skulle försvara värdet på den svenska kronan. Hade man oturen att ha ett lån som gick skulle läggas om fick man då vara glad att betala 30 % ränta vilket vi gjorde och överlevde. Någon gång under dessa år så sjönk nog fastighetspriserna.

Sedan kom räntan att minska ner till denna dag. Det som hände var ju att bostäder och andra tillgångsslag ökade i värde. Vi som ägde bostad kunde nu har nytta av lägre kostnader för lån plus att vi kunde konstatera att priset för bostaden ökade. En del kanske nu lånade för att renovera, konsumera köpa bil och båt m m. Själv har vi aldrig lånat mer än det vi ursprungligen lånade.
Sedan sålde vi huset 2007 för 2,6 milj ca och köpte torp och bostadsrätt för pengarna. Har tidigare beräknat värdeökningen till faktorn 2,2 sedan denna punkt

Lite lån har vi fortfarande för hittills har jag bedömt att börsen är bättre än att betala alla lån. Vilket det ju varit hittills. 2016 gick jag i förtida pension och hustrun i sentida.
………………………………………………………………
Finns det någon sensmoral? En kan vara att ränta och inflation är viktig. Sedan frågan vad som nu händer när ränta och inflation ökar?

………………………………………………………………….

Vad är skillnaden mellan mig och Solnamannen i hur vi beskriver dagens situation?
Kan vara många men här två förslag. Solnamannen betonar att det finns en överkonsumtion på grund av att folket lånar och konsumerar. Det kan ju vara så i någon mån men jag skriver i någon mån.

Sedan betonar Solnamannen att det är en bubbla på grund av att man köper i spekulation. Jag skriver att det kan finnas inslag av bubbla i priserna men att det också har funnits andra saker som gjort att priset på bostäder ökat.

.................................................

Något annat som Solnamannen påpekar är att hushållens belåningsgrad ökat och är hög och att när bankerna inte längre ger lån kommer konsumtionen minska kraftigt

........................................................

Vad gör man och vad gör man själv. Vad eller vad skall man inte göra centralt?

Själv så kom jag att nästan från start sitta i styrelsen som ordförande för att försöka få iordning på en föreningens ekonomi eftersom jag snabbt upptäckte att detta skulle gå att göra.

O s v.

?

docenten

Inläggav docenten » 3 november 2017, 00:22

Det verkar inte som om framtidsutsikterna var så ljusa :( Problemet är ju att ingen vet vad som skall hända ,skall regeringen och Riksbanken mer eller mindre utplåna en hel mer eller mindre överbelånad generation ? Har den situationen som är nu med 0ränta bostadspriser aktiekurser mm någonsin varit ? Solnamannen mfl har säkert rätt i sak men det har hållit länge . Kanske spricker den eventuella bubblan i morgon men det kanske rullar i 5år till . Den stora haken är TIMINGEN :?: :?: För övrigt tycker jag att POP har blivit en urtrist sida !

Må Väl !
docenten

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 november 2017, 09:00

För övrigt tycker jag att POP har blivit en urtrist sida !

Amen du.... :wink:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 3 november 2017, 09:08

För övrigt tycker jag att POP har blivit en urtrist sida !

Amen ...

Vi väntar alla på ditt bidrag docenten! PoP bygger ju på medlemmarnas insatser, eller?

Återgå till "Aktier"