Jag kliver ur

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: Jag kliver ur

Inläggav Trendsökaren » 29 oktober 2017, 10:26

Jag har inga svårigheter att tycka att Sven-Olof Johansson beskriver situationen bra. Det stämmer med mina enklare iakttagelser.

Jag har tidigare skrivit

Det är de exklusiva projekten med höga priser och större ytor som verkar ha problem. Det verkar ske ett mycket stort bostadsbyggande med fokus på high end i Stockholm m m. Det verkar finnas spekulanter som säljer när lägenheterna är färdiga och är då inte alla objekt slutsålda så blir det ju en prispress och oro bland köparna.

För få "instegsmodeller" av bostadsrätter byggs som är mindre och inte har mycket hög priser per m2.
............................................

För några år sedan var det en bostadskris i Köpenhamn. Hushållens belåning var hög och det skedde en räntehöjning. En del mera exklusiva fastigheter för boende var osålda. Jag tror att prisfallet var 30 %. Om denna mera kraftiga sättning skall ske här i Sverige så så vill jag nog tro att det behövs mera än höga lån. Alltså utbud, ränta, amorteringskrav, löneutveckling, inflation, hushållens skuldkvot o s v påverkar.
.............................................

Här en granskning av skuldkvoten i Sverige och om det ensamt räcker för att förstå vad som händer och sker. m m.

http://bostadspolitik.se/wp/wp-content/ ... kvoten.pdf

Nibux

Inläggav Nibux » 29 oktober 2017, 17:25

Jag har läser tråden regelbundet med mycket stor nyfikenhet då jag likat Solnamannen trott på en bopriscrash under många år.

Jag har med åren lärt mig att säga "jag vet inte", räkna med det bästa men ändå förbereda mig på det värsta.

Nu är det så att vi står inför en renovering, ganska omfattande; något jag anser är lite "lyxrenovering". Vi köpte vår villa i utkanten på medelstor svensk stad (ca 50 000 inv) 2014 för 1,5 Mkr, vi har i somras värderat upp den till 2 Mkr, anledningen är att vi tänkt låna upp till 85% av 2 Mkr (öka lånet totalt ca 0,5 Mkr) för att renovera i källaren, vi har planerat att bygga om tvättstugan (kakel, klinker, golvvärme) samt bygga badrum/bastu/relax i det gamla pannrummet i källaren. Vi kommer gräva och byta stammar osv i samma veva i källaren, vi håller på att ta in offerter nu och det kommer gå på ca 0,5 Mkr när det är klart.

Min fråga är; om det nu är en prisnedgång som börjat nu, finns det någon större anledning att skjuta på denna renovering? Det är definitivt inget måste, utan mer något vi varit sugna på länge. Vi bra inkomster, inga problem att betala räntor på över 5%, har inga planer egentligen på att flytta (även om priserna skulle gå ner), stabila jobb osv.

Det jag tänker är att om man väntar något år så kanske det blir billigare att renovera längre fram? När paniken slår kanske ROT-avdraget går upp till 50% igen? Kanske firmorna måste sänka priserna då efterfrågan på renoveringar minskar, så vi kan få samma renovering för, säg 0,3 Mkr om 2 år? Vad tror ni? Eller är det smart att ej renovera nu och således behålla "torrt krut" om man skulle vilja byta upp sig när/om smällen kommer nu?

I dagsläget är villan värderad till 2 Mkr och lånen är på 1,2 Mkr, hur skulle ni gjort?

aromata

Inläggav aromata » 29 oktober 2017, 18:00

Jag skulle skjuta på ombyggnaden och istället spara ihop pengarna så att ni inte behöver öka lånen. Du säger att ombyggnadsbehovet inte är akut eller absolut nödvändigt och att ni tjänar bra. Då har ni alla förutsättningar att spara.

När ni fått ihop pengarna kan ni ju i det läget fundera på om ni ändå ska låna lite mer och kanske placera i någon aktiefond. Då har ni skaffat er ett handlingsutrymme att välja mellan olika alternativ.

För mig personligen är det mycket viktigt att ha alternativ nu idag och framöver.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 oktober 2017, 08:56

Trendsökaren skrev:Det är de exklusiva projekten med höga priser och större ytor som verkar ha problem

Man måste nog skilja på vilka som har problem, vad/vilka som får problem - och vad som är problemet.

Det borde inte vara så svårt att förstå att om den 4 ROK som är lyxig och ligger i ett bra läge sjunker från 12 till 9 mkr i pris så kommer de lite mindre lyxiga 4 ROK i lite sämre läge som tidigare kostade 9 mkr rimligen att behöva sjunka till 6-7 mkr. Och vad händer då med ytterligare lite enklare 4 ROK i ytterligare lite sämre läge som tidigare kostade 6-7 mkr..? Och så vidare.

Jag har i 2-3 års tid pekat på att kärnan i problemet är skulderna, och att nyproduktion är kanariefågeln i gruvan där vi kan vänta oss att se de första varningarna på att kreditexpansionen är över och att nya tider väntar.

Det är inte nyproduktionen av bostäder som är problemet. Det är heller inte ett problem att det byggs "lyxigt" eller stort, för tillkommer det netto fler bostäder så sätter det igång byteskedjor och rörelser i alla tänkbara typ av bostäder. Det finns ingen biltillverkare som tillverkar bilar för 25 000 kr, men ändå finns det en god tillgång på bilar för 25 000 kr till 18-åringar med färskt körkort tack vare att många inte köper nya bilar och kör dem tills det är dags för skroten - utan byter upp sig medan det finns lite kvar av den gamla...

Trendsökaren skrev:Här en granskning av skuldkvoten i Sverige...

Nej, det är en partsinlaga författad av folk med enorm insats i kreditmaskinen - en är dessutom en riktigt hal skojare.

Nibux skrev:I dagsläget är villan värderad till 2 Mkr och lånen är på 1,2 Mkr, hur skulle ni gjort?

Jag instämmer med Aromata, men inte så mycket pga marknadsläget. Låter man makro/marknadsläge avgöra hur och när man genomföra renoveringar och förbättringar av sin bostad menar jag att det är ett ganska tydligt tecken på att något är fundamentalt galet. Det är inte kritik mot dig - det är ju tidens tempo. Det är normen 2005-2017. Det var det dock inte <1985 eller 1991-2005. Sedan tror jag att om man på 5-6 år ska spara ihop 500 tkr för en renovering istället för att helt enkelt bara låna upp 500 tkr så kan det mycket väl få en del ganska sunda konsekvenser. Ex att man är mer återhållsam, ekonomisk, kritisk, långsiktig - och prutar mer etc.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 oktober 2017, 09:42

Dagens Industri skrev:Markpriserna skenar i Stockholm

Genom att släppa in mängder av nya aktörer hoppades politikerna på lägre byggkostnader och billigare bostäder.
Men resultatet blev det motsatta, med skenande markpriser och etablerade byggföretag som inte längre ville vara med.
Och nu riskerar spekulationsbubblan att spricka.

Vid kommungränsen mellan Stockholm och Solna sträcker sig femton lyftkranar upp i luften. Här pågår byggandet för fullt av Hagastaden, en helt ny stadsdel med 6.000 nya lägenheter.

De senaste tomterna som Stockholms stad sålde här gick för närmare 40.000 kronor per kvadratmeter boyta, vilket är ungefär vad man får betala för en färdig lägenhet i centrala Malmö.

Liknande prisnivåer ser man på flera andra håll i Stockholm, och till och med utanför innerstaden, i det som ska bli en ny stadsdel i Slakthusområdet intill Globen, säljs nu mark för över 35.000 kronor per kvadratmeter.

Att markpriserna fullständigt skjutit i höjden, syns tydligt i Stockholms stads resultaträkning.

På bara tre år, från 2013 till 2016, har intäkterna för stadens markförsäljningar ökat från 255 miljoner kronor till 4,2 miljarder, en uppgång med 1.563 procent.

Stockholm är heller inte ensamt om kraftigt stigande markpriser. Uppsala drog förra året in 171 miljoner kronor från markförsäljningar. Den siffran har under årets första tio månader stigit till 399 miljoner.

En del av ökningen i Stockholm kan enligt Håkan Falk, exploateringsdirektör i staden, förklaras med att man sålt mer mark, men framför allt handlar det om "en rejäl prisuppgång”.

”Det är på det viset att marknaden sätter priset, och vårt uppdrag är att bevaka kommuninvånarnas förmögenhet”, säger han.

Di har talat med både experter och en rad etablerade byggare, och de menar att markpriserna i Stockholm har karaktären av en uppblåst spekulationsbubbla.

Flera av Sveriges största byggbolag har också valt att ställa sig vid sidan av. Ett av dem är JM, som redan för tre–fyra år sedan bestämde sig för att inte ge sig in i flera av de stora byggprojekt som nu pågår runt om i Stockholm, trots att det är hemmamarknaden.

”När vi gör våra kalkyler räknar vi inte med att priserna ska gå upp med 10 procent per år. Men gör du en sådan kalkylmodell, vilket många uppenbarligen gör, och lägger in kraftiga prisuppgångar kan man också bjuda mer på marken”, säger Johan Skoglund, vd på JM.

Även NCC:s vd Peter Wågström ser stora risker kopplade till den dyra marken.

”Ska man bygga på de här nivåerna så måste man kalkylera på en fortsatt prisuppgång. Men har man varit med ett tag när det gått upp och ned så gör man inte så”, säger han.

Vilka företag som har köpt den dyra marken tycks få känna till.

”När jag ser listan på de aktörer som köpt marken så är det många jag aldrig hört talas om. Jag har ingen aning om vilka de är”, säger Johan Skoglund.

Antalet aktörer har också närmast exploderat, och flera kommuner beskriver hur antalet bostadsutvecklare har tiodubblats på bara ett par år.

Stockholms har en lista på 160 bolag som nu är verksamma i kommunen, och att det kommit in så många nya aktörer är resultatet av en högst medveten politik.

För att pressa byggkostnaderna har kommunerna aktivt försökt få in fler nya och mindre företag – problemet är bara att resultatet tycks ha blivit det motsatta.

”Även om inte det var avsikten så har alla dessa nya aktörer som tagit sig in eldat på marknaden”, säger Magnus Meyer, vd för analysföretaget WSP.

”Många började från noll och har snabbt velat få in projekt i sina portföljer, vilket gjort att de ofta varit aggressiva i sin prissättning när de köpt mark eller fastigheter som kan utvecklas”, säger han.

Ted Lindqvist, vd på fastighetsanalysbolaget Evidens, vittnar om en "huggsexa”, där de mest riskbenägna aktörerna slagit undan benen för mer försiktiga konkurrenter.

Utvecklingen har enligt honom också eldats på av ytterligare en typ av spelare:

”Riskkapitalet sökte sig in till bostadsmarknaden för första gången för ett par tre år sedan. Det har inte funnits där tidigare”, säger Ted Lindqvist.

Räkningen för de höga markpriserna har tidigare skickats vidare till bostadsköparna, men frågan är om betalningsviljan verkligen kommer att finnas kvar.

Risken för de som köpt marken på spekulation är att de slås ut om marknaden viker kraftigt.

”De har ’bettat’ på att bostadspriserna ska fortsätta att stiga i samma takt som tidigare. Men när de inte gör det så faller kalkylen ihop”, säger Ted Lindqvist.

Håkan Falk i Stockholms stad delar oron.

”Det är klart att även vi har en oro för vad som händer om det vänder. Det är ju ett jätteåtagande man har som byggherre, och om man inte blir av med sina lägenheter är det otroligt tufft att klara den ekonomin”, säger han.

Vad är det du är orolig för ska hända?
”Det jag är orolig för är att man dragit igång byggen och sedan går i konkurs, och då står vi där med halvfärdiga hus. Det är alltid tufft att rensa upp efter sådant här."

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 oktober 2017, 09:49

Apropå det här med "ripple effect"...

Dagens Industri skrev:Nordic Leisure slopar emission på grund av bostadsoron

Spelbolaget Nordic Leisure skulle börsnotera en obligation värd en halv miljard kronor. Men nu slopas planerna då oron för bostadsutvecklares obligationer har dragit ned prissättningen på hela marknaden.

Det First North-noterade bolaget meddelade den 23 oktober att man övervägde en emission av en börsnoterad obligation värd 500 miljoner kronor, för att kunna genomföra förvärv. Bolaget är verksamt inom nätspel och media, och har kontor i Stockholm, Tallinn, Riga, Vilnius, Malta och Marbella.

Men nu meddelar man att marknadsförutsättningarna inte låg i linje med förväntningarna.

”Det är bolagets uppfattning att den svenska marknaden för så kallade high yield-obligationer påverkats av en oro för företag verksamma inom bostadsutveckling och deras utgivna obligationer, vilket påverkat den generella prissättningen”, skriver Nordic Leisure i ett pressmeddelande på måndagsmorgonen.

Bolagets styrelse har därför landat i att marknadens krav på räntenivå i nuläget är för hög, i förhållande till alternativa finansieringsmöjligheter.

”Ledningen för NLAB har en lika självklar uppgift i att optimera driften av verksamheten som i att finna mest kostnadseffektiva finansieringslösning”, skriver vd:n Peter Åström.

Bolaget överväger fortsatt att emittera en obligation, om det kan göras på ”affärsmässigt sunda” villkor.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 oktober 2017, 10:32

Istället för att studera vad som händer,söka förstå marknaden så hänvisar du tillbaka till den höga skuldkvoten. Det är klart att om hushållen har en hög skuldkvot så är det ju en risk. Men när är det en risk?

Jag skulle aldrig säga att bostadsmarknaden inte vid något tillfälle kan hamna i en kris med fallande priser. Samtidigt kan du inte säga om det är en lokal härdsmälta eller en internationell sådan. Samtidigt behålls småbolag som ju oftast är mest utsatta vid lokala nedsmältningar.

Det är också, vilket jag vänder mig starkt emot, mycket emotionellt skrivet.

Alltså finns det risker i bostadsmarknaden. Ja har jag sagt.

Jag har varit i samtliga nordiska länder (dock ej Island) tillsammans med andra för att studera bostadspolitik, ägarformer, enskilda projekt, stadsbyggnad o s v. Jag var i Köpenhamn och såg fina strandnära projekt som inte var sålda. Danskarna verkar ha höga skuldkvoter men de drabbades av räntehöjningar eventuellt av att man så att säga byggde fel saker. Klart är du högt belånad så blir du ju beroende av bankernas humör samt de ökade kostnaderna som en högre ränta får.

JAg har även haft koll på hur några kommuner har gjort när de planerat för bostadsbyggande. Det har varit ganska olika. Men eftersom jag inte vetat hur det varit i just Stockholm så har jag inte kunnat peka på hur Stadshuset har varit inblandad i nuvarande kris. Men idag kommer en artikel om detta i DI.

"Genom att släppa in mängder av nya aktörer hoppades politikerna på lägre byggkostnader och billigare bostäder.
Men resultatet blev det motsatta, med skenande markpriser och etablerade byggföretag som inte längre ville vara med.
Och nu riskerar spekulationsbubblan att spricka"

https://www.di.se/nyheter/markpriserna- ... stockholm/

Det ovan skildrade ger en hint om en viktig faktor gällande marknaden i Stockholm. Jag har tittat i Hemnet och kan se att att marknaden utvecklas olika i olika segment. Då jag tittade var det de exklusiva objekten som just då var drabbade.

Det finns ingen tillverkare av bilar som enbart tillverkar toppmodeller. Skulle jag köra omkring med en Volvo 242 är lika osannolikt som att jag skulle köra omkring med toppmodellen från BMW. En marknad är nästan alltid segmenterad. Till och med potatis!! Det är det som gäller för en marknadsekonomi.

Jag kan faktiskt inte se att pågående sättning av bostadsmarknaden ensidigt är drabbad av höga skuldkvoter. Nu har man tillåtet markanden att springa fritt i Stockholm. Det är så att det mestadels är mera lönsamt att bygga brf speciellt dyrare än hyreslägneheter. Försäljningsriset per m2 skiljer sig betydligt. Medans lite finnare ytmaterial, ytterdörrar m m kostar relativt lite jämfört med vad tomt, hus, lån kostar.

Men i Stockholm har man gasat på i de högre dyrare regionerna där tillräckligt med köpare inte finns. Detta stärks antagligen av att bankerna också nu inte lånar ut lika frikostigt längre.

Skillnaden mellan synsätten blir ju avgörande om man nu skall försöka få lite bättre fungerande marknad. Solnamannen spår mörker i alla tider. För mig blir skeendet i viss mån påverkbar såsom den av Solnamannens tidigare länk antyder.

https://www.di.se/nyheter/finansravens- ... -kraschen/

Men jag vete katten om det går att ändra i Stockholm eller om man kommit in för långt in en felaktighet. Men jag tycker nog att man skall lyssna på Finansräven.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 oktober 2017, 10:47

Det finns ingen tillverkare av bilar som enbart tillverkar toppmodeller. Skulle jag köra omkring med en Volvo 242 är lika osannolikt som att jag skulle köra omkring med toppmodellen från BMW. En marknad är nästan alltid segmenterad. Till och med potatis!! Det är det som gäller för en marknadsekonomi.

Det finns väl aktörer som bara går på toppsegmentet och det finns aktörer som bara går mot billigare segment. Alla har ju inte hela utbudet... noga räknat är det bara de största som GM, VAG och Toyota som försöker. Och då har man olika varumärken för de olika segmenten.

Intressant också hur differentieringen ökat extremt mycket de sista 30 åren. När jag var liten köpte man en tandborste bara, idag får man nästan läsa in sig på tandborstar och tandkrämer. Men det har väl inte med saken att göra så mycket kanske...

Men segmenten påverkar nog varandra. Dock kan det ju vara så att om lyxbostäder med marmor i badrummen blir svårsålda så kan det ju öka trycket på vanligare svenssonbunkrar.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 oktober 2017, 11:00

Himmelsblå skrev:

Det finns väl aktörer som bara går på toppsegmentet och det finns aktörer som bara går mot billigare segment. Alla har ju inte hela utbudet... noga räknat är det bara de största som GM, VAG och Toyota som försöker. Och då har man olika varumärken för de olika segmenten.

Intressant också hur differentieringen ökat extremt mycket de sista 30 åren. När jag var liten köpte man en tandborste bara, idag får man nästan läsa in sig på tandborstar och tandkrämer. Men det har väl inte med saken att göra så mycket kanske...

Men segmenten påverkar nog varandra. Dock kan det ju vara så att om lyxbostäder med marmor i badrummen blir svårsålda så kan det ju öka trycket på vanligare svenssonbunkrar.

Jag har bara kört instegsmodeller på BMW exempelvis. Alltså 4 cylindriga modeller i basutförande i 3 eller 5 serien. Det är alltså segment även bland premiumbilar.

Det finns saker som säljer bra i lågkonjunktur. Du gör då eget vin och öl. Du köper mera småprylar. Men mindre av dyrare resor kanske.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 oktober 2017, 11:38

Trendsökaren skrev:
Det finns saker som säljer bra i lågkonjunktur. Du gör då eget vin och öl. Du köper mera småprylar. Men mindre av dyrare resor kanske.

Jo, ICA säljer ju fläskfärs istället för kamben kanske. Men försäljningsvolymerna sjunker ju totalt och därmed vinsten. Detta gäller ju generellt i lågkonjunktur och det är ju liksom grejen.

Jag har aldrig sett så mycket lyx tillverkas, det påminner möjligen om 20-talet med 16 cyl motorer och Dusenbergers lyxbilar. Men det är extremt i nutiden, och ingen sparar till att köpa bil, man lånar.

Jag tror vi har en generell kreditexpansion där nästan alla har kreditskulder från att förr ha haft ett lönekonto. Om man då tänker att folk hade 5.000 - 10.000 på lönekontot medan man idag balanserar skulder på säg 10.000 i snitt så är det 20.000 per hushåll. Bara där säg 30.000 per hushåll ggr några miljoner st är ju 100 miljarder SEK i alla fall. Som pumpats in i ekonomin.

Vid något läge avstannar ju kreditexpansionen och det leder rimligen till lågkonjunktur. Då skjuter man upp nyköp av sällanköp och man handlar fläskfärs istället för kamben. Det leder ju till lågkonjunktur om konjunkturen blivit beroende av ständig kredittillväxt.

De sista 20 åren har kredittillväxten mildrat konjunkturnedgångarna men frågan är om det kan ske en gång till?

Jag följer ju fiberanslutningen på skånska landsbygden och det är många som inte tycker de har råd... jag är övertygad om att det är en vettig investering att ta huslån om man saknar cash för en fiberanslutning. Värdet på huset lär ju öka, det är en investering som är skön att den är gjord och som kommer att krävas i framtiden.

Det verkar som om många har maxat sin kredit.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 oktober 2017, 12:09

Självklart kan det bli en lågkonjunktur i bostadsmarknaden och i andra marknader och därmed därmed mindre total omsättning. Det enda jag säger är att olika segment kan drabbas olika. Inget annat.

Sitter trångt till eftersom jag har delat ansvar för en tvåårig flicka.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 oktober 2017, 13:36

Himmelsblå skrev:
Trendsökaren skrev:

Jo, ICA säljer ju fläskfärs istället för kamben kanske. Men försäljningsvolymerna sjunker ju totalt och därmed vinsten.

Nja, jag är inte så säker. Det hushållen idag köper på ICA kommer de nog skära bort 5-15 %; precis som ni säger. Möjligheten för dagligvaruhandeln är dock att hushållen kommer gå betydligt hårdare fram i en utgiftspost som ökat lavinartat senaste 10-15 åren; nämligen att äta ute. Här tror jag att hushållen faktiskt kan komma att skära bort >40 % av utgifterna - och då ska den mat man tidigare konsumerat på restaurang rimligen ersättas av måltider hemma. Som handlas på ICA, Coop, Willys etc.

Min slutsats är att det blir närmast slakt i restaurangbranschen, medan dagligvarorna klarar sig betydligt bättre. De handlare som snabbt kan skifta från oxfilé till fläskfilé etc behöver nog faktiskt inte uppleva någon djup kris. Sett som investering har den här branschen också en stor fördel genom sin förmåga att ganska snabbt och effektivt kunna kompensera sig (investerarna) för inflation genom höjda priser. Marginalerna är helt enkelt för små för att någon i branschen ska kunna bjuda kunderna på oförändrade priser när inköpspriserna ökar snabbt.

Sedan är som sagt min uppfattning att ICA och Axfood ligger i "nollräntesjukans" utkant; och alltså är värderade lite i överkant till vad som är långsiktigt rimligt. Ocykliskt och möjlighet att kompensera för inflation talar för lägre riskpremie, men tillväxten är låg och kräver nog en direktavkastning på 4,0-4,5 % för att kunna leverera 5 % utöver inflation över längre tid. Det är ju ingen bubbla vi pratar om, men som sagt - värdering lite i överkant.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 oktober 2017, 13:38

Jag har ju gett lite superlokala iakttagelser kring bostadsmarknaden där jag lever. I dagens GP skriver HSB vd om bostadsmarknaden i Göteborg. Enligt honom finns det fortsatt stort intresse för nybyggda projekt. Takten är lugnare också.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/hsb-oron-för-bomarknaden-är-överdriven-1.4781377

Fast det har ju skrivits andra saker i denna tråd inklusive länkar. Att journalister bara enkelt skriver av vad en aktör i Stockholm skriver är nog en aningen upprörande. Har man slutat med att ha källkritisk och grävande journastik.

När jag läser dagens di på papper blir jag fortsatt upprörd över hur Stockholms Stad tänker. De har slutat vara en stad och säljer mar till högstbjudande utan krav på motparten. Man frånvänder sig helt ansvaret som en av de viktigaste aktörerna i hur man formar en stad och gör den effektiv

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 oktober 2017, 13:47

Trendsökaren skrev:När jag läser dagens di på papper blir jag fortsatt upprörd över hur Stockholms Stad tänker. De har slutat vara en stad och säljer mar till högstbjudande utan krav på motparten. Man frånvänder sig helt ansvaret som en av de viktigaste aktörerna i hur man formar en stad och gör den effektiv

Vi är i och för sig helt ense. Det som möjligen skiljer oss åt är att jag sedan ganska länge justerat ner mina förväntningar på omgivningens förmåga att fatta riktigt smarta, riktigt långsiktiga beslut. Vilket givetvis får till konsekvens att jag blir lite mindre upprörd och överraskad "där och då". Vilket i sin tur för all del gör mig upprörd (...). Alltså; att jag på något sätt tvingats vänja mig vid att normen är rätt dåliga, kortsiktiga beslut... #tidenstempo

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 oktober 2017, 14:56

Jag tror nog att vi är eniga om mycket. Klart att hushållens skulder är höga och på en del håll för höga.

Det har inte funnits mothållande krafter när räntan för länge varit på superlåga nivåer. Det riskerar skapa obalanser såsom just nu i Stockholms bostadsmarknad. Men det finns ju inga garantier för Göteborgsregionen heller även om läget verkar lite lungnare just nu.

I exempelvis i de e tre kommunerna söder om Göteborg fins det mera styrning än den som Stockholm uppvisar. Vilket inte har med vilka politiker som för tillfället är i majoritet. Kanske också mindre antal spekulationsköpare som driver på.

Men styrning kan vara att man inte säljer verksamhetsmark till de som bjuder högstbjudande utan att det är företag som redan finns kommunen eller som har många anställda per m2. Man kan kräva bra utformning på byggnaden.

Man kan kräva viss andel hyresrätter.

Men jag är en enkel pensionär så man får ta det jag skriver som så. Men så uppfattar jag saken just nu.

Återgå till "Aktier"