Sommarstrut och Getinge(ar)

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Sommarstrut och Getinge(ar)

Inläggav Himmelsblå » 29 maj 2017, 04:34

Sommarstrutar och getingar hör ihop ju...

Jag resonerar så här: Getinge har haft problem med FDA och sina styrsystem vilket kostat feta konsultarvoden och rimligen hämmat marknadslanseringar. Man har haft VD-byten och strul. Senaste rapporten såg ett ljus i tunneln.

Fakta:

ATH (innan allt strul): 236
Kurs: 182
Lägstakurs: 137

PE=32 ; marknaden ser alltså vändningen och har prisat in en hel del.

Nästa rapport: 17/7

Vad är förväntat i detta läget? Visar rapporten på fortsatt förbättring lär kursen kunna stiga mer. Besvikelse? Jaha, då skall vi ned rejält.

Tanken är alltså en strut (motsats till vagga) men köpta puts och calls med målkurs nära dagskurs. Rör kursen på sig åt ena eller andra hållet stiger ena eller andra innehavet i värde. I detta fallet vill vi ha volla, med vagga vill vi inte ha den.

Jag tror rapporten blir avgörande och det finns liten anledning att betala en massa tidsvärde till dess. Dock: juli löser 21/7 blott fyra handelsdagar efter rapport. Jag vill ha Augusti... för handlingsutrymmets skull. Så jag kan avvakta i lugn och ro ett bra tag till...

Skall kika på premier och räkna på breakeven i KSA.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Re: Sommarstrut och Getinge(ar)

Inläggav Himmelsblå » 30 maj 2017, 05:17

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... heter.html

Kolla här...

handlat upp Getinge med nära 25 procent sedan årsskiftet.

Rekyldags?

Utfallet blev klart över förväntan då marginalerna återhämtar sig i snabbare takt än väntat.

Ett enda ensamt kvartal?

Det är framför allt i Tyskland som Getinge fortfarande har problem och där tvingades bolaget i fjol reservera ytterligare 400 Mkr. Nu meddelar Getinge att åtgärdsprogrammet omstruktureras vid den aktuella anläggningen. FDA ska inom kort lämna besked om åtgärderna räcker. Risken finns för ytterligare kostnader.

Allt är inte löst?

Sedan finns en del som talar för fortsatt uppgång:

70 olika varumärken nu ska samlas under ett enda Getinge-namn.

Trots att bolaget är en global aktör har Getinge historiskt varit dåligt på att dra nytta av skalfördelar.

Jag upplever inte Getinge som välvårdat idag med detta som bakgrund, men det kan kanske bli?

Nog talar ovanstående för en skakig resa, eller försöker jag bara övertyga mig själv?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 juni 2017, 09:24

Jaha... kunde han inte väntat med nyemissionen en vecka till så hade jag haft min sommarstrut på plats... likviderna låsta till måndag ju... :evil:

Nu stiger vollan, som ju var låg, och nu vet jag inte riktigt om Getige är ett case längre????
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 16 juni 2017, 08:56

Himmelsblå skrev:

Jaha... kunde han inte väntat med nyemissionen en vecka till så hade jag haft min sommarstrut på plats... likviderna låsta till måndag ju...

Nu stiger vollan, som ju var låg, och nu vet jag inte riktigt om Getinge är ett case längre????

Frågan är ju också om den där nyemissionen verkligen är så negativ som marknaden ansåg?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juni 2017, 11:38

volla skrev:
Himmelsblå skrev:

Jaha... kunde han inte väntat med nyemissionen en vecka till så hade jag haft min sommarstrut på plats... likviderna låsta till måndag ju...

Nu stiger vollan, som ju var låg, och nu vet jag inte riktigt om Getinge är ett case längre????

Frågan är ju också om den där nyemissionen verkligen är så negativ som marknaden ansåg?

Nej, det är den nog inte... men den insikten är inget som sker på en dag.

Jag gillade den fallhöjden Getinge hade... den låga vollan med mera...

Men jag testar kanske ändå....
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 juni 2017, 13:44

Getinge är lite småsvag efter beskedet om emission

En köpt vagga över rapport 17/7 t o m 21/7 kan se ut så här:

Getinge på 171,70

GETIB7G175 @ 3,35 - 3,85

GETIB7S165 @ 2,40 - 3,05

Vad tycker ni?

Skall man vänta in några dagar innan rapport innan man lägger?

Skall man lägga längre än juli?

Hur lägger man de där köpta vaggorna?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 08:15

Nå... om jag själv skall svara så kan jag ju lika gärna avvakta... skit samma vilken kurs man lägger sig runt ju, bara man tror på kraftiga rörelser.

Jag avvaktar således en fjorton dagar i alla fall.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 10:11

Hej Himmelsblå!

Det går ju inte ge något generellt svar, bara du som vet vilka kursnivåer som du tror är rimliga att den kan nå inom löptiden. Nivåerna kan vara rätt eller fel helt beroende på din bedömning av den kommande rörelsens magnitud. En del använder köpt vagga som en ren volatilitetsstrategi snarare än riktning. Om det är riktning man satsar på (vilket nog helt klart är vanligast) så gäller det ju att vara ganska säker på att en så pass stor rörelse med rätt hastighet inom stipulerad tid kommer att ske och helst med hjälp av volatiliteten, inte helt lätt att bedöma tycker jag. Man har ju tiden emot sig och roligast är ju om både volatiliteten och kursen hjälper en mot målet. Tiden som går är din fiende, ökande volla efter inköp är din vän osv. Rent generellt är det ju också så att man ofta kör OTM på optionerna och då har de ju uttryckt i "deltasannolikhet" relativt låg möjlighet att nå realvärde på slutdagen (desto mer OTM desto lägre sannolikhet så klart). Så annorlunda uttryckt, skulle man av någon anledning upprepa strategin köpta vaggor OTM med lågt delta över många tillfällen och längre period mätt så har man inte sannolikheten på sin sida. Här handlar det om att verkligen få rätt, annars ryker pengarna obönhörligen.

En fundering jag har är kring nyemissionen. Är villkoren för den redan bestämda? Man säger ju att allt är inprisat av marknaden osv men jag skulle personligen tycka det var lite jobbigt att köra en köpt vagga som löper före eller över perioden för en kommande eller pågående nyemission. Nu kanske det inte var det du skulle göra men bara vetskapen om att den kommer har ju betydelse i alla fall, frågan är hur det avspeglar sig i kursen just nu? Klurigt tycker jag, beror ju på hur marknaden ser på nyemissionen. När sker den i tid?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 10:19

volla skrev:Hej Himmelsblå!

Det går ju inte ge något generellt svar, bara du som vet vilka kursnivåer som du tror är rimliga att den kan nå inom löptiden. Nivåerna kan vara rätt eller fel helt beroende på din bedömning av den kommande rörelsens magnitud. En del använder köpt vagga som en ren volatilitetsstrategi snarare än riktning. Om det är riktning man satsar på (vilket nog helt klart är vanligast) så gäller det ju att vara ganska säker på att en så pass stor rörelse med rätt hastighet inom stipulerad tid kommer att ske och helst med hjälp av volatiliteten, inte helt lätt att bedöma tycker jag. Man har ju tiden emot sig och roligast är ju om både volatiliteten och kursen hjälper en mot målet. Tiden som går är din fiende, ökande volla efter inköp är din vän osv. Rent generellt är det ju också så att man ofta kör OTM på optionerna och då har de ju uttryckt i "deltasannolikhet" relativt låg möjlighet att nå realvärde på slutdagen (desto mer OTM desto lägre sannolikhet så klart). Så annorlunda uttryckt, skulle man av någon anledning upprepa strategin köpta vaggor OTM med lågt delta över många tillfällen och längre period mätt så har man inte sannolikheten på sin sida. Här handlar det om att verkligen få rätt, annars ryker pengarna obönhörligen.

En fundering jag har är kring nyemissionen. Är villkoren för den redan bestämda? Man säger ju att allt är inprisat av marknaden osv men jag skulle personligen tycka det var lite jobbigt att köra en köpt vagga som löper före eller över perioden för en kommande eller pågående nyemission. Nu kanske det inte var det du skulle göra men bara vetskapen om att den kommer har ju betydelse i alla fall, frågan är hur det avspeglar sig i kursen just nu? Klurigt tycker jag, beror ju på hur marknaden ser på nyemissionen. När sker den i tid?

På Getinge är det inte riktning. Här såg vi vad marknaden tolkade som en vändning förra rapporten. PE på 30 trots kursfallet pga av emissionen.

Rapporten torde vara svårbedömd... det spelar jag på, men ju mer det faller, ju tristare blir caset. Når vi botten igen vetifasen on jag ger mig på det.

Nej, inga datum nämnda för emissionen!
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 10:47

Himmelsblå skrev:

På Getinge är det inte riktning. Här såg vi vad marknaden tolkade som en vändning förra rapporten. PE på 30 trots kursfallet pg a emissionen.

Rapporten torde vara svårbedömd... det spelar jag på, men ju mer det faller, ju tristare blir caset. Når vi botten igen vetifasen on jag ger mig på det.

Ja förefaller den ha mycket inbyggd fallhöjd så kan man ju lika gärna chansa på bara putbenet i så fall om man tror att sannolikheten är högst i t ex den riktningen. Köpt vagga byggt på renodlad volatilitetsstrategi är ju ganska komplext, jag har bara kört på riktning (gärna med hjälp av vollan så klart men mer som en bonus om den råkar explodera) de få gånger jag använt den på kort sikt (bortser från om den uppstått som konsekvens av t ex hedge i det här resonemanget. Så rent allmänt som spekulation i riktning på kort sikt alltså).

Bortsett från eventuell vagga, tänkte du eventuellt gå in i aktien i ett senare skede?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 11:52

volla skrev:
Himmelsblå skrev:

På Getinge är det inte riktning. Här såg vi vad marknaden tolkade som en vändning förra rapporten. PE på 30 trots kursfallet pg a emissionen.

Ja förefaller den ha mycket inbyggd fallhöjd så kan man ju lika gärna chansa på bara putbenet i så fall om man tror att sannolikheten är högst i t ex den riktningen. Köpt vagga byggt på renodlad volatilitetsstrategi är ju ganska komplext, jag har bara kört på riktning (gärna med hjälp av vollan så klart men mer som en bonus om den råkar explodera) de få gånger jag använt den på kort sikt (bortser från om den uppstått som konsekvens av t ex hedge i det här resonemanget. Så rent allmänt som spekulation i riktning på kort sikt alltså).

Bortsett från eventuell vagga, tänkte du eventuellt gå in i aktien i ett senare skede?

Nej, inte till denna värderingen. Getinge har en massa strul, kanske bakom sig, men jag chansar inte där. Det finns bättre aktier att köpa då som AZN.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 14:04

Har inte följt bolaget men har ju noterat att det verkar varit problem en längre tid på flera fronter. Läge vara försiktig där antar jag?

Nu har det här ju gällt kortsiktiga strategier som diskuterats här, om någon skulle vilja ge sig in i det här geting(e)boet på längre sikt så kan det ju vara bra stega in gradvis och försiktigt via optioner istället för ett tungt aktieköp på ett bräde 8)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 14:40

volla skrev:Har inte följt bolaget men har ju noterat att det verkar varit problem en längre tid på flera fronter. Läge vara försiktig där antar jag?

Nu har det här ju gällt kortsiktiga strategier som diskuterats här, om någon skulle vilja ge sig in i det här geting(e)boet på längre sikt så kan det ju vara bra stega in gradvis och försiktigt via optioner istället för ett tungt aktieköp på ett bräde 8)

Jag hade gärna sett Getinge på kurs 180 vad rapporten... en besvikelse där och vi skall ned 20 spänn. Glädje och vi skall upp en bit.

Titta på kursgrafen, vilka ryck i samband med rapport det ofta har varit de senaste 3 åren.... dessemellan ofta stiltje.... men nu drog kursen på nyemissionen också... det är en härligt ryckig och oförutsägbar aktie. Borde väl funka där med en sommarstrut??? :eye:
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 14:52

He he!

Är den så pass ryckig kan det ju vara intressant. Ja en strut kostar ju lite mer att etablera men samtidigt så får du ju snabbare effekt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 juni 2017, 14:30

Getinge 165 nu... nedsidan blir alltmer begränsad och vitsen med struten försvinner med det.

Trist.
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"