Astra, fundamentalt och lite optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Astra, fundamentalt och lite optioner

Inläggav Himmelsblå » 28 maj 2017, 18:09

Astra har fått nytt liv i sig och positiva rekar. Den har ett möjligt trendbrott från fallande vinster och faktiskt en del intressanta patent på gång där ny lungcancermedicinering är i fokus.

PE=25 är ju inte tokbilligt, jag är inte först på bollen så att säga. Men stiger vinsten så?

Prognosen för 2017 är dock lägre än 2016, men bättre än 2014 som är själva "botten".

Omsättningen beräknas beräknas bottna i år. Vi har alltså förbättrade rörelsemarginaler jämfört med sorgeåren.

Resultat före skatt för 2011 ca 12GSEK mot 1,2 för 2014... 2016 var det 3.5...

4% i dir avk är bra... icke-cykliskt om man vill ha mer av det....

prognoser på ca 20% vinstökning 2018 och 2019 ger ju ett rimligt PEG, men vi skall nog upp i PE lite till med fallande omsättning och vinst 2017.. säg PEG = 1,5 - 2

Men ett PEG under 2 är faktiskt inte lätt att hitta idag och 4% i utdelning....

Astra blir mitt case efter Telia...

Kika lite på den hörni....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Re: Astra, fundamentalt och lite optioner

Inläggav aromata » 29 maj 2017, 10:51

Hade Astra varit en fond skulle jag nog inte köpt. Som index, exkl utdelningar, det senaste året, visserligen bättre än index den senaste månaden men sämre senaste veckan. Nja, inte tillräckligt bra.

Nu spelar ju aktier och fonder i olika divisioner. Men en synpunkt är alltid en synpunkt...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 maj 2017, 17:12

aromata skrev:Hade Astra varit en fond skulle jag nog inte köpt. Som index, exkl utdelningar, det senaste året, visserligen bättre än index den senaste månaden men sämre senaste veckan. Nja, inte tillräckligt bra.

Nu spelar ju aktier och fonder i olika divisioner. Men en synpunkt är alltid en synpunkt...

Fondköpare blickar ju enbart på historia, men köpet av aktien i detta fallet blickar ju mot en framtid. Ingen köper Astra på deras perfomance på 10-talet, vi snackar ju ett resultat (före skatt) som föll 90% på 4-5 år. Katastrof... men det var då...

Sedan vet man ju inte hur estimaten trillar in i verkligheten...
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 29 maj 2017, 21:15

Himmelsblå skrev:Fondköpare blickar ju enbart på historia, men köpet av aktien i detta fallet blickar ju mot en framtid. ...

Lite så är det men ändå är båda lika beroende av kurs och trend till syvene och sist.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 maj 2017, 05:04

aromata skrev:
Himmelsblå skrev:Fondköpare blickar ju enbart på historia, men köpet av aktien i detta fallet blickar ju mot en framtid. ...

Lite så är det men ändå är båda lika beroende av kurs och trend till syvene och sist.

Jo. men trendbrotten behöver inte synas tekniskt på en aktie. Det kan ju som i Astras fall betyda godkända nya läkemedel, en lovande forskningsprotfölj osv

Vid FA letar man ju ofta sådana skiften och bettar på det.

Det kan man kanske göra på fonder också, typ man köper Rysslandsfonder av fundamentala skäl.

Men jag kan hålla med dig om att Astra kanske är tveksamt TA-mässigt. Det var SAAB också när jag köpte dem. Rottneros samma sak. Volvo ihöstas.

Nu tror jag inte Astra är en affär i närheten av de nivåerna men i alla fall.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juni 2017, 16:19

Ingen leap ännu tyvärr... men ännu har inte aktien stigit mer än ca två procent så på det igen. :D '

Vi får se imorgon...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 juni 2017, 12:40

Tyvärr är Astra upp 3% sedan jag började kika på den...

Men nu ligger 4 st. leap call AZN7L690 @ 12.25.

The game is on.... :)
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 2 juni 2017, 14:09

Himmelsblå skrev:

Tyvärr är Astra upp 3% sedan jag började kika på den...

Men nu ligger 4 st. leap call AZN7L690 @ 12.25.

The game is on.... :)

Blir intressant att följa! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 juli 2017, 06:55

Spelet kom aldrig igång och den där leapen blir nog svår att få vinst på?

Astra @ 568 ner ca 40 kr eller 7% sedan jag gick igång på den. jag hade ju hedgat, men även så kom jag undan med blotta förskräckelsen.

Men avskräckt är jag inte...

Svårt att veta vad som händer... det skall komma besked om något läkemedel som kallas Mystic... det kan ju vara en läcka om att det inte blir positivt?

Kan ju vara läge att avvakta kanske?

Hade man vetat datum så hade man ju kunnat lägga en köpt vagga men det är kanske anledningen till att man inte har ett datum?

Astra är lite av en Kinderegg-aktie för tillfället med en häftig volla... men man är nästan nere på de nivåer man låg på innan de positiva beskeden om Pacific eller vad det nu heter för två månader sedan.

Man har även sålt av rättigheterna till en blodtryckssänkande medicin. Förmodligen går patentet snart ut, man cashar in i förväg vad där fanns kvar att hämta. Ingen dum strategi om man menar allvar med att vara ett forskningsbolag.

Jaja. Jag har inga pengar att satsa, men om tillfälle ges säljer jag av halva HM-portföljen och kör även på Astra. Men det är åtminstone två veckor kvar tills det kan bli aktuellt.

----

Pacific och Mystic hänger lite ihop då båda är immunterapi mot lungcancer.. ??? ... Jag fattar inte riktigt... Men aktien har gått upp från ca 500 och ligger nu halvvägs ned... alltså ändå upp 10% i år. Nedgången har nog med rädsla för Mystic-resultaten att göra och man hoppas ju att det inte läckt. Det är ju fan... :evil:

En sättning skedde i februari pga av att en konkurrent inte fick de resultat de hade önskat på en liknande kur.

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... eneca.html

Så hade vi uppgången efter Pacific, som nu då nästan är borta.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... revolution
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 juli 2017, 10:56

Man kunde tro att negativt besked om Mystic kom idag, men VD går till generica-konkurrent.

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... pgift.html

Populär VD som fått lite fart på Astra.

-----

Hur mycket är en bra VD värd egentligen? Är det givet att den som tillträder är sämre, det borde ju inte vara svårt att rekrytera till ett bolag som Astra??

Känns ju lite som köpläge, eller är det bara jag?

Jag tror det...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juli 2017, 12:39

Kinderegg ja... sur citron.

jag måste medge att fallhöjden var lite större än vad jag gissat...

Jag lägger Astra lite åt sidan, där tarvas funderingar. Rapporten behöver studeras, den var väl inte dålig i sig??

PE kommer ned runt 20... dir avk ca 5%...

Man får nog djupdyka i forskningsportföljen... kan man hitta någon bra analytiker som gjort det???

Immunologisk bekämpning av cancer verkar dröja lite till, det är ju inte bara Astra som huggit i sten på det området. Det verkar lite knepigt det där... synd... cellgifter är jobbiga.

Jag hade ju tänkt ett häcklopp på Astra, men vollan där skrämmer. Spelar ju ingen roll om man är hedgad, man tjänar inga pengar på en aktie som faller så kraftigt. Vi snackar 25% sedan jag började kika på den och sedan DI gav köprek på den...
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"