Fondsnack

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Fondsnack

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 12:17

Fonder är jag inget vidare på... tycker inte det är så kul.

Letar fond åt min mor. Defensivt skall det vara med Den Stora Kraschen 2018(?) i åtanke.

Avanza rekar 10 fonder av blandat slag. T ex är Spiltan ränta med men även u-landsfonder (emerging markets, man säger ju inte u-land längre)

Denna fonden känns intressant, en blandfond utan fix allokering mellan de båda slagen.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... rategifond

Den är ju dyr och aktivt förvaltad. Just nu verkar den ha ganska hög riskprofil med finans och industri som främsta sektorer... just nu 66% aktier och 34% obligationer.

Förvaltaren har varit Morningsstars stjärnförvaltare 4 ggr.

Någon som äger den?

Så äger hon Spiltan Investmentbolag och den har ju ca hälften i industrivärden samt investor. Det är cykliskt så-in-i-helv-e...

Vad har investmentbolagen för substansrabatter i dagens läge?

http://www.investmentbolag.n.nu/substansrabatt

Mellan 10 - 17%. Det är ganska lågt ju, och på en björnmarknad är den ofta 30% ... väl?

Det är alltså läge att sälja??

Vilka fonder har ni när ni har Kraschen i åtanke?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Re: Fondsnack

Inläggav Trendsökaren » 29 april 2017, 13:28

Inte Avanza Zero. Jmf med exempelvis Spiltan investmentbolag så ser man ju att den senare klår gratis indexfond oavsett tidshorisont.
Så inget kul enligt min mening med gratis denna gång.

Spiltan Stabil (grå) som din mor har ger ju snygga grafer här jmf med Robur Sverige Index (Access)

Bild

Sedan är ju D&G Småbolag som hon redan har extremt stabil j m f med det mesta inklusive andra småbolagsfonder.

Men orkar inte rota för mycket just nu. Lite pressad av nytt uppdrag samt dotter fyller 33 år. Bouillabaisse med en Chardonnay samt gräddtårta och en tjejrom QRM.

Sedan är ju det mesta av hedgefonderna inte riktigt bra. Mitt bud finns publicerat.

5% Ny teknik (Gul) om hon vågar? Sharpekvoten på 3 år är över 2. Det finns inget som klår detta denna tidsperiod. Jo en del korträntefonder typ Spiltan och Simplity. För överigt vårt största innehav just nu. Något över 7 % sista månaden. Visst finns det sådant som klår detta men inte lika stabilt.Här jmf med Robur Sverige Index (Access). Men man får tåla lite volatilitet.

Bild

aromata

Inläggav aromata » 29 april 2017, 13:43

Jag har ingen krasch i åtanke utan låter den visa sig först. Tills dess kör jag på som vanligt i vad jag uppfattar som trendande fonder just nu. Hittar jag inga sådana fonder köper jag inget. Jag uppdaterar ju en gång per vecka och kursrörelserna inom denna veckan är vad jag riskerar egentligen. Det kan bli en smäll just då men jag förlorar mer i det långa loppet på att "spela säkert" och ligga partiellt utanför marknaden eftersom börsen för det mesta går upp.

Mitt alternativ vid en krasch är likvider eller kort ränta. Krascher är inte lika långvariga som uppgångar, normalt sett. Att hitta en fond som går bra när börsen rasar har jag inte lyckats med.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 april 2017, 15:01

Alla ärju inte trendsökare samt att man skall vara försiktig speciellt med andras pengar. Så vi förutsätter att Himmelsblås mor vill vara med men att sonen nu vill fundera ett tag till. Och Himmelsblå har inte längtan till en pedagogisk uppgift kring trender på aktiemarknaden-

Om man tittar 2008 kan man se att olika typer av fonder hanterade saken något olika. Allt backade nog men en del något mindre. Själv har jag vid några tillfällen haft First State Infras vilket har gått bra. Den klarade krisen bättre 2008 och har sedan dess utklassat allt vad index med och utan return. Om detta upprepas går ju inte att säga. Man kan dock se hur infrastruktur i form av just denna fond gått bra.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... -a-gbp-acc

Spiltan Stabil har en liknande historik men inte riktigt lika bra. Däremot har den varit stabil de sista åren och jag har också haft denna när det passat mitt trendspanande. Den har haft en positiv utveckling under griniga perioder.

Men detta är inga direkta råd. Men lite reflektioner på Himmelsblå:s funderingar kring en åldrande kvinna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 16:07

Alla är ju inte trendsökare samt att man skall vara försiktig speciellt med andras pengar. Så vi förutsätter att Himmelsblås mor vill vara med men att sonen nu vill fundera ett tag till. Och Himmelsblå har inte längtan till en pedagogisk uppgift kring trender på aktiemarknaden.

Du sammanfattar situationen på pricken.

Jag skall läsa länkarna jag fått av dig och Festivus.

Just nu är denna frågan på tapet på minst tre trådar, men vi kör här!

Sedan kan jag tycka det fattas en tråd just med fondsnack! Alla här som kör med fonder tycks vara tekniker, men vissa fonder kan vara intressanta på fundamenta eller utifrån strategiska fundileringar. Eller?

Någonstans kan man väl grotta ner sig och diskutera upplägg, avgifter, förvaltare och innehav? Delta och beta. Norman och snorman... i all ära. jag brukar alltid kika till innehav innan jag köper fond... aktivt förvaltade och dyra fonder som sitter med HM och Investor, år ut, år in... jaha, de åker ut.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Aktier"