Optionsstrategier på Telia

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Optionsstrategier på Telia

Inläggav Himmelsblå » 23 april 2017, 12:40

Jag har inte tänkt detta som en lång tråd i stil med HM. jag tycker den är ypperlig i sina diskussioner och teori. Ni får gärna kommentera givetvis, men det gagnar inte att sprida ut saker.

Tråden skall bara så småningom om summera ett ganska misslyckat experiment med optioner och strategin har varit den enklaste möjliga med CSSP och CC. Förhoppningsvis kan jag strukturera lite tankar om min optionshandel, jag börjar se ett mönster nämligen.

Just nu har jag följande position:

CSSP 25 st TLSN7R34

Innehav 2500 Telia

CC 25 st TLSN7F37

Mitt GAV torde ligga ca 38 - 39, men jag kan ha fel där. Positionen har pågått i ca 2 år.

Resan började när Telia stod en bra bit över 50, och aktien har alltså fallit med kanske 40%. I sinom tid skall jag ta fram mer exakta siffror här, jag bara plockar ur minnet och räknar på ett ungefär.

Med tanke på det stora fallet är ju optionsstrategierna en succé, för jag är nära att nå break even... utdelningar och ett gnetande med CC plus de premier jag fick in till en början på CSSP är som droppen som sakta urholkar en sten. Med optioner har man tiden på sin sida...

Men break even är ju ingen bra avkastning....

Nå vi får se hur det går här... men jag har ju erfarenheterna från många andra aktieslag och min optionsstrategi har oftast slutat i att jag kämpar för att rädda hem den.

Varför går de aktier jag nyttjar för optioner så enormt mycket sämre än de aktier jag har i långa portföljen???

Jag måste börja välja på ett annat sätt, och då krävs nog andra strategier. Jag bottenfiskar för mycket, och alltför kaxigt, när jag ställer CSSP.

Nåväl, vi avvaktar min summering. Mitt arbete med Telia och optioner bör ju jämföras med Six30r under samma period... så får vi se vem som vann den dag Telia stiger över min CC-nivå. :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Re: Optionsstrategier på Telia

Inläggav Himmelsblå » 24 april 2017, 08:25

Mitt GAV om call på 37 löser mig är 38,83 kr.

TLSN5Q51 ställdes ut 2015 - 04 - 10. Då var Telias slutkurs 51,25 och Telia föll en hel del. En stökig dag med kurs mellan 51,00 - 51,90.

Telia har fallit 29% sedan dess.

Six30R stod ju på topp då så den har stigit 1,72%.

Vi får väl se var detta slutar, men jag får kämpa ikapp. :eye:

Frågan är vilken aktie man skall jobba med och hur. man kanske inte börjar med en CSSP... man kanske börjar med att köpa avista bara... eller med en aggressiv CSSP... men en aktie som ligger i positiv trend.

No more trolling on the bottom of the lake!!!!

Fast skall jag göra mig själv rättvisa så trodde jag att Telia var en stabil högutdelande aktie som kunde stå emot en börsnedgång... jomen... så att e...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Aktier"