optionsstrategi häckloppet!

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: optionsstrategi häckloppet!

Inläggav volla » 22 mars 2017, 19:31

Poseidon skrev:

Ja, 0,9 / -0,9 är helt klart deep ITM. Man ska akta sig för att låta en option bli alldeles för deep ITM. Jag har varit med om att det kan vara svårt att hitta köpare på en deep ITM och spreaden kan bli väldigt stor med missbjudande. Jag hade det kämpigt en gång att bli av med optioner som låg deep ITM då det ett tag var köpare som tänkte lägga sig så det knaprar upp 5 kr i realvärde, dvs lägga beslag på en del av realvärdet som man inte ska behöva släppa i normala fall. :) Ett tag blev jag så förbannad så jag tänkte som principsak vänta ända till lösendagen för att få ut allt mitt realvärde, men så äntligen efter några dagar så lyckades jag få någon att nappa, men fick bjuda på allt kvarvarande tidsvärde, men det var det värt. Var ju en del pengar totalt. Om Du sitter med L250 i HM och HM går som tåget, så vänta inte tills kursen ända till 400 kr innan du gör dig av med L250, i så fall kan du få samma problem som jag fick. Nu när räntan är så låg så kostar det inte mycket för folk att belåna 80% av HM aktierna i stället för att binda halva aktiens värde på optioner.

Ja, speciellt utfärdade ska man göra sig av med och inte betrakta som skräp även om de är billiga. Är de värda á 0,1 och 10 kr under kostar á 0,2 så bygg en prisspread i stället för att betala Avanza en massa courtage som du inte får något för. T ex D260 i HM är inte mycket värda nu. Innan rapporten så köper man D255 eller D250 i stället för att återköpa D260. Spreaden kan användas som ett extra skydd när man utfärdar E eller F optioner!

Många gånger är en vinsthemtagning bäst. Det man kan fråga sig är om man vid rent bord hade startat samma position igen eller om man hade etablerat en annan position med andra lösenpriser. Är svaret JA finns det all anledning att tänka igen sin position. Ett dumt, men vanligt argument varför folk håller i dåliga positioner är att det har med courtaget att göra. Mycket dumt att tänka så. Kapitalet jobbar bättre om man positionerar om. Många ggr innebär det att risken minskas.

Här stod det många kloka saker! Jag har också haft en del otrevliga händelser i leaps, relaterat till att just kunna avyttra dem på vettig nivå. Omsättningen på vissa av dem lämnar en del i övrigt att önska...Om de t om försöker ta av realvärdet är de inte lite fräcka!

Vinsthemtagning är nog rent allmänt mer relevant för optioner än aktier, våra optioner går ju sakta men säkert mot sin död. Vi har ju lite andra parametrar att förhålla oss till än de som bara har ett aktieinnehav.

Jag håller verkligen med om courtageresonemanget, jag är väl inte den som är aktiv hela tiden men att t ex inte minska risken för att man inte vill betala courtage är ju inte något vinnande koncept! Ofta ompositionerar man sig ju just för att minska risken och då är det synnerligen märkligt att låta bli att göra det av den anledningen.

Den hårda vägen har jag kommit fram till att oftast är det vettigt att stänga en utfärdad när bra tillfälle ges. Det är jobbigt när man utfärdar och den hamnar på skräpnivå och sen plötsligt som en gubben i lådan sticker iväg igen och hamnar t ex ITM när man redan har nästan diskonterat ett förfall (vilket man ju inte bör göra, men det gör jag i alla fall ibland). Det har varit några tillfällen där då jag bittert fått ångra att jag inte stängde till en "liten" courtagekostnad när utfärdad förmodad skräpoption vaknar till liv med ett vegavrål!

Gillar ditt sätt att få till spreadar i ett sånt här läge! Lätt man fastnar tankemässigt i vad den skulle ha för funktion i originalpositionen och inte är tillräckligt flexibel när saker förändras. (Det är lättare att "komma på" vad man ska göra om t ex har en köpt köpoption som man gör om till t ex positiv prisspread när den stigit tillräckligt). Detta med spreadar ska jag fundera mer kring i de lägen jag får skräpoptioner!

volla

Inläggav volla » 21 april 2017, 17:42

Volla skrev:

Häckloppspositionen efter tillägg av E255 och C255:

-1000 st aktier

-10 st köpta köpoptioner 8L270, leaps

-10 st köpta säljoptioner 7X210, "leaps"

-10 st utfärdade köpoptioner 7D260

-10 st utfärdade köpoptioner 7E255

-10 st köpta säljoptioner 7C255 (tillfällig kort hedge över säljrapport, bortses ifrån i resonemanget nedan!)

Hedgemässigt nedåt: Vi fattas delvis hedge nedåt men se tidigare diskussion om möjligheten till kortare Fence längs löptiden t ex.

Hedgemässigt uppåt kan man ju se det så här, tankemässig förenkling (hoppas jag!)!:

En av de utfärdade köpoptionserierna (D255 eller E255) bildar tillsammans med aktierna en covered call. Utfärdandet är täckt av aktieinnehavet.

Den andra utfärdade köpoptionserien bildar en calendar spread mot vår köpta köpoptionsleaps. Utfärdandet är täckt uppåt av vår köpta leaps.

En liten uppdatering. (Den tillfälliga korta hedgen D255 är ute ur bilden på förfall som förväntat). Vi har fått förfall av D260 och inkasserat 3,65 kr/aktie idag således.

Just nu då:

-1000 st aktier

Så nu har vi "normal" ratio igen. X210 närmar sig 210-nivån så just nu ser det ut som en synnerligen bra hedge att ha. E255 ser också just nu ut att ha väldigt goda odds till förfall. Är rejält out of the Money. So far so good...

Poseidon

Inläggav Poseidon » 23 april 2017, 07:41

En liten uppdatering. (Den tillfälliga korta hedgen D255 är ute ur bilden på förfall som förväntat). Vi har fått förfall av D260 och inkasserat 3,65 kr/aktie idag således.

Just nu då:

-1000 st aktier

Så nu har vi "normal" ratio igen. X210 närmar sig 210-nivån så just nu ser det ut som en synnerligen bra hedge att ha. E255 ser också just nu ut att ha väldigt goda odds till förfall. Är rejält out of the Money. So far so good...

HM, 217,10 kr
HM var tydligen inte speciellt "billig" i pris när denna tråd startades jämfört med nu. Dessa rörelser gör tråden lite mer levande och Häckloppet som är en defensiv strategi ser vi nu är ett bra val för att hantera stökiga aktier som HM. Nåja, nog om detta.

Vi kan inte sitta här ända till maj för att invänta förfall på några hundralappar i E255. Vi köper 10 E235, á 0,55 kr. Nu har vi byggt in en positiv prisspread till maj månad. Detta är givetvis inget jag tror kommer att på något vis bli lönsam, men det ger oss utrymme att utfärda mer optioner.
Nu utfärdar vi också 10 G230, á 3,70 kr med löptid fram till juli. Utöver intäkten á 3,70 kr inkasseras snart också á 4,90 kr för utdelningen i maj. Känns än en gång som att kursen är låg på denna nivå, men man vet som sagt aldrig och Sven-Olof Johanssons senaste storköp av HM verkar inte marknaden sätta speciellt stort värde på. Hur som helst så har vi bra skydd på 210 genom x-optionerna samt får inkassera ytterligare á 3,70 kr samt á 4,90 kr. Tack vare flitigt med utfärdande och kommande utdelning så har vi kommit lindrigt undan i kursfallet. Om aktien faller med á 4,90 kr pga utdelningen så är aktien nere på á 214,20 kr, vilket skapar ett tillfredsställande avstånd till de utfärdade som ligger med lösenkurs 230 kr. Det är viktigt att inte ligga för tajt med utfärdade nu då vi "bara" har aktierna som täcker kurser glappet mellan 230 kr till 270 kr där vi har våra egna köpoptioner. Här kan det optimistiske köpa fler köpoptioner på t ex 230 kr med lösen 2018. Men det gör vi inte i denna tråd. Inte ännu iaf.

volla

Inläggav volla » 23 april 2017, 09:35

Hej Poseidon hoppades på att du skulle rycka in här! :)

Apropå utfärdade E255,

Poseidon skrev:

Vi kan inte sitta här ända till maj för att invänta förfall på några hundralappar i E255

det var ju ett tag sen, men var klart mer än några hundringar att inkassera på ett förfall!!

Poseidon skrev:

Vi bygger på positionen med att utfärda fler köpoptioner i maj och tar en liten hedge (uppåt) fram till 17 mars inför säljrapporten.

Utfärda 10 E255, á 4 kr

Så där är ju en del pengar att troligen ytterligare inkassera utöver de nya transaktionerna.

Poseidon skrev:

HM, 217,10 kr
HM var tydligen inte speciellt "billig" i pris när denna tråd startades jämfört med nu. Dessa rörelser gör tråden lite mer levande och Häckloppet som är en defensiv strategi ser vi nu är ett bra val för att hantera stökiga aktier som HM. Nåja, nog om detta.

Vi kan inte sitta här ända till maj för att invänta förfall på några hundralappar i E255. Vi köper 10 E235, á 0,55 kr. Nu har vi byggt in en positiv prisspread till maj månad. Detta är givetvis inget jag tror kommer att på något vis bli lönsam, men det ger oss utrymme att utfärda mer optioner.
Nu utfärdar vi också 10 G230, á 3,70 kr med löptid fram till juli. Utöver intäkten á 3,70 kr inkasseras snart också á 4,90 kr för utdelningen i maj. Känns än en gång som att kursen är låg på denna nivå, men man vet som sagt aldrig och Sven-Olof Johanssons senaste storköp av HM verkar inte marknaden sätta speciellt stort värde på. Hur som helst så har vi bra skydd på 210 genom x-optionerna samt får inkassera ytterligare á 3,70 kr samt á 4,90 kr. Tack vare flitigt med utfärdande och kommande utdelning så har vi kommit lindrigt undan i kursfallet. Om aktien faller med á 4,90 kr pga utdelningen så är aktien nere på á 214,20 kr, vilket skapar ett tillfredsställande avstånd till de utfärdade som ligger med lösenkurs 230 kr. Det är viktigt att inte ligga för tajt med utfärdade nu då vi "bara" har aktierna som täcker kurser glappet mellan 230 kr till 270 kr där vi har våra egna köpoptioner. Här kan det optimistiske köpa fler köpoptioner på t ex 230 kr med lösen 2018. Men det gör vi inte i denna tråd. Inte ännu iaf.

Han hade ju rätt i Volvo Sven-Olof, får väl se om han är något på spåret den här gången. Här är ytterligare ett bra exempel på den enorma flexibilitet häckloppet erbjuder med till exempel den här prisspreaden inbyggd som "strategi i strategin" som de som läst hela tråden sett tidigare exempel på också ju. Jag kan tycka att det på ett sätt var "bra" att kursen föll så kraftigt för då blir det som du skriver mer levande och dess tillämpning vid fallande kurser kan exemplifieras bättre. Visst call-leapsen och aktierna tar stryk men där har vi ju tiden på vår sida med så lång löptid, samtidigt har hedgen X210 blivit mer relevant och ökat i värde samt vi har fått till premieförfall och mer på gång.

volla

Inläggav volla » 24 april 2017, 16:59

Slänger ut totalen lite snabbt för överskådlighetens skull:

-1000 st aktier

-10 st köpta säljoptioner 7X210

10 st utfärdade köpoptioner G230, á 3,70 NY!

10 st köpta köpoptioner 10 E235, á 0,55 kr NY!

(Får vi till förfall på båda utfärdade är det ju riktigt trevligt, dock ingen nödvändighet som sagt).

Poseidon

Inläggav Poseidon » 24 april 2017, 22:06

volla skrev:Slänger ut totalen lite snabbt för överskådlighetens skull:

-1000 st aktier

(Får vi till förfall på båda utfärdade är det ju riktigt trevligt, dock ingen nödvändighet som sagt).

Tack! Överskådligt och bra.

Vem vet, kanske åker på en rullning redan under denna vecka :-)

volla

Inläggav volla » 25 april 2017, 19:13

Poseidon skrev:

Vem vet, kanske åker på en rullning redan under denna vecka :)

Ja 230:an får man ju hålla ett litet extra öga på. Apropå eventuella kommande rullningar, på ett sätt är det nästan ett intressantare scenario som väntar om den skulle stiga kraftigt närmaste månaderna härifrån snarare än konsoliderar eller sjunker :)

(Där finns ju som jag tror vi nämnt tidigare intressanta möjliga konsekvenser i de vid dissekering av totala positionen ingående "delstrategierna" vid rullningar: för calendarspreaden, covered callen, prisspreaden, förskjutna fencet osv).

Poseidon

Inläggav Poseidon » 29 april 2017, 09:37

volla skrev:
Poseidon skrev:

Vem vet, kanske åker på en rullning redan under denna vecka :)

Ja 230:an får man ju hålla ett litet extra öga på. Apropå eventuella kommande rullningar, på ett sätt är det nästan ett intressantare scenario som väntar om den skulle stiga kraftigt närmaste månaderna härifrån snarare än konsoliderar eller sjunker :)

(Där finns ju som jag tror vi nämnt tidigare intressanta möjliga konsekvenser i de vid dissekering av totala positionen ingående "delstrategierna" vid rullningar: för calendarspreaden, covered callen, prisspreaden, förskjutna fencet osv).

Någon rullning behövdes åtminstone inte denna vecka. När börsen öppnar igen på tisdag så är det 7 börsdagar kvar innan det blir utdelning. Jag tror utdelningen på á 4,90 kr hinner komma innan en eventuell uppgång mot 230. Jag blir inte förvånad om kursen handlas upp till 225 kr precis innan utdelningen skiljs av.

Det är viktigt att man inte missar tillfället att hela tiden dra nytta av kursfall och kraftfulla uppgångar till att dra in mer premie. Det gör att vi snabbare når break even. Vid nedgång är det extra viktigt eftersom sannolikheten av förfall av våra långa köpta köpoptioner ökar och vi är helt beroende av kassaflödet från utfärdande och utdelningar för att kunna hamna på plus. Mer lyckade utfärdanden betyder ett förbättrat slutresultat. Går en aktie uppåt så behöver vi inte alls ha samma krav på att utfärdandet ska generera mycket intäkter eftersom vi även kommer att tjäna på våra långa köpta optioner.
Precis som diskuteras i andra trådar så kan man börja betvivla sin strategi och bli alltför passiv vid nedgång. Det är just då det är extra viktigt att vara handlingskraftig och konsekvent hålla sig till sina strategier. Alltid ha någon slags plan i bakhuvudet, gärna nedskriven och att hela tiden följa upp att strategin leder oss rätt.

volla

Inläggav volla » 29 april 2017, 18:26

Poseidon skrev:

Någon rullning behövdes åtminstone inte denna vecka. När börsen öppnar igen på tisdag så är det 7 börsdagar kvar innan det blir utdelning. Jag tror utdelningen på á 4,90 kr hinner komma innan en eventuell uppgång mot 230. Jag blir inte förvånad om kursen handlas upp till 225 kr precis innan utdelningen skiljs av.

Det är viktigt att man inte missar tillfället att hela tiden dra nytta av kursfall och kraftfulla uppgångar till att dra in mer premie. Det gör att vi snabbare når break even. Vid nedgång är det extra viktigt eftersom sannolikheten av förfall av våra långa köpta köpoptioner ökar och vi är helt beroende av kassaflödet från utfärdande och utdelningar för att kunna hamna på plus. Mer lyckade utfärdanden betyder ett förbättrat slutresultat. Går en aktie uppåt så behöver vi inte alls ha samma krav på att utfärdandet ska generera mycket intäkter eftersom vi även kommer att tjäna på våra långa köpta optioner.
Precis som diskuteras i andra trådar så kan man börja betvivla sin strategi och bli alltför passiv vid nedgång. Det är just då det är extra viktigt att vara handlingskraftig och konsekvent hålla sig till sina strategier. Alltid ha någon slags plan i bakhuvudet, gärna nedskriven och att hela tiden följa upp att strategin leder oss rätt.

Japp! Skulle vi få lång tids nedgång i aktien så underlättar det ju rejält om vi får till många förfall för att kompensera för vår call leaps fallande värde i det scenariot. Rent allmänt är jag ganska försiktig med utfärdanden när aktier förefaller kunna stiga kraftigt för jag vill inte hamna i en plötslig Deep ITM problematik i onödan. Sen är det ju i vanlig ordning konsekvensanalys + åtgärd som gäller vid optionsaffärer innan man sätter igång.

Mer lyckade utfärdanden betyder ett förbättrat slutresultat. Går en aktie uppåt så behöver vi inte alls ha samma krav på att utfärdandet ska generera mycket intäkter eftersom vi även kommer att tjäna på våra långa köpta optioner

Intressant aspekt i häckloppet inte minst!

volla

Inläggav volla » 19 maj 2017, 21:31

Liten summering för den som är intresserad...

Volla skrev 24 april:

-1000 st aktier

Nu ser det ut så här på inkomstfronten sedan etableringen:

-Först fick vi förfall på D260 som redogjordes för tidigare i tråden, inkasserade 3,65/aktie = 3650 kr (alla siffror är innan skatt dragen).

-Vi har tagit emot utdelning i aktieinnehavet 4,90 kr/aktie = 4900 kr

-Idag blev det förfall på E255 och vi inkasserade 4 kr/aktie = 4000 kr

(tillfällig hedge E235 förföll också enligt förväntan, bort med 550 kr där)

Så här ser en ögonblicksbild ut nu då efter dagens förfall av utfärdad och tillfällig hedge:

-1000 aktier

-10 st köpta köpoptioner 8L270 leaps

-10 st utfärdade G230

Det har varit ganska intressanta tider sett till graden av moneyness i optionerna. E255 avslutade t ex sitt liv sagolikt OTM. G230 skulle nog kunna anses ha viss potential till realvärde på slutdagen, deltat runt 0,36. Kanske blir rullning där så småningom? Aktien har verkat något mer motståndskraftig senaste dagarna, vi får se vad som händer.

Poseidon, hur ser du på fortsättningen härifrån?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 22 maj 2017, 08:29

Ja, nu känns HM mer stark. Optionen G230 kan mycket väl bli ett realvärde, men det kan ta längre tid än vad man tror innan 230 kr nås. Här tycker jag inte man ska ha bråttom. Med tanke på att det snart är nya säljsiffror som ska presenteras i mitten på juni samt kvartalsrapporten i slutet på juni så är det olämpligt att göra något nu. Avvakta utvecklingen helt enkelt.

volla

Inläggav volla » 22 maj 2017, 18:40

Poseidon skrev:

Ja, nu känns HM mer stark. Optionen G230 kan mycket väl bli ett realvärde, men det kan ta längre tid än vad man tror innan 230 kr nås. Här tycker jag inte man ska ha bråttom. Med tanke på att det snart är nya säljsiffror som ska presenteras i mitten på juni samt kvartalsrapporten i slutet på juni så är det olämpligt att göra något nu. Avvakta utvecklingen helt enkelt.

Yes. Vi kan ju kolla läget vid rapport. Tycker det kan finnas en poäng i att hålla den här tråden litegrann vid liv.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 22 maj 2017, 22:39

volla skrev:
Poseidon skrev:

Yes. Vi kan ju kolla läget vid rapport. Tycker det kan finnas en poäng i att hålla den här tråden litegrann vid liv.

Efter dagens kursuppgång så bör optionerna rullas redan i morgon om aktien fortsätter uppåt. Här är det minst riskabla alternativen att rulla med enbart 10 kontrakt framåt i tiden till augusti eller september. Hade vi legat betydligt närmare 270 så hade man kunnat dubbla i samma månad på högre lösenkurs, men det är alltför riskabelt att dubbla med tanke på den styrka HM visar upp nu.
Nu kan det mycket väl komma en tid där vi måste rulla ofta, men då är det bra att vi har gott om tid på oss då vi har 8L270.

volla

Inläggav volla » 24 maj 2017, 06:28

Poseidon skrev:

Efter dagens kursuppgång så bör optionerna rullas redan i morgon om aktien fortsätter uppåt. Här är det minst riskabla alternativen att rulla med enbart 10 kontrakt framåt i tiden till augusti eller september. Hade vi legat betydligt närmare 270 så hade man kunnat dubbla i samma månad på högre lösenkurs, men det är alltför riskabelt att dubbla med tanke på den styrka HM visar upp nu.
Nu kan det mycket väl komma en tid där vi måste rulla ofta, men då är det bra att vi har gott om tid på oss då vi har 8L270.

Ja, ganska när strike-nivån nu ju.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 25 maj 2017, 17:54

volla skrev:
Poseidon skrev:

Ja, ganska när strike-nivån nu ju.

En lugn dag för HM, men då aktien steg flera dagar på raken var det inte förvånande att den tog en paus igår. En svår bedömning när man behöver rulla eller inte. Jag brukar ha som regel att om aktien når upp till lösenkursnivå under en handelsdag eller högre så rullar jag alltid. Nu gjorde den inte det. Med tanke på helgdagar och liknande är det bara bra om man kan förhala rullandet då röda dagar, lördag och söndag urholkar värdet på utfärdade optioner. Naturligtvis urholkar det värdet på mina köpta optioner med, men betydligt mindre eftersom de alltid ligger med längre löptid.

Återgå till "Aktier"