optionsstrategi häckloppet!

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Poseidon

Re: optionsstrategi häckloppet!

Inläggav Poseidon » 13 mars 2017, 00:29

Poseidon skrev:
volla skrev:
Poseidon skrev:

Aktiekursen står i stort sett och stampar sedan 18 februari då denna tråd skapades av signaturen volla.

Och Volla är mycket nöjd när tråden nu väcks till liv igen! :)

Förmodligen så kommer aldrig kursen ens kliva över 250 kr innan på rapportdagen eller dagarna efter så vi kan kallt räkna med att C255 förfaller

Här står jag ju på utfärdarsidan istället på C255 och inväntar ett trevligt förfall på fredag utifrån den horisonten sett :) Den är redan diskonterad som förfall i min värld, vilket kanske är lite övermod :?

Poseidon skrev:

Säljsiffror kommer den 15 mars och detta kan naturligtvis leda till lite dramatik. Utdelningstider närmar sig och jag tycker man med fördel kan gasa på lite här. Nu kan man välja att vänta med detta till efter säljsiffrorna har presenteras, men vill man inte vänta kan man göra så här.

Vi bygger på positionen med att utfärda fler köpoptioner i maj och tar en liten hedge (uppåt) fram till 17 mars inför säljrapporten.

Utfärda 10 E255, á 4 kr
köp 10 C255, á 0,55 kr

Nu passar vi på att tjäna lite extra pengar genom att utfärda lite extra i maj. Vi skyddar oss för säkerhetsskull i fall kursen brakar i väg 20 kr, vilket iofs förefaller lite orealistiskt, men om det kostar så lite, varför inte.

Förmodligen så kommer aldrig kursen ens kliva över 250 kr innan på rapportdagen eller dagarna efter så vi kan kallt räkna med att C255 förfaller, men då har vi ändå á 3,45 kr kvar i premie och med 1 månad kvar till nästa säljrapport så får tidsvärdet äta upp de utfärdade premierna. Skulle aktien sakta krypa uppåt över 255 så rullar vi förstås. Någon månad längre fram ger alltid ännu mer premie och högre avstånd uppåt. Samtidigt som rullningen sker ska man ha i minnet att aktien har rört sig uppåt. I maj ska dessutom utdelningen skiljas av och då tickar á 4,85 kr/aktie in på kontot. Jag ville bara poängtera att det är absolut inte synd om oss i fall vi får rulla. En rullning ska bara ses som positivt. Det innebär att aktien stiger precis som vi vill.

Nu har vi dragit in ca 7 000 kr på mindre än 1 månad. Om ca 45 dagar så kommer 4 850 kr i utdelning också. Då är vi uppe i 11 850 kr. Det innebär att vi med stormsteg närmar oss dessa 17 000 kr som köpoptionerna för 2018 kostade. Efter det ska vi tjäna igen säljoptionerna och vi kan vid ett senare tillfälle lyfta upp skyddet lite genom att etablera en negativ prisspread med säljoptioner med 12 månaders löptid, men detta är inte något vi behöver ägna oss åt förrän aktiekursen har tagit ett ordentligt kliv uppåt och fallhöjden börjar bli betydande.

Jag gillar verkligen ditt sätt att arbeta, t ex med uppåthedge även på kort sikt. Jag tror ju inte heller den sticker, men om det händer är det ju surt att inte lagt en liten, liten slant där. Angående det här med att invänta att lyfta upp skyddet på X210 och sen finansiera med negativ prisspread med säljoptioner först vid högre kurs är verkligen klockrent i min värld.

När C255 förfaller och vi därefter ligger med parallella utfärdade köpoptioner så har vi ju fått ett ratioförhållande på de dubbla utfärdandena mot våra leaps (oaktat aktieinnehavet), hur tänker du kring nästa steg kring hedge upp (och ned) därifrån? På måndag 20 mars har vi ju då i det ögonblicket bara viss hedge upp och ned på grund av de dubbla utfärdade köpoptionerna (dels Fence-delen som ju bara ger halvt skydd, men framförallt callspread-delen tänker jag på).

Vi har ju redan diskuterat minifence möjligheten längs vägen angående nedsidan. Men tycker du att det är läge för en ny köpt köpoption hedge uppåt direkt där på måndagen på grund av ratioförhållandet och hälften blir naket annars (visst vi har ju aktieinnehavet i nödfall).

Känns det besvärligt över rapporten kan man slänga in någon köp av köpoption av veckooptionerna som finns. Är det inte alltför dyrt innan rapport går det säkert att ganska billigt köpa veckoption som förfaller första eller andra veckan i april. Men om det är dyrt dessa veckoptioner så etablera en positiv prisspread med dessa optioner så flyttas åtminstone skyddet 10 kr högre upp, vilket borde vara fullt tillräcklig kompensation i fall kursen brakar i väg uppåt.

Har aktien på kort tid stigit upp till 255 och "hotar" E255 som då kanske har ett värde på á 10 kr. I det läget, om det t ex vore dagen innan rapporten så skulle man kunna köpa in 1 000 aktier och skydda sig med en säljoption / veckoption för á 2 kr på 255 kr nivån. Skulle rapporten vara katastrofalt dålig och sjunker 10-15 kr så kollapsar värdet på den utfärdade E255 som kan köpas för säkert á 2-3 kr och därmed skapas en vinst på á 7-8 kr som ska täcka utlägget på á 2 kr för säljoptionen som köptes in på nivån 255 kr. Skulle aktien i stället stiga så äts tidsvärdet upp på E255 och du får nu i stället vinst på 2 000 aktier med 2 000 kr för varje krona aktien stiger. Nu är det helt omöjligt att veta vad E255 kommer att kosta dagen innan rapporten. Det är olika från gång till gång, men en sak vet vi och det är att mer tid kommer alltid att kosta mer än mindre tid! Tid är pengar!

Innan rapporter där rörelser kan förväntas bli kraftiga kan jag ofta förvånas över hur lågt man prissätter rörelserna. Det varierar dock från gång till gång så det är inte skrivet i sten att det alltid finns en god chans till edge innan rapport. Kan man köpa säljoptioner och betala á 2 kr även om skyddet endast ger 3-10 dagars skydd för ATM i aktien över rapport så är det absolut inte dyrt. I HM räknar jag alltid med att men vill ha ett skydd på 10-15 kr upp/ner vid rapport. Även om dagskostnaden för skyddet är ofantligt dyrt jämfört med dagskostnaden för 2-3 månader så är det värt varenda krona för det skyddet över rapporten. Man kan spara många tusenlappar på det. Det värsta som kan hända är att det blir noll reaktioner på rapporten. Vår försäkring som vi ville ha över rapporten är en låg kostnad över en 12 månadersperiod.

Jag tycker hedge inte ska överdrivas mellan olika rapporter. HM rör sig inte särskilt snabbt uppåt enskilda dagar mellan rapporterna och detta hinner man parera. Ovanligt med sådant som marknaden tolkar ovanligt positivt mellan rapporterna som skulle kasta upp aktien 10-15 kr. Sådant händer så extremt sällan. Har vi redan skydd med 1 000 aktier och 10 långa optioner så varför behöver vi ytterligare skydd mellan rapporterna när vi redan har skydd. Vi kommer att gå med vinst totalt sätt om aktien stiger 10-15 kr i morgon. Ska vi inte vara nöjda då?

volla

Inläggav volla » 13 mars 2017, 19:36

Poseidon skrev:

Jag tycker hedge inte ska överdrivas mellan olika rapporter. HM rör sig inte särskilt snabbt uppåt enskilda dagar mellan rapporterna och detta hinner man parera. Ovanligt med sådant som marknaden tolkar ovanligt positivt mellan rapporterna som skulle kasta upp aktien 10-15 kr. Sådant händer så extremt sällan. Har vi redan skydd med 1 000 aktier och 10 långa optioner så varför behöver vi ytterligare skydd mellan rapporterna när vi redan har skydd. Vi kommer att gå med vinst totalt sätt om aktien stiger 10-15 kr i morgon. Ska vi inte vara nöjda då?

Det var ungefär så jag gissade att du skulle resonera! Tänkte väl utifrån att i worst case uppåt scenario slippa använda aktieinnehavet men kände själv att det närmade sig en overkill! Rullningar finns ju som sagt i verktygslådan också...8) Resonemanget du för låter synnerligen rimligt.

Backar bandet någon dag till när E255 varianterna lades till, för mer överblick över totalen därifrån med kommentar om hedgefunktionerna:

Häckloppspositionen efter tillägg av E255 (och C255):

-1000 st aktier

-10 st köpta köpoptioner 8L270, leaps

-10 st köpta säljoptioner 7X210, "leaps"

-10 st utfärdade köpoptioner 7D260

-10 st utfärdade köpoptioner 7E255

-10 st köpta säljoptioner 7C255 (tillfällig kort hedge över säljrapport, bortses ifrån i resonemanget nedan!)

Hedgemässigt nedåt: Vi fattas delvis hedge nedåt men se tidigare diskussion om möjligheten till kortare Fence längs löptiden t ex.

Hedgemässigt uppåt kan man ju se det så här, tankemässig förenkling (hoppas jag!)!:

En av de utfärdade köpoptionserierna (D255 eller E255) bildar tillsammans med aktierna en covered call. Utfärdandet är täckt av aktieinnehavet.

Den andra utfärdade köpoptionserien bildar en calendar spread mot vår köpta köpoptionsleaps. Utfärdandet är täckt uppåt av vår köpta leaps.

Är detta ett förtydligande (det var tanken i alla fall...)eller blev det bara rörigt? Säg till så kan jag korrigera i texten i så fall!

Poseidon

Inläggav Poseidon » 13 mars 2017, 21:01

Precis, Covered call och en Calendar spread är bra sammanfattat eftersom man kan stycka upp hela positionen i dessa två kända strategier i sin enklaste form.

Vid kraftiga uppgångar eller kraftiga kursfall så är det lätt att man blir orolig och blir för försiktig. Ser man historiskt så har det alltid hänt att HM förr eller senare stannar upp så därför lyckas alltid en rullning på lång sikt om man har tålamodet. Detta gäller också vid uppgångar. Förr eller senare kommer aktien att stanna upp och då förfaller de optioner som har utfärdats.

I den här positionen är det en oerhörd fördel om aktien sticker i väg till 255 kr. Då innebär det att aktien har stigit ca 10 kr från dagens nivå samt att 8L270 har ökat också, vilket gör att aktierna och 8L270 ligger med bra vinst sedan starten på positionen. De utfärdade är visserligen också värda mer, men de ligger fortfarande om än lite i ATM och i OTM som lätt kan rullas. En rullning uppåt och fram en eller ett par månader innebär i stort sett bara att vi får vänta lite längre tid på pengarna, men orealiserat kan man säga att man redan fått ta del av lite kursuppgång. Viktigt att påpeka att själva syftet med att välja 2018-optioner, eller den längsta löptid man kan hitta på sina egna köpta långa optioner är att det ger bra utrymme tidsmässigt för rullningar, samt att det som måste tjänas in per månad minskar. Skulle vi hamna i en situation då aktiekursen jagar utfärdande så kanske tillslut HM står i 350 kr och vi har inte tjänat en enda krona på att rulla, men inte heller förlorat pengar på rullningen heller. MEN det som är bra är att då har vi fått en radikal värdeökning på aktien och på 8L270-optionerna. Så egentligen är det som en önskedröm att jag aldrig får sluta att rulla framåt, uppåt om jag sitter med position som Häckloppet.

volla

Inläggav volla » 14 mars 2017, 20:03

Poseidon skrev:

Viktigt att påpeka att själva syftet med att välja 2018-optioner, eller den längsta löptid man kan hitta på sina egna köpta långa optioner är att det ger bra utrymme tidsmässigt för rullningar, samt att det som måste tjänas in per månad minskar. Skulle vi hamna i en situation då aktiekursen jagar utfärdande så kanske tillslut HM står i 350 kr och vi har inte tjänat en enda krona på att rulla, men inte heller förlorat pengar på rullningen heller. MEN det som är bra är att då har vi fått en radikal värdeökning på aktien och på 8L270-optionerna. Så egentligen är det som en önskedröm att jag aldrig får sluta att rulla framåt, uppåt om jag sitter med position som Häckloppet

Intressant det där! För ett antal år sedan hamnade jag i en mycket långdragen rullning i en covered call som slutade med att jag till sist slängde in handduken och sålde aktien som jag inte ville sälja. förstod jag en av poängerna med att ha en leaps längre fram, calendar spreads osv :)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 mars 2017, 09:23

Nu har vi sett rapporten. HM är i skrivande stund ner -11,40 kr så helt fel ute var det inte att ta höjd för att kursen kan öka/minska 10-15 kr.

Nu är priset på E255, á 2,25 kr. Nog långsökt efter dagens säljsiffror att HM skulle stiga över 250 kr innan kvartalsrapporten den 30 mars.

volla

Inläggav volla » 15 mars 2017, 20:37

Poseidon skrev:

Nu har vi sett rapporten. HM är i skrivande stund ner -11,40 kr så helt fel ute var det inte att ta höjd för att kursen kan öka/minska 10-15 kr.

Nu är priset på E255, á 2,25 kr. Nog långsökt efter dagens säljsiffror att HM skulle stiga över 250 kr innan kvartalsrapporten den 30 mars.

HM @ 234,00

Ja verkligen. Nu har vi ju just nu fått lite bättre chans till förfall på de utfärdade och det gynnar också X210 litegrann. Tycker vi håller i den här tråden för oavsett om den rör sig i ett segare intervall framöver (vilket jag nog tror) eller kraftigt upp eller ned så kan vi ju kolla "live" hur positionerna uppträder. Jag tror och hoppas att det är intressant för fler läsare också!

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 mars 2017, 22:40

volla skrev:
Poseidon skrev:

HM @ 234,00

Ja verkligen. Nu har vi ju just nu fått lite bättre chans till förfall på de utfärdade och det gynnar också X210 litegrann. Tycker vi håller i den här tråden för oavsett om den rör sig i ett segare intervall framöver (vilket jag nog tror) eller kraftigt upp eller ned så kan vi ju kolla "live" hur positionerna uppträder. Jag tror och hoppas att det är intressant för fler läsare också!

Nog ingen risk att det blir lugn och ro i HM. Alla säljrapporter och kvartalsrapporter håller vållan uppe betydligt högre än många andra bolag. Det här är en bra optionsaktie om man har en övertygelse om att bolaget är bra på lång sikt. Finns goda möjligheter att tjäna pengar på vägen. Värt att påpeka är att Häckloppet ska köras på aktier med stabil utdelning, god historik och goda framtidsutsikter. HM tror jag kommer igen på lite sikt, men inte säkert att den hamnar i topplistan bland storbolagen år 2017.
Så den som följer tråden kommer att få se att det inte är händelselöst för HM. Vi kommer nog se fler rapportbesvikelser och blandat med bra rapporter. Blir spännande att läsa kvartalsrapporten om man redan nu kan se om investeringstakten har sjunkit så att marginalerna blir bättre, eller om det kommer senare i 2017. Ska man tro KJP så ska det komma under 2017. Ledningen bör veta mer än oss andra iaf och jobbar nog hårt för att få upp lönsamheten. Kan tänka mig att om det är så att 2017 även det blir ett mellanår i HMs historia så innebär det nog bara att de investerar för framtiden, dvs på lång sikt. Aktiemarknaden är alldeles för kortsiktig och har inte förståelse för detta.

volla

Inläggav volla » 16 mars 2017, 21:51

Poseidon skrev:

Nog ingen risk att det blir lugn och ro i HM. Alla säljrapporter och kvartalsrapporter håller vållan uppe betydligt högre än många andra bolag. Det här är en bra optionsaktie om man har en övertygelse om att bolaget är bra på lång sikt. Finns goda möjligheter att tjäna pengar på vägen. Värt att påpeka är att Häckloppet ska köras på aktier med stabil utdelning, god historik och goda framtidsutsikter. HM tror jag kommer igen på lite sikt, men inte säkert att den hamnar i topplistan bland storbolagen år 2017.
Så den som följer tråden kommer att få se att det inte är händelselöst för HM. Vi kommer nog se fler rapportbesvikelser och blandat med bra rapporter. Blir spännande att läsa kvartalsrapporten om man redan nu kan se om investeringstakten har sjunkit så att marginalerna blir bättre, eller om det kommer senare i 2017. Ska man tro KJP så ska det komma under 2017. Ledningen bör veta mer än oss andra iaf och jobbar nog hårt för att få upp lönsamheten. Kan tänka mig att om det är så att 2017 även det blir ett mellanår i HMs historia så innebär det nog bara att de investerar för framtiden, dvs på lång sikt. Aktiemarknaden är alldeles för kortsiktig och har inte förståelse för detta.

Jag tänker mig att kursen segar sig ett litet ett tag framöver, får väl se hur det blir med det...Bolagsmässigt sett finns det en del oroande tendenser som jag upplever att jag inte kan blunda för, dessa smittar av sig på aktiekursen så klart. Samtidigt vill jag fortfarande "ge dem en chans" att få ordning på det. Jag har någon sorts bias i att jag gillar stora välskötta bolag med starka och riktigt långsiktiga ägare och vill att det ska gå bra för HM...Jag tror att de kan ro det iland, men jag inser att det kan bli så att de inte gör det också. Den risken är nu en faktor som inte kan ignoreras längre kan jag tycka. Är fortfarande svagt positiv på längre sikt men beredd på att jag kan ha fel. Löser de sina problem så finns det klar uppåtpotential.

Nu har jag ju ett befintligt aktieinnehav. Medan jag väntar får det bli att behålla långa hedgen och kamma in premier med förskjutna fence och så utdelningen snart då.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 17 mars 2017, 12:45

volla skrev:
Poseidon skrev:

Jag tänker mig att kursen segar sig ett litet ett tag framöver, får väl se hur det blir med det...Bolagsmässigt sett finns det en del oroande tendenser som jag upplever att jag inte kan blunda för, dessa smittar av sig på aktiekursen så klart. Samtidigt vill jag fortfarande "ge dem en chans" att få ordning på det. Jag har någon sorts bias i att jag gillar stora välskötta bolag med starka och riktigt långsiktiga ägare och vill att det ska gå bra för HM...Jag tror att de kan ro det iland, men jag inser att det kan bli så att de inte gör det också. Den risken är nu en faktor som inte kan ignoreras längre kan jag tycka. Är fortfarande svagt positiv på längre sikt men beredd på att jag kan ha fel. Löser de sina problem så finns det klar uppåtpotential.

Nu har jag ju ett befintligt aktieinnehav. Medan jag väntar får det bli att behålla långa hedgen och kamma in premier med förskjutna fence och så utdelningen snart då.

Det är just i sådana här tider när marknaden är väldigt pessimistisk som man kan tjäna väldigt mycket pengar om man får rätt. Sett i backspegeln har utvecklingen varit dålig räknat på 3 år bakåt. Då visar det på en nedgång på nästan 20%. Men räknar vi av utdelningarna är HM minus ca 10%. Fantastiskt bra 3-årsperiod har det varit att ställa ut breda vaggor att profitera på. Som ni ser i mina exempel som jag så ofta skriver om så kan man på på ca halva tiden få tillbaka alla pengarna på investerat kapital. Det om något är bra direktavkastning! Sitter vi med snäva köpta vaggor på 1-2 års löptid och utfärdar vaggor med 2-3 månaders löptid har vi gott om tid att rulla och ett ben kommer alltid att förfalla! En snäv köpt vagga har dessutom god sannolikhet att infrias om HM är ett så dött bolag som många hävdar.

volla

Inläggav volla » 17 mars 2017, 20:24

Poseidon skrev:

Det är just i sådana här tider när marknaden är väldigt pessimistisk som man kan tjäna väldigt mycket pengar om man får rätt. Sett i backspegeln har utvecklingen varit dålig räknat på 3 år bakåt. Då visar det på en nedgång på nästan 20%. Men räknar vi av utdelningarna är HM minus ca 10%. Fantastiskt bra 3-årsperiod har det varit att ställa ut breda vaggor att profitera på. Som ni ser i mina exempel som jag så ofta skriver om så kan man på på ca halva tiden få tillbaka alla pengarna på investerat kapital. Det om något är bra direktavkastning! Sitter vi med snäva köpta vaggor på 1-2 års löptid och utfärdar vaggor med 2-3 månaders löptid har vi gott om tid att rulla och ett ben kommer alltid att förfalla! En snäv köpt vagga har dessutom god sannolikhet att infrias om HM är ett så dött bolag som många hävdar.

Jag är väldigt sugen på att testa de här varianterna, och lär göra det förr eller senare. Vaggorna är mycket användbara på sina egna premisser och den här kombinationen är väldigt intressant. Kan du lägga upp ett exempel på hur du eventuellt hade hanterat kort utf vagga + lång köpt vagga i HM utifrån dagens förutsättningar?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 18 mars 2017, 11:09

volla skrev:
Poseidon skrev:

Jag är väldigt sugen på att testa de här varianterna, och lär göra det förr eller senare. Vaggorna är mycket användbara på sina egna premisser och den här kombinationen är väldigt intressant. Kan du lägga upp ett exempel på hur du eventuellt hade hanterat kort utf vagga + lång köpt vagga i HM utifrån dagens förutsättningar?

Så här t ex kan det se ut:

utfärda 10 E245, á 2,60 kr
utfärda 10 Q215, á 4,25 kr

köp 10 8C230, á 16,75 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

Ovanstående är ett exempel på det jag menar. Det känns osannolikt att HM aldrig under löptiden kommer att vara under 210 eller över 230 så därför behöver vi inte ha som krav att utfärdade premier ska täcka utgiften för premien, men om vi märker att under löptiden att HM mest står stilla kan vi ställa ut lite mer aggressivt, t ex dubbla kontrakten utfärdade vid läge oc hskydd med 10 st optioner hedge i samma månad. OM HM vid utgången av löptiden står i t ex 240 eller 200 har vi fått in á 10 kr extra pga ITM av någon av optionsparet.

Gillar vi inte denna position kan vi köra denna:

köp 10 8O190, á 8,75
köp 10 8C250, á 9,75 kr

Ovanstående ger en lite sämre hedge, men vi kan snabbt jobba in pengarna. OBS notera att vi troligtvis har jobbat in säljoptionerna på mindre än 6 månader. Behöver vi rulla något av benen kan vi rulla ner till 190 eller till 250 beroende på om det är säljoption eller köpoption. Anta att vi t ex behöver rulla ner säljoptionen till 190. Då kan vi finansiera det med att utfärda köpoptioner med samma avstånd till säljoptionen.

Ovanstående två exempel har jag utgått i från mars 2018 pga att det inte fanns priser för december 2018. Optimalt är om man kan köpa december 2018 optioner så man får mer tid till rullningarna. Med endast 12 månaders löptid ställer lite högre krav att man drar in mer premie per månad än december 2018 optionerna som blir lite billigare per månad. Man har helt enkelt större sannolikhet att lyckas om inkomstkravet per månad i snitt minskar.

volla

Inläggav volla » 19 mars 2017, 20:29

Poseidon skrev:

köp 10 8C230, á 16,75 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

Ovanstående är ett exempel på det jag menar. Det känns osannolikt att HM aldrig under löptiden kommer att vara under 210 eller över 230 så därför behöver vi inte ha som krav att utfärdade premier ska täcka utgiften för premien, men om vi märker att under löptiden att HM mest står stilla kan vi ställa ut lite mer aggressivt, t ex dubbla kontrakten utfärdade vid läge och skydd med 10 st optioner hedge i samma månad. OM HM vid utgången av löptiden står i t ex 240 eller 200 har vi fått in á 10 kr extra pga ITM av någon av optionsparet.

Ok, så i och med att ett av de köpta benen lär hamna ITM med allra högsta sannolikhet så finns det en hel del att hämta där och man måste inte känna sig "pressad" att finansiera fullt ut med utfärdade.

Hur ska man se på det om en av de köpta benen hamnar deeply ITM långt innan löptiden gått ut? Hur ser man på det förlorande benet då? Tidsvärde kvar osv. Har för mig att du resonerat litegrann kring detta någonstans innan men hittar inte inlägget.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 20 mars 2017, 01:09

volla skrev:
Poseidon skrev:

köp 10 8C230, á 16,75 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

Ovanstående är ett exempel på det jag menar. Det känns osannolikt att HM aldrig under löptiden kommer att vara under 210 eller över 230 så därför behöver vi inte ha som krav att utfärdade premier ska täcka utgiften för premien, men om vi märker att under löptiden att HM mest står stilla kan vi ställa ut lite mer aggressivt, t ex dubbla kontrakten utfärdade vid läge och skydd med 10 st optioner hedge i samma månad. OM HM vid utgången av löptiden står i t ex 240 eller 200 har vi fått in á 10 kr extra pga ITM av någon av optionsparet.

Ok, så i och med att ett av de köpta benen lär hamna ITM med allra högsta sannolikhet så finns det en hel del att hämta där och man måste inte känna sig "pressad" att finansiera fullt ut med utfärdade.

Hur ska man se på det om en av de köpta benen hamnar deeply ITM långt innan löptiden gått ut? Hur ser man på det förlorande benet då? Tidsvärde kvar osv. Har för mig att du resonerat litegrann kring detta någonstans innan men hittar inte inlägget.

Är det ena benet ordentligt deep så tycker jag man ska passa på att ta hem vinsten. Låt oss säga att 6 månaders löptid har gått, HM har presenterat katastrofalt dåliga siffror gång på gång vilket gjort att HM nu har backat till 150 kr. Här kan vi omedelbart ta hem en vinst på ca 85 000 kr och sedan köpa nya säljoptioner närmare aktiekursen.
Ett annat alternativ är helt enkelt att köpa ännu en köpt vagga. Vi kan utgå från ovanstående:

Vi har sedan tidigare denna och att kursen nu är nere i 150 kr: (inte så sannolikt kanske, men låt oss ändå förbereda oss på det!)
köp 10 8C230, á 16,75 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

köp 10 8L170, á 18 kr
köp 10 8X130, á 18 kr

Denna strategi är lite mer aggressiv. Nu kan vi utfärda dubbla kontrakt säljoptioner och dubbla kontrakt köpoptioner. Den nya etablerade köpta vaggan tjänar vi in snabbt på de dubbla utfärdade kontrakten. Även om det inte helt är sant kan man se 8L170 som en liten inlåsning av vinsten. Om HM i lugn takt återvänder igen till 230 kr så är det 8L170 som då ligger med en fin vinst samt att vi på vägen har tjänat mycket på att utfärda 20 kontrakt säljoptioner varannan eller var tredje månad. Kanske också fått in några kronor på utfärdade köpoptioner också.

Känner man sig inte bekväm med större positioner så är det absolut ingen dålig idé att plocka hem vinsten på 85 000 kr och konsekvent hålla sig till 10 kontraktsnivån.

Jag antar att det var detta du menade i din fråga. Hur man definierar deep ITM är smaksak. Själv tycker jag inte att deep ITM är 15-20 kr i realvärde på en option man betalat 18 kr för och som har löptid på mer än 6 månader. Deep ITM är som jag ser det när deltat är närmare 1 än 0,75 och det blir alltmer osannolikt att aktien ska vända upp till ATM. ITM på ca 50-60 kr är på gränsen till deep ITM i HM med över 1 år kvar kan jag tycka.

Jag är dålig på att avveckla förlustoptioner med argumentet att de kan komma till användning. Om de har ett så pass stort värde att man funderar på att ta hem restvärdet så kan det i sig signalera att den inte är så dålig ändå. Ett alternativ kan vara att flytta ner den genom att etablera en prisspread. Anta att 8C230 har rasat ner till á 5 kr och du kan köpa 8C170 för á 12 kr så kan du få denna spread genom att lägga till endast á 2 kr genom att sälja 20 st C230, dvs 10 sålda av innehavet och utfärda 10 samt köpa 10 C170. Så här skulle resultatet bli nedan:

utf 10 8C230, á 5 kr
köp 10 8C170, á 12 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

köp 10 8L170, á 18 kr
köp 10 8X130, á 18 kr

Här har vi en riktigt bra hedge om vi antar att HM har efter en tid halkat ner till 150 kr. Nu kan vi utfärda 20 kontrakt säljoptioner och 20 kontrakt köpoptioner. Börjar HM sakta men säkert krypa uppåt igen så kan vi nöja oss med att utfärda 10 kontrakt köpoptioner, men köra på med 20 kontrakt säljoptioner.

volla

Inläggav volla » 21 mars 2017, 19:56

Poseidon skrev:

Är det ena benet ordentligt deep så tycker jag man ska passa på att ta hem vinsten. Låt oss säga att 6 månaders löptid har gått, HM har presenterat katastrofalt dåliga siffror gång på gång vilket gjort att HM nu har backat till 150 kr. Här kan vi omedelbart ta hem en vinst på ca 85 000 kr och sedan köpa nya säljoptioner närmare aktiekursen.
Ett annat alternativ är helt enkelt att köpa ännu en köpt vagga. Vi kan utgå från ovanstående:

Vi har sedan tidigare denna och att kursen nu är nere i 150 kr: (inte så sannolikt kanske, men låt oss ändå förbereda oss på det!)
köp 10 8C230, á 16,75 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

köp 10 8L170, á 18 kr
köp 10 8X130, á 18 kr

Denna strategi är lite mer aggressiv. Nu kan vi utfärda dubbla kontrakt säljoptioner och dubbla kontrakt köpoptioner. Den nya etablerade köpta vaggan tjänar vi in snabbt på de dubbla utfärdade kontrakten. Även om det inte helt är sant kan man se 8L170 som en liten inlåsning av vinsten. Om HM i lugn takt återvänder igen till 230 kr så är det 8L170 som då ligger med en fin vinst samt att vi på vägen har tjänat mycket på att utfärda 20 kontrakt säljoptioner varannan eller var tredje månad. Kanske också fått in några kronor på utfärdade köpoptioner också.

Känner man sig inte bekväm med större positioner så är det absolut ingen dålig idé att plocka hem vinsten på 85 000 kr och konsekvent hålla sig till 10 kontraktsnivån.

Jag antar att det var detta du menade i din fråga. Hur man definierar deep ITM är smaksak. Själv tycker jag inte att deep ITM är 15-20 kr i realvärde på en option man betalat 18 kr för och som har löptid på mer än 6 månader. Deep ITM är som jag ser det när deltat är närmare 1 än 0,75 och det blir alltmer osannolikt att aktien ska vända upp till ATM. ITM på ca 50-60 kr är på gränsen till deep ITM i HM med över 1 år kvar kan jag tycka.

Jag är dålig på att avveckla förlustoptioner med argumentet att de kan komma till användning. Om de har ett så pass stort värde att man funderar på att ta hem restvärdet så kan det i sig signalera att den inte är så dålig ändå. Ett alternativ kan vara att flytta ner den genom att etablera en prisspread. Anta att 8C230 har rasat ner till á 5 kr och du kan köpa 8C170 för á 12 kr så kan du få denna spread genom att lägga till endast á 2 kr genom att sälja 20 st C230, dvs 10 sålda av innehavet och utfärda 10 samt köpa 10 C170. Så här skulle resultatet bli nedan:

utf 10 8C230, á 5 kr
köp 10 8C170, á 12 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

köp 10 8L170, á 18 kr
köp 10 8X130, á 18 kr

Här har vi en riktigt bra hedge om vi antar att HM har efter en tid halkat ner till 150 kr. Nu kan vi utfärda 20 kontrakt säljoptioner och 20 kontrakt köpoptioner. Börjar HM sakta men säkert krypa uppåt igen så kan vi nöja oss med att utfärda 10 kontrakt köpoptioner, men köra på med 20 kontrakt säljoptioner.

Tack! Jag uttryckte mig lite otydligt, skulle väl snarare stått "när den verkar närma sig Deeply ITM". När det redan är ett faktum så har man ju tappat det mesta i andra benet. Bara detalj. Verkar ju definieras på lite olika nivåer, jag tänker mig runt delta 0,9/-0,9 kanske?

Funderar lite där, jag har nog en tendens till att behålla de köpta som för tillfället förefaller värdelösa. Har hänt mer än en gång att optioner jag betraktat som "skräp" har tagit revansch! Då kan de i bästa fall bli användbara igen när marknaden vänder ju. Jag har lite "mental blockering" när det gäller att köpa alltför mycket "dyra" (i kronor sett) positioner. Så jag förstår poängen med att köra den nya vaggan (och finansiera den) där men känner jag mig själv rätt hade valt att ta hem vinsten i det vinnande benet och sen vara glad över det :)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 21 mars 2017, 22:32

volla skrev:
Poseidon skrev:

köp 10 8C230, á 16,75 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

köp 10 8L170, á 18 kr
köp 10 8X130, á 18 kr

utf 10 8C230, á 5 kr
köp 10 8C170, á 12 kr
köp 10 8O210, á 15,50 kr

köp 10 8L170, á 18 kr
köp 10 8X130, á 18 kr

Tack! Jag uttryckte mig lite otydligt, skulle väl snarare stått "när den verkar närma sig Deeply ITM". När det redan är ett faktum så har man ju tappat det mesta i andra benet. Bara detalj. Verkar ju definieras på lite olika nivåer, jag tänker mig runt delta 0,9/-0,9 kanske?

Funderar lite där, jag har nog en tendens till att behålla de köpta som för tillfället förefaller värdelösa. Har hänt mer än en gång att optioner jag betraktat som "skräp" har tagit revansch! Då kan de i bästa fall bli användbara igen när marknaden vänder ju. Jag har lite "mental blockering" när det gäller att köpa alltför mycket "dyra" (i kronor sett) positioner. Så jag förstår poängen med att köra den nya vaggan (och finansiera den) där men känner jag mig själv rätt hade valt att ta hem vinsten i det vinnande benet och sen vara glad över det :)

Ja, 0,9 / -0,9 är helt klart deep ITM. Man ska akta sig för att låta en option bli alldeles för deep ITM. Jag har varit med om att det kan vara svårt att hitta köpare på en deep ITM och spreaden kan bli väldigt stor med missbjudande. Jag hade det kämpigt en gång att bli av med optioner som låg deep ITM då det ett tag var köpare som tänkte lägga sig så det knaprar upp 5 kr i realvärde, dvs lägga beslag på en del av realvärdet som man inte ska behöva släppa i normala fall. :-) Ett tag blev jag så förbannad så jag tänkte som principsak vänta ända till lösendagen för att få ut allt mitt realvärde, men så äntligen efter några dagar så lyckades jag få någon att nappa, men fick bjuda på allt kvarvarande tidsvärde, men det var det värt. Var ju en del pengar totalt. Om Du sitter med L250 i HM och HM går som tåget, så vänta inte tills kursen ända till 400 kr innan du gör dig av med L250, i så fall kan du få samma problem som jag fick. Nu när räntan är så låg så kostar det inte mycket för folk att belåna 80% av HM aktierna i stället för att binda halva aktiens värde på optioner.

Ja, speciellt utfärdade ska man göra sig av med och inte betrakta som skräp även om de är billiga. Är de värda á 0,1 och 10 kr under kostar á 0,2 så bygg en prisspread i stället i stället för att betala Avanza en massa courtage som du inte får något för. T ex D260 i HM är inte mycket värda nu. Innan rapporten så köper man D255 eller D250 i stället för att återköpa D260. Spreaden kan användas som ett extra skydd när man utfärdar E eller F optioner!

Många gånger är en vinsthemtagning bäst. Det man kan fråga sig är om man vid rent bord hade startat samma position igen eller om man hade etablerat en annan position med andra lösenpriser. Är svaret JA finns det all anledning att tänka igen sin position. Ett dumt, men vanligt argument varför folk håller i dåliga positioner är att det har med courtaget att göra. Mycket dumt att tänka så. Kapitalet jobbar bättre om man positionerar om. Många ggr innebär det att risken minskas.

Återgå till "Aktier"