optionsstrategi häckloppet!

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: optionsstrategi häckloppet!

Inläggav Himmelsblå » 25 maj 2017, 18:03

Själv grunnar jag på att ställa ut snart.

Har ju leap på 250 respektive 270.

Hoppas på att kursen når 230... då jävlar! :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 maj 2017, 10:01

Om jag förstår grunden för strategin rätt så är det liknande en iron condor runt ett aktieinnehav. Hedgen och callen har dock längre löptid än utställda puts och calls. Vinsten ligger i stigande aktie, utdelningar och att tidsvärdet per tid (pervecka eller månad) är lägre för de köpta optionerna än de korta utställda.

?

Fråga då... hur börjar man? Avista? Avista med fence? CSSP?

Jag grunnar lite på Astra som basaktie....

----

Men varför svarar ni inte? Bara för att det är fint väder och söndag så betyder inte det att man är ledig från PoP! 8)
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 28 maj 2017, 16:31

Himmelsblå skrev:

Om jag förstår grunden för strategin rätt så är det liknande en iron condor runt ett aktieinnehav. Hedgen och callen har dock längre löptid än utställda puts och calls. Vinsten ligger i stigande aktie, utdelningar och att tidsvärdet per tid (pervecka eller månad) är lägre för de köpta optionerna än de korta utställda.

?

Fråga då... hur börjar man? Avista? Avista med fence? CSSP?

Jag grunnar lite på Astra som basaktie....

----

Men varför svarar ni inte? Bara för att det är fint väder och söndag så betyder inte det att man är ledig från PoP! 8)

Hej Himmelsblå! Tillbaks på pop från sol och glass 8)

Nja, som standard finns det ju inga utfärdade säljoptioner inbyggt i den t ex. Så en IC är det inte och inte riktigt samma koncept heller. Däremot kan det ju under perioder bli så att det finns en utfärdad vagga/CSSP eller dylikt ute för att man tillfälligt tappat aktieinnehavet och då väljer att plocka in ett nytt aktieinnehav den vägen istället för avista. Grunden är ju våra köpta leaps långt fram, call och put. De kan vara med samma slutdatum eller tidsdiagonaliserade som de är i den här varianten dec 17 för put och dec 18 för call). Aktierna kan delvis betraktas som en sorts skydd vid lösen, åker man trots allt på lösen kan man då i "värsta fall" släppa aktierna istället för sin call-leaps.

Man kan välja att betrakta det ur lite olika synsätt, men närmast till hands är nog att se det som en calendar spread (tidsspread) med innehav + köpt put (dvs en protective put fram till dec, när man utfärdar CC:s på innehavet får man då ett förskjutet fence fram till dec 17, som L90 situationen såg ut i min volvotråd t ex). Det kan göras på ett antal olika sätt och med bear eller bulltendens osv beroende på hur man väljer att designa den vid etablerandet. När man utfärdar köpoptioner så har man då dem covered med innehavet, vill man utfärda mer så kan man göra det mot köpt call-leaps eller korta köpta calls som gjorts här i tråden. (Undvika att det blir nakna utfärdanden med köpoptioner uppåt helt enkelt, ingen ohedgad ratio i normalfallet).

Vid etablerandet kan man göra på ett antal olika sätt utifrån ens egna strategi och grundantagande, t ex:

-Etablera hela positionen simultant, som är fallet i den här tråden. Absolut ingen nödvändighet, se Poseidons inledande resonemang kring det.

-Etablera positionen gradvis t ex som du föreslog, eller t ex köp call-leaps först. Invänta kursstegring, köp put på högre kursnivåer för att etablera en effektivare hedge.

Jag är själv inte överförtjust i att avistaköpa aktier utan hedge, så någon form av protective put brukar jag etablera initialt för att undvika att det inleds på ett trist sätt...När/om kursen stiger så får man ju bättre manöverutrymme efterhand, det underlättar ju CC utfärdande. Poängen är alltså att det kan vara en klar fördel att ha en viss upparbetad vinst i aktien samt i alla fall katastrofhedge innan man utfärdar mot just innehavet, helst.

Våra köpta leaps ska finansieras genom utfärdande av primärt köpoptioner (som CC mot innehav och/eller tidsspreadar i "option mot option" utförande
).

Fencet i konstruktionen skyddar oss mot katastrof nedåt. Lättast är väl om man får till så många förfall som möjligt under löptiden, förr eller senare kan man behöva rulla (det har vi undvikit så här långt). Så namnet antyder väl att man hoppar över en serie Fence på vägen mot leaps-målet! Exempelvis om kursen stiger under en längre tid så har man i bästa fallet för just det scenariot (dvs bull) kvar sitt aktieinnehav med bra värdestegring samt att call-leapsen har fått realvärde, Deep ITM samt att den då är helt finansierad via våra utfärdanden under löptiden, "gratis".

Som alltid har ju mr market alltid andra planer än man själv. Som nu då har vi tyvärr en tråkig kursutveckling i aktien men vi har delvis "tack vare" det fått enkla förfall på våra utfärdanden och inkasserat en del pengar och det är långt kvar till dec 2018.

Vi har som inkomstkällor under löptiden: 1: utfärdanden av köpoptioner (t ex CC) med erhållen premie, 2: utdelning från aktierna, samt 3: om aktien stiger får vi värdeökning genom aktieinnehavet och vår call-leaps. (Köpt putleaps är först och främst en hedge nedåt).

Ska inte skriva en roman här men som du vet har ju grekerna ett och annat att säga i sammanhanget :) Som du var inne på. Tidsvärdesurgröpningen är ju inget stort problem initialt med våra leaps, efterhand blir det som vi vet det. Så vi vill ju profitera på att käka theta så "snabbt som möjligt" med våra CC:s. Sen händer det ju grejer på vägen, konsolidering, explosiv volatilitet (vega kastar sig in i matchen med full kraft, inte omöjligt), fallande kurs...Så lämpligen får man anpassa sig efter vad som händer med "strategi i strategin" t ex omvända tidsspreadar, prisspreadar osv.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 maj 2017, 17:49

Etablera positionen gradvis t ex som du föreslog, eller t ex köp call-leaps först. Invänta kursstegring, köp put på högre kursnivåer för att etablera en effektivare hedge.

Hmmm.. den är intressant, jag behöver ju inte heller vänta på att kapitalet lossnar från Telia.

Tack för bra svar!

:)
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 8 juni 2017, 17:41

Det var svårt att tänka sig att HM skulle ner under 210 kr, men nu är vi där. Detta visar styrkan i Häckloppet när man har säljoptioner som skyddar aktieinnehavet och att man aldrig ska underskatta risken för att en aktie kan gå neråt oavsett vilken aktie man än pratar om. Säljoptionerna är ett bra verktyg som ska användas!

När rapporterna har varit eller kanske t o m innan kvartalsrapporten så kan det vara läge att börja utfärda fler köpoptioner och även köpa egna köpoptioner för att som tidigare etablera billiga positiva spreadar i stället för att avveckla och betala onödigt courtage för skräpoptioner.

Så här ser det ut nu:

-1000 st aktier
-10 st köpta köpoptioner 8L270
-10 st köpta säljoptioner 7X210
- 10 st utfärdade köpoptioner G230, á 3,70
- 10 st köpta köpoptioner G220, á 2,50 kr NY

Med hänsyn till att vi tagit in lite extra i maj samt utdelning så tycker jag att man kan kosta på sig att köpa in 10 st G220 nu för á 2,50 kr. Nu har vi en lite mer spännande position över de båda rapporterna. Vi har full frihet att dagen innan rapporterna göra något i fall kursen har fallit eller tagit fart. För mycket ska man inte vila på hanen. Över rapporter så ska man sänka risken, samt dra nytta av att rörelser kan ske och mellan rapporterna så säljer vi mer risk (utfärdar!)

volla

Inläggav volla » 8 juni 2017, 18:53

Poseidon skrev:

Det var svårt att tänka sig att HM skulle ner under 210 kr, men nu är vi där. Detta visar styrkan i Häckloppet när man har säljoptioner som skyddar aktieinnehavet och att man aldrig ska underskatta risken för att en aktie kan gå neråt oavsett vilken aktie man än pratar om. Säljoptionerna är ett bra verktyg som ska användas!

När rapporterna har varit eller kanske t o m innan kvartalsrapporten så kan det vara läge att börja utfärda fler köpoptioner och även köpa egna köpoptioner för att som tidigare etablera billiga positiva spreadar i stället för att avveckla och betala onödigt courtage för skräpoptioner.

Så här ser det ut nu:

-1000 st aktier
-10 st köpta köpoptioner 8L270
-10 st köpta säljoptioner 7X210
- 10 st utfärdade köpoptioner G230, á 3,70
- 10 st köpta köpoptioner G220, á 2,50 kr NY

Med hänsyn till att vi tagit in lite extra i maj samt utdelning så tycker jag att man kan kosta på sig att köpa in 10 st G220 nu för á 2,50 kr. Nu har vi en lite mer spännande position över de båda rapporterna. Vi har full frihet att dagen innan rapporterna göra något i fall kursen har fallit eller tagit fart. För mycket ska man inte vila på hanen. Över rapporter så ska man sänka risken, samt dra nytta av att rörelser kan ske och mellan rapporterna så säljer vi mer risk (utfärdar!)

Håller verkligen med om att det var svårt att tänka sig att den skulle hamna där! Så nu har vi en positiv prisspread med köpoptioner inbyggt i strategin till juli. Ger onekligen lite mer spänning, men i lagom dos :)

Funderar kring call leaps:en. Hur ser du på 8L270? Finns det lägen/situationer som kan uppstå där du tycker att man bör överväga att rulla t ex nedåt? Man har ju i princip betalat tidsvärde som sedan tyvärr utvecklat sig fel, samtidigt så har man ju fortfarande mycket tid kvar och finansieringen har ju gått bra så här långt och X210 har istället ökat i värde. Tänker inte så mycket kring själva finansieringen utan snarare själva leaps:en. (Förstår att det kanske är annorlunda om man köpt en Deep ITM med delta närmare 1). Men rent generellt, om man i en calendar spread eller häcklopp eller dylikt köpt en OTM leaps som sen blir ännu mer OTM efterhand, hur tänker du kring det? Ska man ha "is i magen" eller överväga att rulla ned, eller kanske t om framåt? Man kan ju så klart även tänka sig alternativet att köpa fler men det är ju inte riktigt som med aktier på grund tidsvärdeseroderingen, man kan ju snitta ned sig på ett mindre bra sätt...Hur brukar du göra om en köpt OTM köpoption leaps inte verkar orka uppåt och tiden bara går?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 8 juni 2017, 19:44

Du tar upp en intressant fråga.

Det är långt upp till 8L270. Två intressanta alternativ finns att ta till. Det ena är att köpa på lägre kurs för att komplettera. Det andra alternativet är att köpa på lägre kurs och även sälja av de gamla med dubbla kontrakt för att komma ner i kurs. På så vis får man bättre kontakt och vågar vara lite mer aggressiv när man utfärdar. Lämpligt är att agera efter en kvartalsrapport så man inte köper in sig strax före fritt fall före en dålig rapport.

Jag tycker inte man ska sitta på händerna allt för mycket. Man ska jobba skrivit med optionerna och ska inte fokusera för mycket på att man realiserar förluster. Det handlar om att jobba sig fram till bättre positioner.

volla

Inläggav volla » 10 juni 2017, 16:16

Poseidon skrev:

Det är långt upp till 8L270. Två intressanta alternativ finns att ta till. Det ena är att köpa på lägre kurs för att komplettera. Det andra alternativet är att köpa på lägre kurs och även sälja av de gamla med dubbla kontrakt för att komma ner i kurs. På så vis får man bättre kontakt och vågar vara lite mer aggressiv när man utfärdar. Lämpligt är att agera efter en kvartalsrapport så man inte köper in sig strax före fritt fall före en dålig rapport.

Jag tycker inte man ska sitta på händerna allt för mycket. Man ska jobba skrivit med optionerna och ska inte fokusera för mycket på att man realiserar förluster. Det handlar om att jobba sig fram till bättre positioner.

Tack för det Poseidon. Värt att ägna lite tankemöda när situationer förändras drastiskt. Ibland kan inaktivitet bli förödande. Jag instämmer verkligen i det du skriver om förluster, när det börjar gå fel är det ju ofta bättre ta en liten förlust tidigt än att den hinner utvecklas till en stor istället. Din formulering "det handlar om att jobba sig fram till bättre positioner" sammanfattar verkligen var fokuset bör ligga.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 11 juni 2017, 10:50

volla skrev:
Poseidon skrev:

Tack för det Poseidon. Värt att ägna lite tankemöda när situationer förändras drastiskt. Ibland kan inaktivitet bli förödande. Jag instämmer verkligen i det du skriver om förluster, när det börjar gå fel är det ju ofta bättre ta en liten förlust tidigt än att den hinner utvecklas till en stor istället. Din formulering "det handlar om att jobba sig fram till bättre positioner" sammanfattar verkligen var fokuset bör ligga.

Jag sa tidigare att i Häckloppet så är det klokt att ligga lågt med utfärdande innan rapport. En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Häckloppet i sin rena form så är det klokt att ligga lågt före rapport. Men, vi kan faktiskt som jag nämner i andra tråden etablera en köpt vagga med kort tid till lösen och baka in den i Häckloppet. Då ger det oss också tillfälle att utfärda optioner på 2-3 månaders löptid då vi inte längre är rädda för rörelse på säljrapport/kvartalsrapport, dvs nu blandar vi två olika strategier, en av dem vill vi inte ha rörelse i, men den andra vill vi det. När dessa flätas samman så blir resultatet förstås en blandning av dessa och en ny resultatkurva uppstår! Kort sammanfattat så vill vi ha rörelse i Häckloppet om vi köpt en vagga

volla

Inläggav volla » 11 juni 2017, 11:29

Poseidon skrev:

Jag sa tidigare att i Häckloppet så är det klokt att ligga lågt med utfärdande innan rapport. En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Häckloppet i sin rena form så är det klokt att ligga lågt före rapport. Men, vi kan faktiskt som jag nämner i andra tråden etablera en köpt vagga med kort tid till lösen och baka in den i Häckloppet. Då ger det oss också tillfälle att utfärda optioner på 2-3 månaders löptid då vi inte längre är rädda för rörelse på säljrapport/kvartalsrapport, dvs nu blandar vi två olika strategier, en av dem vill vi inte ha rörelse i, men den andra vill vi det. När dessa flätas samman så blir resultatet förstås en blandning av dessa och en ny resultatkurva uppstår! Kort sammanfattat så vill vi ha rörelse i Häckloppet om vi köpt en vagga

Det ger en rolig extra dimension med optioner när man de facto har en marknadssyn på kort sikt och en annan på lång sikt och sen kan bygga strategin utifrån det. Du har ju varit inne på det här med parallella vaggor tidigare och då tror jag det var kort utfärdad vagga mot lång köpt vagga om jag inte minns fel. Med kort köpt vagga istället tänker jag mig att det adderar fler hedgenivåer/möjligheter vid utfärdande? Om man tänker sig utifrån hur det här häckloppet ser ut i nuläget, kan du lägga upp något exempel på hur man skulle kunna bygga det härifrån?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 12 juni 2017, 06:41

volla skrev:
Poseidon skrev:

Det ger en rolig extra dimension med optioner när man de facto har en marknadssyn på kort sikt och en annan på lång sikt och sen kan bygga strategin utifrån det. Du har ju varit inne på det här med parallella vaggor tidigare och då tror jag det var kort utfärdad vagga mot lång köpt vagga om jag inte minns fel. Med kort köpt vagga istället tänker jag mig att det adderar fler hedgenivåer/möjligheter vid utfärdande? Om man tänker sig utifrån hur det här häckloppet ser ut i nuläget, kan du lägga upp något exempel på hur man skulle kunna bygga det härifrån?

Nu har jag inga priser framför mig, men ungefär så här kan det se ut. Lått oss utgå från det Häcklopp vi har. Nu lägger vi till denna position:

Utfärda 10 H225, á 2,50 kr
köp 10 F 215, á 0,85 kr
köp 10 R200, á 1,30 kr

Nu har du fått en kostnadsfri köpt vagga som ett komplement till Häckloppet eftersom du har utfärdat 10 H225.
Blir det rörelse kommer den köpta vaggan att bli lönsam. Uppstår ingen rörelse alls så har du ändå haft ett bra skydd under denna spännande vecka med både Inditex rapport på onsdag och HM rapport på torsdag.

volla

Inläggav volla » 13 juni 2017, 14:29

Poseidon skrev:

Nu har jag inga priser framför mig, men ungefär så här kan det se ut. Lått oss utgå från det Häcklopp vi har. Nu lägger vi till denna position:

Utfärda 10 H225, á 2,50 kr
köp 10 F 215, á 0,85 kr
köp 10 R200, á 1,30 kr

Nu har du fått en kostnadsfri köpt vagga som ett komplement till Häckloppet eftersom du har utfärdat 10 H225.
Blir det rörelse kommer den köpta vaggan att bli lönsam. Uppstår ingen rörelse alls så har du ändå haft ett bra skydd under denna spännande vecka med både Inditex rapport på onsdag och HM rapport på torsdag

HM @ 212,80. Vi välkomnar köpta vaggan in i matchen även i denna HM tråd! :)

volla

Inläggav volla » 25 juli 2017, 17:15

G230 förföll i fredags, positionen inkasserade ytterligare 3700 kr.

Utfärdade optioner har fått hållas orörda ända till slutdagen utan åtgärd, i verkligheten hade det kanske skett en del andra transaktioner. Samtidigt är det intressant i sig att se vad som händer när man kör lite av slutdagare på de utfärdade.

Vore intressant att försöka hålla tråden vid liv i alla fall året ut? Poseidon, vad sker härifrån?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 26 juli 2017, 06:25

volla skrev:G230 förföll i fredags, positionen inkasserade ytterligare 3700 kr.

Utfärdade optioner har fått hållas orörda ända till slutdagen utan åtgärd, i verkligheten hade det kanske skett en del andra transaktioner. Samtidigt är det intressant i sig att se vad som händer när man kör lite av slutdagare på de utfärdade.

Vore intressant att försöka hålla tråden vid liv i alla fall året ut? Poseidon, vad sker härifrån?

Jag har som du kanske märkt glömt bort tråden lite. Hör kommer en uppdatering och lite tankar.

Den tidigare köpta G220, som låg i ATM i förra veckan säljer man förstås av och tar hem pengarna. Det gick att få ca @2,00 kr för dessa. Men nåja. Det blir lite backtrading att påstå detta nu så vi kan hoppa över att dra den till positionens förutsättningar och endast se det som en kommentar och åsikt över det självklara valet vid liknande situationer.

Till positionen. Nu behöver vi inte längre tänka på säljrspporterna då HM tagit bort dem.

Köp 10 8F210, @16,25 kr
Utförda 10 I220, @2,50 kr
Sälj 10 7X210
Köp 10 8X210

Jag tror det börjar bli dags att skicka ut säljoptioner 7X210 också för att ersätta med 8X210. Lägger till den ovan också. Nu ser jag inga priser på någon av dessa. Jag tycker det börjar bli ont om tid kvar i 7X210 och därav bör den bytas ut. Relativt den tid som återstår känns den dyr. Vi får mycket mer tid för pengarna om den byts ut.

Samtidigt har vi allt för dålig kontakt med 8L270 så vi bör komplettera med 8F210 också.

volla

Inläggav volla » 26 juli 2017, 17:28

Poseidon skrev:

Jag har som du kanske märkt glömt bort tråden lite. Hör kommer en uppdatering och lite tankar.

Den tidigare köpta G220, som låg i ATM i förra veckan säljer man förstås av och tar hem pengarna. Det gick att få ca @2,00 kr för dessa. Men nåja. Det blir lite backtrading att påstå detta nu så vi kan hoppa över att dra den till positionens förutsättningar och endast se det som en kommentar och åsikt över det självklara valet vid liknande situationer.

Jag tvekade själv litegrann här om det var värt att ta upp summeringen igen, det blir just tendens mot backtrading precis som du påpekade. Vi har ju undvikit det hittills till priset av att utfärdade istället blivit som "slutdagsstrategier" (i betydelsen utfärda och acceptera slutdagsresultatet) och det blir ju också märkligt. Nu har det ju varit framgångsrikt med utfärdandet så här långt men ändå...Vi har ju HM tråden som fylls på med strategier så det kanske ändå räcker med att köra grejerna i den. Här finns ju mycket matnyttigt om man (t ex jag) vill gå tillbaks kolla nåt.

Poseidon skrev:

Till positionen. Nu behöver vi inte längre tänka på säljrapporterna då HM tagit bort dem.

Köp 10 8F210, @16,25 kr
Utfärda 10 I220, @2,50 kr
Sälj 10 7X210
Köp 10 8X210

Jag tror det börjar bli dags att skicka ut säljoptioner 7X210 också för att ersätta med 8X210. Lägger till den ovan också. Nu ser jag inga priser på någon av dessa. Jag tycker det börjar bli ont om tid kvar i 7X210 och därav bör den bytas ut. Relativt den tid som återstår känns den dyr. Vi får mycket mer tid för pengarna om den byts ut.

Samtidigt har vi allt för dålig kontakt med 8L270 så vi bör komplettera med 8F210 också.

Ser bra ut det där! Vi kan väl väcka upp tråden igen om det är någon intressant infallsvinkel/tanke som dyker upp kring häckloppsstrategier.

Återgå till "Aktier"