HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: HM och optioner

Inläggav Himmelsblå » 27 augusti 2017, 13:07

Jag har liksom fastnat i large cap träsket...Sen vill jag ha tillgång till optioner på bolagen då...och då hamnar jag ännu mer där . Men köper jag midcap längre fram så har du öppnat ögonen där på intressanta kandidater, helt klart.

Large Cap är inte generellt dåligt. Sett över tiden bör mindre bolag vara bättre då det ofta är lättare att hitta bra riskpremier där. Men vid breda uppgångar brukar large cap vara bra nog.

Men visst är det lite trist att det inte går att köra optioner annat än på de största. Mindre bolag på Large Cap kan ha optioner med ofta är inte de marknaderna likvida... så man avlönar den där market makern också, förutom att man själv skall tjäna på det...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 27 augusti 2017, 14:08

Himmelsblå skrev:

Large Cap är inte generellt dåligt. Sett över tiden bör mindre bolag vara bättre då det ofta är lättare att hitta bra riskpremier där. Men vid breda uppgångar brukar large cap vara bra nog.

Men visst är det lite trist att det inte går att köra optioner annat än på de största. Mindre bolag på Large Cap kan ha optioner med ofta är inte de marknaderna likvida... så man avlönar den där market makern också, förutom att man själv skall tjäna på det...

Benägen att hålla med där. För min del har jag värdeinvestering som grund. Mycket stora, "stabila" tråkiga bolag med stabil utdelning och gärna substansrabatt osv...Inspirerat litegrann av utdelningsinvestering till viss del, men definitivt inget jag löper linan ut på. Vill ha manöverutrymme för speciella händelser. Potentialen att det händer något spektakulärt i bolagen är mycket låg, vilket är just det jag eftersträvar. Aktierörelserna är en annan sak, de måste inte vara stabila. Jag har inga problem att hantera starkt cykliska aktier med hög volla. Kurserna får gärna kränga en del. Nästa stora generella börsfall där allt åker ned i källaren samtidigt är en annan sak, det tänker jag parera med optionerna.

Svenska optionsmarknaden...Det är lite roligt när man läser i den amerikanska litteraturen, vissa av de grejerna blir väldigt svårt att genomföra i vissa aktier med de spelregler som gäller här, liten marknad...Hur roligt är det att rigga fyra ben parallellt själv i en aktie med illikvida optioner?

Precis som du skriver, i vissa bolag är det stendött med likviditeten i optionerna, stentrista spreadar om de ens orkat lägga ut några...Då blir det ännu mycket mer svårt att försöka få en edge där. Då får man ha en riktigt bra plan för att det ska vara värt besväret/risken.

Man får som bekant en sak mot att man offrar en annan sak. Jag har valt bolag med hyfsad volatilitet i aktien, jag vill ha relativt stabilt i bolaget men aktien kan få svänga bäst den vill. Så premiernas värde genom moneynessnivån uttryckt i deltat, tidsvärdet och vollavarianternas inverkan därigenom (som förväntan och faktiskt utfall) är klart intressantare för mig än att aktien ska vara tråkig och röra sig i ett väldigt litet intervall. Så gamma och vega kan komma och ge utfärdaren av volatila aktier en rejäl käftsmäll ibland. Så länge man vet vad som kan hända så kan man ha en plan för att hantera det.

Det betyder ju ingalunda att det är något "bra" i sig själv att välja en viss tyngdpunkt i den här riktningen mot volatilitet. Det betyder bara att jag valt den prioriteringen. Det går fortfarande att köra neutrala strategier, får bara välja sina tillfällen osv. Verkstadsbolag är intressanta för mig ur det perspektivet. Men ja du vet ju, vissa aktier passar bättre för vissa strategier än andra. Så min prioriteringsordning är: bolaget (FA) - aktien - optionen.

Någon annan kanske letar lågbeta-aktier och väljer en strategi där premierna inte är så stora men thetat gör jobbet på ett lättare sätt och motarbetas inte lika mycket av de andra grekerna just på grund av den låga vollan i aktien.

Eftersom vi har hundratals optionsstrategier i verktygslådan med olika utgångspunkter så blir det nog så i verkligheten att man delvis nischar sig, vissa bolag, vissa branscher, vissa nyckeltal, vissa egenskaper i aktien, vissa typer av spreadar mer än andra osv. Jag har valt bort en massa grejer för att kunna koncentrera mig på andra.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 augusti 2017, 14:27

Volla skrev:Eftersom vi har hundratals optionsstrategier i verktygslådan med olika utgångspunkter så blir det nog så i verkligheten att man delvis nischar sig, vissa bolag, vissa branscher, vissa nyckeltal, vissa egenskaper i aktien, vissa typer av spreadar mer än andra osv. Jag har valt bort en massa grejer för att kunna koncentrera mig på andra.

Det är en viktig poäng. Jag letar ju efter nya strategier för att jag vill lära mig mer.

Men egentligen bör man ha en tydligare strategi och plan än den jag har, såvida man då inte letar nytt som jag gör.

Det gäller inte bara optioner utan alltid egentligen. man kan inte hålla råkoll på och förstå alla aktier och bolag. Man väljer ett gäng att studera i detalj. Detsamma gäller ju branscher, och även om jag vill risksprida, så finns det branscher jag valt bort medvetet. En sådan har varit fastighetsbolag, och det är inte för att jag misstror dessa bolag utan för att jag inte begriper. Spelbolag är en annan bransch jag inte riktigt förstår, även om jag sakta lär mig och jag har ägt spelbolag faktiskt.

Ingen kan allt. Den investerare är inte född som kan hålla koll på allt.

Den strategi man kör måste vara hanterbar i praktiken. Det är viktigt!
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 27 augusti 2017, 15:22

Himmelsblå skrev:

Det är en viktig poäng. Jag letar ju efter nya strategier för att jag vill lära mig mer.

Men egentligen bör man ha en tydligare strategi och plan än den jag har, såvida man då inte letar nytt som jag gör.

Det gäller inte bara optioner utan alltid egentligen. man kan inte hålla råkoll på och förstå alla aktier och bolag. Man väljer ett gäng att studera i detalj. Detsamma gäller ju branscher, och även om jag vill risksprida, så finns det branscher jag valt bort medvetet. En sådan har varit fastighetsbolag, och det är inte för att jag misstror dessa bolag utan för att jag inte begriper. Spelbolag är en annan bransch jag inte riktigt förstår, även om jag sakta lär mig och jag har ägt spelbolag faktiskt.

Ingen kan allt. Den investerare är inte född som kan hålla koll på allt.

Den strategi man kör måste vara hanterbar i praktiken. Det är viktigt!

Så otroligt sant! Vissa saker måste man helt enkelt välja bort till förmån för något annat. Jag kan inte köra strategier som kräver minutiös bevakning för jag kan inte bosätta mig framför skärmen, jag bör inte utfärda en ohedgad indexstrut av flera skäl, jag gillar inte förhoppningsbolag, jag gillar inte råvarubolag, jag kan inget om spelbolag osv osv. Så bort med det!

Eller det här med strategier, förr var jag mer benägen att testa och testa för att få grepp om hur de fungerar. Nu kollar jag upp dem och när de är uppenbart oanvändbara 95% av gångerna så testar jag inte dem i verkligheten. Vissa strategier är mest irriterande när man ser grundpremisserna för dem...(En köpt neutral tidsspread lär vara intressantare för fler derivatister än en såld neutral tidsspread om man ser till investerarkollektivet. Jag inbillar mig att det är så och att det är av en anledning som kan finnas i designen av strategin och i vilka lägen den är praktiskt tillämpbar). Det har hänt att någon obskyr liten strategi jag läst någonstans har kunnat användas för att lösa ett problem med en position. Jag vill sätta mig in i även det jag inte använder så mycket, helt plötsligt blir det användbart när man minst anar det!

Numera väljer jag positioner som är kompatibla med den generella strategin för portföljen. Förr plöjde jag optionsbok efter optionsbok...Efter ett tag blir det då mest upprepningar av samma tugg, marketmakern som skriver en bok om optioner och berättar hur marketmakers gör för att gammascalpa, gäsp...Jag är glad att jag läst dem och fått inblick i vad som sker hos motparten, men det de gör kan jag helt enkelt inte göra som markettaker. De gör något helt annat och mycket av böckerna handlar om just detta "annat". Det hjälper dock för att få någon form av big picture el nåt.

Olika spelregler. Nu letar jag efter böcker kring mer specifika områden så då koncentrerar jag mig på att hitta dem som är trovärdiga författare inom den nisch jag vill veta mer om. Vissa saker upptäcker man nyttan med långt senare. Sen finns det ju vissa som om man följer råden kommer leda till total och fullständig katastrof! Jag har en sådan som är mycket text (substanslös som få) men handlar i princip bara om att man ska mata på med covered calls oavsett marknadssituation, oavsett hur stor förlust man har i aktien, oavsett greker och impvollan, ja egentligen oavsett allt bara utfärda utfärda utfärda!!! Läser man den som första bok så kanske man inte är med i matchen jättelänge sen... :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 augusti 2017, 10:22

HM på 201.... pressen är svår att begripa sig på.

Det kliar lite i fingrarna på mig att realisera hedgen... jag vet, jag är knäpp på riktigt som tänker så...

Jag äger HMB7X200 @ 13,00 - 13,75

Byta till

HMB7X190 @ 8,25 - 8,75

ger nära en femma per aktie... är det värt risken???

Förmodligen idiotiskt... men jag tror ju inte att HM säckar ihop, snarare att den snart vänder upp igen.

Frustrerande kursutveckling!
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 31 augusti 2017, 22:37

Himmelsblå skrev:

HM på 201.... pressen är svår att begripa sig på.

Det kliar lite i fingrarna på mig att realisera hedgen... jag vet, jag är knäpp på riktigt som tänker så...

Jag äger HMB7X200 @ 13,00 - 13,75

Byta till

HMB7X190 @ 8,25 - 8,75

ger nära en femma per aktie... är det värt risken???

Förmodligen idiotiskt... men jag tror ju inte att HM säckar ihop, snarare att den snart vänder upp igen.

Frustrerande kursutveckling!

Vi kan ju alltid jämföra dem lite på kul utifrån vad den var värd när du skrev detta jämfört med byte till X190 :) Vi kollar bara protective put delen här nu då, aktier + köpta säljoptioner. (Du har väl nåt förskjutet fence igång där också och häckloppsdelen med köpt vagga dec om vi tänker oss call leapsen men vi bortser från dem nu då det är X200 kontra ett byte till X190 som är det intressanta).

TVÅ PROTECTIVE PUT:

Förutsättningar

aktier GAV 220 kr???

HMB7X200 GAV 5,75???

(stämmer inte GAV:t är det ju bara att trycka in de korrekta siffrorna nedan)

X190 inköp @ 8,50 (mitten av spreaden)

X190

MAXVINST: Obegränsad (om den inte är inlåst pga cc utf via fence)

MAXFÖRLUST: 220 -190 + 8,50 = 38,50 kr/aktie

BREAKEVEN (upp): 220 + 8,50 = 228,50 kr/aktie

---

X200

MAXVINST: Obegränsad (om det finns en cc utfärdad så är den låst i fencekonstruktionen, andra siffror)

MAXFÖRLUST: 220 - 200 + 5,75 = 25,75 kr/aktie

BREAKEVEN (upp): 220 + 5,75 = 225,75 kr/aktie

Reflektion: X190 ökar förlustrisken. Å andra sidan har du en vinst att inkassera där genom att sälja av den. Så jämförelsen får ses i det perspekivet mer som en ögonblicksbild för hur det ser ut nu oaktat själva bytet i sig. Det är ju marknadssynen som avgör i vanlig ordning. Facit har vi ju som vanligt endast i efterhand 8)

Hade du varit tvungen att skapa en protective put idag till gällande pris hade det ju blivit:

MAXVINST: som tidigare resonemang

MAXFÖRLUST: 220 - 200 + 13,50 = 33,50/aktie

BREAKEVEN (upp): 220 + 13,50 = 233,50...

Så du har ju lite roligare förutsättningar med ditt nu låga GAV och nära realvärde i X200.

Har jag slängt om några siffror el nåt skyller vi på den sena timman för jag orkar inte kontrollera. Vollasömndags.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 september 2017, 15:28

Kanske skulle skippat hedgen... faktum är att jag ju inte tror på någon krasch från dagens nivåer.

Men jag får låta det vila lite kanske... det är ett väldigt säljtryck. Så får jag se vad jag gör nästa vecka...

Men tråkig utveckling.
- ordspråk från England

Medulla

Inläggav Medulla » 1 september 2017, 16:33

Hej Himmelsblå!

Kunde inte låta bli att titta in igen efter lång tid av overksamhet på skrivarsidan.

Det finns en oomkullrunkelig regel som säger:

Ta aldrig bort en hedge och lämna underliggande oskyddad.

H&M är ett solitt företag - troligen, men räkna alltid med att något oförutsett kan inträffa.

Däremot kan du givetvis byta hedge genom sekvensering i någon riktning, då har du ju alltid koll på v/f.

Trevlig helg!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 september 2017, 18:25

Jag skall passa mig... :wink:

Får sätta mig på händerna igen...

Jag tolkar uttrycket, då Aromata undrade, som att man sätter sig på händerna får att inte göra något. Inte störa... liksom som ett barn i kyrkan som har svårt att sitta stilla.

Man vill, men får inte. :wink:
- ordspråk från England

Tri Way

Inläggav Tri Way » 5 september 2017, 20:43

Kanske kan vara av intresse för någon.

http://www.optionsbloggen.se/snabbguide ... trategier/

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 september 2017, 18:14

Kan man tro, HM närmade sig 200 igen. :D
- ordspråk från England

Coccos

Inläggav Coccos » 13 september 2017, 13:25

HMB7I200 8:50-9:25
HMB7U210 3:90-4:25

HMB7I210 2:20-2:50
HMB7U200 0:55-0:75

Strategi 1 Köp 200 struten a' 10 kr
Strategi 2 Köp 210 struten a' 6:75 kr
Strategi 3 köp nedre vaggan a' 3.25 kr
Strategi speck Sälj i200 köp 3x i210 8;50-3x2:50 = in 1000 kr
Sälj u210 köp 5x u200 3:90-5x 0:75 = in 150 kr

HM @ 208:30 och försäljnings siffror på fredag!

imp volla nära 50 :arrow: I ( V210 struten 14:75)

Coccos

Inläggav Coccos » 14 september 2017, 15:58

HM @ 213:30

Strategi 1 säljes a' ca 13:80
Köp Struten 215 3:15 +4:75 = 7:90

5:90 in i kassan

bet för vagga tot strategi 1 4:10

Coccos

Inläggav Coccos » 15 september 2017, 11:05

Coccos skrev:HMB7I200 8:50-9:25
HMB7U210 3:90-4:25

HMB7I210 2:20-2:50
HMB7U200 0:55-0:75

Strategi 1 Köp 200 struten a' 10 kr
Strategi 2 Köp 210 struten a' 6:75 kr
Strategi 3 köp nedre vaggan a' 3.25 kr
Strategi speck Sälj i200 köp 3x i210 8;50-3x2:50 = in 1000 kr
Sälj u210 köp 5x u200 3:90-5x 0:75 = in 150 kr

HM @ 208:30 och försäljnings siffror på fredag!

imp volla nära 50 :arrow: I ( V210 struten 14:75)

HM@219:80

Strategi 1 oförändrad 19:50 (+9:50)
Strategi 1 ändrad 4:50 (+0:40)
Strategi 2 9:50 (+2:75)
Strategi 3 9:50 (+ 6:25)
Strategi speck 3x9:50 -19:50 (+ 10:15)

VJ210 strut 14.35

:arrow: I

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 september 2017, 06:40

Jag vågar inte riktigt trada som Coccos och moffar... det är intressant att följa men... min TA är för grov och svag och magkänslan kan jag inte riktigt lita på... jag har ingen bra metod helt enkelt.

Men nu är ju HM riktigt på g och det var korrekt att köpa tillbaka CC215 för 45 öre... HM stängde ju på 217 på lösensdagen.

Så det var kul och nu börjar det ju på allvar osa ny CC!

Uppgången tolkar jag vara beroende av nästa rapport. "Nu tittar vi framåt och hoppas igen"... och vi är upp nästan 10% på kort tid nu!

Förra rapporten var ju ingen katastrof och jag tycker nog att pessimisterna fick lite fel där, men den får mig ju heller inte att blåsa faran över direkt... den var ok, men egentligen inte mer än så.

Nästa rapport är den 28:e... alltså fjorton dagar bort bara. Jag tror rörelserna fram tills dess kommer att handla om rapporten.

Jag får se nu lite försiktigt... jag har ju leapen, så jag behöver inte vara rädd för att ställa CC innan rapport och att jag sedan loosar out rejält. Jag ser fördelen med leap där, jag tror inte jag velat ställa ut annars! Får vi en fin rapport så kom ihåg att PE nu bara är 18,5%!!! Det finns absolut 10% till i kursen upp till PE=20 utan att vi behöver se annat än att oron i marknanden minskar... 230+ är ingen blåögd optimism.

Med leap på 230 kan jag ju lugnt ställa på 230 också med kortare löptid. Jag kan kanske ställa på 220 eller 225 också...

Det ser bra ut nu och på en uppgång på måndag agerar jag nog... nedgång på måndag vet jag inte, det ser vi då.

Igår hackade J225 sig fram mellan 3,25 och 3,70... jag är egentligen nöjd med det...

Måndag blir kul hoppas jag!!!

Så har vi ju hedgen om den skall flyttas upp igen...

men igår var HMB7X190 på 2,35 - 2,75 och X200 på 4,25 - 5,00

Det går ju faktiskt att tjäna en slant på att flyta med i kurssvängningen och flytta sin hedge också... märker jag. Totalt hade jag väl tjänat 2 kr/aktie eller vad det blir på att köpa tillbaka mina gamla X200 nu... Men jag avvaktar lite till och jag måste ju hursomhelst förnya/förlänga hedgen..... så jag passar nog på att försöka utnyttja den positiva trenden till det istället.
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"