HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: HM och optioner

Inläggav volla » 28 november 2017, 20:58

Jag fattade inte riktigt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 november 2017, 22:32

Jag larvar mig. Det är en ny reklam HM kör nu till jul.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 30 november 2017, 13:57

Det var en ganska intressant intervju med Persson i dagens DI tycker jag.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 november 2017, 17:48

Jag kommer ju inte åt DI, men har läst brottstycken från Avanza Forum. Där härskar bara sura miner tycker jag. :D

Jag tycker det ligger som det ligger, och vad jag tyckt innan: HM har probleminsikt och resurser att fixa detta. Det är mest en fråga om när och var botten ligger.

TA så sätter HM fortfarande nya bottnar och topparna blir lägre, trenden är ju nedåt.

Men en återhämtning nu då, som jag som ligger lång kan agera på.

Ny hedge behövs och CC kan ställas ut med leap på 210.

Det handlar om att rida ut detta som jag ser det. För min del.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 30 november 2017, 18:45

Himmelsblå skrev:Jag kommer ju inte åt DI, men har läst brottstycken från Avanza Forum. Där härskar bara sura miner tycker jag. :D
...

Jag har klippt in det göttaste av hans intervu här:
viewtopic.php?f=1&t=3406&p=72265#p72265
"you gotta do what you gotta do"

volla

Inläggav volla » 30 november 2017, 19:59

Himmelsblå skrev:

Jag kommer ju inte åt DI, men har läst brottstycken från Avanza Forum. Där härskar bara sura miner tycker jag.

Jag tycker det ligger som det ligger, och vad jag tyckt innan: HM har probleminsikt och resurser att fixa detta. Det är mest en fråga om när och var botten ligger.

TA så sätter HM fortfarande nya bottnar och topparna blir lägre, trenden är ju nedåt.

Men en återhämtning nu då, som jag som ligger lång kan agera på.

Ny hedge behövs och CC kan ställas ut med leap på 210.

Det handlar om att rida ut detta som jag ser det. För min del.

Det borde ju vara rimligt att anta att HM snubbarna har mer probleminsikt än marknaden. Det är väl där det står på något sätt.

Det behöver ju inte stiga jättemycket för att du ska få en riktigt trevlig position Himmelsblå med den callen och så många aktier!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 december 2017, 09:22

Tyskland är som vi vet det land där H&M har största omsättning, även om USA och Kina har fler butiker än Tyskland. Kina kan troligtvis gå om USA inom kort när det gäller antal butiker, då Kina hade 490 butiker vid förra rapporten, endast 21 färre butiker än USA.

Dock omsätter H&M 21 miljarder i USA, knappt 8.4 miljarder i Kina och drygt 27 miljarder i Tyskland.

Nu har Kina inte varit den marknaden som bidragit så mycket till vinsttillväxten än så länge, men samtidigt skulle det inte förvåna mig om just Kina kan överraska inom snar framtid, som kan ge en kraftig hävstång på resultatet, speciellt då ingen verkar räkna med Kina, snarare tvärt om.

Många kanske tror att Kineserna helst köper billiga kläder mm från deras egna leverantörer, men det verkar som Kineserna gillar att handla det som de ser som moderiktigt, såsom från H&M.

Läs på hur H&M satsar på e-handeln i Kina, så kanske det klarnar att H&M är i framkant på de marknader där det går att tjäna pengar direkt även i denna e-handelstrenden.

Patrik

Plankade från Avanza Forum då infallsvinkeln är intressant. För nog är det så att de marknader HM penetrerat ju inte är mogna och rika. Det kan mycket väl förklara den nedgående försäljningen per butiksyta. Det var ju den indikatorn som började sänka HM när den ifrågasattes... om ni minns? Stämmer Patriks siffror (jag har inte kollat) så säljer man mindre per butik i Kina. Kan vara att en typbutik i Kina har färre kvadratmeter än i USA, men det är väl tydligt att expansionen i Både USA och framförallt Kina har skett på bekostnad av effektiv försäljning?

Är då det ett allvarligt problem? Ptja, man har ju expanderat utan lönsamhet så det är det väl. Men man kan ju få lite perspektiv genom resonemanget?

Eller famlar jag efter halmstrån?
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 10:23

Hello Volla, Himmelsblå och ni andra som kan optioner!

Jag grunnar på att göra en options trade, min första nånsin. Och då just i HM.
Jag tänker som så att HM nog kommer att fortsätta falla ner till 150 eller 170 eller så inom ett halvår.
Och att jag därför köper en säljoption.

Verkar det någorlunda rimligt tänkt så här långt?

Men när jag ska kolla priserna blir jag lite förvirrad.
Jag går in på Avanza här: https://www.avanza.se/optioner-lista.ht ... b=overview
Alltså HM, Säljoption, Jun2018

HMB8R230 där står spread % 1,83 - är det spread mellan köp och sälj av optionen?

Klickar jag på Köp för HMB8R230 så får jag upp kursen 41 SEK
HM står idag i 196 SEK så 230 - 196 = 34 så kursen på optionen borde vara 34 ?? Men det funkar säkert inte så enkelt...

Hursomhelst, tanken är alltså att köpa en HM säljoption med ett lösenpris högre än aktuell kurs till ett bestämt datum.
Om kursen står lägre (t ex 170) vid det datumet så köper jag HM till 170 och utnyttajr rättigheten att sälja till 230
Men om kursen är högre än 230 vid det datumet har jag förlorat hela insatsen (aj).

Är det rätt uppfattat av mig eller är jag helt ute och cyklar :D

Edit: Det här är inte huggit i sten utan ett tankeexperiment än så länge...Kursutvecklingen för HM framöver kan man egentligen bara sia om...

Edit: Optioner handlas i kontrakt har jag förstått, ett kontrakt motsvarar 100 aktier. Och minsta antal kontrakt är tio.
Ovanstående skulle kosta 41 000 då - och jag kan förlora allt...hum kanske inte så bra idé - eller?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 december 2017, 12:02

HM står idag i 196 SEK så 230 - 196 = 34 så kursen på optionen borde vara 34 ?? Men det funkar säkert inte så enkelt...

Du har ett tidsvärde även då aktien är in-the-money.

Den optionen kan du förlora mycket på om kursen skulle stiga.

Hursomhelst, tanken är alltså att köpa en HM säljoption med ett lösenpris högre än aktuell kurs till ett bestämt datum.
Om kursen står lägre (t ex 170) vid det datumet så köper jag HM till 170 och utnyttajr rättigheten att sälja till 230
Men om kursen är högre än 230 vid det datumet har jag förlorat hela insatsen (aj).

Är det rätt uppfattat av mig eller är jag helt ute och cyklar

Det låter som du har rätt.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 20:45

Himmelsblå skrev:

Du har ett tidsvärde även då aktien är in-the-money.

Den optionen kan du förlora mycket på om kursen skulle stiga.

Är det rätt uppfattat av mig eller är jag helt ute och cyklar

Det låter som du har rätt.

Tack för feedback Himmelsblå!
Nu har jag läst lite - det finns en strategi "negativ prisspread" där man dels köper säljoptioner och utfärdar säljoptioner till samma lösenmånad.
Jag fattar att man begränsar maxförlusten då. Jag ska försöka tränga in i det här bättre.
Och så måste jag skriva på nåt avtal hos Avanza

Coccos

Inläggav Coccos » 6 december 2017, 21:18

// jeppe

Fram på vårkanten innan optionslösen kommer nog H&M att ha en utdelning också, den vet vi inte hur stor den blir men nära 5 kr är nog inprisat i optionens värde.

230+5-196= 39 kr

:arrow: I

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 6 december 2017, 21:53

Lysande! Då fick det sin förklaring också. Tack coccos

volla

Inläggav volla » 16 december 2017, 19:57

Poseidon skrev:

Ännu en tung dag för HM vid rapporttillfälle. Detta visar på hur extremt viktigt det är att ha en hedge till sina aktier. Det är något som jag själv alltid har som tumregel att ha. Speciellt när vi vet att det ska komma ut företagsinformation en specifik dag och som historiskt brukar betyda rörelser.

Ett skydd kostar inte mycket. Känns det väldigt dyrt att köpa så kan man åtminstone köpa säljoptioner för att skydda över rapporten och sedan ligga ohedgad mellan rapporterna. (Så gör aldrig jag, men dock ovanligt att det rasar mycket mellan rapporterna en enskild dag)

Har man spekulerat i riktning och haft fel så blöder man hårt idag. En neutral position är som alltid bra. Det ger inte några kraftiga vinster vid kraftiga rörelser, men ger en jämn och stabil avkastning över tid. Som optionsinvesterare så är HM ett tydligt exempel på att det är inom 1-2 års period väldigt svårt att veta var kursen är på väg. Genom en neutral position behöver vi aldrig ta ställning till om det ska upp eller ner. Vid en neutral position är det bara att se till att man är extra försiktig vid rapporterna och kostar på sig lite extra hedge på nedsidan eller undviker att ställa ut innan dessa kända företagshändelser som man med säkerhet vet kommer ge utslag på kursen som är mer än en vanlig handelsdag.

Har man inga aktier, men är sugen på att gå in kan det vara intressant att köpa en strut i mars med aktier som kombination.
Exempel:

Köp 500 st HM aktier, á 169,90
köp 10 O170, á 9,25 kr

För slutdagsposition gäller följande:
Risk ca 9 250 kr uppstår vid kursen 170 kr som är sämsta tänkbara utfall.
Positionen är en strut med störst förlust vid 170, men minskar i takt med att kursen närmar sig BE upp eller BE ner. Har inte tid att exakt ange BE för positionen. Någon annan får gärna komplettera med det!

Löptiden på 3 månader är betryggande för att få kursrörelse på minst 15-20 kr åt något håll!

Här är vi dessutom deltaneutrala så finns egentligen ingen anledning att vi ska sitta på händerna fram till slutdagen!
Delta 0,5 på aktierna och delta -0,5 på optionerna!

Risken att HM står still och stampar på 170 kr under hela löptiden fram till och med mars månad får nog anses minimal. Visar rapporten i januari att HM är ett sjunkande skepp så får vi nog se ett ras på 10-20% till. Skulle däremot rapporten visa på god kostnadskontroll och besked om att man håller kvar utdelningen på nuvarande nivå så får man se det som ett styrketecken och att ledningen menar allvar i att man tror på framtiden.

Som en övning är det bra om någon av er här inne gör en vinst/förlusttabell eller graf och presenterar här för denna strategi.
Det ska man alltid göra innan man tar position tycker jag för att se hur stora kursrörelser som krävs för att göra vinst!

Jag lånar in citatet från den andra HM tråden hit då.

Hej Poseidon!

Den här typen av varianter är extremt intressanta! Jag har själv ganska ofta använt köpta syntetiska terminer med aktieinnehav i Investor, Volvo och HM, nära deltaneutralt då men inte med laserprecision :) . Du har ju ofta förespråkat att man ska se till att kunna hänga med när kursen svänger iväg och den här kan man ju justera allteftersom det händer saker. När det väl drar för mycket åt ett håll kan man ju till exempel återställa deltaneutraliteten vid lämpligt tillfälle om man finner det lämpligt osv. Jag är barnsligt förtjust i de här varianterna, en av strategifavoriterna helt klart! :)

-------------------------

Poseidon. Så här ser det ut för mig just nu. Jag vill i nuläget inte binda upp något större kapital i HM och ett aktieinnehav är i nuläget inte aktuellt då jag behöver pengarna till andra strategier, vill inte binda upp för mycket kapital i en aktie som inte är ett kärninnehav. Har som jag skrev tidigare i tråden inga positioner i HM i nuläget. Det är ju inget kärninnehav och nu har jag börjat betrakta det mer som ett intressant objekt för långsiktig trading snarare än investering (merparten av det jag gör ser jag som investeringar). Men med den spännande rörelsen vi fick så är det onekligen intressant att hitta på nåt kul igen i HM! Explosiva kursrörelser kan ibland vara högintressant som bekant.

Jag är ute och funderar kring mer spektakulära rörelser. Så prisspreadar är inte riktigt melodin i nuläget, då jag inte vill begränsa något varken upp eller ner. Visst man kan ju finansiera en call eller put med en prisspread osv men jag är nog inne på ett rejält delta-bet. Rejäl rörelse i en riktning. Jag funderar på köpt vagga med löptid på någonstans mellan ett halvår upp till leapsperioder. Dock måste jag säga att jag har en relativt negativ bias, men vill samtidigt ta höjd för eventuell (totalt oväntad?) uppåtpotential. (Så jag tänker att inte krångla till det med tidsaspekten, dvs en vanlig vertikal osv). Köpt vagga är ju per definition OTM och tänker mig att snedställa den med högre delta på säljoptionen och lägre på köpoptionen. Det vill säga att jag tror att det inte blir så kul på uppsidan men för säkerhets skull vara med där...

En konceptuell visualisering, detta är inte genomtänkt utan mer för visa hur jag tänkte kring deltarelationen:

Ex (ser inga priser just nu):

Köp HMB8R160 delta väl någonstans runt 30.

Köp HMB8F210...delta väl någonstans runt 15. Kan givetvis vara F200 eller dylikt men tanken är att sannolikheten till ITM ska medvetet väga tyngre mot säljoptionen, som en konsekvens av marknadssynen.

"Marknadssyn": Jag tror att det kan bli spektakulära rörelser, (samt explosiv volla), under löptiden. Är osäker på riktningen men har en mer negativ bias och positionerar mig utifrån det. Samtidigt har jag med låg sannolikhet möjlighet ta del av spektakulär rörelse uppåt (vilket jag bedömer ha lägre sannolikhet vilket också avspeglar sig i deltanivåvalet för optionen osv).

Jag kommer inte ha tillgång till internet de närmaste dagarna så kan inte ge respons närmaste dagarna!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 december 2017, 20:41

Jo, HM som strut... gärna med en liten uppgång inför rapporten. En uppgång på att det kanske kommer positiva rapporter... en klassisk tjuvstart på uppgången, som ju ofta infinner sig.

När beskedet kommer, positivt eller negativt får vi rörelse.

Allt detta mina gissningar och grundlösa antaganden.

Men så resonerar jag om Getinge.

Strutar skulle jag lägga typ en vecka innan rapport eller försäljningsbesked och med bra löptid över rapporten (för hävarmens skull).
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 20 december 2017, 13:10

Volla skrev:

Den här typen av varianter är extremt intressanta! Jag har själv ganska ofta använt köpta syntetiska terminer med aktieinnehav i Investor, Volvo och HM, nära deltaneutralt då men inte med laserprecision.

Jag såg nu att jag skrivit terminer istället för strutar som var det jag avsåg! Ett litet ord kan göra så mycket. Förvisso är det så att jag använder terminerna också, men det jag avsåg var primärt köpta syntetiska strutar, det var meningen som en kommentar på positionen som lades upp av Poseidon så det var inte menat som en out of the blue kommentar utanför sammanhanget 8)

Väldigt bra skrivet som vanligt av Poseidon. Strategin är otroligt användbar i många lägen kan jag intyga eftersom jag använt den relativt ofta själv!

Maxvinsten är teoretiskt obegränsad och hedgen är på plats på en intressant sätt. Om man är intresserad av att komma tillbaks till deltaneutral kan man fixa det på flera sätt, lägga in utfärdanden, köpa mer puts eller mer aktier, kombinera hit och dit osv osv. Vid deltaneutrala strategier kan man ibland i vissa lägen se det som att aktierna hedgar optionerna istället för tvärtom!

Himmelsblå!

Den köpta syntetiska struten som Poseidon la upp är en av mina topp fem favoriter helt klart! Men eftersom jag inte vill ha något direkt aktieinnehav i HM just nu (behöver stålarna i andra bolag) så var jag mer inne på den snedställda vaggan jag flummade runt med i förra inlägget då slipper jag binda upp så mycket kapital också. Men det där var mest lösryckta tankar kring hur jag ska bära mig åt med den marknadssyn jag har kring HM som jag tycker kan passa då kanske.

När det gäller en renodlad vanlig strut (bara optioner) så är jag en snål jävel, för snål för mitt eget bästa ibland :) När jag vill ha aktierna går de ju att använda till en massa kul men just nu är det bara optioner som gäller i så fall. Dags att kolla in impvollan lite närmare för min del! :D

Återgå till "Aktier"