HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: HM och optioner

Inläggav volla » 14 augusti 2017, 13:10

Himmelsblå, nu måste jag tjafsa lite...

Om det egentliga priset på optionen utgörs av implicita volatiliteten (inbakad i tidsvärdet), vilket det gör, så är priset generellt billigare på en lång löptid. Sen kan man ju få rätt eller fel i marknadssynen i vanlig ordning. Jag kan inte se de stora fördelarna med en kort tidsperiod på en köpt call istället för lång tidsperiod om man (oavsett vilken marknadssyn man utgår från) nu ska ställa dem mot varandra...

Jag hade relativt nyligen själv ett häcklopp igång med kortare tidsperiod till dec 2017, eftersom jag ännu inte hade ersatt (eller adderat) min call leaps när den upphörde att vara en leaps, men nu har jag som 8L230 på plats för nya calendar spreads/häcklopp/prisspreadar eller whatever beroende på vad som händer. Det jag menar är bara att jag tycker nog att det är något fördelaktigare att köpa lite mer tid än att inte göra det.

Ett häcklopp i standardutförande är ju som du vet en hedgad calendar spread, ofta med aktieinnehav, där man utfärdar korta perioder om och om igen mot sina köpta leaps.
Namnet visar ju på att man hoppar över alla fence som skapas om och om igen på vägen mot målet.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 augusti 2017, 13:36

volla skrev:Himmelsblå, nu måste jag tjafsa lite...

Om det egentliga priset på optionen utgörs av implicita volatiliteten (inbakad i tidsvärdet), vilket det gör, så är priset generellt billigare på en lång löptid. Sen kan man ju få rätt eller fel i marknadssynen i vanlig ordning. Jag kan inte se de stora fördelarna med en kort tidsperiod på en köpt call istället för lång tidsperiod om man (oavsett vilken marknadssyn man utgår från) nu ska ställa dem mot varandra...

Jag hade relativt nyligen själv ett häcklopp igång med kortare tidsperiod till dec 2017, eftersom jag ännu inte hade ersatt (eller adderat) min call leaps när den upphörde att vara en leaps, men nu har jag som 8L230 på plats för nya calendar spreads/häcklopp/prisspreadar eller whatever beroende på vad som händer. Det jag menar är bara att jag tycker nog att det är något fördelaktigare att köpa lite mer tid än att inte göra det.

Ett häcklopp i standardutförande är ju som du vet en hedgad calendar spread, ofta med aktieinnehav, där man utfärdar korta perioder om och om igen mot sina köpta leaps.
Namnet visar ju på att man hoppar över alla fence som skapas om och om igen på vägen mot målet.

Jag lutar nog åt ditt håll. Framförallt då som jag även kar hedge.

Jag har svårt att se hur jag med call kommer att hinna tjäna tillbaka de pengarna.

Mitt spel idag är ju mer att HM går upp och att jag får hävarm med hjälp av mina leap call.

Hedgen gör att jag tar en bekväm risk...

Men visst hade det varit bättre med långa löptider, det anar jag också.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 14 augusti 2017, 17:48

volla skrev:
Himmelsblå, nu måste jag tjafsa lite...

Namnet visar ju på att man hoppar över alla fence som skapas om och om igen på vägen mot målet

Himmelsblå skrev:

Jag lutar nog åt ditt håll. Framförallt då som jag även har hedge.

Jag har svårt att se hur jag med call kommer att hinna tjäna tillbaka de pengarna.

Mitt spel idag är ju mer att HM går upp och att jag får hävarm med hjälp av mina leap call.

Hedgen gör att jag tar en bekväm risk...

Men visst hade det varit bättre med långa löptider, det anar jag också

Ja call leaps är ju ändå själva fundamentet i det hela, så i standardutförande är det så klart tacksamt om ens call leaps hamnar Deep ITM inom rimlig tid. Det här med finansieringen av sina leaps, jag brukar lyckas att få dem finansierade med utfärdande men inte med den hastighet och effektivitet som Poseidon verkar få in det på!

Det finns ju ingen automatik i att man lyckas, ibland tvingas man rulla sina köpta leaps när den börjar närma sig oattraktiva moneynessnivåer. Ibland kan man behöva rulla sina covered calls jobbigt länge. Det är ju inte hela världen om man släpper aktieinnehavet vid lösen (vi kan ju avistaköpa, vagga eller CSSP:a in dem igen). Lättaste scenariot i standardutförandet tycker jag är att aktien stiger och vår leaps stiger, då brukar det bli en enkel resa. Stiger HM kraftigt har du ju ren riktig trevlig position där.

Jag tycker inte ens det är något problem med ett renodlat delta-bet så länge man är medveten om att det är det man gör med t ex en köpt naken OTM call leaps. Jag är beredd att riskera 100% av min investering, 12 kr, på HMB8L230 mot potentialen till oändlig vinst, även om grekerna just vid etablerandet antydde ungefär 40% sannolikhet till realvärde på lösendagen. Dessutom är jag ju ingalunda tvungen att sitta passivt i 1.5 år och bara vänta på att kursen ska stiga...Det är inte planen! Så när utfärdandena kommer in i bilden och spreadar skapas så ökar ju också sannolikheten till att det blir vinster och det är rimligt att den ska kunna hinna finansieras under löptiden med utfärdanden. Priset för spreadarna, om man utfärdar mot endast sin leaps, är ju då att man ökar sannolikheten till vinst men samtidigt kapar bort på uppsidan/potentialen till oändlig vinst. Därmed är det trevligt att vid lösen kunna skicka iväg aktierna eller rulla dem istället för att riskera sin leaps/potentiella guldägg. Min egen högst personliga erfarenhet av calendar spreads och häcklopp är att man ska vara försiktig med att riskera sin leaps, därför är det ju bra och en stor del av poängen att man istället kan utfärda mot aktieinnehav (och ändå ständigt hedgad i sin leapsvagga) Jag har positiva erfarenheter av calendar spreads med innehav i t ex Volvo, jag gillar verkligen strategin därför jag skriver så mycket så troligen ingen orkar läsa hälften! :)

Det jag personligen noterat är att jag behöver utöka mina utfärdandestrategier och där tycker jag Poseidon i bl a denna tråd och häckloppstråden har gett ett antal riktigt bra exempel med t ex ratiovarianter (och prisspreadar) inom häckloppet som jag behöver bygga upp en erfarenhetsbank kring för att efterhand hanteras "mer intensivt". Men jag är inte den som bara kastar mig in i grejer, här ska det funderas och planeras först! :D

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 augusti 2017, 00:17

Att hoppa in och ur aktier kan bli en dyr historia med fel courtageprofil.

Innan man bestämmer sig för att köpa/sälja aktien tycker jag att en kostnadsjämförelse med att ta det via optionsinlösen ska göras. Den som sitter med höga courtagekostnader när man gör traditionella aktieköp gör antagligen en bättre affär genom att låsa sig bli löst. Om jag inte minns fel så betalade jag 154 kr senast när jag blev löst och var tvungen att leverera 1 000 aktier i HM. Endast en eller ett par av de olika courtageprofilerna hos Avanza som tar en lägre avgift än så i och med volymrabatten. Fördelen med optioner är att vi lätt kan kliva av om vi inte känner för att bli lösta. Vill vi i närtid t ex köpa 1 000 aktier i HM, men är lite orolig för rekyl ner några kronor kan vi faktiskt börja med en positiv prisspread med avsikten att köpa aktien via lösen och därefter kan vi stänga/rulla utfärdade om de ligger fel.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 augusti 2017, 00:53

Tri Way skrev:
Poseidon skrev:Har du t ex massa L270 optioner kan dessa användas till ratiospreadar.

Själv gillar jag stillastående kurser för att jag gärna kör neutrala strategier. För varje stillastående månad som går i t ex HM brukar jag handla på mig optioner både deep ITM och OTM som sedan kan användas som en hedge för att kunna utfärda ännu fler optioner i HM. Kan du köpa optioner med delta 0,7-0,8 så kan du ställa ut optioner med delta 0,3-0,4 som calendar spread. Faller aktien så återköper du de utfärdade och utfärdar fler calls. Stiger aktien så har du positivt delta och även om du samma dag som lösendagen måste återköpa så slipper du betala för tid. Nu har du att välja på att rulla fram dessa så du får tillbaka hela premien, eller öka kontrakten så du får tillbaka det mesta. Vill du inte göra något av dessa handlingar kan du sälja dina egna optioner som har ett delta på 0,7-0,8 samtidigt som du återköper. Då har du ändå vunnit på affären. Återupprepar du detta så kan du ta allt större positioner i och med att du har mer vinstkapital att leka med. Vad sägs om att sitta med 200 kontrakt med löptid 18 månader och varje eller varannan vecka utfärda 200 kontrakt köpoptioner. Blir en helt OK veckopeng. Blir du nervös så addera 200 kontrakt säljoptioner med samma lösentid. I långa loppet tjänar du igen premien.

Hade det inte varit bättre att köpa en lång köpoption som är något OTM typ 230 med lösen i dec-18 och sedan utfärda optioner med kortare löptid med med den som skydd?

Man kommer förvisso få ett säkerhetskrav, men det blir ju inte särskilt högt. Fördelen som jag ser det är att premien blir mycket lägre och det går därmed fortare att få igen pengarna. Köper man en option som är ganska mycket ITM blir det problem vid mycket kraftiga kursfall så som skett i HM.
Om man inte har betalt så mycket för optionen blir problemen mycket mindre vid kursfall. I båda fallen är man ju intresserad av att den korta optionen förfaller och riskerar man lösen så kommer man i båda fallen återköpa optionen.

Har missat detta inlägg/fråga tidigare. Frågan om att köpa ITM eller OTM beror på marknadstro och hur mycket man vill vara med på uppsidan. Jag gör bedömningen att HM på de här nivåerna är värt en viss risk på nedsidan för att få ett deltagande på uppsidan. Genom att göra det med optioner så slipper jag den tunga aktierisken som jag inte skulle vilja lämna ohedgad. Genom att utfärda nära ATM kan jag jobba med korta löptider då jag får mer betalt, men för att ha bra hedge på uppsidan som i regel är största risken då under denna korta tid är det lämpligt att ha bra delta.
Risken bör ställas i relation till avkastningen. Är det snabb återbetalning på det investerade beloppet så är risken mindre. Kan du få tillbaka hela det investerade beloppet inom 10-15 veckor samtidigt som du har kvar värdet på investeringen har du gjort en bra affär.

Men helt lätt fråga är det inte och visst är det så att det är två sidor av myntet med deltavärdet och en viss risk får man alltid leva med. Här gäller det att var och en själv avgör vilken insats man tål att förlora. Genom att gång på gång upprepa affärer där vi har oddsen på vår egen sida kan vi i det långa loppet tjäna pengar på risken även om vi någon gång ibland åker på en nit.

zatom

Inläggav zatom » 26 augusti 2017, 18:53

Lånar tråden för en nybörjarfråga. Antag att jag på de här nivåerna tänka mig att köpa HM. Jag är långsiktig och kan övervintra ett kursfall på kort sikt, och kan tänka mig lova att köpa aktien för 200 vid årsskiftet. Då borde jag kunna ställa en säljiption...? Är trots en del läsande på avanza osäker på kostnad för courtage samt hur stor volym som krävs. Är det riktigt att optioner handlas i kontrakt om 10 x 100 aktier? Isf krävs det alltså åtminstone 200k redo för att kunna genomflra ovanstående exempel, är det korrekt?

Tri Way

Inläggav Tri Way » 26 augusti 2017, 20:04

Det går bra att handla ett kontrakt, vilket motsvarar 100 aktier. Courtaget varierar beroende på avtal men bör inte överstiga 99 kr.
Det tillkommer en clearingavgift på 1-14 kr per kontrakt (det är premiens storlek som avgör clearingavgiften).

Om du blir löst är courtaget 0,075%

volla

Inläggav volla » 26 augusti 2017, 22:31

zatom skrev:

Lånar tråden för en nybörjarfråga. Antag att jag på de här nivåerna tänka mig att köpa HM. Jag är långsiktig och kan övervintra ett kursfall på kort sikt, och kan tänka mig lova att köpa aktien för 200 vid årsskiftet. Då borde jag kunna ställa en säljoption...? Är trots en del läsande på avanza osäker på kostnad för courtage samt hur stor volym som krävs. Är det riktigt att optioner handlas i kontrakt om 10 x 100 aktier? Isf krävs det alltså åtminstone 200k redo för att kunna genomföra ovanstående exempel, är det korrekt?

Precis som Tri Way skriver så är det bara att avgöra själv hur många löften du vill ta på dig, utfärda inte fler kontrakt än motsvarande antal aktier du verkligen är beredd att plocka in om det är första gången du gör det.

1 börspost = 1 kontrakt (kontrollerar 100 aktier).

Bara några rader om marknadssyn och risk som litet tillägg:

Även om du är beredd att plocka in dem så ska du inte utfärda om du befarar ett större kursfall (jag har så klart ingen aning vad du har för marknadssyn så bara nämner det), det är just vid kraftigt fallande kurs, som ofta ackompanjeras av stigande volatilitet, som den här positionen är extremt olämplig. Som du beskrev det, du har en aktieköpsplaneringsvariant, du är verkligen är beredd att köpa dem även om det faller och du är beredd att "ta smällen" vid kursfall.

Börja med en noga genomtänkt marknadssyn (och gärna en uppfattning om volatiliteten). Först marknadssyn och vad det är man vill göra, sen därefter val av lämplig strategi, lätt hänt att det blir tvärtom...

Utfärdad säljoption är en av de strategier som har bra odds att lyckas. Den fungerar både vid neutral, stigande och svagt sjunkande kurs osv. Med det sagt. Det stora riskmomentet är just kraftigt sjunkande kurs med magnitud (gamma) och exploderande volla. I just det scenariot kan den vara genuint obehaglig om man t ex har utfärdat fler kontrakt än man är bekväm med osv. Gör därför en handlingsplan för Black Swan scenarios/katastrofer. Börskrascher vet vi inte när det inträffar, men när det händer är utfärdad säljoption utan hedge en mycket obehaglig strategi (liksom covered call m.m). Exempelvis kan man en handlingsplan att köpa en säljoption (bilda prisspread) om kursen faller till en viss nivå.

Funderar du kring nåt så bara skriv, vi är några stycken här som gärna hjälper till!
Senast redigerad av 1 volla, redigerad totalt 26 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 augusti 2017, 23:07

Du handlar i poster om 100 aktier eller en st option.
- ordspråk från England

zatom

Inläggav zatom » 27 augusti 2017, 08:23

Tack för era svar! Har egentligen varken tid, kunskap eller intresse nog för att på allvar ägna mig åt optionshandel, men om det alltså går att handla så "små" poster som 100 aktier är det möjligt att jag ställer enstaka optioner i aktier jag trots allt kan tänka mig äga på tio års sikt...vi får se, återkommer möjligen med någon ytterligare fråga!

Tillägg- bakgrund: I just detta resonemang är nog synen på min egen förmåga viktigare än marknadssynen. Jag är övertygad om att jag är sämre än snittinvesteraren både på att förutsäga marknadens utveckling och på att analysera bolag. Med hänsyn till det förstnämnda är den övergripande taktiken därför köp och behåll. Så varför inte bara månadsspara i indexfonder? Eftersom jag trots allt är intresserad och följer börsen vore det kul att åtminstone försöka få överavkastning. Därför har jag tänkt dela upp portföljen på ett par delar. Den första tänkte jag skulle utgöras av indexfonder. I övrigt tänker jag mig ett par delar som var och en tar rygg på någon skribent jag fått förtroende för under läsande på forum och bloggar. Hittills är den enda sådana min småbolagsportfölj, där strategin i princip rakt av är stulen från Solnamannen här på forumet. Nästa steg är en portfölj med aktier som ägs av bloggaren Lundaluppen - och härav tanken att köpa HM på sikt. Vad gäller möjligheten av branta kursfall är väl tanken att "skyddet" ska utgöras av långsiktighet, successiva köp och låg belåning i privatekonomin (läs bolån).
Senast redigerad av 1 zatom, redigerad totalt 27 gånger.

volla

Inläggav volla » 27 augusti 2017, 09:02

Courtaget är så klart ett problem vid små poster men det är ingen dum idè att trots det ändå börja med små poster för att skaffa erfarenhet (och det skriver jag väl för att det var så jag själv började, ville testa strategierna med liten insats), om du utfärdar ett hanterbart antal säljoptioner under normala marknadsförhållanden som ren aktieköpsplanering så kommer du med hög sannolikhet få ganska många förfall över tid och få behålla premien du fick betalt för att ta på dig löftet. Sen utfärdar du bara om och om igen tills du till sist får in aktierna till ett pris som du redan ville ha in dem på och då har du hela tiden fått ett kassaflöde och sänkt ditt totala anskaffningsvärde medan du inväntar leverans av aktierna. Det bästa i början är att ha cash redo om det blir lösen, och då heter det cash secured put (CSP) eller CSSP (cash secured short put). Utfärdandet är "täckt" med kassan du har.

Vill du kolla mer på CSSP i skarpt läge så har Himmelsblå använt den ganska mycket och beskrivit vad han gjort på ett bra sätt. Vill du bygga ut/hedga strategin så kolla in Poseidons beskrivningar av prisspreadar m.m.

Så som du själv beskrev hur du tänkt göra så utfärdar du löftet en bit under börskursen och då utfärdar du out-of-the-Money (OTM). Det är lättast att börja så.

Som sagt, vi hänger här i tråden om det blir aktuellt att testa 8)

-------

Courtaget är så klart ett problem vid små poster men det är ingen dum idè att trots det ändå börja med små poster för att skaffa erfarenhet (och det skriver jag väl för att det var så jag själv började, ville testa strategierna med liten insats), om du utfärdar ett hanterbart antal säljoptioner under normala marknadsförhållanden som ren aktieköpsplanering så kommer du med hög sannolikhet få ganska många förfall över tid och få behålla premien du fick betalt för att ta på dig löftet. Sen utfärdar du bara om och om igen tills du till sist får in aktierna till ett pris som du redan ville ha in dem på och då har du hela tiden fått ett kassaflöde och sänkt ditt totala anskaffningsvärde medan du inväntar leverans av aktierna. Det bästa i början är att ha cash redo om det blir lösen, och då heter det cash secured put (CSP) eller CSSP (cash secured short put). Utfärdandet är "täckt" med kassan du har.

Vill du kolla mer på CSSP i skarpt läge så har Himmelsblå använt den ganska mycket och beskrivit vad han gjort på ett bra sätt. Vill du bygga ut/hedga strategin så kolla in Poseidons beskrivningar av prisspreadar m.m.

Så som du själv beskrev hur du tänkt göra så utfärdar du löftet en bit under börskursen och då utfärdar du out-of-the-Money (OTM). Det är lättast att börja så.

Senast redigerad av 3 volla, redigerad totalt 27 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 augusti 2017, 10:55

volla skrev:Courtaget är så klart ett problem vid små poster men det är ingen dum idè att trots det ändå börja med små poster för att skaffa erfarenhet (och det skriver jag väl för att det var så jag själv började, ville testa strategierna med liten insats), om du utfärdar ett hanterbart antal säljoptioner under normala marknadsförhållanden som ren aktieköpsplanering så kommer du med hög sannolikhet få ganska många förfall över tid och få behålla premien du fick betalt för att ta på dig löftet. Sen utfärdar du bara om och om igen tills du till sist får in aktierna till ett pris som du redan ville ha in dem på och då har du hela tiden fått ett kassaflöde och sänkt ditt totala anskaffningsvärde medan du inväntar leverans av aktierna. Det bästa i början är att ha cash redo om det blir lösen, och då heter det cash secured put (CSP) eller CSSP (cash secured short put). Utfärdandet är "täckt" med kassan du har.

Jo, jag körde lite CSSP men bara på kortare löptider. Tyckte inte heller det blev så framgångsrikt.

Med hänsyn till det förstnämnda är den övergripande taktiken därför köp och behåll. Så varför inte bara månadsspara i indexfonder? Eftersom jag trots allt är intresserad och följer börsen vore det kul att åtminstone försöka få överavkastning.

Det är ungefär som jag tänkt. Sedan har tokfan blivit gammal och tycker han begriper något bara för att jag nu glott på den där börssidorna i 25 år... men jag vet inte.

Det intressanta med optioner är ju riskpremien och vid utställande bör det över tid ge viss överavkastning. Även om man är klantig. Men så långt har jag inte riktigt kommit... jag kämpar med det liksom.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 27 augusti 2017, 11:19

Zatom skrev:

Tack för era svar! Har egentligen varken tid, kunskap eller intresse nog för att på allvar ägna mig åt optionshandel, men om det alltså går att handla så "små" poster som 100 aktier är det möjligt att jag ställer enstaka optioner i aktier jag trots allt kan tänka mig äga på tio års sikt...vi får se, återkommer möjligen med någon ytterligare fråga!

Tillägg- bakgrund: I just detta resonemang är nog synen på min egen förmåga viktigare än marknadssynen. Jag är övertygad om att jag är sämre än snittinvesteraren både på att förutsäga marknadens utveckling och på att analysera bolag. Med hänsyn till det förstnämnda är den övergripande taktiken därför köp och behåll. Så varför inte bara månadsspara i indexfonder? Eftersom jag trots allt är intresserad och följer börsen vore det kul att åtminstone försöka få överavkastning. Därför har jag tänkt dela upp portföljen på ett par delar. Den första tänkte jag skulle utgöras av indexfonder. I övrigt tänker jag mig ett par delar som var och en tar rygg på någon skribent jag fått förtroende för under läsande på forum och bloggar. Hittills är den enda sådana min småbolagsportfölj, där strategin i princip rakt av är stulen från Solnamannen här på forumet. Nästa steg är en portfölj med aktier som ägs av bloggaren Lundaluppen - och härav tanken att köpa HM på sikt. Vad gäller möjligheten av branta kursfall är väl tanken att "skyddet" ska utgöras av långsiktighet, successiva köp och låg belåning i privatekonomin (läs bolån).

Förstår hur du tänker. Jag sympatiserar starkt med din grundinställning. Håller inte på med småbolag själv men följer ändå Solnas tråd med stort intresse. Lundaluppen har jag också följt sen långt tillbaka. Båda är mycket bra och pålitliga skribenter.

Utifrån det du skriver, det går att använda optioner på många olika sätt. Man brukar dela in det i huvudkategorierna traders och investerare. I praktiken går de delvis in i varandra.

Det går alldeles utmärkt att använda optioner som komplement till långsiktigt aktieinnehav. Vissa spekulerar mest i volatilitet eller kursrörelser, vissa använder dem till att hedga, andra vill ha extrainkomster osv. Det ena utesluter inte det andra.

Jag har ett fåtal large cap aktieinnehav som jag använder till att få extra kassaflöde på befintligt långsiktigt aktieinnehav. I grunden vill jag helt enkelt vara långsiktigt exponerad mot vissa bolag, och det kan jag vara via direkt aktieinnehav, optioner eller en kombination. På kort sikt, vid utfärdande är man så klart mer i klorna på sannolikhetsläran på gott och ont.

Många optionsstrateger väljer att benämna t ex covered call som en konservativ strategi, det kan diskuteras...Men om man ändå ska sitta jättelänge med innehavet kan man lika gärna försöka få in lite kassaflöde kan jag tycka.

Exempel på strategier som kan användas som komplement till ett långsiktigt aktieinnehav för ""extrainkomster" (där du har viss tolerans för kursras då innehavet är mycket långsiktigt):

covered call, utfärdad vagga med innehav, utfärdad säljoption, ratiospread med innehav.

Poängen är alltså, du kan använda optionerna som ett komplement till dina mycket långsiktiga innehav. Jag anser mig verkligen inte ha några special skills på marknadstiming. Däremot kör jag en konsekvent linje med strategierna med långsiktigheten som bas. Jag har i nuläget en negativ marknadssyn, tror det kommer en större korrektion inom 1-2 år på grund av centralbankerna har gett konstgjord andning till marknaden och förr eller senare får vi alla betala riktigt dyrt för all missriktad likviditet.

Anyway, jag hedgar de långsiktiga akteinnehaven på grund av marknadssynen. Jag kan ha en totalt felaktig marknadssyn, då får jag betala med sämre avkastning framöver. Det priset betalar jag gärna för att undvika att följa med i avgrunden. Jag kan då via optioner finansiera de köpta säljoptionerna, hedgen, med utfärdandestrategier, spreadar etc (dock inte just CSSP just nu för att min marknadssyn är inkompatibel med den). Det fåtal kärninnehav jag har säljer jag inte trots den mörka marknadssynen, jag hedgar dem istället. Långsiktighet med försäkring typ.

Himmelsblå skrev:

Det är ungefär som jag tänkt. Sedan har tokfan blivit gammal och tycker han begriper något bara för att jag nu glott på den där börssidorna i 25 år... men jag vet inte.

Det intressanta med optioner är ju riskpremien och vid utställande bör det över tid ge viss överavkastning. Även om man är klantig. Men så långt har jag inte riktigt kommit... jag kämpar med det liksom.

Skulle jag på ålderns höst konstatera att jag över en livstids mätperiod trots allt misslyckats i "kampen mot index" så är svaret på frågan "var det värt det?" ett otvetydigt tvärsäkert JA! Jag lärde mig saker på vägen om bolag och samhället, och jag hade klart roligare än att investera 100% i en indexfond, där fondansvarig/algoritmerna hela tiden köper på sig de aktier som för tillfället är dyrast...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 augusti 2017, 11:45

(dock inte just CSSP just nu för att min marknadssyn är inkompatibel med den)

+1

Jag hedgar ju mina HM till december just på 200... så vill Zatom sälja optioner där kan jag köpa... :D

Skulle jag på ålderns höst konstatera att jag över en livstids mätperiod trots allt misslyckats i "kampen mot index" så är svaret på frågan "var det värt det?" ett otvetydigt tvärsäkert JA! Jag lärde mig saker på vägen om bolag och samhället, och jag hade klart roligare än att investera 100% i en indexfond, där fondansvarig/algoritmerna hela tiden köper på sig de aktier som för tillfället är dyrast...

Ja, jo... man har kul med pengarna faktiskt.

Så har ju Stock-picking gått bra ändå. Och det är nog inte bara tur att jag köpte på Mid Cap istället för Large Cap.

Men fällorna är många...

Och ett månadssparande i en bra korg med fonder kan jag verkligen rekommendera som ett bra sätt att få en guldkant när man är äldre. Det är tamigfan en bombsäker strategi!
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 27 augusti 2017, 12:05

(
dock inte just CSSP just nu för att min marknadssyn är inkompatibel med den)

+1

Jag hedgar ju mina HM till december just på 200... så vill Zatom sälja optioner där kan jag köpa... :D

Japp! Tur för säljarna att det finns hedgare och tur för hedgarna att det finns säljare 8) Utan hedgare är det nog svårt att få köpare av sina kortare utfärdade. Tur att vi har våra MM:s som kan strunta i marknadssynen som man själv måste slita med :?

Ja, jo... man har kul med pengarna faktiskt.

Så har ju Stock-picking gått bra ändå. Och det är nog inte bara tur att jag köpte på Mid Cap istället för Large Cap.

Men fällorna är många...

Och ett månadssparande i en bra korg med fonder kan jag verkligen rekommendera som ett bra sätt att få en guldkant när man är äldre. Det är tamigfan en bombsäker strategi!

Jag har liksom fastnat i large cap träsket...Sen vill jag ha tillgång till optioner på bolagen då...och då hamnar jag ännu mer där :shock: . Men köper jag midcap längre fram så har du öppnat ögonen där på intressanta kandidater, helt klart.

Instämmer om fonder, mest jag själv som tycker att just indexfonder är sjukt trista...
Senast redigerad av 3 volla, redigerad totalt 27 gång.

Återgå till "Aktier"