HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: HM och optioner

Inläggav Himmelsblå » 7 maj 2017, 12:57

Själv ligger jag ju ohedgad och lång... fina siffror skulle göra min dag solig.

Man kan tycka att mycket oro och fanstyg är inräknad i kursen. Börsen är inställd på skitsiffror. April var ju också regnigt och eländigt över stora delar av Europa va??? Eller var det fint väder i Tyskland?

Jag håller tummarna... vad det lider framåt pingst skall jag se över mina HM och lägga upp en plan. HM kan ju bli sommarens dont vad gäller optioner....

Posse skrev:Själv så sålde jag av 20 st O210 med vinst på ca 8 000 kr och hedgade R205 med S200 och köpte på mig prisspreadar U190/U170 samt I230/I250. Då jag vägrar köpa in mig tungt med aktier i storbolag så har jag heller inte förlorat något på raset, men däremot tjänat pengar på fallet. Ibland lite tur, ibland skicklighet :-)

Aaaah, men det är gott att läsa. Det finns kanske hopp ändå? :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Poseidon

Inläggav Poseidon » 7 maj 2017, 13:25

Himmelsblå skrev:Själv ligger jag ju ohedgad och lång... fina siffror skulle göra min dag solig.

Man kan tycka att mycket oro och fanstyg är inräknad i kursen. Börsen är inställd på skitsiffror. April var ju också regnigt och eländigt över stora delar av Europa va??? Eller var det fint väder i Tyskland?

Jag håller tummarna... vad det lider framåt pingst skall jag se över mina HM och lägga upp en plan. HM kan ju bli sommarens dont vad gäller optioner....

Posse skrev:Själv så sålde jag av 20 st O210 med vinst på ca 8 000 kr och hedgade R205 med S200 och köpte på mig prisspreadar U190/U170 samt I230/I250. Då jag vägrar köpa in mig tungt med aktier i storbolag så har jag heller inte förlorat något på raset, men däremot tjänat pengar på fallet. Ibland lite tur, ibland skicklighet :-)

Jag är benägen att hålla med. Varför skulle annars Stefan Persson investera miljard i HM nu samt hans kompis Sven-Olof Johansson. Ingen av dem skulle lägga pengarna om de trodde att HM var ett sjunkande skepp.

Klart att siffrorna kan vara skräp för april och kursen kan gå ner, men jag tror det blir en trevlig läsning av nästa kvartalsrapport.

Vi håller tummarna för en bra rapport i morgon så köprekarna kommer tillbaka och vi ser rubrikerna i DI. Jag kan nästan lova dig att om det blir kanonbra siffror i morgon så kommer det att komma in köpråd om HM från analytikerna. De vänder kappan efter vinden. Går du tillbaka något år då HM stod som högst kan du säkert läsa om att bolaget hade massa köprekar och få säljrekar. Analytikerna hjälper till att spä på oro vid dåliga siffror samt att överdriva det positiva och höja bolaget till skyarna så fort man gör en bra säljrapport/kvartalsrapport. Vore det så att analytikerna var så duktiga på bolagsanalys så borde majoriteten av dessa insett allt detta för HM redan långt tidigare. Alla vet att onlinehandeln ökar och egentligen ingen större nyhet jämfört med 1 år sen. Inget nytt har egentligen hänt senaste året som motiverar kursfall på 42% i HM

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 maj 2017, 14:42

Poseidon skrev:
Himmelsblå skrev:Själv ligger jag ju ohedgad och lång... fina siffror skulle göra min dag solig.

Jag är benägen att hålla med. Varför skulle annars Stefan Persson investera miljard i HM nu samt hans kompis Sven-Olof Johansson. Ingen av dem skulle lägga pengarna om de trodde att HM var ett sjunkande skepp.

Klart att siffrorna kan vara skräp för april och kursen kan gå ner, men jag tror det blir en trevlig läsning av nästa kvartalsrapport.

Vi håller tummarna för en bra rapport i morgon så köprekarna kommer tillbaka och vi ser rubrikerna i DI. Jag kan nästan lova dig att om det blir kanonbra siffror i morgon så kommer det att komma in köpråd om HM från analytikerna. De vänder kappan efter vinden. Går du tillbaka något år då HM stod som högst kan du säkert läsa om att bolaget hade massa köprekar och få säljrekar. Analytikerna hjälper till att spä på oro vid dåliga siffror samt att överdriva det positiva och höja bolaget till skyarna så fort man gör en bra säljrapport/kvartalsrapport. Vore det så att analytikerna var så duktiga på bolagsanalys så borde majoriteten av dessa insett allt detta för HM redan långt tidigare. Alla vet att onlinehandeln ökar och egentligen ingen större nyhet jämfört med 1 år sen. Inget nytt har egentligen hänt senaste året som motiverar kursfall på 42% i HM

nej, men 350 spänn var en rejäl övervärdering med tanke på HMs fundamentala problem.... kommer hypen så är den välkommen, men jag tror inte fokus på sjunkande marginaler i kombo med sjunkande försäljning per butiksyta försvinner förrän man ser positiva saker hända i onlinehandeln?

240 spänn hoppas jag vi ser igen innan hösten... mer positiv än så är jag inte.
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 8 maj 2017, 07:43

Spännande att se stängningskursen på HM idag. Personligen är jag nöjd med HMs försäljning för april. Den stora frågan är förstås om marknaden är det. Fortsätter man denna försäljningsutveckling samtidigt och att kostnaderna inte ökar i samma takt så kan man även putsa till marginalerna lite!

Vem vet, kanske vi når 240 innan sommaren. Vore trevligt att se 5-10 kr plus idag på dessa siffror. Utdelningen ligger lägligt också. Jag tror inte så många vill kliva av nu med denna rapport i ryggen och en utdelning som strax kommer. Det är inte någon nackdel heller att Macron vann. Börserna kommer antagligen att reagera positivt på detta och lyfta storbolagen.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 maj 2017, 08:06

Poseidon skrev:Spännande att se stängningskursen på HM idag. Personligen är jag nöjd med HMs försäljning för april. Den stora frågan är förstås om marknaden är det. Fortsätter man denna försäljningsutveckling samtidigt och att kostnaderna inte ökar i samma takt så kan man även putsa till marginalerna lite!

Vem vet, kanske vi når 240 innan sommaren. Vore trevligt att se 5-10 kr plus idag på dessa siffror. Utdelningen ligger lägligt också. Jag tror inte så många vill kliva av nu med denna rapport i ryggen och en utdelning som strax kommer.

HM har haft en tendens att underträffa estimaten, Tysklands klädförsäljning för april var usel osv... att man kommer in strax över estimat är bra...

sitter med kaffe nu för öppningen med viss spänd förväntan... :D .... få se nu....

upp lite trevande...

Köpt 4 HMB8C270@ 2,60

Nuvarande position

800 aktier

4 leap HMB8C270
4 leap HMB7L250

Man får bygga på lite efterhand... :)
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 8 maj 2017, 16:14

Himmelsblå skrev:
Poseidon skrev:Spännande att se stängningskursen på HM idag. Personligen är jag nöjd med HMs försäljning för april. Den stora frågan är förstås om marknaden är det. Fortsätter man denna försäljningsutveckling samtidigt och att kostnaderna inte ökar i samma takt så kan man även putsa till marginalerna lite!

Vem vet, kanske vi når 240 innan sommaren. Vore trevligt att se 5-10 kr plus idag på dessa siffror. Utdelningen ligger lägligt också. Jag tror inte så många vill kliva av nu med denna rapport i ryggen och en utdelning som strax kommer.

HM har haft en tendens att underträffa estimaten, Tysklands klädförsäljning för april var usel osv... att man kommer in strax över estimat är bra...

sitter med kaffe nu för öppningen med viss spänd förväntan... :D .... få se nu....

upp lite trevande...

Köpt 4 HMB8C270@ 2,60

Nuvarande position

800 aktier

4 leap HMB8C270
4 leap HMB7L250

Man får bygga på lite efterhand... :)

En bra dag för HM ser det ut att bli. Som plåster på såren för tidigare missöden så får du strax lite utdelning på aktierna dessutom!

volla

Inläggav volla » 9 maj 2017, 19:43

Poseidon skrev:

Själv så sålde jag av 20 st O210 med vinst på ca 8 000 kr och hedgade R205 med S200 och köpte på mig prisspreadar U190/U170 samt I230/I250. Då jag vägrar köpa in mig tungt med aktier i storbolag så har jag heller inte förlorat något på raset, men däremot tjänat pengar på fallet. Ibland lite tur, ibland skicklighet

Snyggt! :) Klart intressanta prisspreadar för fortsättningen där!

Himmelsblå skrev:

Köpt 4 HMB8C270@ 2,60

Nuvarande position

800 aktier

4 leap HMB8C270
4 leap HMB7L250

Man får bygga på lite efterhand...

Ganska rejält bull här ser jag! :) Ger ju samtidigt bra rullningsmöjligheter om det skulle behövas, utan för mycket loosing out risk på ovansidan osv.

........

Jag har fått en bra värdeökning i min (fd) kraschput men den skall icke avyttras i nuläget! Så stabilt känns inte läget 8) Som jag skrev tidigare tror jag sittfläsket kommer prövas ordentligt här.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 maj 2017, 06:36

DI skriver idag om hur fonder säljer sina HM. Norska oljefonden har sålt av aktier för 4 GSEK.

Det säljtrycket kommer ju att ebba ut vad det lider.
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 10 maj 2017, 10:25

volla skrev:
Poseidon skrev:

Själv så sålde jag av 20 st O210 med vinst på ca 8 000 kr och hedgade R205 med S200 och köpte på mig prisspreadar U190/U170 samt I230/I250. Då jag vägrar köpa in mig tungt med aktier i storbolag så har jag heller inte förlorat något på raset, men däremot tjänat pengar på fallet. Ibland lite tur, ibland skicklighet

Snyggt! :) Klart intressanta prisspreadar för fortsättningen där!

Himmelsblå skrev:

Köpt 4 HMB8C270@ 2,60

Nuvarande position

800 aktier

4 leap HMB8C270
4 leap HMB7L250

Man får bygga på lite efterhand...

Ganska rejält bull här ser jag! :) Ger ju samtidigt bra rullningsmöjligheter om det skulle behövas, utan för mycket loosing out risk på ovansidan osv.

........

Jag har fått en bra värdeökning i min (fd) kraschput men den skall icke avyttras i nuläget! Så stabilt känns inte läget 8) Som jag skrev tidigare tror jag sittfläsket kommer prövas ordentligt här.

Väldigt svårt att förstå sig på alla kursrörelser i HM. Det enda man kan konstatera är att analytikernas köp-/säljrekar biter hårt på aktien. Det man ska komma ihåg är att alla har vi olika investeringshorisont. En del agerar mycket kortsiktigt och vill gärna stöka till det nu timmarna innan stämman. Större sannolikhet att man kan prata upp/ner en aktie om det inte finns så mycket information eller om den information som finns är komplex.

För egen del så räknar jag med fortsatta sidledes rörelser och med minsta risk att positionera sig så, men att HM säkert kommer att framstå som väldig billig efter att morgondagens utdelning har diskonterats i kursen. I det kortsiktiga perspektivet räknar jag med en uppstuds på ca 10 kr från nuvarande kurs, vilket i min värld fortfarande är inom ramen för neutrala rörelser :-) Direktavkastningen börjar snart närma sig 5%. Detta kommer att framstå som billigt om de negativa analyser som görs om HM kommer på skam. Om försäljningen tar fart och marginalerna endast tar fart något kommer marknaden bli mer positiv.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 maj 2017, 13:24

Väldigt svårt att förstå sig på alla kursrörelser i HM.

Onekligen.

Men jag tror ju nog... börja alltmer bli säker på... så säker man nu kan vara... att vi har en botten härikring, vi kan tappa 10% till.... beroende på att Fondsverige springer jävligt mycket i flock. Förvaltarna bor i Stockholm, är i samma bransch, nätverkar, käkar lunch, bokstavligen ligger runt.... de har onekligen börjat göra sig av med HM... det är fundamentalt befogat men får ju stora tekniska konsekvenser då det är så stora belopp som fondsverige sitter på....

Skulle vara intressant att veta vem som köper om nu fonderna säljer av.

Och det är långsamma beslut för de flesta fonder, för de flesta fonder har inte självsäkra och självständiga förvaltare utan ängsliga förvaltare som sneglar på varandra. De flesta av oss är ju funtade på det viset som människor.

Någon gång i framtiden, om HM vänder sina trender, då jävlar handlas aktien upp när alla dessa Sverigefonder skall med på tåget igen. Det förutsätter att det finns ett fundamentalt underlag, men sedan... hej vad det kommer att gå... :D

Så ser jag på saken. men jag kan ha fel om hur fondsverige fungerar... :wink:
- ordspråk från England

Birger

Inläggav Birger » 12 maj 2017, 18:28

Tyvärr tror jag att HM´s storhetstid är förbi. Det finns en gräns hur många fysiska butiker dom kan öppna. Konkurrensen är dessutom stenhård. Jag kan ha fel, men själv håller jag mig ifrån HM.
En dag tog jag tåget. Av misstag råkade jag hamna i 1:a klass, jag beslöt mig för att stanna där.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 maj 2017, 18:00

HM skall nog ner för att testa botten...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juni 2017, 16:17

214... några spänn högre än förra... låt oss hoppas på att detta nu är en s k dubbelbotten. Det kan det vara ju...
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 3 juni 2017, 10:28

Himmelsblå skrev:214... några spänn högre än förra... låt oss hoppas på att detta nu är en s k dubbelbotten. Det kan det vara ju...

Kanske man borde ta rygg på dina TA-analyser innan man etablerar/vidareutvecklar positioner. HM är klart högre än 214!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 juni 2017, 10:53

Poseidon skrev:
Himmelsblå skrev:214... några spänn högre än förra... låt oss hoppas på att detta nu är en s k dubbelbotten. Det kan det vara ju...

Kanske man borde ta rygg på dina TA-analyser innan man etablerar/vidareutvecklar positioner. HM är klart högre än 214!

Jodu... min magkänsla är inte att leka med.... :lol: :alien:
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"