HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: HM och optioner

Inläggav Himmelsblå » 4 oktober 2017, 09:29

Volla skrev:Du har ju ett stort aktieinnehav, men du har hedge och kanske skaffar nya leaps till nästa år nu när decembervarianterna omvandlats till vanliga calls/puts? Du har ju i praktiken redan köpt vagga (X190+L230, och sen de andra också då) med innehav till december. Så det är ju till största delen själva aktieinnehavet som gör positionen starkare bull där (calls:en är ju OTM och lågt delta just nu). Sticker det uppåt så är det ju inte en jättetråkig position om man säger så och vollan är trevlig vid utfärdande :)

Jag har inga problem med positionen, jag grunnar mest på om jag skall förlänga den med ny hedge och ny leap.

jag surar lite för jag tror jag inte lyckats tjäna tillbaka hedge och leap på calls. Men jag ställde ju med ganska kort löptid och får skylla mig själv såklart. Det är väl även så att man måste jobba mer intensivt med t ex weekly med mera för att mjölka en bättre avkastning.

Jag ser det som läropengar som sagt, och räknar mig som nybörjare på livstid. :D

Löptiden tickar ner snabbt och snart måste jag agera.

I övrigt: jag har inte tänkt till så mycket om konkurrensen annat än att jag tänkt att det är verkligt skickliga affärsutvecklare på HM. Så insåg jag att det har Zalando också. De är dessutom unga, hungriga, har medgång och säkert kul på jobbet... det är en sjutusan till kombination!!!!

Mitt innehav blev ju dubbelt i och med att jag växlade ned mitt GAV... plus att jag har lite HM även på KF på SKB. Så tung har jag aldrig varit i ett enskilt innehav, så hedge blir ett måste och en extra kostnad jämfört med ett mindre innehav där man vågar ta risk...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 4 oktober 2017, 11:09

Volla skrev:
Du har ju ett stort aktieinnehav, men du har hedge och kanske skaffar nya leaps till nästa år nu när decembervarianterna omvandlats till vanliga calls/puts? Du har ju i praktiken redan köpt vagga (X190+L230, och sen de andra också då) med innehav till december. Så det är ju till största delen själva aktieinnehavet som gör positionen starkare bull där (calls:en är ju OTM och lågt delta just nu). Sticker det uppåt så är det ju inte en jättetråkig position om man säger så och vollan är trevlig vid utfärdande :)

Himmelsblå skrev:

Jag har inga problem med positionen, jag grunnar mest på om jag skall förlänga den med ny hedge och ny leap.

jag surar lite för jag tror jag inte lyckats tjäna tillbaka hedge och leap på calls. Men jag ställde ju med ganska kort löptid och får skylla mig själv såklart. Det är väl även så att man måste jobba mer intensivt med t ex weekly med mera för att mjölka en bättre avkastning.

Jag ser det som läropengar som sagt, och räknar mig som nybörjare på livstid. :D

Löptiden tickar ner snabbt och snart måste jag agera.

I övrigt: jag har inte tänkt till så mycket om konkurrensen annat än att jag tänkt att det är verkligt skickliga affärsutvecklare på HM. Så insåg jag att det har Zalando också. De är dessutom unga, hungriga, har medgång och säkert kul på jobbet... det är en sjutusan till kombination!!!!

Mitt innehav blev ju dubbelt i och med att jag växlade ned mitt GAV... plus att jag har lite HM även på KF på SKB. Så tung har jag aldrig varit i ett enskilt innehav, så hedge blir ett måste och en extra kostnad jämfört med ett mindre innehav där man vågar ta risk...

Låter vettigt. Orkar du vänta till januari med nya leaps så har du ju även möjlighet till två års löptid till dec 19 på de som kommer ut då. Ja som du vet, med så stort aktieinnehav är hedgen på rätt nivåer högsta prioritet först och främst.

Ja det kräver en del utfärdande med hedge längs vägen i olika varianter av spreadar för att få finansieringen i hamn i tid. Nu börjar ju tidsvärdesförfallet snart bli en kraft att räkna på decemberoptionerna.

Men jag håller inte med om att det var ett dåligt val att utfärda på kort löptid. Några extrema exempel. Om man bara köper positioner kommer man över tid att med statistikens hjälp förintas. Att utfärda naket OTM, puts i detta exempel, kan tyvärr fungera utmärkt i flera år i sträck tills börsen plötsligt tokrasar och flera års vinster förintas i en stor förlust...Utfärdar man då med put-leaps OTM (för att det har hög sannolikhet till förfall och den nivån kan aktien inte falla till...) så blir det en extremt jobbig situation med kursfall och exploderande volla, då får man göra sitt livs miserablaste stängning, eller kanske få ta emot aktier med omedelbar stor förlust, eller testa sin Staying Power eller hedga svindyrt (bilda spread) eller rulla in i evigheten tills det "ordnar upp sig" och kursen och vollan går tillbaks till "normalläge"...Därför vill vi ju kombinera köp och utfärdande i olika varianter bland annat för att inte utsätta oss för att ha statistiken mot oss vid nakna köp eller statistiken med oss vid naket utfärdande men med extrema risker när det smäller. Även om man av någon anledning utfärdar far-out-of-the-Money leaps som en renodlad aktieköpsplanering (motivet inte spekulation i sannolikhet trots OTM valet) så är det ändå högst tveksamt kan jag tycka, av många olika skäl.

Jag skulle aldrig utfärda OTM leaps t ex. Det ger dessutom ganska dåligt betalt för tiden man låser upp sig på (och risken för black swan längs löptiden). Fattar att du verkligen ábsolut inte syftade på leaps vid utfärdande, drog det till sin spets bara för poängen, det faktum att det nog är bättre att hitta effektiva metoder för utfärdande med kortare löptid, max några månader i olika varianter och parallellt. Oftast intressantare riskmässigt, thetaförfallsmässigt och impvollamässigt också. Sen är det ju dessutom lättare med likviditeten på de med kortare löptid.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 oktober 2017, 12:45

Aaahhh man får en två-åring om man bara väntar på den... men är där handel??

På krasch-puttar två-åringar fanns ingen marketmaker alls (9X1100)....

Jag köper ju så lång jag kan om jag leker vidare på denna leken. Kan även halvera innehavet om vi bara hamnar uppe mot 230 i kurs.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 4 oktober 2017, 13:18

Aaahhh man får en två-åring om man bara väntar på den... men är där handel??

På krasch-puttar två-åringar fanns ingen marketmaker alls (9X1100)....

Jag köper ju så lång jag kan om jag leker vidare på denna leken. Kan även halvera innehavet om vi bara hamnar uppe mot 230 i kurs.

Jag tittar också litegrann på sådana extrema varianter faktiskt 9X, OX... :) Men det där är ett extremt svårtajmat spel med mycket dåliga odds om man är ute efter att tjäna pengar på vollan och kursen. Men vi är ju mer inne på allmän katastrofhedge båda två känns det som och i den kontexten kan de ha en roll att spela.

Den närliggande vollan är extremlåg, en av parametrarna som är intressant där,SIXVX, låg på 9,83 tror jag det var igår. Vissa närliggande i tid kan köpas väldigt billigt. Men så roligt får vi inte det när vi köper våra leaps, är väl där det blir lite mer komplicerat med priset för förväntad volatilitet. Stigande kurser ackompanjerat av sjunkande volla (borde vara vid en bottennivå nu om det finns någon logik kvar) gör inte det till en trevlig upplevelse för den som köper hedgen för tidigt och kurserna fortsätter uppåt med kass volatilitet. Men man måste i någon mening köpa den "för tidigt" för att kunna vinna det spelet, men då gäller det att verkligen få rätt över tid...

Så var det likviditeten då...Man kan ju ringa in och be sin bank att kontakta MM och ställa ut priser men det vet vi ju hur kul den prissättningen blir när man själv "skapar" en artificiell marknad i något som ingen just då har intresse av, man själv mot MM som ska ha sin obligatoriska teoretiska edge för att ens ta i det med tång. Jag har kollat lite när jag hunnit, det finns avslut och spreadar lite då och då i de extrema indexleapsen... :?

Vi får väl tipsa varandra om vi ser att det vaknar upp någonstans i handeln! 8)

Jenny86

Inläggav Jenny86 » 18 oktober 2017, 21:31

Själv har jag nästan slutat helt med långsiktiga aktieinvesteringar, och istället börjat handla med binära optioner. Även om man kanske inte kan dra hem storkovan på dem, så är det enklare att vinna pengar snabbare - och "många bäckar små"... :) Har under de senaste månaderna dragit in en hel del pengar på det här, och man behöver inte oroa sej lika mycket över stora förluster som i den "stora" aktievärlden!

Lärde mej det jag behövde genom denna sida: https://optionerbinara.se/

volla

Inläggav volla » 8 november 2017, 21:30

HM @ 204,80.

Kassan ska tömmas ännu mer nästa vecka. Arketincidenten är väl i praktiken en "marginalhändelse" men kanske inte jättebra för varumärket i den totala kontexten...

Jahapp vad tror auditoriet om utvecklingen härifrån?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 november 2017, 21:34

volla skrev:HM @ 204,80.

Kassan ska tömmas ännu mer nästa vecka. Arketincidenten är väl i praktiken en "marginalhändelse" men kanske inte jättebra för varumärket i den totala kontexten...

Jahapp vad tror auditoriet om utvecklingen härifrån?

Förmodligen ett bra ingångsläge... kanske vi skall studsa till mot 200 igen.

Jag grunnar på att ställa ny leap härifrån till nästa år. Passar på då när HM är svagt.

Skall kika lite på det.

Min nuvarande leap är till december så den är snart historia ändå.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 november 2017, 13:21

passade på med HMB8L210 @ 11,50

Nu får vi hoppas att HM ruskar av sig detta lite snabbt. Jag tycker ju inte att det är något som påverkar så mycket, men det är ju jag...

Skall ställa calls också men avvaktar lite.
- ordspråk från England

Coccos

Inläggav Coccos » 9 november 2017, 17:13

haha... Såg dom och misstänkte dig!!! :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 november 2017, 18:46

Coccos skrev:haha... Såg dom och misstänkte dig!!! :D

Jag antar talet "16" avslöjade mig... :D
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 9 november 2017, 22:20

Bra pris fick du också på dem! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 november 2017, 07:12

volla skrev:Bra pris fick du också på dem! :)

Ptja, det är ju snart utdelning. Jag får hoppas tajmingen blev någorlunda ändå-
- ordspråk från England

Coccos

Inläggav Coccos » 10 november 2017, 09:53

H&M 204:70 kr Sista dagen utan utdelning!

8C180 23:25-25:25
8C190 15:50-16:50
8C200 10:25-10:75
8C210 5:75-6:25

8F170 32:25-35:25
8F190 17:25-18:00
8F210 8:00-8:50

C kommer inte ha någon utdelning under löptiden medan F kommer att ha en mot slutet. Få se priserna på måndag efter utdelning. 190:orna kanske?!?!

8L210 11:50 ( Himmelsblå:s med tre utdelningar innan förfall)

:arrow: I

volla

Inläggav volla » 10 november 2017, 13:32

Volla skrev:

Bra pris fick du också på dem!

Himmelsblå skrev:

Ptja, det är ju snart utdelning. Jag får hoppas tajmingen blev någorlunda ändå-

Jo det var lågt pris på impvollan! :D

Tack för listorna Coccos!

HM:s riktning är lite intressant att fundera kring fortfarande!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 november 2017, 17:22

Den harvar ju mellan ca 200 och ca 220... tror det fortsätter tills nästa rapport.

Indexfonder och andra sverigefonder utan fantasi har väl dumpat det dom skall? Och det dröjer innan dessa fonder köper på sig igen, det förtroendet är nog förbrukat på ett tag.

Så why worry... bra ingång... tror jag ....
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"