HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Poseidon

Re: HM och optioner

Inläggav Poseidon » 14 juni 2017, 16:08

Coccos skrev:Bra gjort! :D Drygt 30 i vinst, går å leva på :!:

Själv känner jag mig obeslutsam just nu :|

Tack. Det var ren tur. Suttit som på nålar i flera dagar nu. Det hade likväl kunnat slutat illa. Jag är ovan att handla optioner med så här korta löptider. I vanliga fall blir det lite mer fegispositioner som du vet :-)

volla

Inläggav volla » 14 juni 2017, 19:25

Snyggt Poseidon! :)

Morgondagen blir intressant!

Poseidon

Inläggav Poseidon » 14 juni 2017, 20:41

Coccos skrev:
Själv känner jag mig obeslutsam just nu :|

Lätt hänt att hamna där. Blev det något beslut innan stängning?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 14 juni 2017, 20:56

volla skrev:Snyggt Poseidon! :)

Tack. Morgondagen blir väldigt spännande. Känns som det kan gå lite hur som helst. Tror analytikerna förväntar sig i snitt ca +6% försäljningsökning för maj månad om jag inte minns fel. Känns som det borde kunna gå att nå upp till. På den här låga kursen ska det bli intressant att se hur marknaden reagerar på något som avviker från analytikerna.
Svaret får vi i morgon. Själv så avstår jag från att gissa riktning. Jag brukar ha fel angående riktning och då blir det kostsamt. Därför föredrar jag att vara riktningsoberoende över rapporter.

volla

Inläggav volla » 14 juni 2017, 22:19

volla skrev:

Snyggt Poseidon!

Poseidon skrev
:

Tack. Morgondagen blir väldigt spännande. Känns som det kan gå lite hur som helst. Tror analytikerna förväntar sig i snitt ca +6% försäljningsökning för maj månad om jag inte minns fel. Känns som det borde kunna gå att nå upp till. På den här låga kursen ska det bli intressant att se hur marknaden reagerar på något som avviker från analytikerna.
Svaret får vi i morgon. Själv så avstår jag från att gissa riktning. Jag brukar ha fel angående riktning och då blir det kostsamt. Därför föredrar jag att vara riktningsoberoende över rapporter.

Ja riktning är verkligen väldigt svårt att bedöma. Min arbetshypotes är att det blir en lite småtråkig rapport. Riktningsoberoende över rapporter låter som ett bra koncept, jag ska fundera ett varv till kring det helt klart!

De är ju giftiga rackare sista dagarna vid köpt vagga, det är ju lagom kul när theta blir extra påtaglig, kursen står stilla, vollan sjunker...Kul att följa lite aggressivare körning på kort sikt också som kontrast till hedgade och långsiktiga strategier även om det väl av naturliga skäl blir lite mer av den varan kanske :)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 juni 2017, 07:33

Kan bli en ordentlig resa ner igen. Marknaden kommer inte att gilla +4%. Det är väl tur för alla HM-ägare att rapporten kommer om endast 2 veckor, vilket kan hålla uppe kursen.

Försäljningsökningen i lokala valutor var +5% för andra kvartalet.Det enda positiva är att HMs försäljning ökade med 10% andra kvartalet vid omräkning till SEK.

För mig kan det bli dubbel jackpott i fall R200 börjar bli lite "het" igen. Men, jag tror nog att marknaden kommer att sansa sig och inte trycka ner aktien mot 200 kr. Nu på morgonen kan det bli kraftiga överreaktioner på nedsidan som senare kommer att återhämtas. Vollan blir nog hög idag med :-)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 juni 2017, 09:22

Ja, det var också skit... :(
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Poseidon

Inläggav Poseidon » 15 juni 2017, 10:08

Himmelsblå skrev:Ja, det var också skit... :(

Tråkigt. Det hade varit kul om HM hade kommit och chockat marknaden med +15% i försäljning.

Jag sålde av mina 100 st R200 för á 0,20 kr. Svårt att avgöra om raset är klart, men jag tar det säkra före det osäkra och minskar förlusten i denna option och ökar på totalresultatet på tidigare lyckade resultat. Jag räknade kallt med att R200 skulle bli värdelösa idag, men så fel man hade.

Coccos

Inläggav Coccos » 15 juni 2017, 20:22

Jag gjorde ingenting och gick +200 kr. Inkl. C.

Gläder mig åt att jag sålde mitt innehav i HM aktien på 212.80 och satt bara med optionerna.

Det är inte "ren tur" när man positionerar sig såsom du gjorde, Poseidon. :D
:arrow: I

volla

Inläggav volla » 16 juni 2017, 08:54

Coccos skrev:

Det är inte "ren tur" när man positionerar sig såsom du gjorde, Poseidon. :)

Instämmer! Kräver många års erfarenhet för att kunna få sådan "tur". 8)

HM @ 201,70

Så här ser det ut ur mitt utfärdarperspektiv:

Volla skrev tidigare:

Min arbetshypotes för utfärdad F215 har varit att det ska vara ännu en lite småtråkig rapport och därmed fallande kurs med ännu ett premieförfall...

Småtråkig blev den! :) Med facit i hand hade jag fått ett lätt premieförfall om jag suttit stilla men jag rullade ju den till G220, som jag passade på att stänga med bra vinst. Trodde verkligen inte att X210 skulle få så här mycket realvärde 8) . Avvaktar med utfärdanden. Hur är det man säger? läget är svårbedömt härifrån :)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 16 juni 2017, 10:05

volla skrev:
Coccos skrev:

Det är inte "ren tur" när man positionerar sig såsom du gjorde, Poseidon. :)

Instämmer! Kräver många års erfarenhet för att kunna få sådan "tur". 8)

HM @ 201,70

Så här ser det ut ur mitt utfärdarperspektiv:

Volla skrev tidigare:

Min arbetshypotes för utfärdad F215 har varit att det ska vara ännu en lite småtråkig rapport och därmed fallande kurs med ännu ett premieförfall...

Småtråkig blev den! :) Med facit i hand hade jag fått ett lätt premieförfall om jag suttit stilla men jag rullade ju den till G220, som jag passade på att stänga med bra vinst. Trodde verkligen inte att X210 skulle få så här mycket realvärde 8) . Avvaktar med utfärdanden. Hur är det man säger? läget är svårbedömt härifrån :)

Tack. Jo, man ökar förstås sannolikheten för att få vinst desto längre man har hållit på o handlat. Mitt bästa tips för att utvecklas är att handla varje vecka och hela tiden försöka lära sig vad som gick bra, vad som gick mindre bra och vad man tror man måste göra för att förbättra sitt resultat. Det är viktigt för utvecklingen framåt att man ibland misslyckas. Receptet för att lyckas är att praktisera optioner i skarpt läge. Mina bästa affärer är mina sämsta affärer resultatmässigt för det har gett mig vital kunskap och utbildning som jag nu tjänar pengar på.

Bra jobbat själv! Du fick till en vinst och du agerade rätt. Det var rätt att rulla F215 då du hade suttit illa till om HM hade stigit kraftigt.

Ja, vem ville tro på allvar att HM skulle åka från 215 kr ner till 200 kr på två dagar. Visste man det så skulle man ha tagit en gigantisk position för att profitera på nedgång. Då ska du vara nöjd. Majoriteten åkte nog på pumpen av HM igår då många sitter med aktier där. Aktieägarna i HM är nog relativt luttrade efter flera års nedgång. Visserligen så har de ändå haft en bra 10 årsperiod i HM genom alla utdelningar. Aktieägare som inte vill/kan handla optioner har tjänat bra på börsen genom att diversifiera riskerna.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 16 juni 2017, 16:29

Såja, Jag tyckte att det var läge att gå in och köpa 1 000 st HM aktier nu när marknaden skyr HM som pesten. Fick ett snitt på 202 kr för hela innehavet HM. Köpte på mig HM aktier under hela dagen. Nu ska jag trycka på hårdare med häckloppet och vaggor!

Veckooptionen F30Y205 är priset ca á 3 kr för, dvs den som förfaller 2 dagar efter rapport. Den ligger alltså OTM trots att den ger så bra betalning. Belöningen är ca 6 000 kr på 2 veckor (aktier + premieintäkt) i relation till mitt inköpsvärde för HM. För den ersättning släpper jag gärna aktierna och sticker aktien på rapport så har man ju optioner. Köper aldrig tillbaka dagen innan rapport för skyhög volla. Det är som att skänka bort pengar.
Senast redigerad av 1 Poseidon, redigerad totalt 16 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juni 2017, 16:36

Poseidon skrev:Såja, Jag tyckte att det var läge att gå in och köpa 1 000 st HM aktier nu när marknaden skyr HM som pesten. Nu ska jag trycka på hårdare med häckloppet och vaggor!

Jag funderar också lite på att öka... skita i Astra och gå tungt i HM. Men jag vet inte om jag vågar riktigt....

Vad mer kan gå fel?
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 16 juni 2017, 16:43

Himmelsblå skrev:
Poseidon skrev:Såja, Jag tyckte att det var läge att gå in och köpa 1 000 st HM aktier nu när marknaden skyr HM som pesten. Nu ska jag trycka på hårdare med häckloppet och vaggor!

Jag funderar också lite på att öka... skita i Astra och gå tungt i HM. Men jag vet inte om jag vågar riktigt....

Vad mer kan gå fel?

Har man skyddat med säljoptioner så kan inte jag förstå vad som ska gå fel. Aktien är alldeles för billig för att låta bli! Nu har jag sått klart och nu ska det skördas!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juni 2017, 16:44

Poseidon skrev:
Himmelsblå skrev:

Vad mer kan gå fel?

Har man skyddat med säljoptioner så kan inte jag förstå vad som ska gå fel.

Ja, suck... jagh får väl läga en jävla hedge... suck... jävla piss... mutter, mutter... börshelvetes-jävlar.... :)
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"