HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: HM och optioner

Inläggav volla » 10 juni 2017, 16:40

Här händer det grejer! :)

Själv har jag ett annat läge med mitt mini-häcklopp, ligger istället på utfärdarsidan på F215 sedan en tid. Så jag är beredd på att rulla om den närmar sig ATM (förlust i aktieinnehavet, måste undvika lösen), vilket jag ser som inte helt osannolikt att det blir kommer bli en liten rullning den här gången :)

Poseidon

Inläggav Poseidon » 11 juni 2017, 07:08

Inditex rapport på onsdag, dvs dagen innan HM rapport kan nog också ge rörelser eftersom marknaden jämför mycket mellan HM och Inditex

volla

Inläggav volla » 11 juni 2017, 10:24

Bra att du nämnde det, det hade jag inte koll på. Ok, ännu en faktor att ta hänsyn till här. Puh! :?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 11 juni 2017, 10:33

volla skrev:Bra att du nämnde det, det hade jag inte koll på. Ok, ännu en faktor att ta hänsyn till här. Puh! :?

HM föll 1,8% den 14 december när Inditex föll 3% på sin kvartalsrapport på spanska börsen. Inditex rapport lär i allra högsta grad ge avtryck på HM aktiekurs. Då Inditex är relativt likt HM, dvs är beroende av en bra utveckling av fysiska butiker, men är en konkurrent så kan aktiemarknaden tolka det på olika sätt. Stark rapport kan tolkas som att Inditex tar marknadsandelar från HM, men kan också tolkas som att den så kallade "butiksdöden" inte gäller för Inditex eller HM. En svag rapport kommer som jag ser det aldrig att uppfattas positivt för HM. Speciellt om Inditex skulle visa på försäljningstapp, marginaltapp.

För att stöka till det ännu mer kan jag nämna att Zalando har kapitalmarknadsdag 19 juni, dvs 10 dagar före HM kvartalsrapport. Ett starkt Zalando spär på oron för butiksdöden och att Zalando tar kunder från HM

Känns som HM inte kommer att stå stilla fram till dagen innan kvartalsrapporten. Rörelse kommer vi garanterat få. Problemet är att veta riktning. Men vi som handlar optioner behöver egentligen inte veta det då vi kan välja båda riktningarna förutsatt priserna på optionerna är korrekt inprisade för rörelserna. Jag tycker det är oerhört märkligt att optionerna i juni är så lågt prissatta. Jag kan ha totalt fel, men innan kvartalsrapporten den 29 juni så känner jag mig rätt övertygad om att kursen kommer att röra sig mer än 10 kr upp/ner.

volla

Inläggav volla » 11 juni 2017, 11:15

Poseidon skrev:

HM föll 1,8% den 14 december när Inditex föll 3% på sin kvartalsrapport på spanska börsen. Inditex rapport lär i allra högsta grad ge avtryck på HM aktiekurs. Då Inditex är relativt likt HM, dvs är beroende av en bra utveckling av fysiska butiker, men är en konkurrent så kan aktiemarknaden tolka det på olika sätt. Stark rapport kan tolkas som att Inditex tar marknadsandelar från HM, men kan också tolkas som att den så kallade "butiksdöden" inte gäller för Inditex eller HM. En svag rapport kommer som jag ser det aldrig att uppfattas positivt för HM. Speciellt om Inditex skulle visa på försäljningstapp, marginaltapp.

För att stöka till det ännu mer kan jag nämna att Zalando har kapitalmarknadsdag 19 juni, dvs 10 dagar före HM kvartalsrapport. Ett starkt Zalando spär på oron för butiksdöden och att Zalando tar kunder från HM

Känns som HM inte kommer att stå stilla fram till dagen innan kvartalsrapporten. Rörelse kommer vi garanterat få. Problemet är att veta riktning. Men vi som handlar optioner behöver egentligen inte veta det då vi kan välja båda riktningarna förutsatt priserna på optionerna är korrekt inprisade för rörelserna. Jag tycker det är oerhört märkligt att optionerna i juni är så lågt prissatta. Jag kan ha totalt fel, men innan kvartalsrapporten den 29 juni så känner jag mig rätt övertygad om att kursen kommer att röra sig mer än 10 kr upp/ner.

Inditex har ju trumfat HM på senare tid. En del resonerar ju att i och med att Inditex äger sina egna fabriker kan de snabbare få ut sina kläder och anpassa sig till marknadens nycker osv. Inditex verkar ha upper hand kontra HM på flera plan i nuläget.

Det brukar ju heta att optionsprissättningen är ganska effektiv på att förutsäga kursrörelser på kort sikt, vi får väl se om det stämmer den här gången :) Skulle också bli förvånad om det inte blir hyfsat stor rörelse i någon riktning. Min arbetshypotes för utfärdad F215 har varit att det ska vara ännu en lite småtråkig rapport och därmed fallande kurs med ännu ett premieförfall...Blir det tvärtom och kursen stiger till ATM rullar jag. Har ju X210 och L250 så det får bli vad det blir med kursen men rulla måste jag vid kraftigt stigande kurs för jag vill inte tappa aktieinnehavet på de här nivåerna/förutsättningarna.

Ser fram emot en spännande vecka med HM!

Coccos

Inläggav Coccos » 13 juni 2017, 14:35

Coccos skrev:Jag började med att få tag på 30 F215 för 0,80 kr strax innan stängning. :drunken:

Sålde av 10 F215 för 2:85 alldeles nyss.

Har 20 kvar och kan inte gå back. :arrow: I

volla

Inläggav volla » 13 juni 2017, 14:43

Coccos skrev:
Jag började med att få tag på 30 F215 för 0,80 kr strax innan stängning. :drunken:

Har 20 kvar och kan inte gå back. I

Riktigt snyggt! Vinsthemtagning, säkrad mot förlust + med på tåget vid fortsatt stigning! Inte jättetråkigt direkt! :)

HM @ 212,80

Jag rullar redan nu även om vi inte är ATM :) Jag lipar inte direkt om kursen fortsätter stiga heller eftersom förlusten i aktien gradvis minskar och har ju L250. Jag vågar inte testa min arbetshypotes om tråkig stundande rapport efter den här stigningen :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 juni 2017, 15:49

Ja den var snyggt fångad... :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Poseidon

Inläggav Poseidon » 13 juni 2017, 16:31

Coccos skrev:
Coccos skrev:Jag började med att få tag på 30 F215 för 0,80 kr strax innan stängning. :drunken:

Har 20 kvar och kan inte gå back. :arrow: I

Sålde 30 st F215, á 3,40 kr. I stort sett tog tillbaka hela investeringskostnaden i det benet, men är ändå med och har 80 kontrakt kvar!
Köpte även 30 R225 och utfärdat 30 R210.

Spännande att se om Inditex rör om i grytan i morgon med sin rapport! Som jag misstänkte fick vi rörelse. HM är riktigt trevlig optionsaktie eftersom det alltid händer något! Optionerna i HM är egentligen lite för billiga relativt de rörelser som sker. Nu har dock F-optionerna börjat bli dyra och vollan kryper uppåt! Dagen innan rapporten så boxar jag in ATM-optionerna i HM (F-optionerna) Anta att HM står i 215 kr kl 16.30 i morgon och ATM-optionerna handlas för á 3,50. Nu kan vi boxa in dessa optioner genom att köpa lika många kontrakt som vi utfärdar.
T ex
Utfärda 30 R215
Utfärda 30 F215
Köp veckooptionerna med lösen 30 juni, 30 st 7Y30F200
Köp veckooptionerna med lösen 30 juni, 30 st 7Y30R230

Uppskattningsvis kan liknande position fås och rör sig HM mindre än 7 kr i valfri riktning så vinner vi. Vi kan återanvända ena benet till kvartalsrapporten om vi vill.

Ovanstående är inte så tokig att komplettera med om vi sitter med en köpt vagga redan som vinner på rörelse!

volla

Inläggav volla » 13 juni 2017, 18:12

Poseidon skrev:

Sålde 30 st F215, á 3,40 kr. I stort sett tog tillbaka hela investeringskostnaden i det benet, men är ändå med och har 80 kontrakt kvar!
Köpte även 30 R225 och utfärdat 30 R210.

Spännande att se om Inditex rör om i grytan i morgon med sin rapport! Som jag misstänkte fick vi rörelse. HM är riktigt trevlig optionsaktie eftersom det alltid händer något! Optionerna i HM är egentligen lite för billiga relativt de rörelser som sker. Nu har dock F-optionerna börjat bli dyra och vollan kryper uppåt! Dagen innan rapporten så boxar jag in ATM-optionerna i HM (F-optionerna) Anta att HM står i 215 kr kl 16.30 i morgon och ATM-optionerna handlas för á 3,50. Nu kan vi boxa in dessa optioner genom att köpa lika många kontrakt som vi utfärdar.
T ex
Utfärda 30 R215
Utfärda 30 F215

Uppskattningsvis kan liknande position fås och rör sig HM mindre än 7 kr i valfri riktning så vinner vi. Vi kan återanvända ena benet till kvartalsrapporten om vi vill.

Ovanstående är inte så tokig att komplettera med om vi sitter med en köpt vagga redan som vinner på rörelse!

Gratulerar till finfin profit Poseidon! :)

Vollan stack verkligen! Upp typ 10 procentenheter på någon dag! Det var inte optimalt ur min horisont sett vid rullningen 8)

Nu blev det mycket händelser på en gång här! Ska se om jag hänger med :?

Du har kvar 80 st (eller 70 st?) F215. (Sålde du de köpta säljoptionerna när det steg eller har du kvar de 100 st R200 också?)

Sen har du etablerat en negativ prisspread med säljoptioner: 30 st R225/R210.

Senare kommer detta troligen ske:

Utfärda 30 R215
Utfärda 30 F215

Så då kan man väl se det som att med hjälp av köpta vecko-optionerna bildas här en tidsförskjuten boxspread (callbullspread+putbearspread)? (Eller mer långsökt alternativt synsätt, en utfärdad strut skyddad av en tidförskjuten köpt vagga med vecko-optioner). Utfärdar ATM för maximalt betalt tidsvärde.

Eller? :?

Poseidon

Inläggav Poseidon » 13 juni 2017, 18:44

Jag hade 10 st F215 vid start vilket jag missade att jag hade och glömde att redovisa här. Sedan köptes 100 F215 och nu blev 80 st F215 sålda. Kvar blir 80 st.

R200 har jag lämnat lite åt sitt öde än så länge. Den höga vollan kommer åtminstone även i morgon att vara hög och kanske öka mera. Rationellt är väl säkert att sälja av R200, men 5 000 kr som jag antagligen kan få för R200 känns magert jämfört med den betalning den kan ge om HM helomvänder pga dåliga säljsiffror. Skulle försäljningen i maj vara katastrofdålig så kommer HM säkert att falla som en sten med 20 kr och en dipp ner till 195 kr på fredag så är det 50 tkr i vinst.

Precis, en boxspread. En fördel med en sådan är att om säljrapporten blir en jäspning på torsdag och ligger i linje med förväntningarna så kanske HM i stort sett rör sig inom intervallet +/- 5 kr. I så fall kan vi använda boxspreaden för den 22 juni också för att utfärda nya veckooptioner och sedan göra likadant till 30 juni! Vi kan använda dessa optioner 3 ggr som hedge i fall vi inte blir lösta.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 13 juni 2017, 18:53

Vollan stack verkligen! Upp typ 10 procentenheter på någon dag! Det var inte optimalt ur min horisont sett vid rullningen

Ajaj, Du underskattade vollan och där gjorde du inte skäl för namnet :-) Men lätt hänt. Det får bli läropengar för dig OM du mot all förmodan förlorar på det. En bra regel är att aldrig utfärda när det är så nära rapport såvida du inte har som plan att låta dem ligga kvar så du kan suga i dig stora delar av tidsvärdet samma dag som de förfaller. Att rulla dem till en annan månad blir oerhört kostsamt när vollan är uppåt 50 på dessa. Månaden efter har en volla kanske 25-30% bara.

volla

Inläggav volla » 13 juni 2017, 20:45

Poseidon skrev:

Jag hade 10 st F215 vid start vilket jag missade att jag hade och glömde att redovisa här. Sedan köptes 100 F215 och nu blev 30 st F215 sålda. Kvar blir 80 st.

R200 har jag lämnat lite åt sitt öde än så länge. Den höga vollan kommer åtminstone även i morgon att vara hög och kanske öka mera. Rationellt är väl säkert att sälja av R200, men 5 000 kr som jag antagligen kan få för R200 känns magert jämfört med den betalning den kan ge om HM helomvänder pga dåliga säljsiffror. Skulle försäljningen i maj vara katastrofdålig så kommer HM säkert att falla som en sten med 20 kr och en dipp ner till 195 kr på fredag så är det 50 tkr i vinst.

Precis, en boxspread. En fördel med en sådan är att om säljrapporten blir en gäspning på torsdag och ligger i linje med förväntningarna så kanske HM i stort sett rör sig inom intervallet +/- 5 kr. I så fall kan vi använda boxspreaden för den 22 juni också för att utfärda nya veckooptioner och sedan göra likadant till 30 juni! Vi kan använda dessa optioner 3 ggr som hedge i fall vi inte blir lösta.

Ja detta är ett intressant bolag för optioner helt klart! :) Följ gärna upp boxspreaden här sen!

Poseidon skrev:

Ajaj, Du underskattade vollan och där gjorde du inte skäl för namnet :) Men lätt hänt. Det får bli läropengar för dig OM du mot all förmodan förlorar på det. En bra regel är att aldrig utfärda när det är så nära rapport såvida du inte har som plan att låta dem ligga kvar så du kan suga i dig stora delar av tidsvärdet samma dag som de förfaller. Att rulla dem till en annan månad blir oerhört kostsamt när vollan är uppåt 50 på dessa. Månaden efter har en volla kanske 25-30% bara

Japp! :) Det föreföll vara bra betalt impvollamässigt vid utfärdandet tills det plötsligt inte var fallet längre 8). Sånt händer ibland, i alla fall för mig :) Litet plus på rullningen men beredd på att det kan bli mer rullningar framöver.

Så här var mitt utgångsläge. Jag har hela året valt att utfärda gång på gång för att sänka GAV:t på aktieinnehavet som ligger med förlust. Vid kraftig uppgång har jag ju köpta L250 så då är tanken att behöver jag rulla så kan jag göra det framåt även om jag då tar kurs och vollarisker över rapport osv och förr eller senare blir det något i stil med det som hände nu och då får jag hantera det när det sker :) Fram tills nu har jag fått till några förfall och en stängning med vinst. Nu när det blivit en häcklopp till dec så tänker jag att stiger kursen i aktien så tar jag mig över breakeven förr eller senare via premieförfall eller om kursen stiger via rullningar. Jag är inte överförtjust i att utfärda när innehavet ligger med förlust men fördelen är ju att om kursen stiger så har jag både GAV/BE för aktierna och L250 som mål längre upp. Aktierna är ju hedgade, tar emot premier med utfärdanden, utdelningar osv. I min KSA + åtgärd var en viktig punkt att det som absolut inte under några som helst omständigheter får hända är lösen av aktierna på lösendagen eller vid maximal otur i lotteriet om vem som åker på förtida lösen kanske tidigare än så! Nu valde jag att rulla innan ATM situation eventuellt uppstår även om jag missade sista dagarnas tidsvärde. Jag har inte mycket tid att bevaka positioner denna vecka.

Poseidon

Inläggav Poseidon » 14 juni 2017, 14:58

Sålde för ett tag sen 80 st F215 för á 3,85 kr. Känns skönt att inte ha den kvar och ta hem en vinst. Nu ska jag positionera köpoptionerna i annan månad och skapa samma potential vid uppgång som F-optionerna!

Coccos

Inläggav Coccos » 14 juni 2017, 15:43

Bra gjort! :D Drygt 30 i vinst, går å leva på :!:

Själv känner jag mig obeslutsam just nu :|

Återgå till "Aktier"