HM och optioner

Här diskuterar vi aktieplaceringar i allmänhet.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: HM och optioner

Inläggav volla » 8 juni 2017, 10:47

HM @ 206,90

Lite funderingar kring detta.

Har som jag skrivit tidigare ett aktieinnehav som ligger med förlust samt en hedge via köpt säljoption HMB7X210 som köptes för en billig peng som katastrofskydd. Och nu är vi där :) Den var kraftigt OTM vid inköpstillfället och idag har den realvärde. Skräpoptioner kan bli synnerligen användbara när det smäller...Hade jag inte haft aktieinnehavet hade den kunnat avyttras med bra förtjänst. Men nu har jag som sagt ett innehav och knappast läge ta bort den hedgen nu! Givetvis hade det varit bättre att ha en kristallkula och därmed inte ha aktieinnehavet i nuläget men köpta säljoptionen, utdelningen och utfärdandena minskar skadan av själva aktieinnehavets värdeminskning. Bara aktieinnehav utan optioner hade gjort situationen klart tråkigare att hantera.

Min strategi har så här långt varit att mjölka med covered calls för att få in premier mot X210 hedgen, förskjutet Fence således. Gradvis sänka GAV:t och allt det där. Har fungerat bra så här långt då kursutvecklingen gjort det ganska lätt att få till förfall.

Bygger nu ut positionen och etablerar ett häcklopp:

Inköp HMB7L250 @ 1,75.

Skulle kursen mot förmodan vända uppåt längre fram så kan den här gradvisa etableringen av kortare häcklopp gynnas men det är inget jag räknar med för att det är etablerat utifrån lite andra förutsättningar, inga leaps t ex. (Så känns inte meningsfullt lägga in det här i häckloppstråden). HMB7L250 är tankemässigt i det här läget mer som en lite extrem hedge uppåt, om kursen mot förmodan vänder uppåt i år så finns den där för att kunna rulla problemfritt om det skulle bli aktuellt, slippa kapa eventuell potential på uppsidan... :eye:

Så på ett sätt kan man betrakta det som en köpt vagga + innehav (som utfärdas mot köpta köpoptionen) till december. Men som sagt det är aktieinnehavet som är det primära här för mig att skydda (samtidigt som jag då tänker undvika tappa aktieinnehavet, rulla blir nödvändigt vid stigande kurs nära touchnivån) köpta vaggan har ju först och främst hedgefunktioner i det här läget snarare än spekulation i riktning och/eller vollaexplosion. Det viktiga nu är ju att fortsätta med batteri av utfärdanden i det som härifrån blir ett häcklopp, för att gradvis sänka GAV:t på aktieinnehavet oavsett var kursen tar vägen. Just nu förefaller det ju inte behöva rullas särskilt mycket, men det kan ju ändra sig. Därför L250 för i förekommande fall smärtfri rullning och inte missa eventuell comeback i aktien även om det inte ser så ut just nu.

Hur resonerar/gör ni andra i nuläget? Poseidon du kör väl spreadar om jag förstod det rätt? Själv har jag tyvärr ett aktieinnehav att förhålla mig till :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 juni 2017, 12:01

Nä, jag ligger still och lång. Det kliar att växla ned GAV dock, men jag håller mig lite i skinnet....

----

Jag skulle tro vi får vänta in rapporten innan vi vet... men trenden blev ju inte bruten tyvärr. :eye:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Poseidon

Inläggav Poseidon » 8 juni 2017, 17:17

Aktien är verkligen ryckig. Det gillar jag så att vollan skruvas upp, vilket är en fördel när man ska utfärda.

Nu tog jag en väldigt spekulativ position. Köpte 100 st F215 för á 1,10 kr och 100 st R200 för á 0,90 kr. Nu leker jag lite och bryr mig inte om det går åt pipan. Men jag tror aktien både hinner med att gå upp och ner innan det är dags för säljrapport 15 juni. Optionerna förfaller 16 juni så det finns två dagar som den kan reagera på rapporten OM jag har optionerna kvar. Det finns lite olika strategier att ta till här:

1. Vänta på rörelse och hoppas på att få utfärda 100 st F225 eller 100 st R190 för att få en gratisspread i ena riktningen, alternativt om HM rör sig 5 - 10 kr i någon riktning köpa ytterligare 100 kontrakt i motsatt riktning för att få en strut/snävare vagga.

2. Hoppas på att det blir en markant ökning av imp vollan närmsta dagarna och sälja av hälften innan rapporten eller i det ben som ligger närmast ATM.

Även om jag vet att detta är en högriskposition med tanke på kraftigt fallande tidsvärde så känns positionen ändå spännande. Kan HM röra sig från 230 kr och ner på några veckor så kan säkert samma sak ske före rapport. Skulle HM mot all förmodan röra sig till 215 eller till 200 innan rapporten så får man mycket att fundera över som ett angenämt lyxproblem!

Sällan gör sådant här, men jag kunde inte låta bli denna gången.

volla

Inläggav volla » 8 juni 2017, 18:15

Himmelsblå skrev:

Nä, jag ligger still och lång. Det kliar att växla ned GAV dock, men jag håller mig lite i skinnet.... :eye
:

Ja nog bra att ta det lite 8). En sak är säker för min del, kommer inte öka exponeringen via köp av fler aktier just nu, har nog med att hantera de jag har redan :)

Poseidon skrev:

Aktien är verkligen ryckig. Det gillar jag så att vollan skruvas upp, vilket är en fördel när man ska utfärda.

Nu tog jag en väldigt spekulativ position. Köpte 100 st F215 för á 1,10 kr och 100 st R200 för á 0,90 kr. Nu leker jag lite och bryr mig inte om det går åt pipan. Men jag tror aktien både hinner med att gå upp och ner innan det är dags för säljrapport 15 juni. Optionerna förfaller 16 juni så det finns två dagar som den kan reagera på rapporten OM jag har optionerna kvar. Det finns lite olika strategier att ta till här:

1. Vänta på rörelse och hoppas på att få utfärda 100 st F225 eller 100 st R190 för att få en gratisspread i ena riktningen, alternativt om HM rör sig 5 - 10 kr i någon riktning köpa ytterligare 100 kontrakt i motsatt riktning för att få en strut/snävare vagga.

2. Hoppas på att det blir en markant ökning av imp vollan närmsta dagarna och sälja av hälften innan rapporten eller i det ben som ligger närmast ATM.

Även om jag vet att detta är en högriskposition med tanke på kraftigt fallande tidsvärde så känns positionen ändå spännande. Kan HM röra sig från 230 kr och ner på några veckor så kan säkert samma sak ske före rapport. Skulle HM mot all förmodan röra sig till 215 eller till 200 innan rapporten så får man mycket att fundera över som ett angenämt lyxproblem!

Sällan gör sådant här, men jag kunde inte låta bli denna gången.

Ganska aggressivt! :) Uppdatera gärna när du gör någon manöver för det är klart intressant! Med tanke på rapporten så kan det nog hända en del spännande saker med kursen närmaste veckan. Trots att tidsvärdet ryker snabbt nu så kan ju stigande impvolla och moneynessnivåerna via kursrörelser mer än väl kompensera för det. Deltanivåerna är ju väldigt OTM men sannolikheten att det någon gång under löptiden (snarare än på slutdagen) närmar sig ATM är ju en annan fråga, det kan nog mycket väl hända någonstans på vägen eller på säljrapportdagen! Som du skrev, det här borde kunna bli riktigt spännande!

Du har många strategier i verktygslådan Poseidon, därför hoppas jag att lyxproblemet uppstår så jag får se vad du hittar på!

Poseidon

Inläggav Poseidon » 8 juni 2017, 19:50

Blir det här fiasko får jag sitta här o skämmas. :-)

Räcker med att aktien hamnar nära ATM i morgon eller på måndag så har man redan fått igen pengarna i ena benet om man säljer av. Kvarvarande värde i andra benet är ren vinst

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juni 2017, 09:53

Intressant med struten där... :)
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 9 juni 2017, 11:19

Himmelsblå skrev:Intressant med struten där... :)

Positionen känns som en strut, men det korrekta är köpt vagga.

Jag hoppas den blir intressant. Ser ut som att vollan ökar åtminstone. Det var lite frestande att lägga in order och få någon att hugga på á 1,30 på R200, men det hade blivit lite väl tråkigt när det roliga nyss har börjat!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juni 2017, 11:27

Poseidon skrev:

Vad är egentligen skillnaden?
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 9 juni 2017, 11:35

Himmelsblå skrev:
Poseidon skrev:

Vad är egentligen skillnaden?

En köpt strut enligt skolboken är att köpoptioner och säljoptioner ska ha samma lösennivå, t ex F210 och R210 är en köpt strut. En köpt vagga är som den position jag har nu F215 och R200. När man ritar ut resultat för alla kurser i en graf för vaggan och struten får dessa utseendet av en strut respektive vagga, därav namnen. Även Butterfly och Condor har fått sina namn via vinstkurvan uppritad.

En köpt Strut tycker jag är betydligt mer riskabel om den etableras nära aktiekursen än en vagga pga att insatsen/riskerat kapital är högre än för vaggan. Ett smart sätt att låsa in vinster i dagens låga optionspriser är att köpa vaggor/strutar om man sitter med stora vinster i en aktie eller optioner.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juni 2017, 11:45

Poseidon skrev:En köpt strut enligt skolboken är att köpoptioner och säljoptioner ska ha samma lösennivå, t ex F210 och R210 är en köpt strut. En köpt vagga är som den position jag har nu F215 och R200. När man ritar ut resultat för alla kurser i en graf för vaggan och struten får dessa utseendet av en strut respektive vagga, därav namnen. Även Butterfly och Condor har fått sina namn via vinstkurvan uppritad.

En köpt Strut tycker jag är betydligt mer riskabel om den etableras nära aktiekursen än en vagga pga att insatsen/riskerat kapital är högre än för vaggan. Ett smart sätt att låsa in vinster i dagens låga optionspriser är att köpa vaggor/strutar om man sitter med stora vinster i en aktie eller optioner.

Oki, jag fattar. Då är det en köpt vagga jag grunnar på tills Getinge-rapporten. Tack! :)
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 9 juni 2017, 12:35

Himmelsblå skrev:
Poseidon skrev:En köpt strut enligt skolboken är att köpoptioner och säljoptioner ska ha samma lösennivå, t ex F210 och R210 är en köpt strut. En köpt vagga är som den position jag har nu F215 och R200. När man ritar ut resultat för alla kurser i en graf för vaggan och struten får dessa utseendet av en strut respektive vagga, därav namnen. Även Butterfly och Condor har fått sina namn via vinstkurvan uppritad.

Oki, jag fattar. Då är det en köpt vagga jag grunnar på tills Getinge-rapporten. Tack! :)

Så lite så. Håller tummarna för din Getinge-rapport. Känns som det kan bli bra sting i den rapporten. Getinge är väl lite som HM.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 juni 2017, 12:53

Poseidon skrev:
Himmelsblå skrev:

Så lite så. Håller tummarna för din Getinge-rapport. Känns som det kan bli bra sting i den rapporten. Getinge är väl lite som HM.

Det är min tanka ja... och HM har nog utvecklats mot att man kanske kan fundera lika där.

Har inte kikat så mycket på premier ännu och jag väntar och ser hur mycket stålar där är efter att jag lagt ny häck på Astra... plus kraschputtar på SAAB... mycket på g... :)
- ordspråk från England

Poseidon

Inläggav Poseidon » 9 juni 2017, 17:18

Stökigt i HM och att den har fallit så brant under denna vecka (-10 kr) i kombination med att aktien även idag slutar på minus är som bäddat för en ny stökig vecka i HM. Många sitter trångt i HM och är nervösa inför rapporten på torsdag. Med hänsyn tagen till min position i HM så välkomnar jag förstås lite stök. Skulle vollan fortsätta att sticka i väg samtidigt som aktien sätter fart ännu närmare något av benen kan detta driva upp priset på optionerna enormt mycket. Fortsätter aktien ner 5 kr till måndag/tisdag så får mina R200 ett värde på ca á 2,70, dvs 27 000 kr, och 10 kr ner känns orimligt, men innebär ca 50 000 kr i värde på R200. Vinst ser det ut att bli också om HM vänder upp 5-6 kr eller mer senast måndag/tisdag.

Återstår att se hur det går. Jag är beroende av att vollan skruvas upp eller att jag får en rörelse före eller efter rapport. Huvudfrågan är förstås om vollan eller kursen kommer att röra på sig i rätt riktning, vilket är helt avgörande för att kunna göra en vinst med en vagga med så få dagar kvar. Detta är priset man får betala, men å andra sidan kan belöning bli stor. Händer ingenting fram till rapporten har jag att välja på om jag ska delta fullt ut på rapporten eller om jag ska sälja av hela eller delar av positionen.

Med risk för att jag har upprepat mig. :-)

Coccos

Inläggav Coccos » 9 juni 2017, 18:16

Jag började med att få tag på 30 F215 för 0,80 kr strax innan stängning. :drunken:
Senast redigerad av 2 Coccos, redigerad totalt 13 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 juni 2017, 09:48

Coccos skrev:Jag började med att få tag på 30 F215 för 0,80 kr strax innan stängning. :drunken:

Den kan bli bra.... :D
- ordspråk från England

Återgå till "Aktier"